lähihoitajasta sairaanhoitajaksi, palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitsu"

Vieras
olen koulutukseltani lähihoitaja.hain ja pääsin sisään sairaanhoitajakoulutukseen. voisin opiskella työnteon ohella. peruspalkka on nyt n. 1900 kk ja lisät päälle.... sairaanhoitajana saisin tällä paikkakunnalla 3,5 vuoden opintojen jälkeen vähän päälle 2100 euroa peruspalkkaa ..siis kannattaako tämä muka ? eihän tuo palkka tuosta juuri mihinkään nouse..muiden kokemuksia??

No... kannattaa siinä mielessä, että sh:n työnkuva on vähän erilainen, vastuullisempi ja varmaan haastavampi. Sh:na voit myös erikoistua eri puolille, riippuu, mitä vaihtoehtoja teidän koulussa on.
Jos ajattelet vain palkkaa, niin sitten ei kannata opiskella.

[QUOTE="ylva";24400844]No kaksisataa euroa kuukaudessa on jo melkoinen korotus, mieti kuinka paljon se on vuodessa jne.[/QUOTE]

Mun mielestä se ei ole niin iso, että olisi kannattavaa opiskella monta vuotta, jos ainoa motiivi opiskeluun on palkka. Opiskeluaikoina ei kuitenkaan voi tehdä niin paljon töitä ja elintaso voi muuttua siksi aikaa niukemmaksi.

kuka ajattelee pelkkää rahaa tuossa vaiheessa kun toimenkuva muuttuu täysin, saa vastuuta ja hommat muuttuu täysin. anna mennä, mutta jos tapaan sut omalla työpaikalla itkemässä pelkästään rahan takia niin siinä saattaa tulla muutama julkaisukelvoton sana kun et ymmärrä, ettei tuota työtä rahan takia olla tekemässä.

kuka ajattelee pelkkää rahaa tuossa vaiheessa kun toimenkuva muuttuu täysin, saa vastuuta ja hommat muuttuu täysin. anna mennä, mutta jos tapaan sut omalla työpaikalla itkemässä pelkästään rahan takia niin siinä saattaa tulla muutama julkaisukelvoton sana kun et ymmärrä, ettei tuota työtä rahan takia olla tekemässä.

No miksi te sitten lakkoilette ja hingutte palkankorotuksia? ;)

no hyväntekeväisyyttäkö siinä ollaan tekemässä?

Mä opiskelin lähihoitajaksi sairaanhoitajaksi ja peruspalkka nousi juuri sen 200 euroa. Kyllä kannatti. Mulle opiskelu ja valmistuminen oli tosi iso juttu, palkka tuntuu oikeastaan sivuseikalta.

Ainakin mun työpaikalla myös lähi- ja perushoitajien työ on todella vastuullista, ja tuntuis oikeastaan väärältäkin saada ihan törkeästi enemmän palkkaa.

[QUOTE="tirppa";24400898]No, mä en tunne ketään joka kävis työssä siksi, että se työnteko on niin kivaa. Kyllä siellä käydään ihan just sen rahan takia.[/QUOTE]

itsehän käyn töissä kokemuksien ja velvollisuudentunteen takia. toisille raha on tärkeintä, toisille kivat työkaverit ja etenemismahikset

No miksi te sitten lakkoilette ja hingutte palkankorotuksia? ;)

tiedätkö sä paljonko hoitsujen palkkoja ajetaan maanrakoon ja millasta duunia ne tekee? se mitä sä kuvittelet sun päässäs ei riitä, mee tekee sitä hommaa ni ymmärrät miks ne lakkoilee kun ne korotukset luvattiin niille silloin kun äänestivät niitä edustajia.
siitä hommasta mitä ne tekee niin kyllä niitten kuuluukin saada kunnon liksa, mistä koskaan tiedät onko potilaalla vaikka hiv tai hepatiitti tai muu tauti mikä voi tarttua pelkällä verikontaktilla.

Alkuperäinen kirjoittaja pyhällä hengellä elät?;24401068:
Tuskin kävisit töissä ellei siitä maksettaisi mitään. Luultavasti sinulla ei olisi siihen edes mahdollisuuksia?

anteeksi kun romutan sun ajatukset, mutta toisilla on säästössä sen verran, että pystyvät käymään töissä vaikka palkatta jos tuntevat siihen tarvetta :)

Mutta vastuusta pitäisi myös maksaa. Vaikka sairaanhoitaja kuinka olisi kutsumusammatti, niin minusta vastuuta ei vain "saada", vaan sen joutuu ottamaan. Ja siitä pitäisi saada kunnon rahallinen korvaus.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="joopajoo";24401124]Minullakin on, luultavasti enemmän kuin sinulla. Miksi eteneminen on sitten tärkeää, jos käyt töissä silkasta velvollisuudentunteesta?[/QUOTE]

koska etenemisellä tutustuu uusiin ihmisiin ja saa uusia kokemuksia? rahaa sulla saattaa ollakin enemmän ja mahdollisesti onkin, me kaikki kun ei ajatella pelkästään rahan kannalta koko elämää, se jos jokin on kovin köyhää laskelmoida ihmisen arvoa sen perusteella mitä se tienaa tai mitä sillä on säästössä.

Kannattaa ehdottomasti opiskella, meinaan koko ajan lh;n paikkoja muutetaan sh;n paikoiksi. Eli, enemmän voipi valita minne vois haluta töihin saikkarina kuin lähärinä. Itsekkin olen ajatellut ensi vuonna meneväni opiskelemaan :)

En viitsi opiskella, koska sh tekee harvoin yötyötä ja jo sitä kautta lh saa kurottua palkkaeroa kiinni. Joissain paikoissa sh tekee ainoastaan päivävuoroa arkena, joten noissa paikoissa lh pääsee jo paremmille tienesteille.

nimim. vakiyökkö-lähäri ja tyytyväinen työhönsä. Ja palkkaansa

Voi tsiisus :headwall:
Toimenkuva muuttuu vastuullisemmaksi, mutta palkan ei tarvitse tulla mukana?
Kyllä tuo parin sadan euron muutos on aika pieni, ja 2100e on sh:lle aika surkea palkka. Mulla on lähiksenä melkein sen ( jos siis tekisin 100% työaikaa ).

Minäkin olen miettinyt sh:ksi opiekelua ja tuntuupa siltä etten taida enää haluta koko hoitoalalle :( Ehdottomasti tykkään olla vanhustyöstä, mutta se naisvaltaisten alojen heikkous sekä ainaiset säästöt syövät työmotivaatiota..
Ei pysty hoitamaan niin hyvin kuin haluaisi- vuodesta toiseen ei voi hoitaa potilaita itsensä kustannuksella niin että tauot jäävät pitämättä ja joutuu tukka putkella menemään :|

ei se kyllä rahallisesti kannata ja monissa paikoissa lähihoitajat tekevät lähes samoja hommia kuin sairaanhoitajat. Itse olen sh ja meidän työpaikalla olen aina yksin sairaanhoitajana vuorossa ja teen ihan kaikkea samaa kuin lähihoitajat + kaikki sairaanhoitajan hommat siihen päälle. olen monesti miettinyt, että pääsisin paljon helpommalla kun olisin lähihoitaja. mietin koko ajan työpaikan vaihtoa kun työmäärä ihan hullu ja palkkaeroa n. 100 euroa. onneksi nyt olen äitiyslomalla.

kyllä kannattaa. Monissa paikoissa toimet muutetaan sairaanhoitajan toimiksi. Esim meillä ei ole yhtään lähi- /perushoitajaa. Aika isolla osastolla olen keskussairaalassa.