Lapsen hankkiminen yksin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27677363]Et voi mennä kauppaan siis kotimatkalla. Sun pitäisi tehdä lyhennettyä päivää, mutta sen jälkeen tulosi ei riittäisi varmaan edes vuokraan ja päiväkotimaksuun.

Mä en koskaan ole voinut mennä vauvan kanssa kauppaan tai edes kauppakeskukseen, koska heti silloin heräsi ja huusi raivoissaan, kun oli väsynyt.

Hoitajat maksaa esim MLL:tä sen 10e/h. Aika harvoilla on varaa laittaa lasta hoitoon, kun lähtee kauppaan.[/QUOTE]

Hmm, no olenpahan palstaltakin saanut lukea, että kyllä monet käy siellä kaupassa ennen lapsen hakua hoidosta. Ja luulenpa, että kuitenkin enemmistö pääsee vauvan kanssa jopa sinne kauppaan eikä tarvitse hoitajaa palkata siksi aikaa.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";27676778]Missä sun kaksoissisko oli kaikki ne ajat, kun olit yksin kotona ja äitisi oli töissä?[/QUOTE]

Oli kotona myös, mutta itse pidän sitä "yksin olemisena". Jos olin kotona yksin, niin se tarkoitti sitä, ettei äitini ollut kotona.

En ketjua sen kummemmin lueskellu, mutta jos hankkisit/joutuisit hankkimaan lapsen luovutetuilla siittiöillä, niin et saa tietoja.

Sinulla ei tällä hetkellä ole mitään pakollisia menoja, mutta niitä voi yllättäen tulla lapsen tullessa elämään.

Sinä et haluaisi mitään isäsuhdetta, entä jos lapsi haluaa? Ja todennäköisesti joskus haluaakin.

Tämä on aikamoista yleistämistä.

Tämäkin on yleistämistä. En tiedä onko minulla ja miehelläni niin hyvä suhde sitten ettei meidän tarvitse tapella lapsiin liittyvistä asioista. Kumpikin tietänee mikä on parasta omalle lapselleen ja toimii sen mukaan. Aikuiset ihmiset osaavat keskustella lapsiinsa liittyvistä asioista ja päätyä kompromisseihin tarvittaessa.

Jos haluan lähteä lapsien kanssa jonnekin, ei minun tarvitse mieheni kanssa siitä neuvotella tai ilmoitellakaan, että oltaisiin menossa paikkaan x. Sama koskee miestäni, mutta meillä on tapana ilmoitella kuitenkin, ihan omasta vapaasta tahdosta.

Ymmärrän tämän ajatusjuoksun toisaalta. Meillä ei mene noin :D Ehkä minä olen saanut koulutettua mieheni sitten ;)

Olen itsekin nauttinut yksinolosta lapsena. Omat lapseni eivät pidä siitä kuin omilla ehdoillaan eikä varsinkaan 6v 6h yksin.

Nukkuvaa vauvaa en ole koskaan jättänyt yksin varsinkaan lähteäkseni kauppaan. Ei ole suurta luottamusta siihen, että mitä tapahtuisi.

Aina voi jossitella. Plussa-kortin suhteen joudut ensin viemään sen kortin jonnekin, jossa sen henkilöllisyyden voisi mahdollisesti selvittää... etc. Se Plussa-kortti todennäköisesti ei kerro, että sinulla on vauva yksin kotona.

Mikä sinulle on lapsen etu (siinä, että hänellä olisi vain yksi vanhempi)?

Itse en hankkisi lasta luovutetuilla siittiöillä sen vuoksi, että haluaisin tietää itsekin lapsen isän nimen ja ulkonäön. Luovutetuilla siittiöillä tuohon ei olisi mahdollisuutta ennen kuin lapsella itsellään 18-vuotiaana.

Minusta tuntuu siltä, että lapsen kanssa olisi helpompaa yksin.

Eipä ole tullut jätettyä vauvaa yksin kotiin, edes roskiksien viemisen ajaksi.Ei 12 vuotta sitten eikä nyt.Esikoinen taisi olla 3-4 v, kun vein roskat hänen odottaessa kotona, koska ymmärti, minne olen menossa.Ikinä ei tulis mieleenkään jättää nukkuvaa vauvaa/lasta kotiin ja lähteä johonkin, mitäs sitten kun vauva/lapsi herää ja säikähtää, kun äiti ei olekaan paikan päällä?

Voihan lapsi herätä ja säikähtää esimerkiksi silloin kun lapsen äiti on suihkussa. Ei se ääni välttämättä kuulu suihkun läpi.

[QUOTE="vieras";27677363]Et voi käydä kaupassa kotimatkalla, koska olet töissä sen 7.5h + lounastunti = 8h ja sitten kotimatka, joka kestää sulla sen meno-paluu 2h. Yhteensä siis 10h.
Lasta ei voi pitää edes sitä aikaa päiväkodissa. Et voi mennä kauppaan siis kotimatkalla. Sun pitäisi tehdä lyhennettyä päivää, mutta sen jälkeen tulosi ei riittäisi varmaan edes vuokraan ja päiväkotimaksuun.

Mä en koskaan ole voinut mennä vauvan kanssa kauppaan tai edes kauppakeskukseen, koska heti silloin heräsi ja huusi raivoissaan, kun oli väsynyt.

Hoitajat maksaa esim MLL:tä sen 10e/h. Aika harvoilla on varaa laittaa lasta hoitoon, kun lähtee kauppaan.[/QUOTE]

Itseasiassa tältä palstalta olen oppinut, että lapset voidaan viedä päiväkotiin silloinkin, kun vanhemmat ovat molemmat kotona vapaapäivänään. Lisäksi moni kirjoittaa, että käy kampaajalla, ostoksilla ennen lapsen hakemista päiväkodista. Itse hieman ihmettelin tällaista, kun luin palstalta ja moni ihan omalla nimellään esiin tullut "luotettava" palstalainen tällaista kirjoitteli.

Ehkä itsekkäistä syistä olisin voinut ajatella asiaa, mutta en olisi koskaan toteuttanut ideaani. En hyväksy sitä etenkään itseltäni enkä muilta, että saatetaan maailmaan tietoisesti lapsia, joilla ei ole isää.

Lapsen oikeus molempiin vanhempiin on minusta suurempi oikeus kuin minun oikeuteni lapseen (onko ylipäätään ihmisellä joku lähtökohtainen oikeus saada lapsia?).

On parempi etten sano mitä ajattelen lapsen runsaasta yksinolosta ap:n esittämänä isättömyyden perusteluna, koska se olisi painokelvotonta.

Missä se oikeus molempiin vanhempiin on kuulutettu? Monen mielestä lapsella on oikeus myös terveyteen, mutta aina ei lapsi synny terveenä.

Viimeinen lauseesi kertonee sen, ettet ole ymmärtänyt mitä olen kirjoittanut. Tuo lapsen MAHDOLLISUUS (huom. ei pakko) olla yksin oli vain yksi perustelu.

Voihan lapsi herätä ja säikähtää esimerkiksi silloin kun lapsen äiti on suihkussa. Ei se ääni välttämättä kuulu suihkun läpi.

Miten arvasinkin, että just tällainen vastaus tulee! :D Meillä nykyisessä talossa suihku on sen verran lähellä makkaria, että kuulen. Tavallinen äiti "kuulee"! :D Vanhassa kodissa pidin oven auki jos kävin yksin ollessa suihkussa vauvan nukkuessa. Itkuhälytin on aika suosittu vekotin myös, onko tuttu? ;)

Se vaan, että jos lapsi onkin sellainen, ettei nuku kunnolla, vaan huutaa yöt, niin yhdelle ihmiselle vauvan koko hoito on kyllä aika raskas. Aika usein ihmisillä ei ole vauvan hoidosta kunnollista käsitystä, ennenkuin sitä on itse joutunut tekemään.

Tuo että saa päättää itse lapsen asioista, kuulostaa jotenkin siltä, että luottamus muihin ihmisiin on hakusessa. Jos vanhempia on kaksi, silloin päätetään yhdessä.

Todellisuus on se, ettei kukaan voi ennen lapsen syntymää tietää miten pärjäisi lapsen kanssa ja millainen lapsi ylipäänsä olisi. Itse koen, että moni jotenkin ajattelee, että yksinhuoltaja on melkeinpä automaattisesti avuton ihminen. Itse en osaa pitää yhdestä lapsesta huolehtimista minään kovin ihmeellisenä asiana, tietenkin myös lapsikohtaisia eroja on, toiset muita vaativampia ja huutavampia, mutta esimerkiksi minun mummollani oli 4 vanhinta lasta kohtalaisen pienillä ikäeroilla ja varmasti elämä oli siihen aikaan paljon vaativampaa kuin nykyään. Mummollani ei ollut edes sisävessaa tai suihkua.

Akaatti, oletko muuten hoitanut pieniä lapsia koskaan? Vaikka siskosi lapsia? En tarkoita, että pitäisi hoitaa toisten lapsia, että osaisi hoitaa omia, mutta mielenkiinnosta tahtoisin tietää, onko sinulla pikkulapsista kokemusta, eikä siksi lasketa omaa lapsuutta. Minulla ei juurikaan ollut, teininä joskus olin lapsenvahtina, mutten ihan vauvoja hoitanut vasta kuin siskon lasta pari vuotta ennen oman esikoiseni syntymää.

Onkos se nistä lapsista ihanaa?
Ainakaan alle 15-16 vuotiaista.

Taidat olla niitä äitejä, joiden mielestä on ihanaa, kun 6v on NIIN itsenäinen, että käy itse tekemässä jääkaapista voileivän, eikä äidin tarvitse vaivautua.

Tuntuu, että nyt on takerrettu tuohon yhteen asiaan niin tarkasti. Kirjoitin jo moneen kertaan, että itse ainakin pidän sitä hyvänä vaihtoehtona, että lapsella on mahdollisuus viettää aikaa kotona ilman aikuisia kuin, ettei tätä mahdollisuutta olisi. Mielestäni sellainen koti on ahdistava, jossa vanhemmat (tai toinen heistä on aina kotona). Kyllä 6-vuotiaskin osaa tehdä voileivän. =) Voi olla, että moni lapsi oikein haluaisi tehdä voileivän itse, luulisi sen olevan oikea ylpeyden aihekin lapsille.

[QUOTE="vieras";27680897]Akaatti, oletko muuten hoitanut pieniä lapsia koskaan? Vaikka siskosi lapsia? En tarkoita, että pitäisi hoitaa toisten lapsia, että osaisi hoitaa omia, mutta mielenkiinnosta tahtoisin tietää, onko sinulla pikkulapsista kokemusta, eikä siksi lasketa omaa lapsuutta. Minulla ei juurikaan ollut, teininä joskus olin lapsenvahtina, mutten ihan vauvoja hoitanut vasta kuin siskon lasta pari vuotta ennen oman esikoiseni syntymää.[/QUOTE]

En ole hoitanut. =) En ole myöskään koskaan vaihtanut vauvoille vaippoja, olen täysin kokematon lastenhoidon suhteen. Minulla ei ole nuorempia sisaruksia ja kaikki nuoremmat serkkuni ovat sellaisia, joita en tunne kovin hyvin, osaa en edes ollenkaan.

Ihan hyvä toki muistutella, ettei elämä lapsen kanssa ole aina pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta hei vähän menee välillä jo överiksikin nuo uhkakuvat :D

Juu ei mullakaan ollut lastenhoidosta kokemusta, ennen kuin omani sain ja joo, suuri apu on siitä että meitä on kaksi aikuista jakamassa vastuun, mutta eiköhän ns. normaalijärjellä varustettu aikuinen pärjää yksinkin lasten kanssa, jos niikseen tulee. Ihan olen havainnoinut livenäkin näin olevan.

Että jos ei nyt liioiteltaisi räikeästi kuitenkaan ;)

Aivan, lasta voi toivoa "itsekkäistä syistä", mutta aika tavallisesti siitä lapsesta tulee nro1 kun äiti saa vauvansa syliin! :) Ei siinä mietitä "jee, 6 vuoden päästä pääsen jo yksin kauppaan kun tämä lapsi tykkää olla yksin kotona!!" Tai etukäteen suunnittelee ettei jaksa olla lapsen kanssa niin kuka hoitaa milloinkin....

En ole kirjoittanut lapsen kanssa "jaksamisesta". Eihän tuollaista voi tietää etukäteen, siis sitä millainen lapsi on ja tarvitseeko ulkopuolista hoitoa tavallista enemmän vai vähemmän. Mutta kai pitäisi, tai ei pitäisi, mutta olisi hyvä olla myös hoitopaikkoja mietittynä.

Lapset kärsivät ihan mielettömästi jos ei ole molempia vanhempia. Miten tämä voi olla vielä tänä päivänä jollekin epäselvää. Molemmilla vanhemmilla on erilainen rooli ja molempia rooleja tarvitaan. Täysin sairasta ajatella, että lapsi voisi hyvin vain yhden vanhemman kanssa. Suomi on täynnä esimerkkejä syrjäytyneistä ja häiriintyneistä lapsista.

En minä koe kärsineeni siitä, että on ollut vain yksi vanhempi.

En ole kirjoittanut lapsen kanssa "jaksamisesta". Eihän tuollaista voi tietää etukäteen, siis sitä millainen lapsi on ja tarvitseeko ulkopuolista hoitoa tavallista enemmän vai vähemmän. Mutta kai pitäisi, tai ei pitäisi, mutta olisi hyvä olla myös hoitopaikkoja mietittynä.

Olethan sinä jo ilmoittanut, että voit hyvin jättää vauvan yksin nukkumaan kotiin (et jaksa ottaa mukaan?) tai 6v yksikseen kun lähet shoppailemaan (et jaksa ottaa mukaan?) tai käydä shoppailemassa kun lapsi on päiväkodissa (et jaksa ottaa mukaan?). :) Toisaalta kehuskelet, kuinka 6v on varmasti iloinen kun osaa tehdä voileivän olleessaan yksin kotona. Etkö toivo,että lapsesti oppisi pienestä pitäen liikkumaan kanssasi ilman kiukuttelua, vierastamista tai karkailua? Oppisi sosiaaliseksi? Vai mielummin haluat lapsestasi samanlaisen kaikesta valittavan yksinäisen suden, kuten sinä? ;)

Itseasiassa tältä palstalta olen oppinut, että lapset voidaan viedä päiväkotiin silloinkin, kun vanhemmat ovat molemmat kotona vapaapäivänään. Lisäksi moni kirjoittaa, että käy kampaajalla, ostoksilla ennen lapsen hakemista päiväkodista. Itse hieman ihmettelin tällaista, kun luin palstalta ja moni ihan omalla nimellään esiin tullut "luotettava" palstalainen tällaista kirjoitteli.

voi, mutta lapsi ei voi olla yli 10h hoidossa sitä tossa tarkoitettiin.

Olethan sinä jo ilmoittanut, että voit hyvin jättää vauvan yksin nukkumaan kotiin (et jaksa ottaa mukaan?) tai 6v yksikseen kun lähet shoppailemaan (et jaksa ottaa mukaan?) tai käydä shoppailemassa kun lapsi on päiväkodissa (et jaksa ottaa mukaan?). :) Toisaalta kehuskelet, kuinka 6v on varmasti iloinen kun osaa tehdä voileivän olleessaan yksin kotona. Etkö toivo,että lapsesti oppisi pienestä pitäen liikkumaan kanssasi ilman kiukuttelua, vierastamista tai karkailua? Oppisi sosiaaliseksi? Vai mielummin haluat lapsestasi samanlaisen kaikesta valittavan yksinäisen suden, kuten sinä? ;)

Nyt on ymmärretty jotain väärin. =) Se nukkuva vauva kotona -juttu tarkoitti sitä, että voisin käydä nopeasti ruokakaupassa jos pitäisi käydä kaupassa. Esimerkiksi aiemmin asuin niin lähellä kauppaa, että sinne kesti 30 sekuntia kotiovelta eli koko kauppareissu olisi muutamassa minuutissa hoidettu. 6-vuotias yksin kotona tarkoitti sitä, että lapsella olisi mahdollisuus olla välillä kotona jos lapsi itse haluaisi ja lapsi olisi sellainen, että hänet uskaltaisi jättää yksin kotona. Tälläkin palstalla moni normaalisti oikein paheksuu jos lapsi ei osaa olla yhtään kotona ja pidetään sitten oikeana mammanlapsena, miten tässä minun ketjussa on taas toisinpäin? :confused:

Voileipäjutulla viittasin jonkun aiempaan viestiin. Itse kuvittelen, että myös 6-vuotias osaa tehdä voileivän. Pidän sitä normaalina asiana kuitenkaan väittämättä, että 6-vuotiaan lapsen pitäisi aina itselleen tehdä välipala ja voileipä. Mutta siis onko jotenkin epätavallista, että 6-vuotias osaa tehdä voileivän? Minä en tiedä millaista on nykyajan lapsilla, mitä he osaavat tehdä ja mitä ei. Luulin vain tietäväni, että 6-vuotias osaisi halutessaan tehdä voileivän. Itse muistan leiponeeni jo 3-vuotiaana ellen nuorempanakin.

Ettei nyt ole aivan väärin ymmärretty, niin nimenomaan kauppoihin menisin luultavasti pääasiassa lapsen kanssa, tulisihan siinä samalla liikuttuakin. Uskoisin/kuvittelisin, että yksinhuoltajat käyvät kaupassa useammin lapsen kanssa kuin yhteishuoltajat.

[QUOTE="hmmm";27680992]voi, mutta lapsi ei voi olla yli 10h hoidossa sitä tossa tarkoitettiin.[/QUOTE]

Minä en tiedä noista hoitoasioista. Varmasti asiaan löytyisi joku ratkaisu.

Olen hankkinut lapsen yksin tarkoituksella luovutetuilla siittiöillä. Meitä on jo monia. Jos harkitset lapsen hankkimista itsenäisesti, hakeudu jäseneksi Kenguruu -foorumille. Se on tarkoitettu itsenäisesti lasta suunnitteleville tai jo äidiksi tulleille. Sieltä saat paljon lisätietoa asiasta, sekä vertaistukea.

Hyvin tämä äitiys on sujunut yksinkin ja lapsi on maailman ihaninta, enkä kadu päätöstäni hetkeäkään. Toki olisi kivempaa, että olisi toinenkin tässä jakamassa tämän kaiken, mutta jos hankit lapsen itsenäisesti, se ei tarkoita sitä, ettet voisi koskaan saada kumppania.

Yhteistyössä