Laiha, mitä syöt että pysyt laihana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja titti:
Syön noin 1700kaloria päivässä. Olen 170/52. Syön aamupuuron, lounaan, jonkinlaisen välipalan, päivällisen ja iltapalan.

Mulla varmaan samaa luokkaa paitsi olen pari kiloa laihempi nyt, en liiku juurikaan. Jos alkaisin liikkua, niin sit luultavasti ruokahalu paranisi hivenen ja lihakset kasvaisivat niin, että paino nousisi muutaman kilon.

Tänään olen syönyt näin.

Aamulla kaksi palaa sekaleipää, joissa päällä Oivariinia sekä graavilohta viisi siivua kummallakin leivällä. 2dl marjajogurttia, normaalirasvaista. Mustaa kahvia kaksi kuppia.

Aamupäivällä: yksi voisilmäpulla ja kuppi mustaa kahvia.

Puolen päivän jälkeen: kaksi palaa sekaleipää, toisen päällä Oivariinia ja kaksi n. sentin siivua Aurajuustoa, toisen päällä Oivariinia ja neljä siivua graavilohta. Banaanijogurtti, normaalirasvainen. Pepsi Maxia. Kaksi Kinder pääsiäismunaa.

Iltapäivällä: kolme siivua (siivut n. sentin paksuisia) karitsanpaistia, kaksi keitettyä perunaa ja yhden syvän lautasellisen fetasalaattia, joka sisälsi salaattia, kirsikkatomaatteja, kurkkua, mustia oliiveja sekä fetaa öljy-pippurikastikkeessa. Mukillisen, n. 2dl ananasrahkaa (tehty säilykeananaksista, kermavaahdosta, rahkasta ja sokerista), Pepsi Maxia.

Syön vielä iltapalaa myöhemmin, en tiedä mitä.

Hyötyliikkunut olen n. yhden tunnin tänään (kävellyt rauhallista tahtia) sekä anaerobista liikuntaa duunissa parin tunnin verran. Muutenkin liikuntani on pääsääntöisesti hyötyliikuntaa, eli mun kohdallani kävelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Tänään olen syönyt näin.

Aamulla kaksi palaa sekaleipää, joissa päällä Oivariinia sekä graavilohta viisi siivua kummallakin leivällä. 2dl marjajogurttia, normaalirasvaista. Mustaa kahvia kaksi kuppia.

Aamupäivällä: yksi voisilmäpulla ja kuppi mustaa kahvia.

Puolen päivän jälkeen: kaksi palaa sekaleipää, toisen päällä Oivariinia ja kaksi n. sentin siivua Aurajuustoa, toisen päällä Oivariinia ja neljä siivua graavilohta. Banaanijogurtti, normaalirasvainen. Pepsi Maxia. Kaksi Kinder pääsiäismunaa.

Iltapäivällä: kolme siivua (siivut n. sentin paksuisia) karitsanpaistia, kaksi keitettyä perunaa ja yhden syvän lautasellisen fetasalaattia, joka sisälsi salaattia, kirsikkatomaatteja, kurkkua, mustia oliiveja sekä fetaa öljy-pippurikastikkeessa. Mukillisen, n. 2dl ananasrahkaa (tehty säilykeananaksista, kermavaahdosta, rahkasta ja sokerista), Pepsi Maxia.

Syön vielä iltapalaa myöhemmin, en tiedä mitä.

Hyötyliikkunut olen n. yhden tunnin tänään (kävellyt rauhallista tahtia) sekä anaerobista liikuntaa duunissa parin tunnin verran. Muutenkin liikuntani on pääsääntöisesti hyötyliikuntaa, eli mun kohdallani kävelyä.

Teetkö työksesi jotain liikunta hommaa?

En ole laiha, mutta normaalipainossa nykyisin.
Aamu lähtee käyntiin maca-kaakaolla.
Päivällä syön salaatteja oliiviöljy kastikkeella (extra virgin! ). Lihaa josta ei todellakaan ole leikelty näkyvää rasvaa pois ja "pahimmassa" tapauksessa heitetään vielä kuohukermaa kastikkeeksi. :D Kalaa syön silloin kun sitä saa inhimilliselä hinnalla. Herkullisia kasviksia hyvin valmistettuna. Siemeniä ja pähkinöitä (joita ei muka rasvan takia aiemmin voinut syödä :/ ) Jälkiruuaksi marjoja kermavaahdolla. :p (kermavaahtoa n. 2 rkl. )
Hedelmiä vähän esim. yhden mandariinin päivässä tai Smoothien joukossa 1-2 banaania

Olen jättänyt ruokavaliostani pois valkoisen sokerin (intiaani sokeria ja hunajaa käytän ihan pieniä määriä ) Valkoiset jauhot, valkoisen riisin ja valkoisen pastan. (niissä ei ole mitään hyviä aineita. pelkkiä tyhjiä kaloreita ) Täysjyvä tuotteita käytän muutaman kerran viikossa, mutta kerrallasyötävä määrä on pieni esim. täysjyvä speltti pastaa 1-2 kauhallista (ehkä n. 1,5 dl ?? ) Loppulautanen täytetään salaatilla, kasviksilla ja lihalla/kalalla.

Ruokamäärät ovat asettuneet itse kohdalleen, eli syön niin paljon kun tekee mieli. (ruokaa ) Uskomatonta mutta totta. Entisenä syömishäiriöisenä en uskonut että pystyisin olemaan näin sinut ruuan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Teetkö työksesi jotain liikunta hommaa?

En halua kertoa täällä, mitä teen työkseni :) . Mutta joudun kyllä työssäni jonkun verran liikkumaankin.

Ok, katsoin profiilistä kuvan näytät niin hyvärunkoiselta :)

Mulla on kyllä suht pitkä kilpaurheilutausta, eli ehkä se runko on sitten peruja sieltä, tiedä sitten :) . Nykyään tulee kyllä urheiltua huomattavasti vähemmän kuin joskus aiemmin.

Mä syön kertakaikkiaan väärin ja täydellisesti kaikkien suositusten vastaisesti. Mun pitäisi painaa 200 kg ja kuolla sydänkohtaukseen, mutta olen hoikka, erittäin terve, ja kolesteroliarvot ovat erinomaiset. Flunssaakaan ei tule, kunhan pidän kiinni näistä tavallisista syömätavoistani:

- Aamulla juon pari mukillista mustaa kahvia tyhjään mahaan. Ruoka ei mene aamulla alas - jos yritän syödä väkisin aamulla, mulle tulee niin paha olo että oksennan - joten en pakota itseäni syömään mitään väkisin.
- Töistä ja päivästä riippuen eka ateria syödään joskus klo 12-18 välillä. Mitä myöhäisemmäksi menee, sitä enemmän kaloreita vedän kerralla. Ateriaan kuuluu tyypillisesti lihaa (yleensä possua tai broileria), reilusti kasviksia (näin talvella lähinnä pakastesellaisia ja juureksia), hiukan perunaa tai pastaa (joskus korvaan ne kokonaan kasviksilla) ja reilusti rasvaa: voita, kuohukermaa, täysrasvaisia juustoja.
- Päivän toinen ateria syödään joskus klo 18-22 välillä, samanlainen setti kuin eka ateria, mutta ehkä vähän pienempi.
- Iltapalaksi vielä jotain pientä ja proteiinipitoista, kuten leikkeleitä, juustoa, jugurttia marjoilla, tuhdisti täytetty ruisleipä ym.

Veikkaan, että hoikkuuteni salaisuus on seuraavissa periaatteissa:

- EN JUO KALOREITA! Ei siis maitoa, mehua, limua tai mitään muuta vastaavaa. Vettä juon ja paljon. Joskus toki noita kaloripitoisiakin juomia tulee litkittyä, mutta todella harvoin. Juotuna voi helposti vetää kurkusta alas kaloreita yhden aterian verran.
- Käytän mahdollisimman vähän valmisruokia, jos vain ehdin kokkaamaan ruokaa alusta asti itse.
- En koske kevyttuotteisiin pitkällä tikullakaan. Hyi, yök. Kevytmeetwursti on poikkeus.
- Syön todella harvoin karkkia, pullaa, suklaata tai muita sokeriherkkuja. Silloin tällöin toki.
- Perunaa, pastaa ja riisiä syön silloin tällöin, mutta hyvin vähän. Siis esimerkiksi yksi tai kaksi perunaa aterialla.
- Syön runsasrasvaista ja proteiinipitoista ruokaa, joka pitää nälän pitkään loitolla.

Siinähän noita. Syön siis täysin "väärin" (no kasviksia menee yli suositusten) mutta tässä sitä porskutetaan.

Hyötyliikuntaa harrastan paljon, eli jos vain suinkin mahdollista, kävelen melkein joka paikkaan. Teen keikkaluonteisesti siivoushommia, joten työpäivinä tulee sitten liikuttua ja huhkittua oikein urakalla.

Tahtoisin kasvissyöjäksi eettisistä syistä, mutta kasvisruoka ei sovi minulle. Jatkuvasti on nälkä, verensokerit heittelee (vaikka söisin paljon papuja, tofua, täysjyvää ja pähkinöitä), vatsa ei voi hyvin, turpoan, ja sairastelen koko ajan jotain lentsua. Elikkä lihalinjalla täytyy mennä, vaikka en tätä eläinten tehotuotantoa hyväksykään.

Alkuperäinen kirjoittaja Syöppö:
Tahtoisin kasvissyöjäksi eettisistä syistä, mutta kasvisruoka ei sovi minulle. Jatkuvasti on nälkä, verensokerit heittelee (vaikka söisin paljon papuja, tofua, täysjyvää ja pähkinöitä), vatsa ei voi hyvin, turpoan, ja sairastelen koko ajan jotain lentsua. Elikkä lihalinjalla täytyy mennä, vaikka en tätä eläinten tehotuotantoa hyväksykään.

Samaa vikaa =)
Olen suunnitellut ratkaisuksi maalle muuttamista ja eläinten ottamista (joista osa sitten päätyisi lihana pöytään )
Mies kyllä väittää että ne elukat saisi kumminkin elää piiiiiiiiiiiiitkän elämän ja konkkaisivat sitten siellä mäellä n. 15 v. päästä kävelykepin kanssa ja lopulta haudattaisiin surusaattueessa.. :saint: :snotty:

Nosto.

Kaverini on tikkulaiha, vaikka syö vaikka mitä herkkuja isoja annoksia. Taidan tietää miksi: lähes joka kerta kun tapaamme, hän ei ole ehtinyt syödä koko päivän aikana mitään (tekee gradua, työskentelee, harrastaa neljästi viikossa jne. eli kiirettä piisaa) ja sillonhan voi syödä melkein mitä vaan, ilman että tuntuu painossa...hän syö valtavia annoksia ja mm. kakkua jaksaa 3 isohkoa palaa putkeen.

Toinen kaverini on hoikka, hieman löysää on päässyt kertymään kun lipittää makeita siidereitä. Nuorempana oli todella laiha ja yksi syy tähän oli pienet annoskoot. Hänkin söi kamalasti karkkia yms. mutta koska jokapäiväiset ateriat olivat (liian) pieniä, eihän se missään tuntunut.

Ja minä taas olen läski, koska olen syönyt säännöllisesti (viidesti päivässä), liian isoja ja tuhteja aterioita kerralla, syönyt siihen päälle herkkuja enkä tajunnut keventää aterioita vastaavasti, syönyt tunneskaalan jokaiseen tunteeseen.

Mä syön valtavasti kasviksia, 1-1,5 kg päivässä plus hedelmiä. Niiden lisäksi sitten kalaa ja kanaa, punaista lihaa en juuri koskaan. Aamupalaksi puuroa ja raejuustoa, illalla leipää. Pari kertaa viikossa karkkia tai jäätelöä kohtuudella. Mulla on huono aineenvaihdunta, jota pyrin lisäämään juomalla paljon vettä. Työ on niin epäliikunnallista kuin vaan voi olla, vapaa-ajalla juoksen.

olen muuten kuullut, ettei ole olemassa niitä fysiologisia ihmeitä, jotka 'voivat syödä mitä tahansa'. Kun tällainen koeryhmä pistettiin oikeasti syömään joku 5000 kcal päivässä, he lihoivat aivan kuten muutkin. Kyse oli siitä, että he luonnostaan 'hallitsivat' syömisiään, eli ei tehnyt mieli syödä kuluttamaansa enempää, mutta ei tarvinnut 'vastoin luontoa' rajoittaakaan syömisiään, jolloin toki 'voivat syödä niin paljon kun haluavat', koska eivät halunneet syödä ylenmäärin.

olen muuten kuullut, ettei ole olemassa niitä fysiologisia ihmeitä, jotka 'voivat syödä mitä tahansa'.

Tämä on totta, vaikkeivat läskit pidäkään tästä totuudesta.

Yksilöllisiä eroja on tosin jonkun verran, lähinnä insuliinivasteessa ja ruoansulatuksessa. Joillakin ruoansulatus toimii tehokkaammin ja ottaa ravinnosta energian talteen paremmin. Esimerkiksi suoliston pituudessa voi olla metrien ero.
Insuliinivaste vaikuttaa siten, että silloin jos insuliinia erittyy enemmän, niin elimistö ei polta vaan varastoi rasvaa.

Nämä erot tosin selittävät vain pienet erot (käytännössä muutaman kilon), ei 100kg vs 50kg.

Mulle ei useinkaan tule nälkä ja unohdan helposti syödä välipaloja. Mutta esimerkki syömisistäni:

Aamiainen: 3 mukia maitokahvia ja lautasellinen puuroa tai muroja
Lounas: Lisää kahvia ja esim. joku hedelmä, paitsi jos fyysistä työtä niin pieni annos kunnon ruokaa.
Välipala: Kahvia/teetä pari keksiä tai voileipä ehkä hedelmä.
Ruoka: Keittoa tai salaattia tai pastaa (yleensä jotain eteläeurooppalaista) tai koko lihaa ja riisiä.
Iltapala: Jäätelöä tai hedelmiä tai kiisseliä.
Vettä juon pitkin päivää.

Alkoholia käytän vain ehkä 3-4 kertaa kuussa, yleensä vain vähän kerralla enkä juo juurikaan mehuja tai limpsoja.

Liikunta: Arkiliikuntaa, siivoilua, koiran ulkoilutusta, kävelyä tai pyöräilyä paikasta a paikkaan b, koska en omista autoa.

Niistä fysiologisista ihmeistä. Kun tällaisia ihmisiä laitettiin koetilanteessa lihotus kuurille ja liikunta kiellettiin niin 7 henkeä 10 lihoi, tosin osa vain vähän. Loput 3 pysyivät entisissä mitoissa (todettiin, että liikehtivät arjessa ja esim. paikalla pysytellessä normaalia enemmän) tai kehittivät läskin sijasta lihasmassaa (minkä katsottiin johtuvan geeneistä).

Aamulla kahvia, lounas puolen päivän tienoilla: puolet annoksesta salaattia, neljännes lisuketta ja neljännes jotain lihaa, kastiketta tms. Päivällisellä sama ja illalla joko ruokaisa leipä tai herkkuja.

Joskus aamupalaksi on n.3 tuntia heräämisestä suklaapatukka ja lisää kahvia. Hedelmiä syön tosi vähän, ruisleipää paljon voilla ja juustolla. En myöskään juo mtn kaloripitoista.

Tässä pari mun päivää syömisten osalta.

aamupala: kaksi ruisleipää oivariinilla, kuppi vihreää teetä, lasillinen appelsiinimehua
lounas: riisi-vihannes-sekoitusta ja valkosipulissa marinoituja katkarapuja, rasvatonta maitoa
välipala: 2 dacapo-patukkaa
päivällinen: thai-wokkia + tofua, rasvatonta maitoa
iltapala: 2 täysjyväleipää oivariinilla, mukillinen kaakaota

aamupala: reissumies maksamakkaralla, kurkulla ja paprikalla, teetä ja tuoremehua
lounas: juusto-pinaatti-pastaa, rasvatonta maitoa
välipala: piltti-hedelmäsose ja riisifrutti
päivällinen: paistettua kuhaa, lohkoperunoita, vihersalaattia
iltapala: pistaasipähkinöitä

Normaali päivä:

Aamiainen: kaurapuuroa (4 ruokalusikallista 'raakana') sekaan puolikas banaani ja marjoja, pari kuppia kahvia

Lounas: yleensä kanaa kookosmaidolla ja perunaa/riisiä paljon salaatinlehteä kurkkua ja tomaattia ja vaikka omenaa, joskus myös pari rkl rasvatonta raejuustoa, ANNOSKOKO on ratkaiseva, vatsa tottuu kyllä pienempiin annoksiin.

Välipala: yleensä raejuustoa tai hedelmä + Kahvia (rasvaton maito)

Illallinen: samaa kuin lounaalla tai jotain muuta kanaruokaa.

Iltapala: rasvaton maitorahka jonka seassa banaani tai jokin muu kausihedelmä ja sokeroimatonta mehukeittoa.

!HUOM! Käyn salilla 3 krt/vk ja koiran kanssa lenkeillä (kävely), raskaina salipäivinä suurennan annoskokoja tai lisään gluteenitonta leipää kylkeen aterioille ja joskus iltapalalle. Salitreenin jälkeen aina palautusjuomana hera 80% suklaanmakuisena.

Viikonloppuisin herkuttelen esim jäätelöllä, popcornilla ja alkoholilla ja tortilloilla tai ravintolassa :)

Yhteistyössä