Lainan määrä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lehdessä oli tänään juttu,että suomalaiset ovat reippaasti yli velkaantuneita! Mielenkiinnosta kysyn minkä verran teillä on lainaa ja onko teillä Yksi vai kaksi henkilöä maksamassa lainakuluja. Miten teillä jää elämiseen rahaa lainanmaksujen jälkeen?

Itse olemme ostamassa juuri asuntoa ja lainaa otamme 178 000 ?. Ennestään toistaa lainaa jäljellä 2100 e.

Lainaa meillä ei tällä hetkellä ole, mutta vähän suunnitellaan talon ostoa. Lainaa siihen tarvittaisiin sitten yli 200-tuhatta. Vähän se kyllä hirvittää. Molemmat ollaan hyvätuloisia, mutta ainahan se työpaikka voi mennä. Ja lisäksi mä olen nyt raskaana ja haluaisin hoitaa lapsia sitten kotona taas ainakin pari vuotta.

Missä mahtaa olla ylivelkaantumisen syy? Itse en ole ikinä ymmärtäny sitä,että otetaan lainaa lainan päälle. Eli tarkoitan tällä sitä,että ei selvitä edellisestä lainan maksuista niin otetaan uutta lainaa tai sitten,että lomareissuja rahoitetaan lainarahalla. Missä ihmisten järki on välillä??

Ei kanssa mee tajuntaan, miksi ostaa 2 autoa lainarahoilla, molemmat pitkälti yli 20 000? arvoisia, asuntolainan ymmärrän, tarvitseehan jossakin asua. Sitte luottokortteja jota vingutellaan, kun on pakko saada uusimmat ja hienoimmat vaatteet ja lelut meidän lapsille. Luottokorttilaskua ei saakaan maksetuksi, otetaan joku toinen kulutusluotto, sen jälkeen pikavippejä ja pakko silti ostella yli varojensa kaikkea ja autoistahan ei voi tinkiä, mammat ajelee 1km matkan leikkipuistoon kun ei jaksa kävellä, siitä sitte 2km päähän kauppaan yms. Ei ymmärrä!

Samahan se on paljonko on velkaa jos omaisuutta on vähintään vastaava määrä. Jos tiukka paikka tulee niin realisoi asunnon ja aloittaa taas alusta kun pystyy. Aika outo tilanne pitää tulla että asuntojen hinnat oikeasti romahtaisivat pidemmäksi aikaa.

Mielestäni ei ole mitään järkeä edes ostaa autoa lainarahalla...auton arvo laskee niin nopeasti. Välillä tuntuu,että suomalaisilla on vaan halu näyttää ulkoisilla statuksilla kuinka hyvin menee. Vaikka oikeasti mihinkään niistä ei olisi varaa.

Meillä perheessä yksi auto ja itse kävelen lasten kanssa ja tarpeen vaatien käytän julkisia. Ymmärrän kyllä,että tarttee olla joillakin 2 autoa,mutta molempien autojen pitää olla uusia. Mihin ei ole varaa. Asia on eri,jos on oikeasti varaa niihin!!

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Ei kanssa mee tajuntaan, miksi ostaa 2 autoa lainarahoilla, molemmat pitkälti yli 20 000? arvoisia, asuntolainan ymmärrän, tarvitseehan jossakin asua. Sitte luottokortteja jota vingutellaan, kun on pakko saada uusimmat ja hienoimmat vaatteet ja lelut meidän lapsille. Luottokorttilaskua ei saakaan maksetuksi, otetaan joku toinen kulutusluotto, sen jälkeen pikavippejä ja pakko silti ostella yli varojensa kaikkea ja autoistahan ei voi tinkiä, mammat ajelee 1km matkan leikkipuistoon kun ei jaksa kävellä, siitä sitte 2km päähän kauppaan yms. Ei ymmärrä!

Noh mut kaikki ei asu keskellä kaupunkia työpaikan lähellä ja pärjää ilman autoa... meillä vielä pitää mahtua 6 henkee autoon ja sen tarvii olla varma toiminen ja helppo, kun ei oikeen osata ite tehä mitään ja töihin on pakko päästä! Meille ei oikeen löydy paljon vaihtoehtoja alle 40 000? auton...

talosta jäljellä noin 175000 (kolme vuotta maksettu), ja lyhennetään 1200/kk - ei muita lainoja. 2 aikuista maksamassa.. Mua kiinnostaa myös paljonko ihmiset lyhentää - siinä tuntuu olevan huimia eroja!

Alkuperäinen kirjoittaja :
]

Meille ei oikeen löydy paljon vaihtoehtoja alle 40 000? auton...

Minä ostin 1,5 vuotta sitten yhdeksän hengen auton. Maksoi 7000 euroa. Käytettyhän se on mutta ihan hyvässä kunnossa. Tokihan siihenkin pitää välillä huoltoja ja remonttiakin tehdä mutta jo pelkästään tuon 40000 euron lainan koroilla tekee komiasti remonttia autoon. Mutta se vaatii sen että ilkeää ajaa "vanhalla paskalla".

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:

Noh mut kaikki ei asu keskellä kaupunkia työpaikan lähellä ja pärjää ilman autoa... meillä vielä pitää mahtua 6 henkee autoon ja sen tarvii olla varma toiminen ja helppo, kun ei oikeen osata ite tehä mitään ja töihin on pakko päästä! Meille ei oikeen löydy paljon vaihtoehtoja alle 40 000? auton...

HAHA.. ei löydy alle 40 000? autoa johon mahtuu 6hlöä? missä perähikiällä sä asut, 3000? saa jo auton mikä on rekisteröity 7hlölle.. Ettei vaan olis siitä omasta statuksesta taas... Mekin asutaan sellasessa paikkaa että on pakko olla molemmilla auto, mutta mun auto kustansi mulle 1400?, varma ja hyvä ollut jo reilu vuoden mikä on mulla ollut, useimmiten ne uudet autot jättää tien päälle jonkun sähkövian vuoksi, ei vanhat autot.

juuri vaihdettin isompaan asuntoon ja laina 150.000? muita lainoja ei ole, visat on ei käytetä, meitä kaksi maksamassa ja yksi lapsi, molemmat töissä, keskituloisia yht netto 4800eur /kk:ssa. auto oma ja uusi imuri :) kodin arvo noin 320.000eur

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Samahan se on paljonko on velkaa jos omaisuutta on vähintään vastaava määrä. Jos tiukka paikka tulee niin realisoi asunnon ja aloittaa taas alusta kun pystyy. Aika outo tilanne pitää tulla että asuntojen hinnat oikeasti romahtaisivat pidemmäksi aikaa.

Eikö timppa muista 90-luvun SUURTA LAMAA?

Silloin moni yritti ehdottamaasi kikkaa ja käteen jäi vain kasa velkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja leena:
juuri vaihdettin isompaan asuntoon ja laina 150.000? muita lainoja ei ole, visat on ei käytetä, meitä kaksi maksamassa ja yksi lapsi, molemmat töissä, keskituloisia yht netto 4800eur /kk:ssa. auto oma ja uusi imuri :) kodin arvo noin 320.000eur

niin ja lyhennetään 1000eur /kkssa ja ylimääräisiä mahd mukaan. mielummiin ylimääräisiä lyhennyksiä kun liian tiukkaa.

Yhteistyössä