lähihoitajasta sairaanhoitajaksi, palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä sanoisin, että opiskelun kannattavuus riippuu ihan siitä missä haluaa olla töissä. Jos pystyy tekemään mieleistään työtä lähihoitajana ja työnkuva on omasta mielestä ok, niin en lähtisi opiskelemaan. Sä voit kumminkin jo 3,5 vuoden aikana saa aika paljon rahaa säästöön, jos vertaa sitä, että ois opintotuella tuon ajan ja päinvastoin kuluttaa niitä säästöjä. Eli siinä 3,5 vuoden aikanan menettämiäsi rahoja et saa kovin äkkiä palkannousulla takaisin.

Toisaalta jos tekee paljon vuorotöitä, niin se pienikin palkannousu kertautuu niissä lisissä, kun ne on kuitenkin tietty prosenttiosuus palkasta. Ja sairaanhoitajilla on enemmän varaa valita työpaikkaansa, mutta jos siis sinulla on mieleinen työ lähärinä, niin en lähtis.

Jos haluat työskennellä vähänkään isommassa erikoissairaanhoidon sairaalassa, suosittelen lukemaan sairaanhoitajaksi. Ainakin pääkaupunkiseudulla sairaaloiden lh-toimet muutetaan sh-toimiksi sitä mukaa, kun niitä vapautuu. Sh kun pystyy tekemään kaiken, mitä lh:kin, mutta lh ei pysty tekemään sh:n töitä. Ja sairaalassa monien toimenpiteiden, laitteiden ja lääkehoidon merkitys korostuu.

Palkkahan sen sijaan on aika lailla toimipaikkakohtainen, mun peruspalkkani on 2300 ja risat, siihen sitten ikälisät ja työvuorolisät päälle. Mutta mä oonkin töissä ison sairaalan päivystyspoliklinikalla. Meillä on muuten tällä hetkellä 3 lh/lääkintävaksin toimea ja kun he joskus lähtevät/jäävät eläkkeelle, muutetaan nekin sh-toimiksi.