Laiskuuttako vai mitä? Ei vaan kiinnosta niinkö? (Suoraa ja kärjistettyä puhetta odottajista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti Apila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:flower: Pitkästä aikaa pitkä ketju :flower: Onnittelut neiti Apilalle.

Sopivasti provoa, vastakkainasettelua, kärjistämistä, hitunen vääryyttä ja totuutta. Pitkiin aikoihin kunnon tappeluketju. Näitä on niin kiva lukea.

Mutta mietin, missä menee raja perushygienian huolehtijassa ja siinä että neiti Apilalle riittää luokittelemaan "itsestään huolehtimiseksi". Vai onko se niin että jos sattuu olemaan mursunnäköinen karvahirmu, niin se raja on vaan kovasti korkeampi.

En meikkaa, en keritse itseäni säännöllisesti (ei karvat kasva), en värjää hiuksiani kovasti, en käytä hajusteita ja tyylini on käytännöllinen ja käyn toki säännöllisesti suihkussa. Olenko siis luokkaa "siisti", "moukka" vai "itsestäni oikeasti huolehtiva"...

Kun mä olin äippäpolilla odottamassa niin mulla oli raskausmyrkytys ja älytön turvotus joka teli olosta todella huonon... Olin kyllä meikannut ja pistänyt hiukset sekä katsonut mitä päälleni puen mutta en ihmettele kun joku ei jaksa.

Mä kysyn tämän nyt kaikessa ystävällisyydessä: Miksi sun mielestä se on niin tärkeää olla huolitellun näköinen joka paikassa? Miksi se on sulle niin merkittävä asia, että nainen ei saisi rohkeesti ja rehellisesti näyttää että ei jaksanut pestä hiuksia sinä aamuna vaan ne pitäisi piilottaa? Jos sä arvostat vaatteiden tyylikkyyttä etkä mukavuutta, miksi et ymmärrä että joku toinen ajattelee toisin?

Enkä vittuile tai yritä olla ilkeä, haluisin vaan tietää miksi ajattelet noin?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
En meikkaa, en keritse itseäni säännöllisesti (ei karvat kasva), en värjää hiuksiani kovasti, en käytä hajusteita ja tyylini on käytännöllinen ja käyn toki säännöllisesti suihkussa. Olenko siis luokkaa "siisti", "moukka" vai "itsestäni oikeasti huolehtiva"...

Olet minun mittakaavassani kuvauksesi perusteella itsestäsi oikeasti huolehtiva. Tämä ketju on tosiaan venähtänyt pitkäksi, muurahaispesää on todella sohittu. Tuo on tietysti ihan mahdoton määrittelykysymys, miten kenenkin tulee laittautua.

Mutta eikö esimerkiksi monen sentin juurikasvu kerro selvästi, että jossain vaiheessa se mielenkiinto laittautumiseen on lopahtanut? Että joskus sitä on ollut, jostain syystä ei enää? Tähän olen hakenut vastausta, että miksi lopahti? Raskauksia on erilaisia, tietysti! Omissanikin raskauksissa on huimat erot. Asia on tullut selväksi, toiset pelkää kemikaaleja, toisilla ei niska käänny, toiset keskittyvät vain tulevaan vauvaan eikä enää laittautuminen kiinnosta. Tulipa sohittua, ja tulipa selväksi.

Tuo juurikasvu.. Monet äidit muistavat ne jutut, kuinka väriaiane voi olla haitallista. Ehkä ajattelevat, että olkoot juurikasvu, en ota riskiä väriaineen suhteen?
Vähän niinkuin täällä vouhkataan buranasta, ettei missään tapauksessa saa ottaa, saatikka codia?

Alkuperäinen kirjoittaja oodi parsakaalille:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi:
Se on hienoa, kun sitä sääliä riittää muidenkin odottajien miehille. Kyllä ne varmasti kävi suhun ihan kybällä kuumana siellä odotushuoneessa, kun jokaisella niistä oli sellaset hampuusit kumppaneina.

Nyt kiinnostaisikin tietää, miten pitkän ajan olet tuolla "tyyliin sopivat kengät ja laukku " -metodilla miehesi pitänyt lumoissasi? Eli mitenkäs pitkä parisuhde takana on?

Täytyy myöntää, että tällaiset miehiä kumppanien ulkonäön takia säälivät aloitukset huvittavat usein minuakin. Aloittajat ovat usein parikymppisiä nuoria naisia, joilla takana maksimissaan parin vuotta kestäneitä suhteita tai sitten kolmikymppisiä, joilla on lapsia jo useampien eri miesten kanssa ja uusi suhde on vielä suht tuore. (huom! tämä pelkkä huomio, en "tuomitse" ketään, vaikka lapsia olisi neljän eri miehen kanssa, se ei ole minun asiani)

Ja hei, ei kalahtanut kalikka. Kuljen aina puhtaana kevyessä meikissä ja puhtaissa vaatteissa. Farkut, villapaita ja ponnari eivät omalla mittapuullani ole tälläytymistä, vaan ihan arkipäivää. Ja kyllä minä väitän, että suurin osa odottavista äideistä huolehtii hygieniastaan yms. Ainakin Turun äp:lla olen törmännyt ainoastaan ihmisen näköisiin ja tuoksuisiin odottajiin.

Itselläni on takana 13 vuoden parisuhde (meillä 3 lasta) ja kyllä sen kasassa pitämiseen on vaadittu ensi sijassa ihan muita asioita kuin asuun sopivia, oikeanlaisia kenkiä ja laukkuja (kärjistäminenhän otsikon mukaan on tässä ketjussa ihan ok). Jokaisella tietysti on oma tapansa ja mielestäni on hienoa, että jaksaa pitää huolta itsestään, mutta kyllä minä silti ymmärrän niitäkin, jotka odotusaikana toimivat toisin. Eikä mulla ole tarvetta sääliä heitä saati heidän miehiään, mulle on ulkonäön suhteen pääasia, että olen tyytyväinen omaan olotilaani.

Minä jollain tasolla peesailen näitä tekstejä, ovat aika lähellä omia ajatuksiani.

Olen tänään pahalla tuulella, enkä juuri jaksa olla kovin korrekti. Ärsyttää tasaisin väliajoin nämä ihmeelliset mollaus- ja yleistämisketjut, joissa lopulta sitten yritetään aina väittää paperilla oleva musta valkoiseksi. :kieh:

Niin ja mun musta nikkini näkyy tuossa, en jaksa tämän takia virallisesti kirjautua.

Mä haluisin kanssa tietää mahdollisia syitä sen mielenkiinnon lopahtamiseen omaa ulkonäköä kohtaan. Ihan siitä syystä että en pysty ymmärtämään, miten jollekin asialla ei ole mitään väliä. En edes tuomitse, en vain tajua.

Ap, mä tajuan koko ajan mistä sä puhut. Tuntuu, että tosi monelle tää on kuitenkin kova paikka, että olisi kiva olla hyvännäköinen, mutta kun ei jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mä kysyn tämän nyt kaikessa ystävällisyydessä: Miksi sun mielestä se on niin tärkeää olla huolitellun näköinen joka paikassa? Miksi se on sulle niin merkittävä asia, että nainen ei saisi rohkeesti ja rehellisesti näyttää että ei jaksanut pestä hiuksia sinä aamuna vaan ne pitäisi piilottaa? Jos sä arvostat vaatteiden tyylikkyyttä etkä mukavuutta, miksi et ymmärrä että joku toinen ajattelee toisin?

Enkä vittuile tai yritä olla ilkeä, haluisin vaan tietää miksi ajattelet noin?

Jokainen on oman itsensä käyntikortti. Yksinkertaisesti sanottuna. Se, miten näyttäydyt muille ulkomaailmassa, antaa sinusta tietyn kuvan. Eivät kaikki voi tuntea sinua ja tietää, miten herttainen ja auttavainen olet aina, miten hyvä kokki tai ihana puoliso olet. Ulkonäön perustellaa muodostetaan mielikuvia - se vaan on niin. Enkä minä sitä ole keksinyt. Onko kukaan täällä kuullut sanontaa, Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa?

Näet resuisen, punanenäisen, puistonpenkillä makaavan tyypin. Mitä sinä ensimmäisenä ajattelet? Puliukko? Vai tuleeko tosiaan mieleesi, voitko rehellisesti sanoa, että mieleesi tulee jotain muuta? On jo kulttuurisidonnaista, että tietyt piirteet luovat tietyn mielleyhtymän. Kun näet alkuasukkaan viidakossa nakuna keihäs kourassa, tuskin ajattelet häntä kuitenkaan pervoksi itsensäpaljastajaksi - vai? Eri asia, kun vastaasi kävelee espalla joku vastaavassa varustuksessa. Hulluhan se on.

Ja minäkin vastaan sinulle tähän ihan ystävällisessä hengessä, vaikka saattaa vaikuttaa kovin kärkkäältä vastaukselta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tyui:
Tuo juurikasvu.. Monet äidit muistavat ne jutut, kuinka väriaiane voi olla haitallista. Ehkä ajattelevat, että olkoot juurikasvu, en ota riskiä väriaineen suhteen?
Vähän niinkuin täällä vouhkataan buranasta, ettei missään tapauksessa saa ottaa, saatikka codia?

Ranskanperunat aiheuttavat syöpää. Ei kannata myöskään unohtaa sitä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mä haluisin kanssa tietää mahdollisia syitä sen mielenkiinnon lopahtamiseen omaa ulkonäköä kohtaan. Ihan siitä syystä että en pysty ymmärtämään, miten jollekin asialla ei ole mitään väliä. En edes tuomitse, en vain tajua.

Ap, mä tajuan koko ajan mistä sä puhut. Tuntuu, että tosi monelle tää on kuitenkin kova paikka, että olisi kiva olla hyvännäköinen, mutta kun ei jaksa.

Enkä minä. En tuomitse enkä tajua.

Aika omituista, että näin pitkä ketju tällaisesta aiheesta. :o

Mie kuulun näihin rupsahtaneisiin kotiäiteihin. Hiukset aina kiinni, kampaajalla en ole käynyt vuosiin, meikkaan ehkä kerran kuussa, jos haluan näyttää vähän pirteämmältä. Kiloja on kertynyt myös. Vaatteet ostan itselleni yleensä kirpparilta ja harvoin. Eikä ole mikään itsetuntojuttu, en vain näe tarvetta näyttää hyvältä. Kiloja aion tiputtaa kyllä, sitten joskus. Kilot haittaa, meikittömyys ei. En koe itteäni rähjäiseksi tms., enkä pukeudu epäsiististi. Mutten vain jaksa välittää ulkonäöstäni nyt. Ehkä sitten joskus. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja kuka?:
Voi että minä sitten inhoankin turhaa lässytystä ja taivastelua...

Hei, neiti Apilan profiilissa lukee, että hänkin inhoaa turhaa lässytystä ja taivastelua! Hauska yhteensattuma?! Mitähän neiti Apila on tehnyt jo toista päivää tässä ketjussa -lässyttänyt ja taivastellut!

tässä ketjussa se hyvin kiteytyy, se fakta että nainen on naiselle susi. jos et tee niinku yks haluaa niin teet väärin ja olet laiska paska jota ei kiinnosta oma ulkonäkö ees sen vertaa että laittautuisit viimeisilläsi raskaana ollessasi kun lähdet kotoa ulos. ettei vaan jonkun verkkokalvot vaurioidu ulkonäöstäsi.

ei ne olekkaan ne miehet jotka asettaa naisille ulkonäköpaineet, vaan naiset.

ja tässä ketjussa on ainaki kaks ihmistä joilla ei tunnu olevan sen vertaa harmaata massaa että tajuaisivat mitä tarkoittaa lause: jokainen on yksilö!!! ja kaikki raskaudet EI OLE SAMANLAISIA!

se on hyvä että ap ja rytkäätys ja muut jaksaa laittaa itteensä myös raskausaikana. ei se ole muilta pois. kyllä mieki huolehin itestäni raskausaikana ja muulloinkin. mutta ymmärrän sen että kaikki eivät pysty eivätkä kykene.

ja ap ei vissiin koskaan vastannu miulle siihen kysymykseen että mitä hän tarkottaa huolittelemattomalla odottajalla? koska tuskin he paskalle haisivat ja liimatukkina siellä istuivat kaikki. ai niin joo, ja tuo liimatukkaki voi olla hyvin selitettävissä sillä että se saattaa raskauden vuoksi rasvottua joka vitun päivä! kuinka monta kertaa se ap pitää se kuontalo pessä päivässä ettei se rasvottuis jos kerta hormonit säätelee toisin?

te ette ollenkaan ota huomioon sitä että hormonaaliset vaihtelut on jokaisella naisella yksilölliset. joku oksentaa koko raskauden, joillain naama kukkii niin ettei sitä saa lateksillakaan piiloon, joillain on turvotusta, joillain on diabetes, kipuja, selkä paskana, lihakset paskana, reuma, muita sairauksia jne...

KAIKKI EIVÄT OLE HEHKEITÄ RASKAUSAIKANA, EIKÖ SE MENE JO SEETANA KAALIIN VAI PITÄÄKÖ TÄSTÄ VIISKYTÄ SIVUA JANKATA AP?

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Aika omituista, että näin pitkä ketju tällaisesta aiheesta. :o

Mie kuulun näihin rupsahtaneisiin kotiäiteihin. Hiukset aina kiinni, kampaajalla en ole käynyt vuosiin, meikkaan ehkä kerran kuussa, jos haluan näyttää vähän pirteämmältä. Kiloja on kertynyt myös. Vaatteet ostan itselleni yleensä kirpparilta ja harvoin. Eikä ole mikään itsetuntojuttu, en vain näe tarvetta näyttää hyvältä. Kiloja aion tiputtaa kyllä, sitten joskus. Kilot haittaa, meikittömyys ei. En koe itteäni rähjäiseksi tms., enkä pukeudu epäsiististi. Mutten vain jaksa välittää ulkonäöstäni nyt. Ehkä sitten joskus. :xmas:

niin, mutta ehkä sie kuitenki oot onnellinen vai? ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja who:
Alkuperäinen kirjoittaja kuka?:
Voi että minä sitten inhoankin turhaa lässytystä ja taivastelua...

Hei, neiti Apilan profiilissa lukee, että hänkin inhoaa turhaa lässytystä ja taivastelua! Hauska yhteensattuma?! Mitähän neiti Apila on tehnyt jo toista päivää tässä ketjussa -lässyttänyt ja taivastellut!

Tuo on varmaan ihan murrejuttuja. Meillä tuo lässyttäminen tarkoittaa sellaista lässylässynvauvapuhetta, hellalettattentään. Taivastelulla tarkoitan jeesustelua, kuinka kamala oli tuo naapurin marjatan kohtalo, taputapu selkään vaan. Halleluja ja amen. Kannattaa lukea koko ketju, tuotakin asiaa on päivitelty jo aiiikaa sitten. Old news siis.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Apila:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

Enkä minä. En tuomitse enkä tajua.

juu, et tosiaan tajua. et tajua mitä hormonit voi naiselle tehä.

ole onnellinen että olet siltä ja kaikelta siltä paskalta mikä raskauden myötä voi tulla, säästyny. mutta kaikki eivät säästy. deal with it tai kulje laput silmillä.

Nyynä - rauhoitu hyvä ihminen! Olen kyllä ketjun aikana vastannut sata kertaa samoihin kysymyksiin, vastaukset löydät varmasti jos kahlaat ketjun läpi. Moni on ihmetellyt ja pyytänyt selvitystä samaan asiaan kuin sinä, ei riitä aika vääntämään samaa vastausta jokaiselle teistä erikseen.

Mutta hyvä Nyynä, lupaan jatkossa, että kun Sinä esität jonkun kysymyksen, vastaan suoraan sinulle. Jää muille kahlattavaksi, josko ap olisi kysymykseen vastannut.

Ja suosittelen myös sinulle koko ketjun läpikahlaamista ja jokaisen vastaukseni läpilukemista. Järkyttävää pulttia asioista, jotka täällä on sata kertaa jo todettu ja läpikäyty. Hormoonit joo, erilaiset raskaudet joo.

Ja sun ei ole pakko tätä ketjua lukea, lopeta tähän. Ollaan vielä alle 20 sivun. Viitenkymppiin on pitkä matka. Keksi parempaa tekemisä jos tämä niin ahdistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Apila:
Nyynä - rauhoitu hyvä ihminen! Olen kyllä ketjun aikana vastannut sata kertaa samoihin kysymyksiin, vastaukset löydät varmasti jos kahlaat ketjun läpi. Moni on ihmetellyt ja pyytänyt selvitystä samaan asiaan kuin sinä, ei riitä aika vääntämään samaa vastausta jokaiselle teistä erikseen.

Mutta hyvä Nyynä, lupaan jatkossa, että kun Sinä esität jonkun kysymyksen, vastaan suoraan sinulle. Jää muille kahlattavaksi, josko ap olisi kysymykseen vastannut.

Ja suosittelen myös sinulle koko ketjun läpikahlaamista ja jokaisen vastaukseni läpilukemista. Järkyttävää pulttia asioista, jotka täällä on sata kertaa jo todettu ja läpikäyty. Hormoonit joo, erilaiset raskaudet joo.

Ja sun ei ole pakko tätä ketjua lukea, lopeta tähän. Ollaan vielä alle 20 sivun. Viitenkymppiin on pitkä matka. Keksi parempaa tekemisä jos tämä niin ahdistaa.

luin sivulle 15 mutten jaksanu enää kahlata lävitte niitä miljoonia lainauksia.... luen ku ehin. nyt en ehi.

Hmm... Mä olin ennen raskauttani sangen laitettu ja huoliteltu aina. Enkä koskaan suostunut lähtemään esim. kauppaan miehen kanssa ellen ollut laittautunut. Meikit naamassa, korot jaloissa ja tukka ojennuksessa.

Mies aina harmitteli että miks ihmeessä mun pitää meikata ja laittautua. Häntä oikeesti ärsytti tälläytymiseni jopa niin paljon että harmitteli sitä muillekin. Vaan minäpä jatkoin, kun se oli mulle tärkeää.

Raskausaika oli mulla todella vaikea. Ja koin itsessäni melkoisia muutoksia henkisellä puolella. Yhtäkkiä kaikki "prinsessana oleminen" alkoi tuntua täysin vähäpätöiseltä. Korkkarit tuntui epämukavilta jalassa, meikki naamiolta ja ne "hienot naiset"-vaatteet koreilulta.

Nykyään siis viihdynkin enimmäkseen luonnontilassa. Hiukset on miten onkaan, meikkiä käytän tosi harvoin ja ne paremmat vaatteetkin kaivan vasta kun on tarpeeksi syytä. Hiukset värjään joskus ja jouluna, vaan eipä ole juurikasvuakaan kun ruskeasta värjään ruskeaan :D
,
En tunne enää oloani mukavaksi tälläytyneenä, eikä siitä tykkää miehenikään. Joten miksi ihmeessä pitäisi? Kotona viihdyn parhaiten vanhoissa äitiyshousuissani. Ulos mennessä laitan ennen kaikkea mukavat vaatteet. Ja jos lähden vaikkapa kouluun, niin saatan laittaa ripsiväriä.

Kuitenkin viime viikolla just viimeksi innostuin laittautumaan kun lähdin erääseen tilaisuuteen. Paikan päällä HÄPESIN itseäni. Tunsin olevani ihan liian tällätty ja mietin miten muut naureskelee kustannuksellani.

Että ihmettele sä ap rauhassa jos haluat. Mä kuitenkin viihdyn huomattavasti paremmin naturellina, eikä tarvi miehenkään kitinöitä kuunnella. Äläkä suotta käännä kelkkaasi matkan varrella. Täällä puhutaan jo puhtaudesta, vaikka alun perin ihmeteltiin miksi ei laittauduta. Uskallan väittää että puhtaalla enemmistöllä ihmisistä puhtaus on kuitenkin itsestään selvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
ole onnellinen että olet siltä ja kaikelta siltä paskalta mikä raskauden myötä voi tulla, säästyny. mutta kaikki eivät säästy. deal with it tai kulje laput silmillä.

Ai sullako on mun sairaushistoria siellä, verenpaineet ja verenkuvat, neurologin lausunnot yms? Tiedät mun tilanteen, raskaudesta johtuvan tilapäisen työkyvyttömyyden ja muut? Ok, hyvä sitten. Ei täällä huutele mikään unelmaraskausodottaja. Deal with it too!

neiti apila,lähetä tämä sinun aloituksesi vaikka jonkun lehden yleisö osastolle olisi katotaan ymmärtääkö muut ihmiset sun kirjoitusta paremmin kun me täällä mammapalstalla.....olisi mukava kuulla niitten miesten kommentit rumentuuko se vaimo automaattisesti kun raskautuu

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Äläkä suotta käännä kelkkaasi matkan varrella. Täällä puhutaan jo puhtaudesta, vaikka alun perin ihmeteltiin miksi ei laittauduta. Uskallan väittää että puhtaalla enemmistöllä ihmisistä puhtaus on kuitenkin itsestään selvyys.

Näinpä. Kahlasin koko ketjun läpi ja ap:n vaatimustaso on muuttunut todella paljon alkusivuista. Ensin puhuttiin hygienian lisäksi lakatuista kynsistä, oikeanlaisista hiuksista, vaatteista ja niihin sopivista laukuista sekä kengistä, meikeistä jne. Nyt ketjun loppupuolella se kynnyskysymys yhtäkkiä onkin muka pelkkä perushygienia....

Alkuperäinen kirjoittaja jurristi harmaana:
Äläkä suotta käännä kelkkaasi matkan varrella. Täällä puhutaan jo puhtaudesta, vaikka alun perin ihmeteltiin miksi ei laittauduta. Uskallan väittää että puhtaalla enemmistöllä ihmisistä puhtaus on kuitenkin itsestään selvyys.

Näinpä. Kahlasin koko ketjun läpi ja ap:n vaatimustaso on muuttunut todella paljon alkusivuista. Ensin puhuttiin hygienian lisäksi lakatuista kynsistä, oikeanlaisista hiuksista, vaatteista ja niihin sopivista laukuista sekä kengistä, meikeistä jne. Nyt ketjun loppupuolella se kynnyskysymys yhtäkkiä onkin muka pelkkä perushygienia....

niinpä,aluksi oli miksi ei laittauduta ollanko pellosta revitty...tarkoittaako tämä nyt ne odottavat äidit olikin paskasia?

Alkuperäinen kirjoittaja jurristi harmaana:

Näinpä :whistle:

Uusimmat

Yhteistyössä