Lähihoitaja -huono palkka??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alallekko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja:
Vanhuspuolella olen, ja palkka on noin 1750 euroa, ja siihen lisät päälle, noin reilu 2000 euroa kuussa yhteensä. Olen juuri valmistunut sosionomiksi, eikä palkka kovasti nouse, vaikka alempi korkeakoulututkinto sosionomeilla nykyään on. Eli ajattelen, että sillä koulutuksella minkä lähärit käy ( koulun vaatimustaso mielestäni matala) palkkaa hyvä.

toi kommentti koulutustaso alhainen on kyl asiaton
kyllä lähihoitaja käy omaan ammattiinsa ihan hyvän ja korkeatasoisen koulutuksen eikä se oo mikään läpihuutojuttu
älytöntä toi sosionomien pullistelu!!!! sita saa kokea niin lähihoitajatkin kuin lastentarhanopettajatkin,
läheskään kaikille valmistuneille sosionomeille ei riitä oman alansa työtä niin yrittävät olla päteviä tai jopa ylipäteviä vähän joka alalla!!!!

yo-pohjasena lähihoitaksi valmistuu noin 2vuodessa ja 3kuukaudessa!!!!

Olen siis tosin perushoitaja, mutta siis sama asiahan tuo;). Olen terveyskeskuksen vuodeosastolla eteläisessä Suomessa. Ihan peruspalkka ilman mitään lisiä on 1924 euroa. Siihen sitten vuorolisät ja kokemuslisät vielä.

Nostan vieläkin.
Minulla hirvittävä 'aivomyrsky' menossa, mutta kokoajan enempi alkaa tuntua todella hyvältä vaihtoehdolta tämä alan vaihto lähihoitajaksi. Tuntuu olevan myös paljon vaihtoehtoja tuon suuntautumisen ja lopullisen työnkuvan kanssa!

1810 ?/kk + ikälisä + kaksivuorotyön lisät. Ei mikään mahtava tuo palkka, mutta kyllä sillä elää ja tykkään työstäni. Nyt on ainakin keski-suomessa huutava pula lähihoitajista, jotka on valmiita kolmivuorotyöhön. Jos yhtään on innostusta lähteä opiskelemaan ja tuntuu omalta alalta, niin suosittelen kyllä.. Monipuolinen työ ja saa tehdä myös sairaanhoidollista työtä ainakin meillä.
Olen itse saanut koulutuksen esim. verinäytteen ottoon ja rokotuslupakin pitäisi jossain vaiheessa hommata. Ei ole yksitoikkoista työtä, kun viitsii itse nähdä vaivaa ja opiskella työn ohella lisää...

Alkuperäinen kirjoittaja eliisa:

No tässäpä tämä. Lähärit saa aika alhaisen koulutustason, tosiaan yo-pohjaisena parissa vuodessa. Jos siis vertaa esim. AMK:n käyneitä, joilta vaaditaan ensin se lähärin koulutus, tai yo tai amis tai muu, ja sen jälkeen vielä 4 vuotta ammattikorkeakoulua. Eli jos laskee että lähäri käy parhaimmillaan peruskoulun jälkeen muutaman vuoden, yo-pohjaisenakin n. 5 vuotta yhteensä laskien lukio mukaan ja verrataan sitä ammattikorkean käyneeseen, joka ensin käy amiksen/lähäriksi/lukion 3 vuotta + 3,5-4 vuotta ammattikorkeaa, niin onhan se käynyt korkeamman koulutuksen. Ei siis ole mitenkään tarkoitus vähätellä lähihoitajan koulutuksen tasoa sinänsä, vaan opetuksen määrää ja vaatimustasoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hienoa. Taitaa meikäläinen laittaa hakemusta kouluun. Kun vielä varmistuisi mikä olisi minulle sopiva suuntautumis vaihtoehto.. Teenpä siitäkin kyselyn myöhemmin...

Kyllä tuo palkka tuntuu ihan kohtuulliselta, ja tosiaan yötä voi sitten tehdä, jos lisää rahaa tarvitsee.

Mietin kyllä tässä samalla, hakisiko sitten kuitenkin suoraan sairaanhoitajaksi, mutta 3,5 vuotta täyttä opiskelua tuntuu tässä vaiheessa elämää kovin pitkältä ajalta.

Sen verran sanon tuosta suuntautuvasta opinnoista. Eli sinun ei tartte eikä kannata miettiä heti alkuunsa mihin haluat suuntautua. Se muotoutuu kyllä siinä perusopinnoissa hyvin. Itse olin sitä mieltä, kun kouluun menin, että suuntaudun lapsiin ja nuoriin. Toisin kuitenkin kävi. Suuntauduin sairaanhoitoon- ja huolenpitoon.

Ei tietty kuulu ihan asiaan, mutta mielestäni lähäreilläkin/muillakin terveydenhuollon ammattilaisilla saisi peruspalkkaus vaihdella työn raskauden/rankkuuden/ulkoisten uhkien yms mukaan. Sitä korkeampi peruspalkka mitä vaativammat työt.
Nykysin saa kai kaksi ns. kokemuslisää. Eikös kolmas tiputettu pois? Lomaoikeus kai jäi? 15 vuotta kun tulee täyteen saa 38 lomapäivää.

moro
meillä vaimo lähihoitaja siihen tulee tuurilisät mut ainostaa yks vkl kiini kuussa ja ite oon siltatimpuri ja eka kerta 15 sta vuoteen tienaan hunommi ku vaimo eli mieti sitä

Mikäs tuo aikuispuoli ja miten sinne pääsee? Onko isompi opintotuki kun on lapsia?
Olen yh ja mietin kans lähihoitajaksi kouluttautumista. Lähinnä asiakaspalveluun ja tietohallintaan suuntautumista. Mites jos on YO?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei se palkka niiin huono ole, jos vertaa esim myyjän palkkaan..

paljonko lähihoitajalla tulee tuntipalkaksi? eikös lähihoitajat tee 37,5 h/vko? Myyjillä noin 10 ?/h, tosin moni osa-aikainen joten siksi kk-palkka jää niin pieneksi. Mutta kyllä mielestäni lähihoitajan työ on raskaampaa kuin myyjän (tietty riippuu työpaikasta ja työn kuvasta). Mutta jos on jollain vanhusten vuodeosastolla töissä niin on varmasti raskaampaa kuin marketti myyjillä. Eli ei ne myyjän palkat nyt niin huonot ole, sopparit vain on huonoja kun ei saa täysiä tunteja

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja eliisa:

No tässäpä tämä. Lähärit saa aika alhaisen koulutustason, tosiaan yo-pohjaisena parissa vuodessa. Jos siis vertaa esim. AMK:n käyneitä, joilta vaaditaan ensin se lähärin koulutus, tai yo tai amis tai muu, ja sen jälkeen vielä 4 vuotta ammattikorkeakoulua. Eli jos laskee että lähäri käy parhaimmillaan peruskoulun jälkeen muutaman vuoden, yo-pohjaisenakin n. 5 vuotta yhteensä laskien lukio mukaan ja verrataan sitä ammattikorkean käyneeseen, joka ensin käy amiksen/lähäriksi/lukion 3 vuotta + 3,5-4 vuotta ammattikorkeaa, niin onhan se käynyt korkeamman koulutuksen. Ei siis ole mitenkään tarkoitus vähätellä lähihoitajan koulutuksen tasoa sinänsä, vaan opetuksen määrää ja vaatimustasoa.

Itse tuon tuolla jo sanoitkin; "vähätellä"...
"Ei siis ole mitenkään tarkoitus vähätellä lähihoitajan koulutuksen tasoa sinänsä, vaan opetuksen määrää ja vaatimustasoa. "

Minun mielestäni on todella ala-arvoista VÄHÄTELLÄ kenenkään , tai minkään alan koulutusta!

Yrität kirjoittaa fiksusti mutta asenteesi ja arvomaalimasi paistaa todella räikeästi läpi.
Surullista minusta.

mun äiti saa kaikki mahdolliset lisät. palkasta jää käteen 1500e, + pikkutili missä maksetaan pyhätyöt yms. se vaihtelee siis 100-300e välillä.

veroprosentti on hänellä kyllä melko korkea..

Yhteistyössä