Lapsellani oli hirveä päivä tänään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä :/

Vieras
Poika 6 v, päivä oli ihan hirveä.

Hammashygienistilla piti olla pikkujuttu tehtävänä,eli pinnoitteen laitto 2 takahampaaseen. kerroin tästä pojalle etukäteen eikä jännittänyt,on jo tottunut hammaslääkärissä kävijä (vastahakoisesti lähtee mutta kuitenkin ilman tappelua).
No pinnoitteen laitto ei mennyt kovin hyvin. Posken ja hampaan väliin laitettava paperi (?) sai yökkäysrefleksin aikaan. Poika vaan koetti nieleskellä,ja sanoin hoitajalla että nyt tuli paha olo.Ei reagointia,ja poika sai voimakkaan yökkäysrefleksin,meni ihan selkä kaarelle eikä yökkäys loppunut ennen kuin huusin että nousee istumaan :( Varmasti jäi kammo,oli ihan paniikissa loppu ajan.

Kotimatkalla käytiin ostamassa lelu josta oltiin sovittu jo aiemmin. kaupassa huomasin että poika pitää vatsaansa. meni sitten autoon odottamaan että maksan. Kotimatka kesti 30 min ja melkein koko ajan poika vaikeroi kun vatsaan koski. Pitkältä tuntui kilometrit..Kotona kävi sitten vessassa ja olo helpottui.

Äsken vielä grillattiin oikein kunnon herkkuja. Ei kerennyt poika paljoa syömään kun ulahti että hampaaseen koskee. Nopeasti tuli itku. Koski siis hampaaseen joka on paikattu jo aikoja sitten.Varmaan oli sitten liian kovaa purrut kun kyljyksiä syötiin..
Annoin särkylääkkeen mutta poika on selvästi mietteliäs ja vaisu. ihan hirveä päivä kun kaikki sattui samalle päivälle.

[QUOTE="mä";26448922]6-vuotiaalla paikattu jo hampaita... hmmm pitäiskö niitä pestä 2x päivässä...[/QUOTE]

Mistä näitä aina sikiää. Kaikilla kun ei auta vaikka miten niitä hampaita pesisi. Tiesitkö että esim. lääkitys voi aiheuttaa hampaiden reikiintymistä. Myös hammaslaadulla, syljen koostumuksella ja sillä, missä vaiheessa suuhunsa sen kariesta aiheuttavan bakteerin saa.

Toki oikealla hoidolla hampaat saadaan pysymään suht hyvinä, mutta täysin reiättömäksi niitä ei saada.

Toiset taas voivat elää huolettomasti hampaitaan hoitamatta ja säästyvät silti reikiintymiseltä.

Sympatiat ap:n pojalle! Toivottavasti kurja kokemus unohtuu ja löytää taas luottamuksen hammashoitoihin.

[QUOTE="vieras";26448954]Peesi. Jätetään nyt toi wt tosta pois, mutta muuten samaa mieltä. Ja miksi lapsi piti palkita hammaslääkärikäynnistä lelulla?[/QUOTE]
Miksei saisi?

Miksei saisi?

Miksi pitäisi? Sitä kysyin ensin. Älä vastaa vastakysymyksellä.

Äidin mielestä hammaslääkäri on jotain kamalaa. Hän sanoo, että haluaisi opettaa pojan olemaan pelkäämättä. Mitä siitä tulee, jos samalla opettaa, että noin "kovasta koettelemuksesta" seuraa palkkio? Pitäisi kuitenkin olla tavallisesta asiasta kyse. Ja iso lapsi kyseessä, ei mikään 2v.

[QUOTE="vieras";26448954]Peesi. Jätetään nyt toi wt tosta pois, mutta muuten samaa mieltä. Ja miksi lapsi piti palkita hammaslääkärikäynnistä lelulla?[/QUOTE]

Meillä todellakin palkitaan.
Meidän lapsilta ei ole vielä jouduttu paikkaamaan, mutta esim. tuolla isommalla lapsella on ollut hammasraudat yms yms epämiellyttäviä "operaatioita". Tottakai palkitaan, jotta jäisi mukava mielikuva koko hommelista.
Itse hammaslääkärikammoisena välttelen viimeiseen tappiin asti sinne menoa ja siitä nyt ei ole mitään muuta kuin haittaa.

[QUOTE="vieras";26448996]Miksi pitäisi? Sitä kysyin ensin. Älä vastaa vastakysymyksellä.

[/QUOTE]
Kuka sanoo että pitäisi? Ei ainakaan ap.

Kai ihmiset leluja lapsilleen ostaa milloin mistäkin syystä. Tai ainakin minä ostan. Miksei sitten vaikka hammaslääkärinkin jälkeen.

no aletaan aaivartelemaan nyt sitten mikä tossa oli wt;ssiä??

Meillä todellakin palkitaan.
Meidän lapsilta ei ole vielä jouduttu paikkaamaan, mutta esim. tuolla isommalla lapsella on ollut hammasraudat yms yms epämiellyttäviä "operaatioita". Tottakai palkitaan, jotta jäisi mukava mielikuva koko hommelista.
Itse hammaslääkärikammoisena välttelen viimeiseen tappiin asti sinne menoa ja siitä nyt ei ole mitään muuta kuin haittaa.

Et kai sitä oikomishoidossa käyvääkään joka kerta palkitse? Hohhoijaa. Jokainen tietty tavallaan. Itsekin kävin lähes 10 vuotta oikojalla. Melko usein siellä sai rampata. Ei tullut mieleenkään, että olisi jotain voinut saada palkkioksi. Ihan itsestään siihen tottui melko nopeasti. Voin sanoa käsi sydämellä, ettei käynti siellä jännittänyt enää tippaakaan. Toisinaan oli vaan kiva, kun pääsi koulusta pois tolla syyllä keskustaan asti.

Jos nyt opetat lapselle sen, että jäisi mukava mielikuva ikävästä hommelista, niin miten sitten muissa tilanteissa, kun et voikaan palkita lasta? Koulussa? Työelämässä?

Ja ihan varmasti minä palkitsen lapseni lelulla tms. kun hän selvittää tiukan paikan kunnialla. Ja palkitsen lapseni hyvästä koulumenestyksestä. Ja joskus ostan ihan muuten vaan vaikka siksi että sattuu olemaan maailman ihanin ipana. :D

Siinähän superkasvattajat suu auki ihmettelevät. :)

• Tykkää
Reactions: MT ja Anatolia
Ja ihan varmasti minä palkitsen lapseni lelulla tms. kun hän selvittää tiukan paikan kunnialla. Ja palkitsen lapseni hyvästä koulumenestyksestä. Ja joskus ostan ihan muuten vaan vaikka siksi että sattuu olemaan maailman ihanin ipana. :D

Siinähän superkasvattajat suu auki ihmettelevät. :)
Samaan oon "syyllistynyt" jo vuosikausia.

Palkitsen syystä, tai ilman syytä ihan vaan siksi että haluan :)

• Tykkää
Reactions: Maine Coon/
[QUOTE="vieras";26449074]Et kai sitä oikomishoidossa käyvääkään joka kerta palkitse? Hohhoijaa. Jokainen tietty tavallaan. Itsekin kävin lähes 10 vuotta oikojalla. Melko usein siellä sai rampata. Ei tullut mieleenkään, että olisi jotain voinut saada palkkioksi. Ihan itsestään siihen tottui melko nopeasti. Voin sanoa käsi sydämellä, ettei käynti siellä jännittänyt enää tippaakaan. Toisinaan oli vaan kiva, kun pääsi koulusta pois tolla syyllä keskustaan asti.

Jos nyt opetat lapselle sen, että jäisi mukava mielikuva ikävästä hommelista, niin miten sitten muissa tilanteissa, kun et voikaan palkita lasta? Koulussa? Työelämässä?[/QUOTE]
Ei se nyt niin kauheaa ole, jos on jotain "palkitsevaa" tiedossa. Meillä lapsi on joutunut käymään sairaalassa 2-5 kertaa vuodessa koko ikänsä eli 15 vuotta. Tapana on ollut, että kotimatkalla käydään hampurilaisilla ja ostoksilla. Itsellekin on kivaa, kun tietää, että on jotain mukavaa odotettavissa. Lapsikaan ei ole pitänyt sairaalakäyntejä ikävinä, kun on ollut kivaakin tiedossa. Eikä lapsi ole "palkitsemisesta" kärsinyt millään tapaa. En näe mitään syytä, miksei voi kehittää kivoja rituaaleja vähemmän mielyttävien tapahtumien ympärille.

Ei tuo niin hirveältä kuulostanut, mun lapsilla on ollut paljon kamalampia päiviä vaikka ovatkin helpolla elämässä päässeitä.

Mitä noihin palkitsemisiin tulee niin mulla on ollut tapana yhdistää hammaslääkäri-, lääkäri- ymmreissuihin jotain kivaa. Joskus ostetaan joku pieni lelu, toisinaan käydään syömässä jotain hyvää, jäätelöllä, jossain kivassa leikkipuistossa kaupungilla tms. En mä mielestäni sillä pelottele lapsia vaan teen noista lääkäripäivistä kivoja. Aika moni lapsi niitä kuitenkin jossain määrin jännittää ja pelkääkin, varsinkin jos siellä joudutaan tekemään jotain mikä tuntuu inhottavalta. Ite muistan lapsuudessa kuinka kärsin nuo läpi sen tulossa olevan jäätelön voimin.

Jos tuo hammaslääkärin yhteydessä palkitseminen opettaa lasta että hammaslääkäriä pitää pelätä, niin opettaako perheen kanssa yhdessä vietetty hauska aika viikonloppuna ja lomilla että koulussa ja päiväkodissa on tylsää ja raskasta puurtamista? Parempi jättää kaikki hauskuudet ja herkuttelut lomilta pois ettei lapsi joudu kovan paikan eteen syksyllä arkeen palatessa.

[QUOTE="mä";26448922]6-vuotiaalla paikattu jo hampaita... hmmm pitäiskö niitä pestä 2x päivässä...[/QUOTE]

Ei varmaan ole ainoa syy... mun neljällä lapsella ei ole kenelläkään ollut koskaan yhtään reikää ja pesty on yleensä yhden kerran päivässä. Lapsillä ikää siis 6-16 vuotta.

Eikä mullakaan ole yhtään paikattua hammasta suussa ja ikää on 44 vuotta. Ja olen pessyt hampaat yleensä kerran päivässä. Nuoruusvuosina saatoin olla viikonlopun pesemättä kun olin ties missä.

Mun on pakko tarrautua tähän... Valitettavasti kaikille ei toi pesu estä reikiintymistä, vaikka miten pesis!
Meillä pojalla ( kuten isälläänkin) puuttuu joku juttu syljestä, jonka takia reikiä vain tulee, vaikkaitä tekoa.
Joten ei kannata aina heti arvostella!

[QUOTE="vieras";26448996]Miksi pitäisi? Sitä kysyin ensin. Älä vastaa vastakysymyksellä.

Äidin mielestä hammaslääkäri on jotain kamalaa. Hän sanoo, että haluaisi opettaa pojan olemaan pelkäämättä. Mitä siitä tulee, jos samalla opettaa, että noin "kovasta koettelemuksesta" seuraa palkkio? Pitäisi kuitenkin olla tavallisesta asiasta kyse. Ja iso lapsi kyseessä, ei mikään 2v.[/QUOTE]
Tuossa on kyllä perää. Meillä lapset eivät juurikaan pelkää hammaslääkäriä, mutta silti olen luvannut heille aina jotkut pikkulahjat hammaslääkärin jälkeen. Ehkä siksi, että näin hammaslääkärikäynnistä tulee melkein sellainen odotettava tapahtuma... ainakin toimi itselläni lapsena.

Juu, kyllä on todellisuudentaju hiukan hukassa jos tuota hirvittäväksi päiväksi kutsuu...

Mietin nyt tuossa vaikka kaverin pikkasia poikia joilta kuoli pappa eli heidän yh äidin isä, voin sanoa että niillä on oikeasti ollut hirvittäviä päiviä kun äiti on poissa tolaltaan.

Ikävä sattumus tuolla hammaslääkärissä, ja tietty ikävä juttu etä koski mahaan ja hammas meni, mutta ei nyt ihan hirvittävästä päivästä käy edes suomenmaan mittapuulla...

[QUOTE="Vieras";26449193]Jos tuo hammaslääkärin yhteydessä palkitseminen opettaa lasta että hammaslääkäriä pitää pelätä, niin opettaako perheen kanssa yhdessä vietetty hauska aika viikonloppuna ja lomilla että koulussa ja päiväkodissa on tylsää ja raskasta puurtamista? Parempi jättää kaikki hauskuudet ja herkuttelut lomilta pois ettei lapsi joudu kovan paikan eteen syksyllä arkeen palatessa.[/QUOTE]

Tässä on kyllä vähän ontuvaa tuo logiikka.
Mielestäni tuossa edellä olleessa kirjoituksessa oli totuuden siemen. Jos lapsi jo valmiiksi pelkää ja inhoaa jotain, tilannetta helpottaa kyllä se, että lahjalla hyvitellään mieltä. Mutta se ei todellakaan auta vähentämään sitä pelkoa tai inhoa, vaan tekee asiasta juuri sellaisen, josta pitääkin hyvitellä.

[QUOTE="...";26449314]Tässä on kyllä vähän ontuvaa tuo logiikka.
Mielestäni tuossa edellä olleessa kirjoituksessa oli totuuden siemen. Jos lapsi jo valmiiksi pelkää ja inhoaa jotain, tilannetta helpottaa kyllä se, että lahjalla hyvitellään mieltä. Mutta se ei todellakaan auta vähentämään sitä pelkoa tai inhoa, vaan tekee asiasta juuri sellaisen, josta pitääkin hyvitellä.[/QUOTE]

Ei sitä palkintoa osteta lievittämään pelkoa tai inhoa. Se ostetaan siksi että lapsi selvisi kunnialla hankalasta tilanteesta. Kyllähän moni aikuinenkin sanon esim. pe-iltana että nyt on ollut niin rankka viikko että palkitsen itseni viinilasillisella... ;)

No anteeksi kun avauduin. Oli vaan paha mieli pojan puolesta.
Se hammaslääkärireissu oli kauhea kun alkoi jo krampata. Eikä vatsakipu joka laittaa lapsen valittamaan, ole kovin kivaa sekään.
lapsi kun yleisesti ottaen ei ole edes kipuherkkä.

Missä kerroin että lapsi palkittiin lääkärireissusta? lapsi sai pitkään odottamansa lelun,ihan sattumalta tänään.

Ihan yökkäämisrefleksi tuli.. Kyllä ne lapset joutuvat ihan oikeasti kestämään siellä hammaslääkärissä paljon pahempiakin juttuja.

Ja ihan kaikkialla, päivä ei minun korvaani kuulosta ainakaan miltään hirveältä päivältä. Pumpulissako se lapses elelee?

Yhteistyössä