Laivaristeilylle pienen vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis miks pitäs lähtä vauvan kans risteilylle? Tietty jos shoppaamaan lähtee jompaan kumpaan kaupunkiin nii eri juttu, mut laiva ei ole kyllä mun mielestä oikea paikka yhdellekään alaikäiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Siis miks pitäs lähtä vauvan kans risteilylle? Tietty jos shoppaamaan lähtee jompaan kumpaan kaupunkiin nii eri juttu, mut laiva ei ole kyllä mun mielestä oikea paikka yhdellekään alaikäiselle.

No oltaisiin nimenomaan shoppaamaan lähtemässä... pitkästä aikaa. Ei se laivalla olo olisi pääasia vaan kaupungin katsastaminen.

Meillä haasteena olis ensin pitkähkö automatka Helsinkiin, sitten se "rankka" laivamatka ja vielä pitkähkö päivä perillä shopaten. Ja sama takas päin. Siks mietin, että minkä ikäinen jaksaa tuon kaiken?

Alkuperäinen kirjoittaja Tinka:

No oltaisiin nimenomaan shoppaamaan lähtemässä... pitkästä aikaa. Ei se laivalla olo olisi pääasia vaan kaupungin katsastaminen.

Sit kait son ihan omasta jaksamisesta kiinni. Kannattaa vaa satsata parempaan hyttiin, nii on yöt rauhallisempia.

Laiva mun mielstä on tosi kiva juttu pienistä lapsista alkaen. Kiva saada matkustaa ja kivat leikkipaikat. Ei mitään huonoa lapsille laivassa oleilusta! Ei sinne baarin puolelle lapsia tarvitse viedä...

No vaikka siksi että risteily on kivaa vaihtelua vauva-arkeen, kotona voi seinät alkaa kaatua päälle. Ja kaikilla ei ole tapana viedä lapsia hoitoon siksi aikaa, kun itse lähtee vaikkapa risteilemään, vesiselvänä tottakai koska lapset on mukana =)

:o No me taas käydään laivalla lasten takia. Niin ja toki laiva on vaivattomin matkustusmuoto, jos haluaa päästä sukulaisten luo Tukholmaan.

Päiväunet voivat olla aika haastellinen juttu. Tai siis ei haastellinen jos tykkää olla hytissä sen aikaa. Jos lapsi ei osaa nukkua hälinässä (kaupoissa, ravintolassa tms ollessa ).

Alkuperäinen kirjoittaja Tinka:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Vaikka suoraan synnäriltä...
Esikoinen oli hieman alle 4 viikon ikäinen kun risteili ekan kerran =)

Miten risteily sujui? Tuntuiko koskaan että vauva on liian pieni risteilemään... tms.

Hienosti sujui, helppoahan se tuollaisen taskukokoisen nyytin kanssa on =). Vauva nukkui tuossa iässä missä vaan ja milloin vaan, ja ruokavaliokin koostui pelkästä maidosta joten ei tarvinnut ruokapuoltakaan miettiä. Matkarattaat oli mukana, vauva köllötti niissä kun kuljettiin pitkin poikin laivaa.

Viime kesänä oltiin Ruotsissa kolmårdenin eläinpuistossa käymässä. Vauva oli silloin 2kk. Helppoa ja vaivatonta lähimatkailua.
Talvilomalle on jo Tukholman-risteily varattuna. Isommat viihtyvät laivalla hyvin ja vauva kulkee vaunuissa/rintarepussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Helpoinhan se on pienen vauvan kanssa risteillä. ;) Varsinkin jos eväät kulkee nahkaleilissä.

Tuota samaa mieltä. =) Siis meilläkin vaivattominta on ollut niin pienen kanssa joka on rintaruokinnalla, nukkuu ja syö miten ja missä vaan.

Enemmän haasteellista on laittaa kahta taaperoa nukkumaan laivalla. :whistle: Mutta taaperot taas tietty omasta puolestaan nauttivat risteilystä, eli lapsillekin kiva reissu. Mutta siis ihan pienen kanssa voivat aikuiset mennä vielä oman halunsa mukaan ja lapsi vaan kulkee kätevästi mukana.

No vaikka siksi että risteily on kivaa vaihtelua vauva-arkeen, kotona voi seinät alkaa kaatua päälle. Ja kaikilla ei ole tapana viedä lapsia hoitoon siksi aikaa, kun itse lähtee vaikkapa risteilemään, vesiselvänä tottakai koska lapset on mukana =)

Joo, no riippuu tietty kans laivasta, onko siellä lapsille mitään. Esim. Silja Europa on kyllä täys bilehelvetti.

Joo, no riippuu tietty kans laivasta, onko siellä lapsille mitään. Esim. Silja Europa on kyllä täys bilehelvetti.

Ai on? Mun mielestä Silja Europa taas on mitä mainioin laiva lapsille. Siellä on kiva lastenhuone ja lapsille mukavaa ohjelmaa, sekä kaupassa aika hyvät lastenvaate- ja leluvalikoimat. Ei niissä leikkitiloissa, lastenhoitohuoneissa yms kukaan biletä, ainakaan siihen aikaan kun me ollaan liikkeellä. Yöllä tottakai nukutaan, eikä olla lasten kanssa yökerhossa.

Ai on? Mun mielestä Silja Europa taas on mitä mainioin laiva lapsille. Siellä on kiva lastenhuone ja lapsille mukavaa ohjelmaa, sekä kaupassa aika hyvät lastenvaate- ja leluvalikoimat. Ei niissä leikkitiloissa, lastenhoitohuoneissa yms kukaan biletä, ainakaan siihen aikaan kun me ollaan liikkeellä. Yöllä tottakai nukutaan, eikä olla lasten kanssa yökerhossa.

Pari kertaa oon kyl käyny, ja näin vaa ravintolaa toisen perään :/ Mut hyvä jos on muutaki ku örvellystä. Sitä tuli kyllä vastaan joka kerroksessa.

Meillä oli lapsi vajaa 4 kk kun oltiin 'tyttöjenretkellä' Ruotsissa (laivalla siis sinne mentiin ja laivassa yövyttiin 2 yötä ), Tallinnassa oltiin koko perheen voimalla kun lapsi reilu 6 kk ja Bulgariassa kun lapsi vajaa 10 kk.

Helppoa mielestäni noin pienen (ja yhden) kanssa matkustaminen oli. Mutta en nyt sano, että se vaikeaa on vanhemmankaan lapsen kanssa. Meillä on reissattu aina ja tullaan reissaamaankin - jos se minusta riippuu. Eihän täältä muuten oikein minnekään pääsisi, kun ei lastenhoitoapua kauheasti saatavilla ole.

Pari kertaa oon kyl käyny, ja näin vaa ravintolaa toisen perään :/ Mut hyvä jos on muutaki ku örvellystä. Sitä tuli kyllä vastaan joka kerroksessa.

Et tainnut olla liikkeellä lasten kanssa? =)
Onhan Europalla ja muillakin laivoilla ravintoloita, mutta syöhän ne lapsetkin....
Meidän kohdalle ei ole osunut örveltäjiä, ja tehdään noin kymmenkunta laivareissua vuodessa lasten kanssa. Tai tehtiin ainakin aikaisemmin, nykyään ei käydä laivalla ihan yhtä usein. Mutta me ei mennä perjantai- tai lauantai-illan lähdöille yleensä, ja ollaan tosiaan jo nukkumassa kun örvellysaika alkaa.
Silloin taas kun menen kavereiden kanssa, kierretään lastenhuoneet kaukaa ja suunnataan nimenomaan niihin baareihin, örvellysmielessä :xmas: . Ja tuskin huomaisin lainkaan mahdollista lastenohjelmaa, tai laivalla olevia lapsiperheitä, kun omat lapset eivät mukana ole.

Et tainnut olla liikkeellä lasten kanssa? =)
Onhan Europalla ja muillakin laivoilla ravintoloita, mutta syöhän ne lapsetkin....
Meidän kohdalle ei ole osunut örveltäjiä, ja tehdään noin kymmenkunta laivareissua vuodessa lasten kanssa. Tai tehtiin ainakin aikaisemmin, nykyään ei käydä laivalla ihan yhtä usein. Mutta me ei mennä perjantai- tai lauantai-illan lähdöille yleensä, ja ollaan tosiaan jo nukkumassa kun örvellysaika alkaa.
Silloin taas kun menen kavereiden kanssa, kierretään lastenhuoneet kaukaa ja suunnataan nimenomaan niihin baareihin, örvellysmielessä :xmas: .

Joo, en oo lasten kans laivalla käyny, mut Europalla olin eka kerran alaikäisenä, kun matkustin bussilla Pariisiin.

Joo, en oo lasten kans laivalla käyny, mut Europalla olin eka kerran alaikäisenä, kun matkustin bussilla Pariisiin.

Sitten kun menet laivalle lasten kanssa niin näet ihan eri laivamaailman =). Mulle Europan ja muiden laivojen toinen puoli tuli tutuksi vasta silloin, kun risteilin ekan kerran lapsen kanssa.

Sitten kun menet laivalle lasten kanssa niin näet ihan eri laivamaailman =). Mulle Europan ja muiden laivojen toinen puoli tuli tutuksi vasta silloin, kun risteilin ekan kerran lapsen kanssa.

Voishan tuota joskus käydäkin... Tosin täältä pohjoisesta ei tule kyllä kovin helposti laivalle lähdettyä ;) Saa nähdä jos löytyy työtä jostakin etelämpää :) 10 vuotta olen täältä etsinyt, mut ei natsaa. Pakko laajentaa reviiriä. Oman alan hommia siis hakusessa. Töitä kyllä riittää noin muuten :)

Yhteistyössä