T
toinen näkökulma
Vieras
Läheiseni on lihava, lihoo koko ajan. Hän sanoo itseään tunnesyöjäksi. On kuitenkin tapahtumia joihin ei ole liittynyt mitään tunnetta, mutta hän on syönyt esimerkiksi kahvipöydän tarjoilun huomaamattaan. Hän haluaa omat karkkipussit, ettei tarvitsisi jakaa. Ennen ostimme puoliksi, mutta sain vain muutaman ja kun huomautin asiasta niin ei halua enää yhteistä, jos puolet tarkoittaa saman verran molemmille. Hän hermostuu jos olen syönyt jotain hyvää, omaa osuuttani, joka on jäänyt tallelle. Jos jätän kaappiin jonkun herkun jonka olen ajatellut syödä myöhemmin, hän on usein jo syönyt sen. Hän syö yksin ollessaan ja paljon. Ison perheen edestä. Minusta vaikuttaa että hän on ahne, eikä syöminen ja ahmiminen ole selitettävissä ainoastaan tunteiden torjumisella. Minusta hän torjuu tunteen itsestään ahneena ja itsekkäänä ja haluaa olla alakuloinen, jotta voisi syyllisyyttä tuntematta perustella itselleen ahmimista, painon jatkuvaa nousua ja rahojen menoa. Voinko puhua hänelle tästä syömisestä tästä näkökulmasta? Tiedän kyllä ettei se kuulosta mukavalta, mutta jatkuva tunteisiin vetoaminenkaan ei kyllä auta päätöksessä lopettaa tuota toimintaa jota hän ei itsekään halua. Häntä varmaan hävettää, mutta jos hän häpeän takia saa rajoitettua syömistään seurassa, niin olisiko siitä hyötyä myös siinä, että tiedän hänen syövän ahneuttaan yksin, että voisi syödä enemmän kuin muut/ minä tai kukaan. Luulen että hän jotenkin kadehtii muita ja syö itselleen sitä tunnetta, että hän saa enemmän jotakin kuin muut. Vaikeaa selittää. Ymmärrätte kai silti mitä sanon.