Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
No mainitseppas joitakin hommia mitä lähihoitaja ei missään olosuhteissa voi koskaan hoitaa???
Kysyn sinulta onko SH ja LH tutkinto aivan sama??[/quote]
miksi tyhmiä kyselet??? minä pyysin mainitsemaan asioita joihin lh ei kykene.. ei taida löytyä???[/quote]
multa ei nyt kysytty, mutta vastaan...lähihoitajolta on suonensisäisen lääkityksen antaminen kiellettyä! luki näin ihan tuolla linkissä
[/quote]
Auts! Nyt siun pittää soittaa polliisille, kun olen rikkonut lakia... Ja montaa mutakin "laitonta" tehnyt urani aikana... nimim. se ampparissa työskentelevä lähärin retale
No joo, eli eiköhän se ole ihan paikasta kiinni, missä mitäkin saa tehdä ja millä koulutuksella ja kenen myöntämillä luvilla. Tää on tosiaan ihan älytöntä tappelua sh:t vs. lähikset. On totta, että ammattitaitoon kuuluu myös omien rajojensa tunnistaminen ja kieltäytyminen hommista joihin ei ole pätevyyttä tai kokemusta, mutta tämä ainainen toistensa sättiminen näiden kahden ammattiryhmän välillä on aivan naurettavaa! Me kun kummatkin täydennetään tosiamme sekä kentällä, että siellä sairaalamaailmassa. Ja kun kyse ei ole siitä, etteikö kuka vaan voisi OPPIA tekemään jotakin "temppuja", jos heidät siihen KOULUTETAAN, eli tuskin sinne leikkuriin ihan ketä vaan lähihoitajaa päästetäänkään, mutta jollakin esim. työpaikkakoulutuksella he oppivat kuitenkin hoitamaan joitakin
yksinkertaisempia hommia, kuten vaikka sen instrumentin antamisen lääkärille. Enkä nyt todellakaan tarkoita, että pienellä koulutuksella pystyisi saamaan sairaanhoitajan erikoisosaamista, laajaa teoriatietoa ja pätevyyttä tällaisiin "syvällisempiin" toimenpiteisiin, joihin tosiaan vain sairaanhoitajan koulutus antaa valtuuden, mutta tosiaan joku haava-alueen pesu, instrumentin ojennut tms. onnistuu varmasti hätätapauksessa ja päästää sen sairaanhoitajan sitten keskittymään niihin "vaativimpiin" hommiin sen leikkauksen aikana, kun toinen hoitaa jonkun yksinkertaisen homman. Ja nyt puhutaan nimenomaan tästä "kriisitilanteesta".
Joo kaatakaa vaan kakkaa niskaan, varjo on auki, mutta itse olen sen verran suvaitsevainen, että arvostan kumpaakin ammattiryhmää ja toivon heidän toimivan yhteistyössä ilman turhaa nokkimisjärjestystä ( tai siis siitä muistuttamista joka välissä ), joka ei johda mihinkään. Itse en ainakaan katso astuvani mitenkään työpaikkamme sairaanhoitajan varpaille, vaikka käytännössä samoja hommia teemmekin, paitsi se työpaikan sh on oikeutetusti lääkevastaava ja tekee siihen liittyvät hommat. Mutta tosiaan - esim. lanssi on sellanen paikka, missä tuota "kastijakoa" ei oikein voi sen enempää harrastaakaan, jos lähihoitajalla on valtuudet ja luvat tehdä samaa hommaa kuin sh:kin...

Ja sekin on sitten taas "rikos", jos sitä valtuuksien suomaa hoitoa ei sitä tarvitsevalle anneta... :/
Siis summa summarun, työpaikalla, työpaikkakoulutuksella, ammatillisilla lisäkoulutuksilla tmv. ja erityisluvilla on suuri merkitys, missä mitäkin saa tehdä, joten ei kannata yleistää tuota "kastijakoa" ihan joka paikkaan.