laktoositon vai maidoton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
On alkanut ihmetyttämään tämmöinen asia. Monessa pakkauksessa lukee kannessa laktoositon. Mutta tuoteselosteessa ei välttämättä ole mitään mainintaa maidosta. Onko nyt sitten niin, että tämmöiset tuottet ei sovi maitoallergiselle? Eikö maito kuitenkin pitäisi mainita? Tämä on itselle ihan uusi asia, jouduin maidottomalle dieetille pojan maitoallergiaepäilyn vuoksi, imetän siis vielä.

kannattaa lukea se tuoteseloste tarkkaan vielä toisen kerran ja katsoa maitojauheen lisäksi mm herajauhe, kaseiini yms maitoon viittaava. Joskus se laktoositon tarkoittaa myös maidotonta (mutta ei läheskään aina).
Liekö laktoositon parempi myyntikikka kuin maidottomuus vaikka joskus tosiaan samasta asiasta kyse.
joskus kun olen jostakin tuotteesta ollut epävarma olen ottanut yhteyttä valmistajaan ja kysynyt.

Luulen, että mainostetaan laktoosittomana, koska laktoosi-intolerantikkoja on paljon enemmän kuin maitoallergisia. Laktoositon ei siis tarkoita maidotonta, kannattaa tosiaan lukea tuoteseloste tarkkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 11:20 vieras kirjoitti:
Luulen, että mainostetaan laktoosittomana, koska laktoosi-intolerantikkoja on paljon enemmän kuin maitoallergisia. Laktoositon ei siis tarkoita maidotonta, kannattaa tosiaan lukea tuoteseloste tarkkaan.

Mutta ihmettelen sitä että miksi ei voi laittaa maidoton merkintään silloin kun on myös maidoton ettei tarvitse suurennuslasin kanssa tuoteselostetta lukea ja arvailla!
uskallan sanoa että useimmiten laktoosi-intoleranssi on kuitenkin vähemmän vaarallinen vaiva kuin lehmänmaitoallergia. laktoosista saa mahansa kuralle ja mukavat hajupäästöt ympäristöön mutta lehmänmaitoallergikko voi jopa anafylaktisen shokin saada, meillä onneksi vain ihottuman, mutta sekin riittää.
maidottomien eli siis lehmänmaitoallergikkojen pitäisi pitää suurempaa ääntä ja esim pommittaa valmistajia sähköpostien ja puheluin ja kysyä niistä sisällöistä tarkkaan ja vaatia merkintää maidosta/maidottomuudesta.

Minäkin harmittelin tuota maidoton-merkinnän puuttumista silloin kun esikoinen oli maidottomalla ruokavaliolla. Mutta olen kuullut että se maidoton-merkintä puuttuu joistain tuotteista siksi, että samalla hihnalla/samassa tehtaassa valmistetaan maidollisia tuotteita, eikä maitoproteiinien pääsemista tuotteeseen pystytä sataprosenttisesti estämään. Herkimmät allergikot kun voivat reagoida minimaallisillekin jäämille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 14:58 Lionheart kirjoitti:
Minäkin harmittelin tuota maidoton-merkinnän puuttumista silloin kun esikoinen oli maidottomalla ruokavaliolla. Mutta olen kuullut että se maidoton-merkintä puuttuu joistain tuotteista siksi, että samalla hihnalla/samassa tehtaassa valmistetaan maidollisia tuotteita, eikä maitoproteiinien pääsemista tuotteeseen pystytä sataprosenttisesti estämään. Herkimmät allergikot kun voivat reagoida minimaallisillekin jäämille.

mutta jotkut "fiksut firmat" osaa laittaa esim keksipakettiin huomautuksen että samoissa tiloissa käsitellään munaa/maitoa/pähkinöitä
Ei luulisi olevan iso juttu ilmoittaa tarkemmin

Laktoositon tuote ei tosiaankaan ole läheskään aina maidoton. Nehän on ihan eri asioita! Laktoositon tarkoittaa ettei tuotteessa ole maitosokeria ja maidoton tarkoittaa että tuotteessa ei ole maitoproteiinia. Laktoositon tuote ei ole maidoton, mutta maidoton tuote on aina laktoositon.

Laita ao. lista talteen, niin tiedät mitä välttää maidottomalla dieetillä:

Vältettäviä, maitoproteiinia sisältäviä elintarvikkeita ovat maito ja maitojauheet, hera ja heraproteiini, kaseiini ja kaseinaatit, maitoproteiini, jogurtti, viili, piimä, rahka, jäätelö, kasvisrasvajäätelö, juusto ja juuston-, sekä jogurtinkaltaiset kasvisrasvavalmisteet, voi ja maitoa tai maitoproteiinia sisältävä margariini ja vähälaktoosiset tuotteet. Näiden lisäksi täytyy välttää kaikkia teollisesti valmistettuja elintarvikkeita, joissa on käytetty mainittuja ainesosia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 20:34 äiti 40plusplus kirjoitti:
kannattaa lukea se tuoteseloste tarkkaan vielä toisen kerran ja katsoa maitojauheen lisäksi mm herajauhe, kaseiini yms maitoon viittaava. Joskus se laktoositon tarkoittaa myös maidotonta (mutta ei läheskään aina).
Liekö laktoositon parempi myyntikikka kuin maidottomuus vaikka joskus tosiaan samasta asiasta kyse.

joskus kun olen jostakin tuotteesta ollut epävarma olen ottanut yhteyttä valmistajaan ja kysynyt.

HUOM! Epämääräisiä neuvoja äiti40plusplussalla:
Laktoositon EI TARKOITA KOSKAAN maidotonta. Laktoositon tarkoittaa, että tuotteessa ei ole maitosokeria. Tällä taas ei ole mitään tekemistä maidottomuuden kanssa. Eli koskaan ei ole samasta asiasta kyse!

Minä olen myös ollut erittäin ärsyyntynyt pakkausmerkintöihin maidottomien tuotteiden osalta. Onneksi netistä löytyy valmistajien sivuilta melko tarkasti kaikki tiedot. Mutta eipä niitä aina tule etukäteen netistä tutkittua.
Olen laittanut joillekin suuremmille valmistajille palautetta asiasta ja suosittelen muitakin tekemään niin. Esim. "Vaasan" vastasivat saaneen paljon palutetta ko. asiasta ja käsittelevän tämänkin toiveen kevään pakkausmerkintä uudistuksessaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 19:33 täsä kirjoitti:
\

Laktoositon EI TARKOITA KOSKAAN maidotonta. Laktoositon tarkoittaa, että tuotteessa ei ole maitosokeria. Tällä taas ei ole mitään tekemistä maidottomuuden kanssa. Eli koskaan ei ole samasta asiasta kyse!

laktoositon voi olla maidoton! en ole väittänyt että samasta asiasta olisi kyse. Mutta olen jostakin laktoosittomasta tuotteesta kysellyt (kun tuoteselosteessa ei ole maitoperäisiä aineita mainittu mutta olen halunnut varmistaa asian) niin joskus on vastaus ollut että on myös maidoton.
En ole väittänyt missään kohtaa että laktoositon on automaattisesti maidoton vaan olen sanonut että joskus on.
jos minä teen pullaa veteen ja maidottomasta margariinista voi sanoa leipovani maidotonta pullaa mutta jos joku kysyykin onko pullani laktoositon, voin vastata hänelle myöntävästi myös. Tätä minä tässä tarkoitin, mutta taas joillakin on kamala halu ymmärtää kaikki sanomani väärin ja kääntää sanomani suunnilleen päinvastaiseksi tai väittää minun välittävän väärää tietoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:03 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
\

laktoositon voi olla maidoton! en ole väittänyt että samasta asiasta olisi kyse. Mutta olen jostakin laktoosittomasta tuotteesta kysellyt (kun tuoteselosteessa ei ole maitoperäisiä aineita mainittu mutta olen halunnut varmistaa asian) niin joskus on vastaus ollut että on myös maidoton.
En ole väittänyt missään kohtaa että laktoositon on automaattisesti maidoton vaan olen sanonut että joskus on.
jos minä teen pullaa veteen ja maidottomasta margariinista voi sanoa leipovani maidotonta pullaa mutta jos joku kysyykin onko pullani laktoositon, voin vastata hänelle myöntävästi myös. Tätä minä tässä tarkoitin, mutta taas joillakin on kamala halu ymmärtää kaikki sanomani väärin ja kääntää sanomani suunnilleen päinvastaiseksi tai väittää minun välittävän väärää tietoa.

Älä nyt hiilly, mutta senverran vielä viilaan pilkkua, että edelleenkään en ymmärrä sitä, että väität että laktoositon tarkoittaa joskus myös maidotonta. En ymmärrä siksi KOSKA se termi "laktoositon" ei KOSKAAN tarkoita maidotonta. Usein kyllä laktoositon tuote voi olla myös täysin maidoton, mutta termi laktoositon ei sitä tarkoita.
Maidottomuus pitää tarkistaa yleensä tuoteselosteesta (joissain leivissä, margariinissa yms. maidottomuus on erikseen mainittu) eli tuoteselosteesta ei saa löytyä aiemmassa viestissäni mainittuja ainesosia.
Kuten sanottu, laktoositon ei ole maidoton, mutta maidoton on AINA laktoositon tuote.

[/quote]

Älä nyt hiilly, mutta senverran vielä viilaan pilkkua, että edelleenkään en ymmärrä sitä, että väität että laktoositon tarkoittaa joskus myös maidotonta. En ymmärrä siksi KOSKA se termi "laktoositon" ei KOSKAAN tarkoita maidotonta. Usein kyllä laktoositon tuote voi olla myös täysin maidoton, mutta termi laktoositon ei sitä tarkoita.
Maidottomuus pitää tarkistaa yleensä tuoteselosteesta (joissain leivissä, margariinissa yms. maidottomuus on erikseen mainittu) eli tuoteselosteesta ei saa löytyä aiemmassa viestissäni mainittuja ainesosia.
Kuten sanottu, laktoositon ei ole maidoton, mutta maidoton on AINA laktoositon tuote.
[/quote]

Juuri näin se menee!!! Töissä ihmisiä saa jatkuvasti valistaa tästä.

Majoitin kerran yhden puolitutun päiväksi ja kauppaan mennessäni kysyin, onko hänellä mitään allergioita. Sanoi olevansa maitoallergikko. No minä sitten pähkäilemään tarjottavia. Myöhemmin tuli tästä "allergiasta" puhe. No, kävi ilmi, että hän olikin lakt-intolerantikko. Siis voi syödä maitotuotteita, joissa ei ole laktoosia eli maitosokeria. Pidin hänelle pienen luennon siitä, ettei hän enää aiheuttaisi harmaita hiuksia muille.

eli siis jos keksipaketissa lukee kasvirasva niin siinä saattaa olla maitoa??? tarvitsisin tämän tiedon nyt, sillä olisin viemässä lapsen päiväkotiin synttäritarjottavaa ja maidottomia joukossa. Kaapista löytyis lidlin kaurakeksejä, muovisessa läpinäkyvässä rasiassa myytäviä. tuoteselosteessa "kasvirasva", ei mitään heraa, kaseiinia tms. oma lapsi oli aikoinaan maitoallergikko, mutta muisti niin lyhyt että mitäs sitä nyt pitikään välttää :/ oisko jollain tietoa että sattuisko nää sittenkin käymään (vaikken uskokaan)jottei tarvi käydä kaupassa :p

Minä ainakin ymmärsin heti mitä ap tarkoitti. Hyvä tietysti että asia vielä selvennetään ettei kenellekään jää epäselväksi.

Mutta tosiaan, on kyrsinyt kaupassa monta kertaa kun tuotteen päällä on lukenut pelkkä laktoositon, vaikka tuoteselosteesta on ilmennyt että se on myös maidotonta. Kun taas se maidoton-merkintä kertoisi myös laktoosi-intolerantikoille että tuote on turvallinen. PAITSI jos tuotteeseen on lisätty erikseen laktoosia! Mm. Maizena-suurusteessa on laktoosia, vaikka se onkin maidotonta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:12 täsä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:03 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
\

Maitoallergisen lapsen äitinä ja jatkuviin "kyllä se on hylaa"-kommentteihin kyllästyneenä ymmärrän täysin mitä äiti40plusplus tarkoitti kun kirjoitti että laktoositon tarkoittaa joskus myös maidotonta. Tietenkään laktoositon ei ole maidoton mutta laktoositon tuote voi olla maidoton. Tätä äiti30plusplus varmaan yritti sanoa. Sanaa maidoton vaan ei ole viittitty siihen lisätä. Ei pidä aina olla pätemässä....

Kuten joku asiasta jo mainitsikin, firmat EIVÄT SAA laittaa tuotteeseen mainintaa"maidoton", vaikka se sitä olisikin, mikäli samalla liukuhihnalla valmistetaan maidonosia sisältäviä muita tuotteita. Heidän on pakko laittaa silloin tuotteeseen vain laktoositon. Elintarvikelaki tai säännöt mitkä lie sen määräävät. Ei ole siis sallittua laittaa "maidoton" ja pikkupräntillä jonnekin, että "valmistettu tiloissa, joissa käsitellään myös maitoa". Tämä ihan sen vuoksi, että kaikkein herkimmät maitoallergikot voivat saada oireita noista mahdollisista pikkuruisista hippusista, vaikkei valtaosa saakaan.

Ei ole siis firmojen laiskuudesta tai tietämättömyydestä kyse, vaan säännöistä, jotka firmojen toimintaa määräävät.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:21 Duuri kirjoitti:
Kuten joku asiasta jo mainitsikin, firmat EIVÄT SAA laittaa tuotteeseen mainintaa"maidoton", vaikka se sitä olisikin, mikäli samalla liukuhihnalla valmistetaan maidonosia sisältäviä muita tuotteita. Heidän on pakko laittaa silloin tuotteeseen vain laktoositon. Elintarvikelaki tai säännöt mitkä lie sen määräävät. Ei ole siis sallittua laittaa "maidoton" ja pikkupräntillä jonnekin, että "valmistettu tiloissa, joissa käsitellään myös maitoa". Tämä ihan sen vuoksi, että kaikkein herkimmät maitoallergikot voivat saada oireita noista mahdollisista pikkuruisista hippusista, vaikkei valtaosa saakaan.

Ei ole siis firmojen laiskuudesta tai tietämättömyydestä kyse, vaan säännöistä, jotka firmojen toimintaa määräävät.

voisi sen pienen präntin painaa sitten kun jotkut keksifirmat osaa sen jo nyt

Yhteistyössä