Lääkkeen vaihdosta järk-ky olo :( :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Humiseva nuppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Humiseva nuppi

Vieras
Lääkärin määräyksestä ja järkevästä päätöksestä johtuen vaihdan masennukseen määrätyn lääkkeen. Nyt olen 10 päivän ajan ohjeiden mukaan vähentänyt vanhaa lääkettä ja tänään on toinen päivä kokonaan ilman lääkettä. Perjantaina voin aloittaa uuden...
Mutta tämä olo!!! Tämä päivä on ollut sietämätön. Päässä suihkii sähköiskuja ja humahduksia, nukuin melkein puoleen päivään niin, että makasin selälläni sängyssä enkä pystynyt liikkumaan tai avaamaan silmiä, mutta ajattelemaan pystyin. Liekö toi nyt siis ihan unta ollut. Silloin tempauduin ylös sängystä, kun lapsi tuli kysymään, arvaa paljon kello on..?
Tämän muutaman tunnin olen huutanut joka asiasta lapsille ja huusinpa teinillekin että haistaa pitkän p..n, kun ei ehtinyt/halunnut mua auttaa. Sitten jo kiljuin lapsille, että nyt ulos kaikki!!!
Viimeisen tunnin oon ollut yksin ja itkenyt ja puhunut itsekseni. Hakannut itseäni päähän ja tehnyt raivoissani kaikkea mahdollista wc-pöntön pesusta lähtien.
Nyt on todellakin sellainen olo, että voisin lähteä vaikka kadulle ammuskelemaan, jos yhtään olisi taipumusta sellaiseen. Tai olis edes joku pyssy.
Eli en siis niin tee, nauttikaa vaan kauniista kesäpäivästä rauhassa, mutta to-del-lakin tiedän nyt millaisen olon nää helkutin mas.lääkkeet voi ihmiselle tehdä.
Lääkäri varoitti mua, että vieroitus tulee olemaan järkky, vaikka sen teinkin suht hitaasti. Lääkäri vain oli sitä mieltä, että mm. verenpaineongelmien takia, alasajo on tehtävä ja fiilikset kestettävä.
Lapsia vaan on todella kova sääli. Ovat kyllä kaikki jo kouluikäisiä, eivätkä mitenkään heitteillä, mutta ovat he joutuneet kyllä näkemään äitinsä tosi ahtaalla. Olen vain koittanut sopertaa, että olen nyt tosi kipeä ja huonovointinen, mutta menee tämä ohi. Eipä noita kyllä ihan hirveästi tunnu edes tilanne kiinnostavan, ovat vain omissa touhuissaan.
Vähän jos tulevat jotain selittämään, alan kyllä melkein heti kiihtyä.
Että tällaista. En tiedä miksi tän tänne näpytin, eipä tässä kenelläkään varmaan mitään sanottavaa ole. Ei vaan ole ketään jolle voisin tätä puhua. Vähän tää kyllä helpotti kun sain kertoa edes näin.

Hei ota huomenna yhteyttä lääkäriin ja kerro olostasi, ehkä lääke ei sovi sulle ja pittää vaihtaa uudestaan.

Surullista ja ikäväähän tuo on, mutta täysin normaalia. Ainoa mitä pystyn tsemppaamaan, on että muista ettei vierotusoireet kestä ikuisesti! Pian alkaa helpottamaan ja toivottavasti uudesta lääkkeestä on sitten apua.

Tosi keljuja ne viekkarit voi olla, mutta kyllä niistä selviää. Täytyy pitää vaan matalaa profiilia ja pyrkiä välttämään tilanteita joissa niitö konflikteja voi syntyä.

Ääh.

Voisiko joku olla lasten kanssa nuo pahimmat päivät tai teinikin varmaan jo olisi pätevä katsomaan sisaruksiaan.. Olisko sulla ap paikkaa olla, mökkiä tjn, itsellesi?
Kurjaa kun nuo lapset nyt joutuvat olemaan siellä kanssasi.
Eikö ne lääkärit yhtään ajatelleet perheen kannalta? :(

Osastollahan pahimmat viekkarit ajetaan alas muuten, joissakin tapauksissa kun käy sietämättömäksi olot. Mutta niin, yleensä siihen tarvitaan joko aiempi kunnon "pimahdus" kuten äidilläni tai sitten vapaaehtoisesti potilas itse tajuaa sitä pyytää.

Mitä lääkettä olet tiputtamassa?

Minulla on sen verran kummallinen kroppa, että ikinä ei ole tullut mitään oireita kun lääkkeitä on pois tiputeltu, ja ikinä on vaan yhdestä lääkkeestä viekkareita tullut.
Mutta ota ihmeessä äkkiä lääkäriin yhteys, ekana tulee mieleen että onko sitä lääkettä liian rajusti tiputettu, kun noissahan on, että ihan pikkuhiljaa murunen kerrallaan pitäisi lopetella.

Mutta tiedän hyvin nuo sinun olotilat, minulla kun on lähestulkoon joka päivä tuota tiuskimista, huutamista, ärtymistä ihan olemattomista asioista.. Mutta taitaa minulla johtua tuosta epävakaasta pers.häiriöstä suurin osa näistä oikutteluista. Itsee en aina edes tajua että kiukuttelen jostain :D
Jonkun verran nuo olotilat on tasottunut siittä mitä ne pahimmillaan ollut kun vuoden kävin yhtä terapiaa, mutta vielä olisi paljon työstettävää asiassa, mutta kun nykyisellä paikkakunnalla tuota terapiaa ei järjestetä. Ja kun ylipäätään edes pääsisin tavalliseenkin terapiaan nyt ensin :p

Masennuslääkkeitä löytyy useammalta valmistajalta. Yleensä ne ovat vahvoja ja vaikuttavat keskushermostoon mainitsemillasi tavoilla. Eli sivuoireita on, riippuen kuinka yliherkkä käyttäjä on vaikuttavalle aineelle. Usein kokeilemalla löytyy itselle vähiten sivuoireita oleva pilleri ja annostus.

Ap: Itseasiassa tämä alasajo suunniteltiin oman tilanteeni mukaan juuri niin, että nyt se onnistuu hyvin, kun olen lomalla ja kaikkein nuorin lapsi on isänsä kanssa reissussa. Ja lääkäri tosiaan varoitti näistä oloista, koska tietää, että olen hyvin lääkeherkkä.
Tämä päivä vaan tuli ihan puun takaa. Luulin innoissani, että eilen olisi ollut pahin päivä, kun oli eka lääkkeetön päivä ja silloinkin kyllä humisi. Mutta ei ollut ollenkaan tätä hermojen pettämistä. Toisaalta ajattelen, että mun on jo pakko olla voiton puolella, jos tästä päivästä menen läpi. Jos soitan lääkäriin huomenna, ne sanoo, että ota sitä vanhaa pikkuisen lisää... Siinä nyt on kuitenkin annostus 37,5mg välein (venlafaxin), eli jos nyt otan ton pienimmän määrän, niin siirrän taas tätä paskaa eteenpäin.
Eli en anna periksi. Hipelöin vaan uutta purkkia ja kuvittelen kuinka se tekee musta perjantaina taas kauniin ja onnellisen. :whistle:
Kuulin radiosta sen uuden biisin... "Rinnoistasi hiukan kahvimaitoa jne..." Siinä on kohta, jossa lauletaan kuinka kaks takkaudenkerjäläistä tosiaan tarvitsee yöllä, niin että laulajan melkein käy sääli heitä itseään... En nyt osaa selittää sitä, eikä hermot kestä alkaa etsimään niitä sanoja. Mutta siis, kun kuulin sen kohdan, räjähdin ihan täyteen itkuun. Se uppos mun itsesäälitunteeseen niin kovin. Vaikka samalla tiedän, että oon nyt ihan sekaisin päästäni...
Voi kun voisin vaan kertoa noille lapsille mistä on kysymys. Kyllä ne sitä kuitenkin miettii, vaikkei sano mitään... Toisaalta luulen, että enää tässä olossa pystyis enää puhumaan niiden kanssa riittävän rauhallisesti. Niin etten paljastais miten hulluksi tunnen itseni.
Koitan siis vaan olla hissukseen ja pidellä peukkua, että nää huminat kohta taittuu.

Nimenomaan, hetimmiten eikä viikon käytön jälkeen!

eikö edelleenkin ole kyseessä lääkkeen alasajo eli yhden lääkkeen lopetus jotta voi aloittaa uuden. Lääkärikään ei voi hirmuisia tehdä koska kyseessä on odotettvissa oleva ja siihen kuuluva vieroitus. Tuskin on viisasta ottaa mitään muitakaan lääkkeitä tuossa välissä. Tuo on tosi kurjaa mutta se on valitettava olotila joka on käytävä läpi.

eikö edelleenkin ole kyseessä lääkkeen alasajo eli yhden lääkkeen lopetus jotta voi aloittaa uuden. Lääkärikään ei voi hirmuisia tehdä koska kyseessä on odotettvissa oleva ja siihen kuuluva vieroitus. Tuskin on viisasta ottaa mitään muitakaan lääkkeitä tuossa välissä. Tuo on tosi kurjaa mutta se on valitettava olotila joka on käytävä läpi.

Joo, alasajo menossa. Ei tässä auta kuin kitua. Ajattelin tossa itseinhossani, kun on niin yksinäinen ja avuton olo, että linkitän tän keskustelun faceen. Itketti ja nauratti samaan aikaan ajatus. Siinä sais moni iltapäiväsmoothiet väärään kurkkuun, kun paljastuis musta tämmöinen puoli. Ja että oikein mätän masennuslääkettä naamariin ja raivoan lapsilleni. Olen sentään monen tuttuni "arjen sankari". :ROFLMAO::ROFLMAO:
Nyt kun ne näkis tai lukis kuinka mä revin täällä itseäni hiuksista salaa vessassa.. Mutta siis se oikeesti tuntuu helpottavan tota huminaa.
Noh, en pistä faceen vaan pidän vielä vähän kulissia kasassa.

Voi kun voisin vaan kertoa noille lapsille mistä on kysymys. Kyllä ne sitä kuitenkin miettii, vaikkei sano mitään... Toisaalta luulen, että enää tässä olossa pystyis enää puhumaan niiden kanssa riittävän rauhallisesti. Niin etten paljastais miten hulluksi tunnen itseni.
Et sitten yhtään varoitellut lapsia etukäteen, kun tiesit, että jotain oireita todennäköisesti tulee? Että sinusta voi tulla joksikin aikaa raivohullu, ettei kannata säikähtää...

Minulla tuo venlafaxin oli kans joskus, ja minulla se lopettaminen meni lähes seinään. Ensin meni hermot siittä kun ei niillä ollut mitään vaikutusta, ei edes haittavaikutuksia. Sitten kun sain luvan alkaa lopetteleen, niin jokusen päivän pienentelin annosta ja kokeilin että tuleeko mitään jos jättää kokonaan ottamatta.
Joo ei sais noin tehdä, mutta eipä siitä mitään haittaa tullut. Olisin kyllä ottanut annosta takaisin jos olisi tullut.

Et sitten yhtään varoitellut lapsia etukäteen, kun tiesit, että jotain oireita todennäköisesti tulee? Että sinusta voi tulla joksikin aikaa raivohullu, ettei kannata säikähtää...

Kas kun en tullut puhuneeksi! Vaikka toki tiedossa ei ollut, että näin hurja olo tulee, niin olisinhan voinut kurkata kristallipalloon. Voi minua tyhmää.
Lääkäri kyllä varoitti, mutta en tajunnut, etten pystyisi hillitsemään itseäni. Ajattelin, että tulee vain kammohuono olo.
Noh, ensi kerralla olen kommentoijan tavoin viisaampi. Voisin oikeastaan nyt jo alkaa pelottelemaan ja valmistamaan lapsia... ööh, vaikka siihen kun olen vanha ja dementoitunut. Sehän on myöskin ihan varmaa, kuten se, millaisia vieroitusoireita tulen mistäkin saamaan.
Kiitos tästä neuvosta. Talletan sen sydämeeni.

Serotoniinia tuottavien toimintojen käynnistyminen voi hyvinkin kestää 2 vkoa - kuukauden. Vieroitusoireet kuuluvat asiaan. Mikäli vanha lääke esti serotoniinin pilkkoutumisen (= entsyymiblokkeri) ja vaihdat sen toiseen entsyymiblokkeriin, niin voit odotella muutaman viikon heittelyitä. Mikäli pystyt, kokeile olla ilman pari kuukautta ja pohdi sen jälkeen, tarvitsetko lääkitystä ollenkaan.

Voi, tsemppiä!

Mulle tulee noita sähköiskuja ja tosi huono olo jos Venlafaxinin otto myöhästyy muutamalla tunnilla. Voin kuvitella että olosi on nyt miljoona kertaa pahempi. :(

Ehkä huominen on jo parempi.

Voi, tsemppiä!

Mulle tulee noita sähköiskuja ja tosi huono olo jos Venlafaxinin otto myöhästyy muutamalla tunnilla. Voin kuvitella että olosi on nyt miljoona kertaa pahempi. :(

Ehkä huominen on jo parempi.

Auts, toi on jo paha! :unsure:
Varaudu, jos/kun joskus lopetat, niin varaa siihen viikkoja. Mulla jos on joskus jäänyt yks lääke välistä kokonaan, on tullut oloja. Mutta kuitenkin vasta unohdusta seuraavana päivänä. Tätä oloa en soisi kellekään.

Serotoniinia tuottavien toimintojen käynnistyminen voi hyvinkin kestää 2 vkoa - kuukauden. Vieroitusoireet kuuluvat asiaan. Mikäli vanha lääke esti serotoniinin pilkkoutumisen (= entsyymiblokkeri) ja vaihdat sen toiseen entsyymiblokkeriin, niin voit odotella muutaman viikon heittelyitä. Mikäli pystyt, kokeile olla ilman pari kuukautta ja pohdi sen jälkeen, tarvitsetko lääkitystä ollenkaan.
(y)

Arvasin heti ennenkuin ap kertoi että kyse on venlafaksiinista. Tuttu just lopetti ja oireet oli kauheat, selvis kyllä siitä sitten. Itsekin olen ajatellut mutten ole uskaltanut. Tosiaan jo jos lääke unohtuu muutamaksi tunniksi, tulee kova huimaus. Joskus olin päivän ilman niin raivostutti pienetkin asiat...
Tsemppiä ap!

Jep ... puoliintumisaika 5 ± 2 tuntia (alkutuote); 11 ± 2 tuntia (aktiivinen metaboliitti), joskin tällöin LÄÄKEAINEEN konsentraatio alkaa laskea, eikä vielä välittömästi aiheuta reseptoritasolla mitään ihmeellistä.

Vanflaxinin (Efexor ja Vanlfaxin) datat niistä kiinnostuneille.

Muistakaapa näiden mömmöjen kanssa, että toiminta on hypoteettistä (ei todistettavaa). Masennuksenkin "etiologia" on edelleen tuntematon. Kemikaalinen epäbalanssi-hypoteesi todettiin kymmeniä vuosia sitten vääräksi, silti siihenkin moni tuntuu uskovan.

"Venlafaxine potentiates the neurotransmitter activity in the central nervous system. Furthermore, venlafaxine and its metabolite, O-desmethylvenlafaxine (ODV) potently inhibit the reuptake of serotonin and norepinephrine and weakly inhibit dopamine reuptake. Both molecules do not bind to muscarinic, histaminergic, or alpha-1 adrenergic receptors. Pharmacologic activity at these receptors is hypothesized to be associated with the various anticholinergic, sedative, and cardiovascular effects seen with other psychotropic drugs. Both also do not have any monoamine oxidase (MAO) inhibitory activity."

Yhteistyössä