Lakritsin himo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sari

Vieras
Rv 21 mennään, lakun ja salmiakin himo kauhea. En kuitenkaan joka päivä syö, mutta vähemmänkin vois syödä. Äsken söin tervaleijonapastillia askin, kun muutakaan ei löytynyt ;)

Onko muita joilla olisi samanlainen himo ?

joo lakua ja salmiakkia tekee koko ajan mieli.. Lakrisal pötköjä menee turhan kovaa vauhtia suusta alas. Pitäis kyllä vähän rajoittaa tuota syömistä. Veranpainetta se ei minulla ole nostanut, mut turvottaa kovin!
Täällä kylläkin vasta rv 12.

Mulla on ollut hirveä himo semmoseen jauhemaiseen väkevähköön salmiakkiin. Aika hyvin olen saanut pidettyä kurissa ja määrät yleensä suositusten mukaisina. Nyt jo rv 38+4.

Mutta nyt sitten ilman kummempaa himoa olen popsinut mahd. ""tukevaa"" lakua joka päivä, kun ei muuten meinaa näin loppuraskaudesta maha toimia. Se näyttäisi pikkusen nostaneen verenpaineen alapainetta (tai sitten on sattumaa), eli tarvinnee löytää joku muu keino maha-asiaan. Luumuja en voi sietää, eikä tilanne kuitenkaan niin paha ole, että mihinkään lääkkeeseen turvautuisin.

Heh, kävin eilen kiskalla ja kahdessa kaupassa kun etsin salmiakki tervelijonia, iski kauhea himo kun haistoin bussissa niiden tuoksun.

Ja toisinaan tekis mieli mansikkasalm,iakkiufoja...mmm...onneks nää mun himot on aika ohimeneviä, kestää max 2 päivää .)

Juu kieli on ihan karrella kun mutustelen salmiakkitikkareita, joissa äksyä jauhetta sisällä. Myös salsakastike ja chili maistuvat tois hyville!
Pistää vaan närästämään...
T:Manna

Minäkään en tykkää luumuista mutta maha toimii kun syö kuivattuja aprikooseja tai rusinoita. Meinaan jollet voi tota lakua mahottomasti syödä. Ja eihän sulla ole kauaa enää jäljelläkään...

Täällä on laku- ja salmiakkihimo kestänyt koko raskauden. Alussa auttoivat vähän pahoinvointiin ja nyt tekee muuten vaan mieli :)
Olen varsinkin nyt loppuaikana (rv 39+0) syönyt lähes päivittäin, enkä ole ollut kauhean tarkka tuon 50g ohjeen kanssa kun verenpaine vaan laskee koko ajan ja on jo tosi alhainen tällä hetkellä.
Varmaan lakunkin vaikutukset aika yksilöllisiä?

No on näköjään sitten muitakin joille laku / salmiakki maistuu ;)
Mulla paineet ainakin vielä pikemminkin alakanttiin, joten voin huoletta syödä.
Painoa vaan saattaa tulla enemmän, nyt näille viikoille tullut jo 7 kg eli aika paljon.

moikka

Sama homma! nimenomaan laku ja salmiakki maistuisiva melkeilpä mielin määrin!!?
Verenpaine alakantisssa, joten sen suhteen ei ole hätää, kuitenkin sitä miettii, että tuleeko syötyä liikaa. No, nyt en ole kolmeen päivän tainnut syödä yhtään...
Painon nousua odottelen, tullut vain 400g, rv 18+3.

Ihan vaan näin keskosten äippänä... En tahdo pelotella mutta lakritsa on vaarallista ei pelkillä verenpaineilla vaan jos sitä syö yli 100g pv niin keskosuuden riski kasvaa. Siinä on jotain ainetta mikä vaikuttaa hormonituotantoon näin. Eli kohtuutta siskot hyvät=) Niin ja naistenpäivää!

Joo, olen kuullut tuosta emmin mainitsemasta jutusta ennenkin, aine on joku glykyrritsiini tai jotain sinnepäin.

Sen takia olen tosiaan itse yrittänyt pitkään rajoittaa tuota salmiakinhimoa, mutta kun viikkoja alkoi olla sen verran, että vauva saisi tullakin, uskalsin alkaa popsia lakua.

Ja kun joku ehdotti aprikooseja ja rusinoita mahan toimintaan... mulla on vanhastaan mielikuva, että niiden ansiosta meikäläisellä tulee mahasta lähinnä ilmaa (ja paljon), mutta voisihan niitäkin kokeilla.

Mulla vatsantoimintaan paras keino ovat vehnänleseet (käytän Reformin luomu-vehnänleseitä). Ruokalusikallinen aamulla jugurttiin, viiliin tai puuroon sekoitettuna niin ei ole mitään ummetusongelmia. Luumut aiheuttivat niin karseat ilmavaivat ja kouristukset etten uskalla enää niitä syödä!

Siis onko se nimenomaan lakritsi, missä tuota haitallista ainetta on eikä salmiakissa ?

Toi on muuten huuhaata. Olen vetänyt lakua kilo tolkulla kaikissa raskauksissani ja jokainen lapsi on ollut yliaikainen. Väitetään että lakritsanjuuri lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä, mutta eipä taida olla pandan yms. lakut nähneetkään lakritsanjuurta..

Täällä ahmitaan salmiakkia alkuraskauden pahoinvointiin. Ennen ruokaa ja muutenkin aamupäivällä töissä se on ainoa tapa jolla pahan olon saa kuriin. Lakua ei niinkään tee mieli.

t.Lalaa rv 6 ja risat

Jos on tutkittu, että runsas lakritsansyönti lisää keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen riskiä, niin eihän se tarkoita, että jokaiselle lakritsansyöjälle käy niin.

Eli aika kestämätön väite, että koska minulle ei seurannut mitään, muillekaan ei voi seurata. Sama kuin väittäisi, että flunssa ei tartu pisaratartuntana, koska minä en sairastunut, vaikka päälleni aivastettiin.

Tämä siis nimimerkille huuhaata. Ja kyllä tuo suurten lakritsamäärin syöminen kuuluu vältettäviin asioihin myös ihan virallisten lähteiden mukaan.

Jokainen tietty aina päättää, että mitä riskejä ottaa, ja olen kyllä itsekin salmiakkia raskausaikana syönyt aika lailla suositusten ylärajoilla, mutta siis järkevää perustelua peräänkuulutan.

Odottaville äideille ei suositella säännöllistä lakritsin tai salmiakin käyttöä ja kerta-annokset kannattaa pitää kohtuullisina (alle 50 g päivässä). Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa mm. turvotusta ja verenpaineen nousua. Lisäksi on mahdollista, että äidin runsas lakritsin syönti voisi olla yhteydessä lapsen ennenaikaiseen syntymään.
Tämä on ote eräiltä nettisivuilta. Huomatkaa kohta VOISI OLLA yhteydessä. Niin kauan kun tästä aiheesta ei ole suomalaistutkimusta, niin minä en ainakaan tätä usko. Tiesittekö, että seksin harrastaminenkin voi olla yhteydessä lapsen ennenaikaiseen syntymään ja liikunta ja stressi yms yms. Jos luette tutkimuksia keskenmenoista ja sen aiheuttavista tekijöistä, niin huomaatte että mikä vaan voi olla yhteydessä niihin..

Joo jokaisen valinta=) Onhan suomi ainoa maa jossa raskaana olevaa ei keilletä kahvin juontiakaan vaikka muualla euroopassa niin tehdään;)
Ja eihän tupakan polttoakaan kielletä koska tressi on pahempi! Eli valitkaa kohtuudella;) Onhan subutex parempi kuin vauhti jne... Elämä on valintoja.. Eihän kaikkien narkkienkaan lapset ole epämuodostuneita vaikka vetäsivät koko raskauden ajan.

Mahdatteko odottaa poikalapsia kun lakritsia/salmiakkia tekee noin mieli? Eikös suolaisen kaipuu viittaa vanhan kansan mukaan poikalapsen odotukseen?

Vatsan toiminnan kannalta suosittelen viinirypäleitä, toimivat todella tehokkaasti ;)

Minä söin edelliseltä lapselta joka päivä salmiakkia. Vain muutaman kappaleen päivässä tosin. Synnytyksen jälkeen jaloissa oli nestettä niin paljon että ei meinannut päästä kävelemään. Niin ja tyttö tuli eikä poika!
Tää on tietty ihan yksilöllistä mutta nyt päätin yrittää olla syömättä salmiakkia ja juoda vettä paljon. Tosin nyt jo 11 + ja vetelen salmiakkia aikas paljon joten pitäisi kai ryhdistäytyä ja lopettaa sen syöminen.
Mutta minkäs teet kun olen aina ollut hulluna salmiakkiin, nam!

Lakritsin vaikutuksia raskauden kestoon koskeva tutkimus oli muuten juuri suomalainen ;-) Tässä viitetiedot, etsikää vaikka googlettamalla jos jotain kiinnostaa:

Strandberg TE, Jarvenpaa AL, Vanhanen H, et al. Birth outcome in relation to licorice consumption during pregnancy. Am J Epidemiol. 2001;153:1085-1088.

Kohtuukäytöstä ei siis ole haittaa ellei ole erityisen herkkä muutenkin verenpaineen nousulle. Harva sitä nyt muutenkaan söisi salmiakkia pussikaupalla joka ikinen päivä, vai mitä? :-)

No älkää syökö jos pelottaa, eihän siinä sen kummempaa, mutta mutta ottakaa sitten selvää kaikista muistakin ruoka-väri- ja lisäaineista, joilla VOISI olla yhteyttä keskenmenoon. Mun mielestä turhanpäiväistä höyryämistä. Ihmiset eivät vaan voi uskoa, että heissä itsessään on vikaa, vaan pitää etsiä esim. keskenmenon syitä aina milloin mistäkin.. Minä jos rupeaisin noin fanaattiseksi kun monet näillä palstoilla, niin mies varmaan heittäis mut pihalle..

Yhteistyössä