LAIN MUKAAN KISSA SAA KULKEA VAPAANA (koskien eilistä keskustelua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jees
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lemmikkieläinten suojelua koskevan eurooppalaisen yleissopimuksen 49/1992 (voimaansaattaminen 540/1992) mukaan lemmikkieläinten pidon perusperiaatteisiin kuuluu, ettei eläintä saa jättää heitteille. Tämä tarkoittaa, että eläin on joko koditon tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa (1 artiklan 5 kohta). Henkilö, joka pitää lemmikkieläintä tai joka on suostunut siitä huolehtimaan, on vastuussa sen terveydestä ja hyvinvoinnista. Henkilö, joka pitää lemmikkieläintä tai huolehtii siitä, ryhtyy kohtuullisiin toimenpiteisiin eläimen karkaamisen estämiseksi. Eläintä ei saa pitää lemmikkinä, jos eläin ei sopeudu ihmisen huostassa olemiseen (4 artikla).

Niin, unohtui, minulla on siis "hyväksyntä" polisisetältä ja ihan useammalta varmistettu että jos kissa ravaa pihalla niin ammu pois vaan, koska en voi tietää onko se villintynyt ja omistajaa vailla kun kulkee mun pihalla, jotta näin. Siis ihan lain mukaanha kissaa ei suoralta kädeltä saa lopettaa omatoimisesti, mutta antoivat ymmärtää että nämä vapaana juoksevat kissat ovat niin iso ongelma että heitä ei kiinnosta jos joku omalta tontiltaan irrallaan juoksevan kissan listii. Oppivatpahan pitämään kiinni <- viimeinen lause taas erään poliisin suusta suoraan lainattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja asianosainen:
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja Asianosainen:
Väitä mitä väität. Soitappa sinne poliisilaitokselle ja kysy miten asia menee. MINÄ otin siitä selvää kun niitä kissoja kuseskeli meidän pihassa. Ja toisten tontille niillä ei ole asiaa. :P Se on joko näin että kissa kiinni ja eläinsuojeluyhdistykseen tai poliisit paikalle :)

Sinä et näemmä ole sitä ymmärtänyt :) Minun tonttini ei ole yleistä aluetta. Tänne ei kenelläkään ole asiaa ilman MINUN lupaani kuten ei minun kotiinikaan. :)

Ja KYTKEMÄTTÖMÄNÄ kissalla ei ole edellä mainituille paikoille asiaa. Harvemmin näkyy niitä kissan omistajia noitten irrallaan olevien kattien perässä vahtaavan etteivät ole paskalla lasten hiekkalaatikossa

jos otat lakikirjan käteen ennenkun nolaat itsesi täisyn. Sillä ei oo mitään merkitystä mitä typerä poliisi sanoo.

etkö tosiaan tiedä että poliisilla ei ole oikeutta kieltää lakia.

LAKI ON LAKI
ei sitä kuule mitkään poliisit tai eläinsuojelun hölmöt virkailijat kierrä.

edelleen jos laki ei miellytä, tee jotain. Kerää vaikka adressi mutta näin se viel menee.

jos haluaa kissaa juoksuttaa vapaanasen saa tehdä kunhan ei mene joka paikkaan.

jos luet noi kolme lakia ensin niin jatkan keskustelua sun kanssa. En viitsi väitellä ihmisten kanssa joilla ei ole mitään tietoa koko asiasta

Jos joku nyt tässä on itteään nolaamassa ni etköhän se ole ihan sinä itse. LAKI ON LAKI ja minun tontilleni ei sinullakaan ole ilman minun lupaani asiaa. :D Eikä sinun kissallasikaan. Jokainen tontilleni tullut kissa on loukutettu ja viety eläinsuojeluyhdistykseen ja oikein on toimittu. Kun nyt kerran olet niin tästä laista innostunut niin tutkippa mitä siellä sanotaan luvatta toisten tontilla oleskelusta. Kyllä se kissa vapaana saa olla jos valvot ettei se ole paskalla meidän hiekkalaatikossa. Hiukan voisit sitä sisälukutaitoasi käyttää eikä vaan copy-pastea heittää :D

ihan sama mitä sanot mutta kissalla on oikeus kulke vapaana. muutamaa paikkaa lukuun ottamata.

kannattaa lukea tuo mun eka teksti ennenkö rupeet itkeen. eiköstä vaan.

ja sun taito lukea ja ymmärtää sitä lukemaansa on olematon. Missä kohtaa sanoin että mun kissa juoksee vapaana.

tyhmästä päästä saa kärsiä koko kroppa.

että laki kirja käteen niin sen jälkeen jatkan keskustelua tästä aiheesta

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Täällä liikkuu paljon ulkoilevia kissoja (omiemme lisäksi), eikä vielä kertaakaan ole ollut ongelmia
a) kukkapenkkien kaivelun
b) lasten hiekkalaatikkoon kakkimisen tai
c) nurkkien merkkailemisen kanssa

Eikä ole kukaan naapurikaan meille valittanut, on vain kehuttu että hyvä kun pyydystävät myyriä.

Outoa. Kun täällä kaikkien naapureilla tuntuu olevan näitä häirikkökissoja, ihmettelen mistä niitä löytyy.

Oletko tutkinut hiekkalaatikon?
Täällä löytyy kissanpaskaa hiekkikseltä, kissankusi haisee aika ajoin, ja olenpa nähnyt ihan omin silmin miten röyhkeä katti menee muina kissoina hiekkalaatikkoon paskalle ja lähtee sitten pois. Viereisen päiväkodin henkilökunta (mun lapset on siinä pk:ssa) näkee joka päivä kissan hiekkalaatikolla.
Mutta harvoin kissojaan vapaana pitävä haluaa näitä ongelmia nähdä tai tunnustaa, se on huomattu täälläkin :|

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Lemmikkieläinten suojelua koskevan eurooppalaisen yleissopimuksen 49/1992 (voimaansaattaminen 540/1992) mukaan lemmikkieläinten pidon perusperiaatteisiin kuuluu, ettei eläintä saa jättää heitteille. Tämä tarkoittaa, että eläin on joko koditon tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa (1 artiklan 5 kohta). Henkilö, joka pitää lemmikkieläintä tai joka on suostunut siitä huolehtimaan, on vastuussa sen terveydestä ja hyvinvoinnista. Henkilö, joka pitää lemmikkieläintä tai huolehtii siitä, ryhtyy kohtuullisiin toimenpiteisiin eläimen karkaamisen estämiseksi. Eläintä ei saa pitää lemmikkinä, jos eläin ei sopeudu ihmisen huostassa olemiseen (4 artikla).

niin ja tuohon sitten sovellat muita lakeja

ihan sama mitä sanot mutta kissalla on oikeus kulke vapaana. muutamaa paikkaa lukuun ottamata.

ja sun taito lukea ja ymmärtää sitä lukemaansa on olematon. Missä kohtaa sanoin että mun kissa juoksee vapaana.

ap on itse hyvä ja lukee sulle linkitetyt lakitekstit.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Käytännössä homma kuitenkin menee näin:
Kissa on sun tontilla. Sua vituttaa se. Soitat eläinsuojeluun, kerrot että teidän tontilla on jatkuvasti joku outo katti, ja lainaat niiltä loukut. Kissa jää loukkuun, se viedään eläinsuojeluun, jossa se lopetetaan ellei omistaja hae sitä, tai jos uutta kotia ei löydy.

Laki voi sanoa ihan jotain muuta, mutta noin se menee. Ainakin taajama-alueella, maaseudusta en tiedä.

Tuo on täysin laillista, ellei omistaja ole huutoetäisyyden päässä. Oma piha on kuitenkin yksityisaluetta.

Oletko tutkinut hiekkalaatikon?
Täällä löytyy kissanpaskaa hiekkikseltä, kissankusi haisee aika ajoin, ja olenpa nähnyt ihan omin silmin miten röyhkeä katti menee muina kissoina hiekkalaatikkoon paskalle ja lähtee sitten pois.

Tulee siinä hiekkalaatikolla päivittäin käytyä, ei sieltä ole koskaan löytynyt jätöksiä.

Meillä on kyllä metsä vieressä, toinen kissamme käy ilmeisesti siellä asioillaan ja toinen käy vain sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käytännössä homma kuitenkin menee näin:
Kissa on sun tontilla. Sua vituttaa se. Soitat eläinsuojeluun, kerrot että teidän tontilla on jatkuvasti joku outo katti, ja lainaat niiltä loukut. Kissa jää loukkuun, se viedään eläinsuojeluun, jossa se lopetetaan ellei omistaja hae sitä, tai jos uutta kotia ei löydy.

Laki voi sanoa ihan jotain muuta, mutta noin se menee. Ainakin taajama-alueella, maaseudusta en tiedä.

Tuo on täysin laillista, ellei omistaja ole huutoetäisyyden päässä. Oma piha on kuitenkin yksityisaluetta.

tottakai niitä saa napata kiinni ja toimittaa eläinsuojeluun.

mutta omista ei riko lakia koska kissalla on oikeus kulkea vapaana.
siitä on kyse

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

ap on itse hyvä ja lukee sulle linkitetyt lakitekstit.

http://www.hesy.fi/info/tiedote300508.htm

siinä nyt on sitten ja lakia voi edelleen lukea lisää ja miten ne menee

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
kannattaa hiukan varoen tuota hesyä lainailla, siellä kun on jotkut asiat aivan eritavalla miten muut suomen eläinsuojelut ym ne käsittävät

joo tottakai. mutta laki on laki.

ei sille voi mitään.

tuohon alkuun laitoinkin ihan laista suoraan otetun kohdan.
ei kannata nyt tässä vaiheessa hesyä alkaa syyttäään

että siinä teille provo.

Vai meinaatteko että noi lähti mun mukaan huijaamaan 2+ hölmjä.

Tuollakin ihan selkeästi lukee, että kissa ei saa olla uimarannalla, lasten leikkipaikalla, urheilukentällä, kuntopolulla jne.
Mistä pääsemmekin jälleen ikuisuuskysymykseen siitä, miten kissanomistaja takaa sen, että hänen kissansa noita sääntöjä noudattaa? Aivan oikein, ei mitenkään, paitsi joko pitämällä kissansa sisällä tai ulkoiluttamalla sitä valjaissa.
Eli laki sanoo yhtä, mutta jo seuraavassa lauseessa koko asia kaatuu omaan mahdottomuutensa.

Siis jos laissa sanotaan, että lemmikkieläimet pitää pitää kiinni taajamassa, ni ne saa silti kulkea vapaana? Eiköhän ole "soveltuvaa" opettaa kissat valjastelemaan tai rakentaa tarha...

siitä on kyse

Kun kissa on leikkipaikalla tai jossain muussa laissa mainitussa kissoilta kielletyssä paikassa vapaana, niin omistaja rikkoo lakia.
Siitä on kyse.

että siinä teille provo.

Vai meinaatteko että noi lähti mun mukaan huijaamaan 2+ hölmjä.

Tuollakin ihan selkeästi lukee, että kissa ei saa olla uimarannalla, lasten leikkipaikalla, urheilukentällä, kuntopolulla jne.
Mistä pääsemmekin jälleen ikuisuuskysymykseen siitä, miten kissanomistaja takaa sen, että hänen kissansa noita sääntöjä noudattaa? Aivan oikein, ei mitenkään, paitsi joko pitämällä kissansa sisällä tai ulkoiluttamalla sitä valjaissa.
Eli laki sanoo yhtä, mutta jo seuraavassa lauseessa koko asia kaatuu omaan mahdottomuutensa.

tästä pääsemme taas siihen että luitkjo nuo mun tekstit. en jaksa jankuttaa samaa uudelleen ja uudelleen.

mitä olenkaan kirjoittanut tuon lain toteutuksesta?
niinpä niin. aina kannattaa lueka kunnolla ja sisäistää ennenkun rupee meuhkaamaan ja vetää omia johtopäätöksiä.

siitä on kyse

Kun kissa on leikkipaikalla tai jossain muussa laissa mainitussa kissoilta kielletyssä paikassa vapaana, niin omistaja rikkoo lakia.
Siitä on kyse.

joo mulla ei ole ollut ongelma ymmärtää tuota mutta muilla ilmeisesti on.
edelleen sulle. lueppa mitä oon esim. ihan etusivulla kirjoittanut.

älä mua opeta. opettele ensin lukemaan.

Ei täällä ainakaan saa kissoja pitää vapaana, sen sanoo kaupungin järjestyssäännötkin eikä ole mitään puppua. Ja meidän kissa on nytkin tuolla ketjun päässä eli sillä on juoksulanka tossa pihassa eli ei juoksentele vapaana ihan senkään takia kun asutaan niin lähellä tota autotietä niin voisi jäädä auton alle mutta onneksi pelkää autoja.

Mistä pääsemmekin jälleen ikuisuuskysymykseen siitä, miten kissanomistaja takaa sen, että hänen kissansa noita sääntöjä noudattaa?

Sillä että ko. paikkoihin on matkaa ainakin meiltä niin paljon ettei meidän leikatut kissamme käy niin pitkällä.

tästä pääsemme taas siihen että luitkjo nuo mun tekstit. en jaksa jankuttaa samaa uudelleen ja uudelleen.

mitä olenkaan kirjoittanut tuon lain toteutuksesta?
niinpä niin. aina kannattaa lueka kunnolla ja sisäistää ennenkun rupee meuhkaamaan ja vetää omia johtopäätöksiä.

Ensinnäkin, sun tekstistä on aika vaikea saada selvää :ashamed:
Toisekseen, sinä jankkaat vain sitä lausetta, että kissa saa lain mukaan kulkea vapaana - mutta sama laki sanoo myös sen, että kissan omistajan on pidettävä huolta siitä, ettei kissa mene sinne, tänne tai tuonne. Näinollen joka ikinen kissanomistaja, jonka katti edes oikaisee urheilukentän, leikkipaikan, uimarannan, lenkkipolun tms kautta, rikkoo lakia.
Tuntuu, että sinä et nyt oikein sisäistä tätä asiaa, tai sitten ulosantisi on sellaista että et saa selitettyä sitä meille muille, vaikka itse olisitkin asian sisäistänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Mistä pääsemmekin jälleen ikuisuuskysymykseen siitä, miten kissanomistaja takaa sen, että hänen kissansa noita sääntöjä noudattaa?

Sillä että ko. paikkoihin on matkaa ainakin meiltä niin paljon ettei meidän leikatut kissamme käy niin pitkällä.

Ei teillä ole hiekkalaatikkoa pihassa, kiipeilytelineitä, tms? Ei omassa pihassa eikä naapuripihoissa?

Yhteistyössä