Laitoshuoltaja vai lähihoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kumpaan ammattiin kannattaisi opiskella, entinen ammatti on puutarhuri ja sillä saralla on työt vähissä=/
Lähihoitajan ja laitoshuoltajan tutkinnon saisi nopeasti ja kumpikin ala kiinnostaa ja työtä on varmasti.

Vähän riippuu työpisteestä, mut aika erilaisia on toimenkuvat. Lh keskittyy lähinnä ihmisen hoitoon ja laitoshuoltaja ympäristön. Kumpi kiinnostaa itseäsi? Onko fyysisiä rajoitteita?

No sehän riippuu ihan itsestäsi... Lähihoitajan työ on vastuullisempaa ja monipuolisempaa, tosin kaikki eivät pidä vastuusta. Molemmat voivat olla fyysisesti raskaita töitä, laitoshuoltajan työ siinä mielessä siistimpää kun ei tarvitse olla eritteiden kanssa tekemisissä. Lähihoitajilla on parempi palkka, tosi laitoshuoltajilla on kai yleensä päivätyö?

Mä oon ollut 3kk laitosapulaisena, ja nyt oon kohta valmis lähihoitaja... Eli ennemmin siis lh.

Tuon viestisi perusteella sanoisin että laitoshuoltaja!! Jos ainoat kriteerisi ovat että kouluttaudut nopeasti, ni elä ihmeessä ihmishenkiä ala hoitaa. Jos et ole varma haluatko lähihoitajaksi, mieti vielä. Se on vastuullinen työ, ja sen on lähdettävä sydämestä! Siihen ei vaan kouluttauduta koska pääsee nopsaa. Sori, mutta mielipiteeni on tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No sehän riippuu ihan itsestäsi... Lähihoitajan työ on vastuullisempaa ja monipuolisempaa, tosin kaikki eivät pidä vastuusta. Molemmat voivat olla fyysisesti raskaita töitä, laitoshuoltajan työ siinä mielessä siistimpää kun ei tarvitse olla eritteiden kanssa tekemisissä. Lähihoitajilla on parempi palkka, tosi laitoshuoltajilla on kai yleensä päivätyö?

Mä oon ollut 3kk laitosapulaisena, ja nyt oon kohta valmis lähihoitaja... Eli ennemmin siis lh.

Meillä nimenomaan osastolla (sairaala) laitoshuoltaja siivoaa ja on ruoanjaossa ja syöttää asiakkaita jos on tarve. Myös iltavuoroa tekeevät siellä. vanhainkodilla näiden töiden lisäksi osallistuuvat myös hoitotyöhön.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Meillä nimenomaan osastolla (sairaala) laitoshuoltaja siivoaa ja on ruoanjaossa ja syöttää asiakkaita jos on tarve. Myös iltavuoroa tekeevät siellä. vanhainkodilla näiden töiden lisäksi osallistuuvat myös hoitotyöhön.

Ok, eli tuokin on paikkakohtaista. Siellä missä mä olin laitosapulaisena niin keskityttiin vain siivoamiseen ym. Ja sitä tarkoitin eritteillä siis että ei tarvitse pestä ulosteia, vaihtaa vaippoja ym. Tosin se nyt ei mua häiritse lh:n töissä ollenkaan.

Riippuu tosipaljon myöski työpaikasta että millasta työ on kummassaki ammatissa. :)

Kerro mitä haluat työltä?
Luovuutta saat ainaki käytettyä lh:na paremminkin.
Lähihoitajan koulutus on mielestäni ainaki ollu tosi monipuolinen, henkisen kasvun paikka. Paljon näkee ja kokee.

Laitoshuoltajan työssä joudut kosketuksiin eritteiden kanssa (vaikka joku tuossa väitti muuta) - oli se sitten verta, räkää, mätää, pissaa, kakkaa... mitä tahansa. Pahimmillaan laitoshuoltajan työ on hyvin likaista. Yleisesti sanotaan, että eritetahran poistaa se, joka sen ensimmäisenä huomaa, mutta todellisuudessa asia on toisin. Parhaimmillaan homma toimii, mutta usein hoitaja tulee ilmoittamaan töihin tulevalle laitoshuoltajalle yöllä sattuneista pissa/kakka/verivahingoista, tai niin kuin erään kerran; laitoshuoltaja joutui siivoamaan lattioille ja seinille roiskuneet ja sinne kuivuneet veret, koska hoitaja oli kiirehtinyt kahvitauolle. Parhaimmillaan laitoshuoltajan työ on monipuolista ja ihanaa. Olkoot fyysistä ja raskasta, se on silti antoisaa ja rikastuttavaa.

Laitoshuoltajana joudut tekemään töitä isojen koneiden kanssa, joita oppii käsittelemään vain jos uskaltaa harjoitella. Olet vastuussa rahallisesti kallisarvoisista koneista, suurista kokonaisuuksista (esimerkkinä lattiapinnat, joiden tuhoaminen voi viedä työpaikkasi), mutta vaikka hoitolaitoksissa osallistut myös asiakkaiden (=potilaiden) hoitoon, joissakin laitoksissa kylvetyksiä, syöttämistä ja pukemista myöten, sinua ei laitoshuoltajan koulutuksella voida katsoa päteväksi vastaamaan potilaan hengestä - jos hengestä vastaaminen käsittää esimerkiksi lääkkeiden annostelun etc. Olen silti kuullut kollegoistani, jotka ovat joutuneet toimimaan työpisteensä ainoina yövalvojina. Laitoshuoltaja voi siis joutua tilanteisiin, joissa pitää kantaa suurempaa vastuuta kuin koulutus antaa myöten. Laitoshuoltaja työskentelee yleisimmin aamu-, päivä-, ja iltavuorossa. Mutta myös yötöitä on joutunut tekemään.

Kumpaa siis suosittelen, laitoshuoltajan vai lähihoitajan opintoja. Jos opiskelet laitoshuoltajaksi, voit tehdä töitä missä vain. Laitoshuoltajaa tarvitaan kaikkialla. Jos opiskelet lähihoitajaksi, työskentelet hoitotyössä. Piste. Kyse on siitä mistä pidät. Jos tykkäät olla hoitotyössä, valitse lähihoitaja. Palkassa ei juurikaan eroa ole. Itse teen nykyään ammattitaitoisen laitoshuoltajan työtä yksityisellä työnantajalla ja palkka on 10e/h. Se on laitoshuoltajan palkaksi jo ihan ok. Mutta tuskin lähihoitajanakaan kauhean paljon korkeampaa tulet saamaan.

[QUOTE="heh";22026133]Jos haluut pestä perseitä niin lähihoitaja, jos pelkkä vessanpöntön kuuraus riittää, niin laitoshuoltaja...[/QUOTE]

Aivan kuin nuo työt ei olisi mitään muuta.

Tykkään laitoshuoltajan työstä. Se on monipuolista ja kivaa työtä. Tosi raskasta, mutta kiitos ihanien työkavereiden, antoisaa.

Me ollaan yksi linkki hoitoketjua. Toimitaan osastolla potilaiden parhaaksi. Autetaan kaikessa, missä voidaan ja osataan. Aloitetaan elvytyskin, mikäli sellainen tilanne kohdalle sattuu.

Meidän osasto on siinä mielessä harvinainen osasto, että meitä arvostetaan ja kunnioitetaan. Meidän yli ei kävellä ja kun ei kävellä, me jaksetaan tehdä työ hyvin ja arvostetaan kaikkia, koska hekin arvostavat meitä.

Ruokahuolto, varastotilaukset, pyykkitilaukset, osaton puhtaanapito ja potilainen neuvominen, ohjaaminen ja kuunteleminen kuuluu meidän tehtäviin.

Jossain sosiaalipuolen laitoksessa kuten vaikkapa ihan vanhainkodissa laitosapulainen on osa vahvuutta ja joutuu avustamaan hoitajia hoitotyössäkin, eli juurikin siinä syöttämisessä ja vaipattamisessa oman siivoustyönsä ohella. Sitten sitä samaa laitosapulaisen työtä siellä on samalla palkalla tekemässä ihan kouluttamatontakin väkeä - vähintäänkin turhauttavaa. Molempien ammattiryhmien edustajille on aika varmasti töitä ja aika laajalla skaalallakin. Lähäri saa hivenen parempaa palkkaa.

[QUOTE="heh";22026133]Jos haluut pestä perseitä niin lähihoitaja, jos pelkkä vessanpöntön kuuraus riittää, niin laitoshuoltaja...[/QUOTE]

:laugh: :laugh: :laugh:

Mahtavan hienosti kiteytetty - kumpaako ammattikuntaa edustat?

T. Hoitotyön lehtori lähihoitajakoulutuksesta :)

Olen joskus tehnyt laitoshuoltajan töitä (ilman koulutusta) ja nykyään olen lähihoitaja, todella paljon enemmän pidän lähihoitajan työstä... Tylsistyin laitoshuoltajan työssä kauhean nopeasti, päivät tuntui pitkiltä...

Jossain sosiaalipuolen laitoksessa kuten vaikkapa ihan vanhainkodissa laitosapulainen on osa vahvuutta ja joutuu avustamaan hoitajia hoitotyössäkin, eli juurikin siinä syöttämisessä ja vaipattamisessa oman siivoustyönsä ohella. Sitten sitä samaa laitosapulaisen työtä siellä on samalla palkalla tekemässä ihan kouluttamatontakin väkeä - vähintäänkin turhauttavaa. Molempien ammattiryhmien edustajille on aika varmasti töitä ja aika laajalla skaalallakin. Lähäri saa hivenen parempaa palkkaa.

Kun työskentelin laitoshuoltajana, pesimme, puimme, kuivatimme, syötimme. Käytännössä kaikkea muuta paitsi mittauksia, lääkityksiä. Ja toki pelkällä laitoshuoltajan palkalla.

Nytkun olen lähihoitaja, ja eri paikassa töissä, kuitenkin pitkäaikaissairaanhoidon osastolla edelleen, meillä hoitoapulaiset eivät tee mitään hoitotöitä. Jakavat ruuan hoitajan kanssa, keräävät tiskit ja siivoavat. Eivät edes avusta potilaita ruokailuasentoon.

Mä kyllästyin jo laitosapulaisena siihenkin, kun huonolla palkalla joutui tekemään paljon töitä (mitkä ei mielestäni ole laitoshuoltajan töitä). Ja se kyllä on huono puoli kanssa kun tosiaan noita laitoshuoltajan töitä tein ilman minkäänlaista koulutusta, ja sain tasan samaa palkkaa kuin koulutetut. Se on ehkä vähän v-mäistä näille koulutetuille.

Lähihoitajan työ mun mielestä mielekkäämpää, siitä saa enemmän rahaa ja ei nakiteta töitä mitkä meille ei kuulu... :saint:

Yhteistyössä