\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:03 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 19:33 täsä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 20:34 äiti 40plusplus kirjoitti:
kannattaa lukea se tuoteseloste tarkkaan vielä toisen kerran ja katsoa maitojauheen lisäksi mm herajauhe, kaseiini yms maitoon viittaava. Joskus se laktoositon tarkoittaa myös maidotonta (mutta ei läheskään aina).
Liekö laktoositon parempi myyntikikka kuin maidottomuus vaikka joskus tosiaan samasta asiasta kyse.
joskus kun olen jostakin tuotteesta ollut epävarma olen ottanut yhteyttä valmistajaan ja kysynyt.
HUOM! Epämääräisiä neuvoja äiti40plusplussalla:
Laktoositon EI TARKOITA KOSKAAN maidotonta. Laktoositon tarkoittaa, että tuotteessa ei ole maitosokeria. Tällä taas ei ole mitään tekemistä maidottomuuden kanssa. Eli koskaan ei ole samasta asiasta kyse!
laktoositon voi olla maidoton! en ole väittänyt että samasta asiasta olisi kyse. Mutta olen jostakin laktoosittomasta tuotteesta kysellyt (kun tuoteselosteessa ei ole maitoperäisiä aineita mainittu mutta olen halunnut varmistaa asian) niin joskus on vastaus ollut että on myös maidoton.
En ole väittänyt missään kohtaa että laktoositon on automaattisesti maidoton vaan olen sanonut että joskus on.
jos minä teen pullaa veteen ja maidottomasta margariinista voi sanoa leipovani maidotonta pullaa mutta jos joku kysyykin onko pullani laktoositon, voin vastata hänelle myöntävästi myös. Tätä minä tässä tarkoitin, mutta taas joillakin on kamala halu ymmärtää kaikki sanomani väärin ja kääntää sanomani suunnilleen päinvastaiseksi tai väittää minun välittävän väärää tietoa.
Älä nyt hiilly, mutta senverran vielä viilaan pilkkua, että edelleenkään en ymmärrä sitä, että väität että laktoositon tarkoittaa
joskus myös maidotonta. En ymmärrä siksi KOSKA se termi "laktoositon" ei KOSKAAN tarkoita maidotonta.
Usein kyllä laktoositon tuote voi olla myös täysin maidoton, mutta termi laktoositon ei sitä tarkoita.
Maidottomuus pitää tarkistaa yleensä tuoteselosteesta (joissain leivissä, margariinissa yms. maidottomuus on erikseen mainittu) eli tuoteselosteesta ei saa löytyä aiemmassa viestissäni mainittuja ainesosia.
Kuten sanottu, laktoositon ei ole maidoton, mutta maidoton on AINA laktoositon tuote.