Lähihoitajat!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27775059:
Rohkeesti vaan. Kyllä tänne mielipiteitä mahtuu =)

Emmää. :D Voisin kyllä höystää mutta pakko myöntää että (harjoittelu)iltavuoron jälkeen on puhti niin pois ettei tuu mitään kovin älykästä (hah) tekstiä. :) Katsotaan josko toisaalla kerron "kuulumisia". :) Siis sitten kun nuppi taas toimii (jos toimii)...

Tuli aiheesta mieleen... Tapasin kerran nuoren down-aikuisen, joka kertoi olevansa ammatiltaan lähihoitaja. Kyse oli siis räätälöidystä tutkinnosta, jonka suoritettuaan henkilö voi toimia rajoitetusti tehden joitakin lähihoitajan töitä, eli käytännössä lähinnä hoitoapulaisen töitä, valvottuna. Eräs toinen henkilö tokaisi mulle myöhemmin, että "eipä se lähäritutkinto taida tosiaan kovin kummoinen olla kun keharikin voi sitä työtä tehdä". Puki sanoiksi sen, mitä arvelinkin ihmisten ajattelevan, kun kohtaavat kehitysvammaisen lähihoitajan...
Tämäntyyppiset asiat ovat usein taustalla, kun kuulee/lukee väheksyviä mielipiteitä lähihoitajakoulutuksesta ja lähihoitajan työn vaativuudesta. Tiedetään tapauksia, joissa joku on tehnyt lähihoitajan työtä ilman minkäänlaista koulutusta tai tunnetaan joku lähihoitaja, joka ei ole koskaan oikeastaan mitään varsinaisia hoitotoimenpiteitä tehnyt.

Tuli aiheesta mieleen... Tapasin kerran nuoren down-aikuisen, joka kertoi olevansa ammatiltaan lähihoitaja. Kyse oli siis räätälöidystä tutkinnosta, jonka suoritettuaan henkilö voi toimia rajoitetusti tehden joitakin lähihoitajan töitä, eli käytännössä lähinnä hoitoapulaisen töitä, valvottuna. Eräs toinen henkilö tokaisi mulle myöhemmin, että "eipä se lähäritutkinto taida tosiaan kovin kummoinen olla kun keharikin voi sitä työtä tehdä". Puki sanoiksi sen, mitä arvelinkin ihmisten ajattelevan, kun kohtaavat kehitysvammaisen lähihoitajan...
Tämäntyyppiset asiat ovat usein taustalla, kun kuulee/lukee väheksyviä mielipiteitä lähihoitajakoulutuksesta ja lähihoitajan työn vaativuudesta. Tiedetään tapauksia, joissa joku on tehnyt lähihoitajan työtä ilman minkäänlaista koulutusta tai tunnetaan joku lähihoitaja, joka ei ole koskaan oikeastaan mitään varsinaisia hoitotoimenpiteitä tehnyt.

Nykyään on melko hankalaa olla tuntematta yhtään lähihoitajaa. Ammatti kun on niin yleinen. Itsekin tunnen varmasti ainakin 20 lähihoitajaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27775122:
Nykyään on melko hankalaa olla tuntematta yhtään lähihoitajaa. Ammatti kun on niin yleinen. Itsekin tunnen varmasti ainakin 20 lähihoitajaa =)

Tottakai meistä aika lailla jokainen tuntee jonkun lähärin, mutta harvalla on tarkkaa käsitystä työnkuvasta, ellei satu jotakin kautta tietämään tarkemmin. Meinasin siis sitä, että väheksyvien asenteiden taustalla on usein kokemus jostakusta tuntemastaan lähäristä tai ihmisestä, jonka ammattitaidosta ei ole saanut kovin korkeaa käsitystä syystä tai toisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774681:
Lähihoitaja on siellä portaan alimmalla tasolla, halusipa tai ei. Niin se vaan menee. Fyssareista mun on vaikeeta mennä sanomaan ovatko he samalla askelmalla vai alempana.

Jos fyssareilla tarkoitetaan fysioterapeutteja niin ovat kyllä ylempänä jos ovat koulutusta vastaavassa työssä eli ihan fysioterapeuttina. Hoitotyössä jos ovat, niin silloin alempana koska eivät voi puuttua lääkehoitoon.

Hoitoalan yksi haasteista on myös juuri tuo, kun ei olla omaa ammattinimikettä vastaavassa työssä (kun sitä ei saa) niin lähdetään tekemään hoitoapulaisen tai lähihoitajan duunia. Siinä sitä sitten fysioterapeutti antaa osaamisensa hoitoapulaisen palkalla ja sairaanhoitaja lähihoitajan palkalla.... Toki pitäisi kyteä olla antamatta osaamista yhtään enempää mistä palkan saa, mutta harva siihen pystyy..

Minä olen valmistunut lähihoitajaksi keväällä 2011 vammaistyön koulutusohjelmasta. Opiskelussa haastavinta oli näin äkkiä mietittynä anatomian tunnit sekä kaikki sosiaalialaan liittyvät opiskelut (Kela, sosiaalitoimi, palvelusuunnitelmat, miten ne toimivat jne). Näin jälkikäteen olen harmitellut sitä, etten suorittanut yhtään hoitojaksoa esim. terveyskeskuksen vuodeosastolla. Minulla on jäänyt näkemättä sairaalamaailma ihan kokonaan ja itse työssä olen sitten vasta tehnyt näitä vaativimpia asioita, esim. katetroinnit, haavanhoidot, pistot, traken hoito jne. Tästä syytän vähän koulua, etteivät paremmin suunnitelleet harjoittelujaksoja, että kaikki opiskelijat pääsisivät tk-jaksolle. Vaikka kouluni kyllä muuten oli tosi hyvä.

Olen ollut töissä kehitysvammaisten asuntolassa n. 1½ vuotta. Täällä työ on suht helppoa, tosin tässäkin ajassa mitä minä täällä olen ollut, niin asukkaiden kunto on huonontunut, he kun alkavat osa jo olemaan vanhoja. Haastetta työhön tuo heidän oikeuksien puolustaminen, sillä edelleen kytee joillakin ihmisillä se ajatus, että vammainen on vammainen eikä hoitoa tarvitse. Tämän asenteen oli eräs asukas joutunut kasvotusten omaisensa kanssa kokemaan sairaalassa. Toki sen ymmärrän, että vammaisten kohdalla oireiden lukeminen voi olla vaikeaa, mutta kyllähän me hoitajat asukkaamme tunnemme ja sen, milloin vointi ei ole normaalia.

Välillä tulee kausia, että saa enemmänkin taistella byrokratian kanssa, jotta asukkaat saavat heille kuuluvat asiat: kuntoutukset, avustaja-palvelut... Lisäksi tällä puolella saat kokea myös ikäviä asioita. Agressiivisia asukkaita, kiukkukohtauksia, psyykkisiä häiriöitä. Miten toimia neuroottisen ihmisen kanssa? Mihin pistetään rajat? Nämä asiat ovat välillä todella raskaita ja monesti työasiat tulee mukana kotiin, niitä kun sitten märehtii ja miettii, että mitä olisi voinut tehdä toisin esim. asukkaan kiukkukohtauksen aikana...

Yhteistyössä