No mihin "toimenpiteisiin" sitten muka ryhdyttäisiin, jos kävisi ilmi, että jossain perheessä ei syödä joka päivä kahta lämmintä ateriaa, tai jos syödään eineksiä tai kuitataan ateriat voileivillä? Mitä terveydenhoitaja voi tehdä? Vähän veikkaan, että kauppakuitissa oleva todiste pinattilettujen ostosta ei ole pätevä syy ryhtyä yhtään mihinkään toimenpiteisiin. Ne eineksetkin ovat ihan laillisia tuotteita, myös ala-ikäisille, ei niiden syöttäminen lapselle mikään raskauttava seikka voi olla.
Sitä paitsi oma melkein 4-vuotiaani vastaa lempiruokakyselyyn, että lempiruokaa ovat herkut ja hän haluaa syödä niitä joka päivä

Niinpä, kukapa ei haluaisi. Haluaisin minäkin syödä joka päivä suklaata, mutta en syö.
Ja tuli tuosta "9 tuntia unta joka yö" mieleen, että itse aloin kärsiä unettomuudesta jo ala-asteella. Pahimmillaan nukuin vain viisi tuntia yössä. Vaihtoehdot olivat ne, että heräsin kuitenkin klo 7-7.30 ehtiäkseni kahdeksaksi kouluun, tai sitten se, että vanhempani olisivat antaneet minun jäädä kotiin nukkumaan. Vanhempani, joilla ei kummallakaan ollut koskaan ollut unettomuutta, eivät tajunneet asiaa kovin syvällisesti, joten tietenkin minä sitten vaan menin kouluun. Sekä vanhemmat että terveydenhoitaja tarjosivat ratkaisuksi lisää ulkoilua, joten luistelin sitten varpaat jäässä sen suositellun kaksi tuntia ja uskoin vahvasti, että sen rääkin jälkeen saisin nukuttua kunnolla. Kuitenkin heräsin yöllä ja valvoin taas monta tuntia. Unettomuus riivasi minua vielä reilu 10 vuotta, ennen kuin pääsin siitä eroon.
Joten terveydenhoitajan kyselyssä voi tulla esiin ihan kotioloista ja vanhemmista riippumattomiakin asioita. Tuossahan tietenkin oletetaan nukkumattomuuden johtuvan siitä, että "vanhemmat antavat valvoa ja katsoa telkkaria pitkin yötä".