Laiha, mitä syöt että pysyt laihana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ne fysiologiset ihmeet, jotka "syövät ihan mitä tahansa", voivat jättää vastaamatta. Kerro myös kuinka monta tuntia ja minkätyyppistä liikuntaa harrastat viikossa.

Mä kuulun noihin fysiologisiin ihmeisiin, joten mä en saa vastata :laugh: :(
Sain just viime viikolla 2kiloa lisää vaakaan, nyt ne jo sit taas katos. Liikun pois sen mitä syön ja joskus liikun enemmän mitä syön. Kiitos koiran ja kolmen lapsen.

Normaalia kasvisruokaa, herkkuja jälkkäreiksi etenkin vk-loppuisin, suklaata talvisin, jäätelöä kesäisin. Lenkkeilyä, hiihtoa tai pyöräilyä kauden mukaan 2-6 h viikossa + tunnin jumppa viikossa. Olen tosin ihan vain normaalipainoinen, bmi noin 20, en laiha. Mutta en mitään diettejä tarvitse.

No nyt olis ollu laihoille hyvä tilaisuus kertoa kuinka se laihana olo onnistuu. Mun esimerkki ei ole kovin hyvi, mutta jaanpahan sen silti:

Aamiainen: En syö mitään
Lounas: En syö mitään
Päivällinen: Syön ihan mitä tahansa ja oksennan
Iltapala: En syö mitään

No mä syön yleensä aamulla puuron + leipää ja juon tuoremehua.

Sitten nappaan jossain välissä 1-2hedelmää/ jonku piirakanpalan kahvin kanssa.

Päivällisen syön mitä sattuu olemaan, mutta kaikki ruokainen olen muuten, mut maksaa ja kaalia en syö ollenkaan.

Sitten syön kahvin kanssa jonku piirakanpalan yleensä.

Illalla syön mitä tehdään iltapalaksi, jogurttia, leipää, ranskalaisia, tortillaa, karjalanpiirakkaa tjs.

Herkkuja syön kans, valitettavasti välillä liikaakin, sipsit on mun suurin herkku.

Harrastaa en ehdi oikeasti mitään, siittä pitää huolen 3-vuorotyö ja sen ohella opiskelu ja siihen vielä 2 pientä lasta.

50kg/163cm.

Olen kasvissyöjä. Syön joka aamu aamupalaksi puuroa mustikoilla, voileivän normaalirasvaisella juustolla, sekä kupin kahvia ilman sokeria. Lounaaksi esim. jotain ihanaa kasviswokkia tai sitten leipää juustolla ja tomaatilla. Jos olen syönyt lounaaksi lämpimän aterian, syön yleensä illalla vain iltapalan, mutta se onkin sitten aika iso, esim. mysliä riisimaidolla, hedelmää, pari leipää, pähkinöitä, ja yleensä vähän suklaata tai jätskiä. En koskaan yritä olla syömättä yhtään makeaa, koska se kostautuu sitten niin että vetää himoonsa ihan liikaa..Syön välipaloja pääaterioiden välissä, niin verensokeri ei ikinä laske niin alas että pitäisi mässäillä kauheasti. Hyviä välipaloja ovat mm. cashew-pähkinät, omena, appelsiini, porkkanat, ananas, karjalanpiirakat tms.
Liikun n. 3 kertaa viikossa n. 45 minuuttiaa kerrallaan, esim. uin tai reipas kävelylenkki. Mutta harrastan myös paljon hyötyliikuntaa, esim. kannan painavia kauppakasseja, ja menen aina kauempana olevaan kauppaan kävellen, sen sijaan että kävelisin vain lähikauppaan. Kävelen portaat aina kun vaan se on vaihtoehtona, esim. rautatieasemalla, metroasemalla, ostareilla tms.
Teen usein telkkaria katsellessa askelkyykkyjä tai jotain sellaista. Siivoilen ja puuhastelen mielelläni kotona, joten sekin kuluttaa kaloreita..

syön kaikkea kohtuudella..
en juo limuja, sipsej'ä syön pienen kipon silloin tällöin, karkkia syön ehkä n. 10kpl kerralla silloin tällöin.. en syö pullia,kakkuja,leivoksia taikak keksejä kuin synttärikahveilla
energiajuomia juon max 4kpl vuorokaudessa (silloin kun olen päivän hereillä aj teen yövuoron siihen perään)

normaaliruokavalio koostuu ihan tavan kotiruuasta mihin kuuluu kerma,suola ja rasva..
syön sen mitä kulutan

muoks. ja yleensä siis syön näin:

aamulla 2 kuppia kahvia
joskus jugurttia joskus puuroa ja leipää (en kuitenkaan yleensä juuri mitään)

lounaaksi kunnon annos ruokaa
iltaruoka kunnon annos ruokaa
illalla leipää tai puuroa

illalla töissä syön 4 hampurilaista

puolenyön aikoihin hampurilaisaterian taikka pitsan ja aamuyöstä leipää tai vastaavaa jos on nälkä

Ei se kuulkaa ole siitä kiinni MITÄ syö.. Pitää kysyä KUINKA PALJON syöt? Montako perunaa, paljonko kastiketta, montako leipää, paljonko juot maitoa ruoan kans yms. Yleensä sitä samalla murkinalla mennään. Laihemmat vaan syövät paljon vähemmän.

Kasvissyöjät on sit vielä erikseen..

Syön sillon kun on nälkä ja vaan sen verran kunnes tunnen oloni kylläiseksi, ei ähkyyn. Kumminkin syön pääsääntösesti aamupalan, päivällisen, illallisen ja iltapalan, väliin pari välipalaa. Ja ihan perusruokaa syön monipuolisesti. Pitsat, sipsit, karkit ja limsat jää kaupanhyllyyn arkena, vkl voi jotain mukaan tarttuakkin. Kerran viikossa käyn jumpassa, ainaki yritän.

mä syön mitä sattuu ja mielestäni annoksetkaan ei ole mitään ihan pienimpiä.mutta vastapainoksi mä käyn salilla kolmesti viikossa ,lenkkeilen ja kävelen paljon muutenkin.

Mä syön mielestäni normaalisti. En jätä jäätelöä väliin enkä suklaatakaan. Mutta en syö suklaalevyä kerralla, en juurikaan syö pullaa tai muutakaan jälkkäriä kuin joskus kylässä, en syö tavallisia ravintola-annoksia kokonaan eli annoskoko kaiketi pieni. En syö masennukseen, joten ollessani alakuloinen, en syö. Voin siis jättää ruokailun myös väliin. En syö huonoa ruokaa, mieluummin olen syömättä. En syö yksin eli esimerkiksi työpaikalla, jos en ehdi syödä muiden kanssa, harvemmin sitten syön ollenkaan. Ruokailun väliin jättäminen ei ole mulle mikään uhraus. Joskus on kiva, kun on nälkä. Silloin ruoka maistuu ;)

En mielestäni liikukaan mitenkään erityisen paljon normaalisti, mutta käytän rappusia, kävelen mieluummin kuin käytän puhelinta. Liikun ehkä parisen kertaa viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisko joku laittaa ihan konkreettisen vastauksen? Kuinka monta dl riisiä, montako leipää, perunaa jne?

no koitetaan

3dl makaroonia
3-4 perunaa
3dl riisiä

ja lisäksi

n3 isoa kauhallsta kastiketta
1 kanankoipi
10 kalapuikkoa
jne

en yleensä tuppaa laskemaan ruoka-annoksiani

aamulla puuroa tai leipää ja jogurttia, välipala hedelmä, lounas jotain broileria/lihaa + reilusti kasviksia ja kohtuudellla pastaa/riisiä/perunaa, välipalaksi hedelmä, illalla jogurttia, puuroa, marjoja. Herkkujakin mahtuu mukaan useampana päivänä viikossa, mutta lähinnä jätskin, rahkan tms. muodossa.

Eli ihan tavallista, itse tehtyä kotiruokaa...

ja liikuntaa tulee normaalisti 4-8h/vko, hiihto, uinti, pyöräily ja kuntosali.

Tosin nyt kaikki ihan mullin mallin, varsin paksusti voin kun kaksosia odotan rv30+3, eli syön mitä sattuu ja liikunta vähissä :) mutta kohta taas arki koittaa... nyt paino 63kg, lähtö oli 52, pituutta 160cm

No
Aamupala 2 kpl leipää, päälle oivariinia, juustoa/ leikkelettä, kurkkua, tomaattia. Lasi maitoa/mehua. Tai sit kulhollinen muroja.

Päivällinen 2 keskikokoista perunaa, kastiketta ja vaikka 3-4 kalapuikkoo. Salaattia. Lasi maitoo, näkkäri/leipä. Välillä joku pieni jälkkäri, mitä koulussa nyt on tarjolla.

Välipala mehua ja joku pulla tm.

Illallinen 1 dl riisiä ja siihe kanakastiketta. Lasi maitoa.

Välipala 2 karjalanpiirakkaa ja taas maitoa

Iltapala muroja, leipää, jogurttia.. mitä ny kaapista löytyy.

Ja väliin voi sit syödä aina jos nälkä yllättää. En todellakaan ole terveellisen ruoan asiantuntija mutta noin syön ja hoikka olen aina ollut.

Syön mitä mieleen tulee, karkkia, sipsiä ja keksejä menee melkeen joka päivä. Mut ei niitä mitään tartte ahtaa koko pakettia kerralla, sen verran kun mieli tekee ja sit pistän pois. Ei ne mua mitenkään tuolla kaapissa vainoa erityisemmin.

Pyrin syömään 5-6 kertaa joka päivä, normaalia kasvisruokaa. Yritän muistaa syödä aina kun on nälkä, mutta välillä innostun liikaa hössöttämään muuta ja sit verensokerien heitellessä tulee syötyä noita herkkuja, terveyden kannalta vähän liikaakin. En käytä mitään juustoja, joten luultavasti multa jää sikäli aika paljon "piilokaloreita" saamatta verrattuna moniin. Mutta varmaan pointti siihen, miksi pysyn laihana on se, että syön aina itseni vain justjust niin täyteen että nälkä lähtee, en yhtään ähkyyn. Enkä ota lisää enää pelkästään siksi, koska ruoka olisi hyvää jos mulla ei ole enää nälkä, saa sitä lisää sit seuraavalla aterialla. Suomesta ei ole ruoka loppumassa. Varmaan osasyy tän tavan omaksumiseen on ollut pitkään jatkunut (nyt kuitenkin hoidossa oleva) refluksitauti, eli jos yhtään enempi ahdoin ruokaa mahaan kuin sinne mahtui, niin yli tuli ja varsin tukalan olon kanssa vielä. Tuosta on jäänyt selkärankaan se, että paljon mielummin jään vaikka himpan nälkäiseksi kuin yrjöän.

En liiku juurikaan.

olin laiha kakkosen syntymään saakka, söin kaikkea roskaa enkä lihonnut-vaan kakkonen toi mukanaan taipumuksen lihoa (oon alle 25v) ja +5kg joiden kanssa jojoilen. Jojoilen ihan ruokatottumuksien takia, kun on vaikeaa opetella katsomaan syömisien perään ekaa kertaa elämässä :headwall:

Yhteistyössä