Lähtisitkö bussimatkalle lapsen kanssa, jos bussissa ei olisi turvavöitä?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Kaikkea sitä nyt pohtiikin :D

Tiedossa olisi kiva reissu, mutta järjestäjällä on vanha bussi, missä on vain etupenkillä turvavyöt. Minä haluaisin, että pieni lapseni voi matkustaa bussissa turvavöissä. Ukon kanssa mietitään, että mennäkkö vai ei. Ukkokin haluaisi turvavyöt.

Kyse ei ole paikallisbussista, missä tietty ei oo koskaan vöitä. Ja itsekin olen 70-luvun lapsi, joka hyppi henkilöautossa lapsuutensa ilman mitään vöitä. Mutta kun nyt on 2000-luku ja kyseessä oma piltti ja sen turvallisuus :|

Onko sinulle merkitystä, että lapsi on bussissa turvavöissä?

Menisin. Eipä meillä ole turvavöitä busseissa ja nekin vetää tuhatta ja sataa kehää pitkin.
Enkä mä olen koskaan pitkänlinjan bussissa laittanut vyötä. Ja se on vaan vyötärölle.

Mä en osaa edes kaivata bussiin turvavyötä, jotenkin outo ja jopa hankala ajatus, bussihan valitaan, että sais matkustaa rennommin ja lapsetkin liikkumavapautta, näin mä kuvittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Minä olen mennyt bussilla meiltä kaupunkiin (15KM) bussilla jossa ei aina ole turvavöitä.

Joo, niin minäkin menen kaupunkiin. Mutta nopeus on 30-60 kilsaa tunnissa. Silloinkaan ei lapsi kyllä osaa pitää kiinni, jos tulee äkkijarrutus.

Tämä bussi on "pitkän matkan bussi" ja menee motaria.
Mutta en tiedä onko sillä loppupelissä eroa kulkeeko bussi kuuttakymppiä vai satasta jos se ajaa pöpelikköön eikä kellään ole turvavöitä. :/

turvavöiden käyttö on pakollista busseissa

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804217545909_uu.shtml (tosin vanha uutinen)

http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/07/poliisi_ratsaa_turvavyon_kayttoa_busseissa_1859545.html

Mutta joo, suurimmalle osalle ei ole siis merkitystä.

no jos siellä etupenkillä on kuitenkin ne turvavyöt niin miksette mene sinne sitten istumaan? Tarpeeksi ajoissa vaan jonottamaan, että saatte etupenkin paikat, tai viestiä matkanjärjestäjälle että haluatte varata ne paikat.

Alkuperäinen kirjoittaja pajunkisu:
no jos siellä etupenkillä on kuitenkin ne turvavyöt niin miksette mene sinne sitten istumaan? Tarpeeksi ajoissa vaan jonottamaan, että saatte etupenkin paikat, tai viestiä matkanjärjestäjälle että haluatte varata ne paikat.

Käsikähmää vai mahdollisten mummojen kanssa, kun ne haluu niille paikoille kansa :laugh:

Mä oon tosiaan nyt päätynyt siihen, että ilman turvavöitä ei mennä pidemmälle reissulle (poika matkustaa kyllä paikallisbussissa ilman turvavöitä, mutta en minä siitäkään pidä. vaihtoehtoa ei vaan ole). Mutta en oikein usko, että tässä tilanteessa paikkoja voi varata. En haluaisi ilmoittaa vasta bussin kohdalla lapselle, että ei muuten mennä, kun äiti ei hyväksy matkustustapaa :/ Ehkä mä pidän niille mummoille vaan pitkän saarnan, jos ne meinaa mun mukulalta viedä sen paikan. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole busseissa nähnyt turvavöitä kuin siinä ihan edessä ja ei se ainakaan ole turvallisin paikka. Kai sitä on tarvittaessa ilman vöitä mentävä.

Viimeksi lapin reissussa bussikuski (vakiovuoro) kuulutti moneen kertaan, että turvavyöt on oikeasti tarkoitettu käytettäväksi. Hän saa sakot, jos ei ole.

Päiväkoti oli todella tarkka, että lasten reissuun ei kelpuutettu bussia, jossa ei ollut kaikille turvavöitä :flower:

Yhteistyössä