LAIN MUKAAN KISSA SAA KULKEA VAPAANA (koskien eilistä keskustelua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jees
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
niin minustakin. sitä paitsi on kohtuutonta että muut kuin kissanomistajat joutuvat tekemään ylimääräistä työtä ja hankkimaan turvavälineitä joita he eivät tarvitsisi jos katteja ei vapaana juoksentelisi. esim loukuttaminen, hiekkalaatikoiden suojat, suojaverkot vaunuihin jne.

Mä olen (taas =) ) täysin samaa mieltä sun kanssa.
Eräs kissanomistaja ei ymmärtänyt miksi se, että hänen kattinsa on aina meidän pihalla ja tunkee sisään avonaisesta ikkunasta tai ovesta, on ongelma: "voithan sä ostaa ikkunaan verkot ja oveenkin semmosen verkon ja sit semmosta karkoitesuihketta ettei kissat tuu teiän pihaan".
Sanoin, että maksatko sinä ne, ja tuletko asentamaan? Sillä minunhan ei missään nimessä tarvitse sitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Asianosainen:
Väitä mitä väität. Soitappa sinne poliisilaitokselle ja kysy miten asia menee. MINÄ otin siitä selvää kun niitä kissoja kuseskeli meidän pihassa. Ja toisten tontille niillä ei ole asiaa. :P Se on joko näin että kissa kiinni ja eläinsuojeluyhdistykseen tai poliisit paikalle :)

Sinä et näemmä ole sitä ymmärtänyt :) Minun tonttini ei ole yleistä aluetta. Tänne ei kenelläkään ole asiaa ilman MINUN lupaani kuten ei minun kotiinikaan. :)

Ja KYTKEMÄTTÖMÄNÄ kissalla ei ole edellä mainituille paikoille asiaa. Harvemmin näkyy niitä kissan omistajia noitten irrallaan olevien kattien perässä vahtaavan etteivät ole paskalla lasten hiekkalaatikossa

jos otat lakikirjan käteen ennenkun nolaat itsesi täisyn. Sillä ei oo mitään merkitystä mitä typerä poliisi sanoo.

etkö tosiaan tiedä että poliisilla ei ole oikeutta kieltää lakia.

LAKI ON LAKI
ei sitä kuule mitkään poliisit tai eläinsuojelun hölmöt virkailijat kierrä.

edelleen jos laki ei miellytä, tee jotain. Kerää vaikka adressi mutta näin se viel menee.

jos haluaa kissaa juoksuttaa vapaanasen saa tehdä kunhan ei mene joka paikkaan.

jos luet noi kolme lakia ensin niin jatkan keskustelua sun kanssa. En viitsi väitellä ihmisten kanssa joilla ei ole mitään tietoa koko asiasta

Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Höpön löpö.
Käytännössä kissa ei saa kulkea vapaana, koska ei kukaan pysty kissaansa valvomaan ettei se kulje kielletyillä paikoilla paitsi jos kissa on kytkettynä.

Ap: haluatko noukkia laista ja säännöistä vain itsellesi mieluisat kohdat?
Vai mitä mieltä olet siitä, että irtokissat liikkuvat vapaasti myös kielletyillä alueilla, joihin myös toisten ihmisetn pihat luen.

jos nyt hölmö tutustut siihen lakiin ja tuut sitten kitiseen.

kyse ei ole mun tulkinnasta vaan helsingin eläinsuojelun tiedotteesta sekä SUOMEN LAISTA!

kyse ei ole mun mielipiteestä eikä tulkinnasta.

miten ihmiset voi ollakin täällä palstalla noin tyhmiä?

Kaikki laitettu siihen ja rautalangasta väännetty ja jaksatte vääntä vastaan.

Jos laki ei miellytä nin minä en sitä voi muuttaa. Haukutte väärää puuta

Et vastannut kysymyksiin.
Sinulle on varmaan useasti hoettu tuota noita "hölmö" ja "tyhmä"-sanoja kun niitä itsekin alati viljelet.

Haukutte väärää puuta? en ole sinua haukkunut?
kysymysten esittäminen on keskustelua, sinä olet se joka muita haukkuu.
Tai sitten sulla on siitäkin oma tulkinta. Miten vaan.

Jees

jos otat lakikirjan käteen ennenkun nolaat itsesi täisyn. Sillä ei oo mitään merkitystä mitä typerä poliisi sanoo.

LAKI ON LAKI

edelleen jos laki ei miellytä, tee jotain. Kerää vaikka adressi mutta näin se viel menee.

jos luet noi kolme lakia ensin niin jatkan keskustelua sun kanssa. En viitsi väitellä ihmisten kanssa joilla ei ole mitään tietoa koko asiasta[/quote]

Sulla ei ihan kaikki oo kyl kotona....

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
niin minustakin. sitä paitsi on kohtuutonta että muut kuin kissanomistajat joutuvat tekemään ylimääräistä työtä ja hankkimaan turvavälineitä joita he eivät tarvitsisi jos katteja ei vapaana juoksentelisi. esim loukuttaminen, hiekkalaatikoiden suojat, suojaverkot vaunuihin jne.

Mä olen (taas =) ) täysin samaa mieltä sun kanssa.
Eräs kissanomistaja ei ymmärtänyt miksi se, että hänen kattinsa on aina meidän pihalla ja tunkee sisään avonaisesta ikkunasta tai ovesta, on ongelma: "voithan sä ostaa ikkunaan verkot ja oveenkin semmosen verkon ja sit semmosta karkoitesuihketta ettei kissat tuu teiän pihaan".
Sanoin, että maksatko sinä ne, ja tuletko asentamaan? Sillä minunhan ei missään nimessä tarvitse sitä tehdä.

aivan. ihan sulaa hulluutta että kissanomistajat käyvät kalliiksi ympäristölleen (siis ne jotka antaa kissojensa juoksennella vapaana). se on mukava allergiselle ihmiselle kun kissat tunkee sisään ja oman kotinsa takaovea olisi kuitenkin kiva pitää auki näin kesällä. :| mä en vaan kirveelläkään ymmärrä miks niitä elukoita otetaan jos niistä ei pidetä huolta ja sit ihmetellään kissojen ja koirien vihaamista kun eka annetaan niiden elää kuin pellossa.

Käytännössä homma kuitenkin menee näin:
Kissa on sun tontilla. Sua vituttaa se. Soitat eläinsuojeluun, kerrot että teidän tontilla on jatkuvasti joku outo katti, ja lainaat niiltä loukut. Kissa jää loukkuun, se viedään eläinsuojeluun, jossa se lopetetaan ellei omistaja hae sitä, tai jos uutta kotia ei löydy.

Laki voi sanoa ihan jotain muuta, mutta noin se menee. Ainakin taajama-alueella, maaseudusta en tiedä.

Mulle tosiaan poliisilaitokselta sanottiin asia näin; koska ei ole mitenkään mahdollista että omistaja voi taata että kissa ei kulje muiden pihoilla tai kuse leikkipuistoihin, niin käytännössä tämä tarkoittaa että kissaa ei voi pitää vapaana kaupunki/taajama alueella. Lain mukaan tämä olisi mahdollista niin että omistaja kulkisi vierellä ja katsoisi mihin kissa menee, vaan enpä ole vielä törmännyt sellaiseen kissaan joka kiltisti vierellä vapaana kulkisi :D Ja naureskeli tuokin poliisisetä että eihän se ole käytännössä mahdollista, eli kyllä taajamassa kissat kiinni! Ja tämä siis poliisin suusta. Ainoastaan TODELLA harvaan asutulla taajama alueella voi kissaa juoksuttaa valvonnassa jos uskaltaa.

Ja kyllä minuakin kiukuttaa kun naapurin kissat käy merkkaamassa lasten yhteistä hiekkalaatikkoa, varsinkin kun voivat vielä levittää sitäkin toksoplasmoosia (vai miten se nyt kirjoitetaan) Vaikka eläinten ystävä olenkin niin minun tontilla jos alkaa kuljeskella naapurin tai kenen tahansa kissat, niin voipi olla että häviävät vahingossa jonnekin... Kyllä omistajan pitää ottaa vastuu oman kissansa kulkemisista, ja jos ei usko kun sanotaan että pidä kiinni ne kissasi niin täytyy antaa sitten haulikon puhua. Eri asia jos joskus pääsee kissa vahingossa karkuun tms. mutta kyllä tällaiset tapaukset tietää että annetaan tahalleen kulkea missä huvittaa. Minusta sellaiset ihmiset eivät edes välitä kissoistaan, meidänkin dobberi jos saa kissan näköpiiriinsä niin ei paljon aikaile kun karvat jo pölisee. Että miettis kissan omistajat sitten sitäkin mitä voi kissoille vapaana sattua kun menee toisten pihoille.

Ja jos meikäläisen lapsi sairastuu kissojen levittämään tautiin tuolla hiekkiksellä niin syyte paukahtaa kissan omistajalle melko livakkaan! Kun tiedossa on kenen kissa siellä kuseksii.

Tässä oli mukava provo, onnea nerokkaalle keksijälle.
Joku haluaa riidellä olemattomasta.

P.s mikään laki ei myöskään taida suoraan sanoa, että kissalta ei saa ottaa henkeä pois jos vapaana kulkee.
taidetaan puhua vaan ettei eläimelle saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä?
taitaa tuo "tarpeeton kärsimyskin" olla ihan miten sen tulkitsee.
Ei sillä, että itse ryhtyisin niskoja naksauttelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kissat hihnoihin ry:
Jees

LAKI ON LAKI

jos luet noi kolme lakia ensin niin jatkan keskustelua sun kanssa. En viitsi väitellä ihmisten kanssa joilla ei ole mitään tietoa koko asiasta

Sulla ei ihan kaikki oo kyl kotona....

[/quote]

no perustelppa tuo väite.

mä laitoin teille lähteenkin tuohon ja laista voitte kaikki lukea miten se menee.

te ootte niin pööllöjä.
kuvittelette että mä juoksutan omia kissoja vapanaa. Ei mä en oo sanonu mitä mieltä tosta laista oon. Ja mun kissa pysyy visusti kotona.
En osaa optettaa sille mitä reittiä saa kulkea ja missä ei saa olla.
Kissoja myös potkitaan ja kidutetaan.

mutta edelleen olin minä tai sinä mitä mieltä tahansa niin suomessa on laki

Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ja oisko sulla sitten keinoja, miten sen vapaana kulkevan naapurin kissan saisi pysymään poissa meidän takapihalta (rivari)? Oikaisee aina meidän pihan poikki omalle pihalleen. Mies jo suunnittelee jonkinlaista ansaa, kun vesisuihkusta ei ole mitään hyötyä... :kieh:

MITÄ HELVETTIÄ SE TODELLISUUDESSA TEITÄ HAITTAA JOS KISSA OIKAISEE TEIDÄN PIHALTANNE OMALLEEN.??!!?? OLISKO KENTIES AIKA HANKKIA OMA ELÄMÄ NIIN EI TARTTE KYTÄTÄ MITÄ NAAPURIN KISSA TEKEE. VOI HYVÄ LUOJA MITÄ PELLEJÄ OLETTE!!

Alkuperäinen kirjoittaja jups:
Mulle tosiaan poliisilaitokselta sanottiin asia näin; koska ei ole mitenkään mahdollista että omistaja voi taata että kissa ei kulje muiden pihoilla tai kuse leikkipuistoihin, niin käytännössä tämä tarkoittaa että kissaa ei voi pitää vapaana kaupunki/taajama alueella. Lain mukaan tämä olisi mahdollista niin että omistaja kulkisi vierellä ja katsoisi mihin kissa menee, vaan enpä ole vielä törmännyt sellaiseen kissaan joka kiltisti vierellä vapaana kulkisi :D Ja naureskeli tuokin poliisisetä että eihän se ole käytännössä mahdollista, eli kyllä taajamassa kissat kiinni! Ja tämä siis poliisin suusta. Ainoastaan TODELLA harvaan asutulla taajama alueella voi kissaa juoksuttaa valvonnassa jos uskaltaa.

Ja kyllä minuakin kiukuttaa kun naapurin kissat käy merkkaamassa lasten yhteistä hiekkalaatikkoa, varsinkin kun voivat vielä levittää sitäkin toksoplasmoosia (vai miten se nyt kirjoitetaan) Vaikka eläinten ystävä olenkin niin minun tontilla jos alkaa kuljeskella naapurin tai kenen tahansa kissat, niin voipi olla että häviävät vahingossa jonnekin... Kyllä omistajan pitää ottaa vastuu oman kissansa kulkemisista, ja jos ei usko kun sanotaan että pidä kiinni ne kissasi niin täytyy antaa sitten haulikon puhua. Eri asia jos joskus pääsee kissa vahingossa karkuun tms. mutta kyllä tällaiset tapaukset tietää että annetaan tahalleen kulkea missä huvittaa. Minusta sellaiset ihmiset eivät edes välitä kissoistaan, meidänkin dobberi jos saa kissan näköpiiriinsä niin ei paljon aikaile kun karvat jo pölisee. Että miettis kissan omistajat sitten sitäkin mitä voi kissoille vapaana sattua kun menee toisten pihoille.

Ja jos meikäläisen lapsi sairastuu kissojen levittämään tautiin tuolla hiekkiksellä niin syyte paukahtaa kissan omistajalle melko livakkaan! Kun tiedossa on kenen kissa siellä kuseksii.

aivan. Teoriassa kissoilla on täysi oikeus liikkua vapaana mutta ei esim juoksupoluille tai leikkipuistoihin.

elikkä käytännössä vaikea toteuttaa mutta oikeus olla vapaana ulkona kuitenkin on..

Täällä liikkuu paljon ulkoilevia kissoja (omiemme lisäksi), eikä vielä kertaakaan ole ollut ongelmia
a) kukkapenkkien kaivelun
b) lasten hiekkalaatikkoon kakkimisen tai
c) nurkkien merkkailemisen kanssa

Eikä ole kukaan naapurikaan meille valittanut, on vain kehuttu että hyvä kun pyydystävät myyriä.

Outoa. Kun täällä kaikkien naapureilla tuntuu olevan näitä häirikkökissoja, ihmettelen mistä niitä löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Tässä oli mukava provo, onnea nerokkaalle keksijälle.
Joku haluaa riidellä olemattomasta.

P.s mikään laki ei myöskään taida suoraan sanoa, että kissalta ei saa ottaa henkeä pois jos vapaana kulkee.
taidetaan puhua vaan ettei eläimelle saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä?
taitaa tuo "tarpeeton kärsimyskin" olla ihan miten sen tulkitsee.
Ei sillä, että itse ryhtyisin niskoja naksauttelemaan.

oikeesti.
tää ei ole provo.

leu VAASA IKKUNA

sulla on ilmeisesti ongelma sisäistää lukemista tai et osaa lukea?

no pyydä että joku lukee sulle lakia niin ymmärrät ja vaikka se metsästys laki.

Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaiki sallii kissan pitämisen vapaana. Muutama poikkeus tästä säännöstä ilmaistaan järjestyslaissa näin: "(omistajan) on pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua."

Eli tosin sanoen kissa on pidettävä kiinni tai käveltävä kokoajan sen vieressä ja vahdittava (jota en ole nähnyt kenenkään tekevän)

Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja Asianosainen:
Väitä mitä väität. Soitappa sinne poliisilaitokselle ja kysy miten asia menee. MINÄ otin siitä selvää kun niitä kissoja kuseskeli meidän pihassa. Ja toisten tontille niillä ei ole asiaa. :P Se on joko näin että kissa kiinni ja eläinsuojeluyhdistykseen tai poliisit paikalle :)

Sinä et näemmä ole sitä ymmärtänyt :) Minun tonttini ei ole yleistä aluetta. Tänne ei kenelläkään ole asiaa ilman MINUN lupaani kuten ei minun kotiinikaan. :)

Ja KYTKEMÄTTÖMÄNÄ kissalla ei ole edellä mainituille paikoille asiaa. Harvemmin näkyy niitä kissan omistajia noitten irrallaan olevien kattien perässä vahtaavan etteivät ole paskalla lasten hiekkalaatikossa

LAKI ON LAKI

Jos joku nyt tässä on itteään nolaamassa ni etköhän se ole ihan sinä itse. LAKI ON LAKI ja minun tontilleni ei sinullakaan ole ilman minun lupaani asiaa. :D Eikä sinun kissallasikaan. Jokainen tontilleni tullut kissa on loukutettu ja viety eläinsuojeluyhdistykseen ja oikein on toimittu. Kun nyt kerran olet niin tästä laista innostunut niin tutkippa mitä siellä sanotaan luvatta toisten tontilla oleskelusta. Kyllä se kissa vapaana saa olla jos valvot ettei se ole paskalla meidän hiekkalaatikossa. Hiukan voisit sitä sisälukutaitoasi käyttää eikä vaan copy-pastea heittää :D

Ymmärrän tuota lakia toisaalta, mutta näin kissoista pitävänä ihmisenä ja itsekin niitä kaksi omistavana ei tulisi mieleenikään päästää kissojani vapaaksi ulkona. Suurin uhka kissallehan on ihminen ja ne pedot tuolla luonnossa. Naapurisopu ei säily taloyhtiössä sen ihmisen/ihmisten välillä jotka sitä kissaansa ulkona pitävät ja niiden välillä jotka taas sitä ulkona pitämistä ei hyväksy/ymmärrä. Meidän taloyhtiössä löytyy myös kissojansa vapaana ulkona pitävä ihminen. Kissojen ulkoilu tapahtuu niin, että aamulla kissat ulos kun itse lähdetään töihin. Sitten kissat palaa kotiin, jos palaa, joskus illalla/yöllä. Itsellä henk.koht. olisi todella suuri huoli että missä kissani menee tai säilyykö hengissä, jos ne tuosta nyt päästäisin ulos itsekseen. Tämä naapurimme vaan tyrkyttää meille kaikille muille kissankarkotetta, jotta kissansa ei menisi meidän muiden pihoilla ja leikkipaikoilla. Minua ei haittaa vaikka hänen kissansa ovat pihallani JOSKUS, mutta meitä muita kaksijalkaisia asuu tässäkin taloyhtiössä, jotka eivät ylipäätään voi kissoja sietää, ikävä kyllä. Kissahan siinä kärsii ja saa osakseen vihaa. Kissa kyllä tottuu sisälle, vanhempikin kissa. Nim.merk. kokemusta on montakin kertaa.

Tätä asiaa tietysti katsotaan niin monelta kantilta. Toiset ovat juurikin sitä mieltä (ja kai se lakikin niin sanoo), että kissa on vapaa eläin ja saa ulkoillakin vapaasti, mutta esim. minulle kissa on perheenjäsen ja on minusta riippuvainen, koska minä annan ruoan, virikkeet, nukkumispaikan yms. ja kuitenkaan en koe että kissani, myöskään ne entiset, eläisivät onnetonta elämää, vaikka pääsevät ulos vain valvotusti ja talutushihnassa (myös kävelylenkeille halutessaan!). Tähän täytyy vielä todeta, että minä sitten taas ymmärrän kyllä kissojen vapaata ulkoilua maalla...siellä harvemmin näkee kissoja talutushihnassa ja naapuritkin asuvat yleensä vähän kauempana =) .

Nyt on sulla jees ihan väärää tietoa!
Tässä ajantasalla olevaa tietoa: (Finlexin sivuilta kopsattu, järjestyslaki)

4 luku
Eläimet
14 §
Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös «kissaa». Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

Lisäksi linkki poliisin sivuille: (kysymys ja vastaus sivulle)

http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/2F2DF4E063C0B3F2C22573F50047852B

Eli tarkasta jees omat tiedot ensin ja mistä niitä kaivelet..... Vai pitääkö vääntää rautalangasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Täällä liikkuu paljon ulkoilevia kissoja (omiemme lisäksi), eikä vielä kertaakaan ole ollut ongelmia
a) kukkapenkkien kaivelun
b) lasten hiekkalaatikkoon kakkimisen tai
c) nurkkien merkkailemisen kanssa

Eikä ole kukaan naapurikaan meille valittanut, on vain kehuttu että hyvä kun pyydystävät myyriä.

Outoa. Kun täällä kaikkien naapureilla tuntuu olevan näitä häirikkökissoja, ihmettelen mistä niitä löytyy.

meilläkään ei nuo katit kukkapenkkeihin koske, mut toistaiseksi en ole sellaista hiekkalaatikkoa (suojaamatonta) nähnyt jossa ei olis kissan paskaa. ja kyllä ne kuseksii nurkat ja ovenpielet. ei kivaa..

Alkuperäinen kirjoittaja olette todella naurettavia:
MITÄ HELVETTIÄ SE TODELLISUUDESSA TEITÄ HAITTAA JOS KISSA OIKAISEE TEIDÄN PIHALTANNE OMALLEEN.??!!?? OLISKO KENTIES AIKA HANKKIA OMA ELÄMÄ NIIN EI TARTTE KYTÄTÄ MITÄ NAAPURIN KISSA TEKEE. VOI HYVÄ LUOJA MITÄ PELLEJÄ OLETTE!!

Kun kissa ei vain oikaise, vaan käy kusella lasten hiekkiksellä ja paskalla kukkapenkissä, ja tulee sisälle asti avonaisesta ovesta tai ikkunasta, niin kyllä se haittaa ainakin mua. Vaikka sitten olisinkin pelle :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja olette todella naurettavia:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ja oisko sulla sitten keinoja, miten sen vapaana kulkevan naapurin kissan saisi pysymään poissa meidän takapihalta (rivari)? Oikaisee aina meidän pihan poikki omalle pihalleen. Mies jo suunnittelee jonkinlaista ansaa, kun vesisuihkusta ei ole mitään hyötyä... :kieh:

minua henk.koht häiritsee että kissa kaivaa kukat kukkapenkistä, pissaa pihaan, multaan ja hiekkaan millä lapset leikkii sekä kakkaa.
Eikä se minua jotenkinjaksa lainkaan naurattaa.
Syö luonnoneläimiä jne.
Luonnon kiertokulku on oma asiansa, kissa ei kuulu luonnoneläimiin vaan on lemmikkieläin.
Sen liian harva kisunomistaja ymmärtää. Kun ei osata ottaa muita huomioon, ajatellaan vaan sitä omaa napaa.

Yhteistyössä