Lahden seudun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heippa vaan !
Tulin päivittämään tänne kuulumisia ja kurkkaamaan miten muilla menee. Olin vihdoin np-ultrassa maanantaina, ja siellä pikku sintti köllötteli, oli tosin pienempi kuin päivät, joten laskettua aikaa siirrettiin 6 päivää eteenpäin, eli juhannuspäivään 26.6...Turvotusta oli vain 0,6 mm, ja veriseula oli negatiivinen.Joten melko turvallisin mielin eteenpäin..

Lääkäriajankin sain aatonaatolle ja neuvola 4.1 ja rakenneultra 5.2...

Muutoin vointi ok, lukuunottamatta tätä tolkutonta väsymystä, ihan tosi velttoa menoa, ja mitää ylimääräistä ei jaksa. Onneksi joululoma alkaa ensi viikon pe ja kolme viikkoa on vapaata. Ihan mahtavaa...

No vointeja jälleen kaikille.

Kaikku ja nimetön 11+6 siis vasta...

Täällä huonosti nukuttu yö takana..Ensimmäistä kertaa en voinut edes kääntyillä kun sattui niin paljon tuonne alas..Ja mahaan sattui myös kipeästi. Nyt tuntuu että silmät on ihan ristissä. :/

Patu on ruvennut liikkumaan vähemmän mutta tunnen selviä potkuja tietenkin. On vain pidempiä aikoja hiljaa,tuo tilan ahtaus saattaa vaikuttaa asiaan. Mulla on keskiviikkona lääkäri joten kuulen mitä tuolla kohdunsuulla on tapahtunut. :)

Sannis ja patu rv 36+4

Sannis:Koitahan ottaa päikkärit jos pystyt ja voin kyllä kuvitella et ei tuntunu kovinkaan kivalta ku yö menee pyöriessä:( Onks noi kivut ihan normaaleja noilla viikoilla meinaan vaan että tietää sitten ite varautua jos tulee kans eteen:)?

Heipparallaa!
Mulla on alaselkä ollu kipeenä. Viime viikon olin jo sairaslomalla, kävin työterveyslääkärillä sillon, ku en ois siihen hätään neuvolaan päässy. Nyt olin tänään taas töissä, mutta eipä tuo selkä tykänny hyvää.
Minkälaiset kokemukset teillä on..kuinka nopeesti on päässy neuvolalääkärille jos on tarvis??
Mä ymmärsin, että täällä on lääkäriajat vaan kerran viikossa. Tänään oli kyllä niin kiire päivä, etten ehtiny ees ajatella neuvolaan soittamista..

Just. No niin vähän arvelinki.. Tosin tää kyllä luultavasti johtuu osin raskaudestaki, koska ei oo aikasemmin ollu kipeenä, vaikka samassa työssä jo kaksi vuotta ollu. Mutta toisaalta meillä on toistaseks työterveys toiminu hyvin, aina on päässy lääkäriin ku on tarvis ollu. Ja ainaki viimeks oli ihan mukava lääkäriki.

Nii ja siis viikkoja mulla on vasta 15+1.

Alkuperäinen kirjoittaja Tillintallin:
Just. No niin vähän arvelinki.. Tosin tää kyllä luultavasti johtuu osin raskaudestaki, koska ei oo aikasemmin ollu kipeenä, vaikka samassa työssä jo kaksi vuotta ollu. Mutta toisaalta meillä on toistaseks työterveys toiminu hyvin, aina on päässy lääkäriin ku on tarvis ollu. Ja ainaki viimeks oli ihan mukava lääkäriki.

Kokeile hierojaa mulla on auttanut todella hyvin =) Mulla on viikkoja 29+risat ja vaivat ovat kadonneet.Myös venyttely,liikunta ja lämpöinen kauratyynyt ovat tehokkaita.
Lääkäri ajat ovat kuulemma tiukilla siksi niitä annetaan vain jos vaivat johtuvat raskaudesta tai epäillään jotakin pehmeämisiä yms........

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tillintallin:

Kokeile hierojaa mulla on auttanut todella hyvin =) Mulla on viikkoja 29+risat ja vaivat ovat kadonneet.Myös venyttely,liikunta ja lämpöinen kauratyynyt ovat tehokkaita.
Lääkäri ajat ovat kuulemma tiukilla siksi niitä annetaan vain jos vaivat johtuvat raskaudesta tai epäillään jotakin pehmeämisiä yms........

Ihan ymmärrettäväähän se on, ettei niitä aikoja mahottomasti oo.
Kiitti vinkeistä, täytyy kokeilla. Tuonne hierojalle pitäs muutenki päästä. Työ on kyllä liikkuvaista sorttia, ja siitä nyt tuntuu pahenevan. Tukivyökin on ollu nyt jo käytössä, mutta eipä siitä sanottavaa hyötyä oo ollu. Mut jospa tämä tästä.

helmivaavi: Juu noi häpyliitoksen kivut on aikas yleisiä loppuraskaudessa ja mulla ne on nyt alkaneet yöllä varsinkin. :|

Otin päikkärit ja kyllä ne auttoi vähäsen! Välillä tuntuu että tämä vauva tulee kyljestä ulos,vaikka mun puolesta saisi jo tulla :D Kohta poksuu taas viikot ja alkaa rv 37 jo :heart:

Sannis ja patu rv 36+4

No niin täällä käyty lääkärissä ja meidän vauva on perätilassa. Olen vieläkin aika häkeltynyt..Mutta nyt selittyy moni asia,esim mua närästää koko ajan ja vauvan potkut tuntuu alamahalla..Lääkäri sanoi että vauva istuu tuolla masussa ja on luultavasti istunut aika monta viikkoa jo! Nyt seuraavaksi synnytystapa arvioon päksiin. Lääkäri laittoi sinne lähetteen ja toivon todella että se tulee nopeasti. Mulla kun viikkoja on jo huomenna 37 :|

Nyt mua kyllä alkoi pelottamaan. Mutta en halua stressata tällä asialla. Odotan vain kutsua päksiin. Että tälläistä tänne.

Sannis ja patu rv 36+6

Jonkinlaisia jatkopaloja housuihin on Kärkkäisellä äippävaateosastolla. En ole henk koht testannut kuinka toimisivat, siirryin suosiolla äitiysmallisiin housuihin aika aikaisessa vaiheessa.

Täällä ollaan jo neljättä viikkoa putkeen sairaslomalla noiden liitoskipujen ja supistusten takia. Supistelut on välillä aika kovia, varsinkin kun työnkuva on kovin liikkuvainen, sisältäen pitkien matkojen ajoa ja sitten kipittämistä sinne ja tänne aika raskaan työlaukun kanssa. Öisin, riippuen vähän yöstä, heräilen usein tai tosi usein, kun kääntyminen on niin kivuliasta. Välillä etuliitos ja välillä selän s1:t kipeänä. Ja mulle ainakin neuvolahoitaja on koko ajan mainostanut, että jos tarvitset sairaslomaa, niin neuvolasta järjestyy lääkäri ja lappu. Tosin olen kyllä käyttänyt omaa gyneä, joka on samalla aina tarkkaillu, miten vauvan asiat ovat. Hyvin tähän asti ainakin!

Viikkoja koossa... hmm.. 26+2 ja kivut sekä supparit vaivanneet ainakin jo 18 viikolta lähtien. Välillä siis töissä ja nyt taas poissa, tuskin enää palaan "aktiivipalvelukseen".

Muista Sannis, että voi se patu vielä kääntyäkin! Kerran satuin kuulemaan kun lääkärit keskustelivat akupunktion avulla perätilaisen vauvan kääntämisestä. Oli kuulemma hyviä kokemuksia, mutta taitaa olla aikalailla yksilön (lääkärin) intressistä kiinni, käytetäänkö tällaista kovinkaan usein.

Onko teille kellekkään tehty päksissä synnytystapa arviota? Ja mitä siinä tehtiin?

Itse tuohon joudun kun meidän vauva on kääntynyt perätilaan. Keskiviikkona oli lääkäri joka asian varmisti ultralla,pylly edellä on vauva tulossa ulos. :(

Kaun teillä on mennyt lääkärin lähetteestä siihen että kutsu tuli kotiin?

Sannis ja patu rv 37

soittivat äitiyspolilta että menen sinne tiistaina 7.40 ja lääkäri yrittää kääntää vauvaa oikeaan asentoon. Myös sitä kätilö sanoi puhelimessa että pitää olla syömättä ja juomatta 6 tuntia ennen toimenpidettä. Mua rupesi jännittämään ihan hirveesti!! Nyt mietin vain sitä sattuuko tuo kääntäminen? Onko kellään kokemusta?

Sannis ja patu rv 37+1

sannis: Mulla edellinen vauva oli perätilassa vielä viikolla 34. Mutta en joutunut käännökseen, kun oli vauva juuri ennen sitä kääntynyt oikein päin.

Silloin jostain löysin "vyöhyketerapia-/akupunktio"-ohjeen, millä voisi koittaa saada vauvaa kääntymään. En tiedä oliko siitä oikeasti jotain hyötyä, vai oliko vaan muuten sattumaa, että vauva kääntyi. Nimittäin pikkuvarpaiden ulkosivuilla kynnen vieressä on akupiste. Niitä pitäisi hieroa/painella parikymmentä minuuttia kerrallaan joka päivä. Itse oleilin vielä tuon hieromisen jälkeen takapuoli pystyssä, että olisi vauvalla tilaa enemmän. =)

Tosiaan..varma en voi olla, että kääntyminen johtui tuosta. Mutta päätin kokeilla kuitenkin, eipä siitä haittaakaan olisi.

helmivaavi: Mulla oli toksemia eli raskausmyrkytys joonaksen odotuksen aikaan rv 40+4 ja mulla silloin oli turvotusta nilkoissa,naamassa ja käsissä. Pissat 3 plussalla ja päätä särki. Mutta voi kai turvotus olla vain nilkoissa..Soittele äitiyspolille jos sua kovasti häiritsee :hug: Kannattaa aikaisin soitella ettei mene olo pahemmaksi jos vaikka olisikin raskausmyrkytys.

Sannis ja patu rv 37+3

Myös minulla oli raskausmyrkytys ensimmäisessä raskaudessani. Minulla tosin oireena olivat verenpaineen hurja nousu (tuplaantuivat alun arvoista), aivan järkyttävä turvotus koko vartalossa, painonnousu useamman kilon viikkoa (!!!) kohti, ylävatsakipu ja valkuaiset plussalla, tosin vain yhdellä. Tästä valkuaisten yhdestä plussasta johtuen tilanne ehti päästä todella pahaksi, kun terkkari Oulussa ei reagoinut tilanteeseen asianmukaisesti. Onneksi kuitenkin kerran oli toinen terkka, joka passitti minut heti äitiyspolin tarkastukseen ja siellä minut määrättiin saman tien käynnistykseen. Tyttö syntyi rv 39+2 rankan käynnistyssynnytyksen seurauksena.

Nyt pelkään, että myrkytys uusii tässä raskaudessa. Toivon tosiaan, ettei niin käy...

Piipa rv 23+6

Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Mulla alkoi kolmen viikon joululoma, aloitin sen jo etukäteen viime viikolla sairastumalla flunssaan, ja päätin sitten olla kotona koska esikoisellakin tuli se samaan aikaan. Ei se niin suuren suurta sairastelua ollut, mutta ehkäpä juuri sen takia pääsin normaalia vähemmällä kun maltoin jäädä heti kotiin. Yleensä kun en pienen flunssan takia jää sairaslomalle, ja sitten se pitkittyy ja pitkittyy. Toivoa sopii että jouluksi on jo parantunut kummaltakin.

Viime viikolla oli neuvola, ja katsottiin ultralla miten päin vauva on, kun epäilin potkujen vähyydestä ja niiden muuttuneesta kurssista, että se olisi pyöräyttänyt itsensä toissa viikolla ympäri. Ja siellähän se killotteli naama alaspäin, tosin ei vielä tarjonnassa, vaan kasvot minun oikeaan kylkeen päin. Mutta kuitenkin, suunta on sentään oikea. Toivottavasti nyt pysyy noin päin nämä viikot.
En edes ajatellut koko perätilan mahdollisuutta ennen kuin luin tuosta sanniksen tilanteesta. Toivottavasti kääntäminen onnistuu ja toivottu tulos saadaan aikaiseksi. Olen jostain lukenut/kuullut, että kääntäminen tuntuu epämukavalta ja joskus kivuliaalta, varsinkin jos vauva on vähän vastahakoinen luopumaan paikastaan. Toivottavasti Sinulla kuitenkin se sujuisi mahdollisimman helposti. Ja jos oikein hyvä tuuri käy, niin se on kääntynyt itsestään siihen mennessä, ei sekään varmasti mahdotonta olisi.

Me ollaan jo käyty hakemassa kuusi (tai mies ja tyttö sen metsästä kävi, jätin suosiolla väliin) ja tänään koristeltukin se jo. Vielä jotain pientä viilausta näiden aina alati kertyvien paperivuorien kanssa tässä työpöydällä ja moppausta, niin koti olisi valmis jouluun. Ihan hyvä saavutus ihmiseltä joka on aina viimetingassa ja yleensä vielä vähän myöhässä kaiken kanssa. Voisi vissiin miettiä uuden vuoden lupausta, että koittaisin hoitaa asiat paremmin ajallaan. Yleensä en tee mitään lupauksia, kun niitä ei tule pidettyä kuitenkaan, mutta tämä voisi oikeasti olla sellainen mistä olisi hyvä pitää kiinni.

Enää vajaa 9 viikkoa laskettuun aikaan. Jostain syystä tuskailin vielä 10 viikkoa sitten, että 30 raskausviikkoa on niiiiiin kamalan kaukana. Noh, eipä ollut kuitenkaan.

Helinä rv 31+3

Yhteistyössä