Laihdunko näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näinkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä laihdun ainakin tuolla ruokavaliolla, riippuu tietysti mitä ja kuinka paljon lounaalla ja päivällisellä syöt. Suosittelen kiloklubia, siellä saat hyvin käsityksen miten pitäisi syödä ja liikkua.

No kokeile mennä vaikka kalorilaskuri.fi:n ja laske siellä, kuinka suuri peruskulutuksesi on ts. paljonko kaloreita saat syödä päivässä. Sitten otat ja lasket samaisen ohjelman avulla (sillä ilmaisversiollakin pärjää) paljonko kaloreita tuossa kertomassasi satsissa on, koita arvioida grammamäärät mahd tarkkaan jos sulla ei ole keittiövaakaa käytössä. Jos syöt saman verran tai enemmän kuin kulutat, et valitettavasti laihdu. Riippu tietysti paljon liikunnan määrästä, ja esim. milten rankkaa työtä teet, mutta nekin voi kyseisellä ohjelmalla ottaa laskuihin mukaan. Karppauksessa ja atkinsin dietissä pätee sitten vähän eri systeemit; veljeni laihtui atkinsilla 40 kiloa laskematta yhtäkään kaloria, laittoi vain hiilarit minimiin.

Itse laihdutin kaloreita laskemalla 2vuotta sitten 14 kiloa. Ja en syönyt silti light-tuotteita vaan ihan täysrasvaista kamaa, vältin enemmänkin turhaa sokeria ja valkoista viljaa. Kannattaa perhetyä aiheeseen ennen kuin aloitat, pelkällä kokeiluilla ja arvailuilla tuhlaat ehkä vain aikaasi.

Tsemppiä urakkaan! :)

Niin siis jätä pois kaikki viljatuotteet. Tilalle kasviksia :) Ehdoton ei sokerille, käytä vähän vaikka hunajaa makeutukseen, jos aivan pakko. Syö joka aterialla proteiinia, eli kalaa,lihaa,kanaa, munia. Maitotuotteista rasvasimmat, maustamattomat joghurtit, kermaa, voita, smetanaa, creme fraichea, maitoa jne. Ruokaisat salaatit on hyviä ruoaksi tai esim pihvi salaatilla, keitot yms.

• Tykkää
Reactions: hippimamma
kuulostaa ihan hyvältä sun syömiset, mutta tosiaan jos haluat laihtua vaihda toinen ruoka salaattiin(enkä tarkoita cesar salaattia;)) jossa on hieman kanaa/kalaa tms. toi iltapala vois olla sitä rahkaa, samoin välipala. TOSI hyvä aamupala on smoothie jossa on purkki rahkaa, rasvatonta maitoa ja jäisiä marjoja ja joku hedelmä. siis tulee ihan vatsa ähkyyn ja eipä pääse lihomaan ja samalla kätevästi päivän marjat ja hedelmät. sitä voi ottaa vähän isommaksi välipalaksikkin. raejuustokin on hyvä välipala. sitten lisäksi muistan hyvät rasvat! itse otan joka pv ruokalusikallisen luomu-omega 3 öljyä. älä syö kun MAX 2 palaa leipää päivässä, turvottaa vatsaa

Mä painoin reilu puoli vuotta sitten vielä 109kg, olen 172cm pitkä. Nyt paino on 84kg ja tavoite n. 70kg.

Esimerkki mun syömisistä:
klo 7 kuppi maitokahvia
klo 11 200g kalaa, 2 porkkanaa ja puolikas kurkku
klo 14 porkkana tai omena
klo 17 soijawokkia tai kasviksia ja kanaa

Lisäksi runsaasti vettä päivän aikana. Joskus syön lounaalla hiivatonta täysruisleipää kalan sijaan tai sitten ruispuuroa mehukeitolla. Kerran viikossa herkkupäivä, jolloin syön KOHTUUDELLA herkkua.
Ei ole tullut nälkä ja paino putoaa kivasti :). Liikuntaa harrastan lähinnä koiran kanssa lenkkeilemällä.

Musta sun ruokavalio näyttää hyvältä, joitan muutoksia voisit vielä tehdä. Laihduttaessa on muutama jippo:
1) Laihduttamisen idea: syö kaloreita vähemmän kuin kulutat.
2) Syö vähintään 5 kertaa päivässä - ruuansulatus pysyy näin ollen koko ajan käynnissä (tämä sulla olikin)
3) Jätä makeat ja napostelu pois
4 Muista että ruokavaliolla on suurempi merkitys kuin liikunnalla painonpudotuksessa

Huomioi, että jo viikossa painon pitäisi alkaa laskemaan! Jos ei ala, niin kiinnitä huomiota seuraaviin:
1) Vaihda vaaleat viljat tummiin (vaalean leivän tilalta ruisleipä, makaroni tummana pastana, riisinä täysjyväriisiä)
2) Lounaana voisit syödä salaatin, jossa on seassa jotain lihaa, kanaa tai kalaa sekä raejuustoa ja / tai kananmunaa TAI kevyt keitto (esim. pinaattikeitto + kananmuna, kasvissosekeitto, jne.)
3) Päivällisellä kiinnitä huomiota annoskokoon, ota lisukkeeksi vihersalaattia (vatsantäyte!)
4) Älä syö ruuan kanssa leipää
5) Juo ruokien kanssa maitoa, muuten vettä. Jätä mehut ja limut juomatta.

Laihduttaessa ei pidä olla nälkä. Syö kasviksia ja juo vettä aterioilla niin paljon että et "näe nälkää". Ja hei, vatsaa ei pidä syödä täyteen, eli lopeta syöminen ajoissa! Älä santsaa. Näin ollen vatsalaukku pienenee nopeasti ja näläntunne tyydyttyy pienemmällä ruokamäärällä.

Pidä viikossa 1 herkuttelupäivä! Sen avulla tsemppaat muun viikon tiukalla ruokavaliolla. Tuon päivän aikana syöt mahan täyteen ja napsit makeita :) Ei tietenkään ylenmäärin, kohtuudella kuintekin :)

Sitten kun paino on lähtenyt laskuun, niin ota mukaan urheilu kun siltä tuntuu. Urheilun myötä ruokavalio kasvaa, mutta sen sijaan että alkaisit suurentaa annoskokoa taas, niin pidä huoli että saat tarvittavat ravintoaineet. Syö kasviksia, lihaa, hedelmiä, kananmunaa, raejuustoa, rahkaa, ruisleipää ja maitoa.

Mulla on lähtenyt pelkällä ruokavaliolla 1kilo /viikko paino tippumaan. Tsemppiä! Muista että nopeasti pudonnut paino tulee myös nopeasti takaisin. Eli ei kiirettä, kunhan paino tippuu viikko viikolta niin olet oikealla radalla :)

Viimeksi muokattu:
Mä en jättäis täysjyväviljoja pois. Itse nimittäin huomasin että kun yritin karpata, niin vedin sitä ruokaa ihan kauheasti kun ei tullut kylläisyydentunnetta, ja maha venyi ja aterian jälkeen teki mieli sokeria. Kun syön pastaa, riisiä tai perunaa aterioilla niin ateriakoot pysyy pieninä kun tulee nopeasti kylläiseksi, eikä jälkeepäin tee mieli makeaa.

• Tykkää
Reactions: Zilla
[QUOTE="outo";27969204]Mä en jättäis täysjyväviljoja pois. Itse nimittäin huomasin että kun yritin karpata, niin vedin sitä ruokaa ihan kauheasti kun ei tullut kylläisyydentunnetta, ja maha venyi ja aterian jälkeen teki mieli sokeria. Kun syön pastaa, riisiä tai perunaa aterioilla niin ateriakoot pysyy pieninä kun tulee nopeasti kylläiseksi, eikä jälkeepäin tee mieli makeaa.[/QUOTE]

Ihmiset on niin erilaisia. Mä taas voisin vetää pastaa ihan äärettömät määrät, siis oikeasti sitä rajaa ei varmaan olisi, jos en itse sitä tietoisesti asettaisi. Ja silloinkin sitä tulee vedettyä liikaa ja olo on huono jälkeenpäin ähkystä johtuen.

Vastauksena ap:n kysymykseen - ei me voida sitä tietää. Kokeile pari viikkoa, jos paino tippuu niin pystyt laihtumaan tuolla ruokavaliolla. Mun silmään tossa on aika paljon tavaraa, mutta annoskoot vaikuttaa melkeinpä enemmän kuin se mitä syö.

Mä olen syönyt suurinpiirtein aloittajan alkup. viestin mukaan lukioikäisenä, kun urheilin melko paljon. Lisäksi sain jopa syödä herkkujakin ja olin mitoiltani 160/54. Silti mul oli joskus nälkä vaik iltamyöhällä. Saatoin syödä yölläkin vaikkapa jugurtin.

Nyt en enää treenaa ni paljon ja paino on noussut jonkin verran. Syön nykyisin myös sipsiä yms liikaa vaikka haluaisin kiinteytyä.

Uskoisin että satakiloinen laihtuu aloittajan mainitsemalla ruokavaliolla. Rasvaisemmat maitotuotteet varmaan kyllä pitävät nälkää paremmin kun rasvaton maito. Lisäksi vitamiinit imeytyy maidosta paremmin jos on vähän rasvaa seassa.

Tsemppiä !

Niin siis jätä pois kaikki viljatuotteet. Tilalle kasviksia :) Ehdoton ei sokerille, käytä vähän vaikka hunajaa makeutukseen, jos aivan pakko. Syö joka aterialla proteiinia, eli kalaa,lihaa,kanaa, munia. Maitotuotteista rasvasimmat, maustamattomat joghurtit, kermaa, voita, smetanaa, creme fraichea, maitoa jne. Ruokaisat salaatit on hyviä ruoaksi tai esim pihvi salaatilla, keitot yms.

Joo, just karppaa vain, jos haluat pilata terveytesi.

Musta sun ruokavalio näyttää hyvältä, joitan muutoksia voisit vielä tehdä. Laihduttaessa on muutama jippo:
1) Laihduttamisen idea: syö kaloreita vähemmän kuin kulutat.
2) Syö vähintään 5 kertaa päivässä - ruuansulatus pysyy näin ollen koko ajan käynnissä (tämä sulla olikin)
3) Jätä makeat ja napostelu pois
4 Muista että ruokavaliolla on suurempi merkitys kuin liikunnalla painonpudotuksessa

Huomioi, että jo viikossa painon pitäisi alkaa laskemaan! Jos ei ala, niin kiinnitä huomiota seuraaviin:
1) Vaihda vaaleat viljat tummiin (vaalean leivän tilalta ruisleipä, makaroni tummana pastana, riisinä täysjyväriisiä)
2) Lounaana voisit syödä salaatin, jossa on seassa jotain lihaa, kanaa tai kalaa sekä raejuustoa ja / tai kananmunaa TAI kevyt keitto (esim. pinaattikeitto + kananmuna, kasvissosekeitto, jne.)
3) Päivällisellä kiinnitä huomiota annoskokoon, ota lisukkeeksi vihersalaattia (vatsantäyte!)
4) Älä syö ruuan kanssa leipää
5) Juo ruokien kanssa maitoa, muuten vettä. Jätä mehut ja limut juomatta.

Laihduttaessa ei pidä olla nälkä. Syö kasviksia ja juo vettä aterioilla niin paljon että et "näe nälkää". Ja hei, vatsaa ei pidä syödä täyteen, eli lopeta syöminen ajoissa! Älä santsaa. Näin ollen vatsalaukku pienenee nopeasti ja näläntunne tyydyttyy pienemmällä ruokamäärällä.

Pidä viikossa 1 herkuttelupäivä! Sen avulla tsemppaat muun viikon tiukalla ruokavaliolla. Tuon päivän aikana syöt mahan täyteen ja napsit makeita :) Ei tietenkään ylenmäärin, kohtuudella kuintekin :)

Sitten kun paino on lähtenyt laskuun, niin ota mukaan urheilu kun siltä tuntuu. Urheilun myötä ruokavalio kasvaa, mutta sen sijaan että alkaisit suurentaa annoskokoa taas, niin pidä huoli että saat tarvittavat ravintoaineet. Syö kasviksia, lihaa, hedelmiä, kananmunaa, raejuustoa, rahkaa, ruisleipää ja maitoa.

Mulla on lähtenyt pelkällä ruokavaliolla 1kilo /viikko paino tippumaan. Tsemppiä! Muista että nopeasti pudonnut paino tulee myös nopeasti takaisin. Eli ei kiirettä, kunhan paino tippuu viikko viikolta niin olet oikealla radalla :)

Vihdoinkin järkevä vastaus :) Juuri tuolla lailla. Normaalilla ruualla pitää laihtua, sillä tämä on pidettävä lopun elämääsi. Jos palaat vanhoihin pahoihin tapoihisi, saat kilosi takaisin. Tsemppiä laihdutukseesi!

• Tykkää
Reactions: hippimamma

Kokonaan ei saa jättää viljatuotteita pois, kokeile vaikka maissia, tattaria, hirssiä ja muita ns gluteenittomia. Myös täysjyvät on hyviä. Jos haluaa vähentää on hyvä syödä näitä Viljatuotteita aamusta tai aamupäivästä, ehtii kuluttaa. Kokonaan viljatonta ja vähähiilarista ruokavaliota saa noudattaa korkeintaan 6 viikon ajan :wave:

tutustu vähähiilihydraattisen ruokavalioonn, ei kukaan järkevä hiilaritonta ruokavaliota varmaan noudata, täältä löytyy vinkkejä ja aloittelijoilleki oma osio.

http://karppaus.info/forum/

ja tiedän että voit olla aluksi melkoisen pihalla mutta kyllä se siitä lähtee.

Tännehän oli tullu kivoja vastauksia vielä, kiitos hirmuisesti kaikille!
Eli oon tosiaan jättänyt kaikki "hyväskät" pois. En juo limua,mehua tms. Aion tuota aloiuksessa olevaa ruokalistaa vielä keventää, kunhan alkuun oon päässy. Ettei tuu liian suuri muutos kerralla. Leipää olen nyt koittanut myös välttää, sitä kun voisi mussuttaa vaikka kuinka paljon. Kahvin tilalla rooibos.

Ekan viikon tulos: -2kg!!! :)

• Tykkää
Reactions: Zilla
Aamupalan ja lounaan välissä tulee välillä tajuton nälkä, vinkkejä siihen kaipaisin?
Ja tosiaan, karppaamaan tms en ala. Tarkoitus on kuitenkin mennä tällä ruokavaliolla loppuelämä . Koska enhän nyt toki halua niitä kiloja sitten takaisin :)

Uskoisin, että laihdut. Ainakin itse laihduin. Enkä missään nimessä ottaisi puuroa pois ruokavaliosta, sillä ainakin itselläni se aamuinen kaurapuuro pitää vatsan toiminnan kunnossa. Kiinnität vaan huomiota annoskokoon ja syöt tasaisesti, niin ei pääse nälkä yllättämään ja samalla tietenkin pystyy yös niihin annoskokoihin vaikuttamaan. Perus kotiruoka on ainakin oman ravitsemusterapeutin mukaan paras mahdollinen kunhan toki pidetää se vaihtelevana ja monipuolisena ja aterioilla syödään salaattia ja kasviksia. Myös leipää hän kehoittaa syömään, mutta kiinnittämään huomiota leivän laatuun. Eli täysjyvää, ei mitään höttöä. Karppauksesta ja liiaallisesta hiilarien poistamisesta ei itselläni tullut kuin huono olo, ummetusta ja jatkuva tautikierre. Tällä normaalia ruokaa ja nimenomaan kaksi lämmintä ateriaa taktiikalla olen laihtunut ja se on myös hyvä esimerkki omille lapsille normaalin mallin oppimisessa.