Lapsen hoitopaikassa olivat tänään sanoneet, että lapsella on liian vähän vaatteita ulkona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
No, ulkona oli pakkasta 2-4 astetta ja lapsella oli (aamulla hoitoon mennessä, mies vei ja haki myös) päällä normaali toppahaalari ja sisävaatteet (collegehousut, sukat ja pitkähihainen paita). Hoitajat oli sitä mieltä, että lapsi jäätyy ulkona ja tarvii lisää ulkovaatteita. Olivat sitten iltapäiväksi laittaneet 2 pitkähihaista paitaa, 2 housut ja villasukat vielä toppakenkiin sekä toki sen toppahaalarin päälle. Lapsi oli kuin saunassa niiden alla...! Miten saisi hoitajat tajuamaan, ettei lapsi jäädy ja että riittää ihan vain normaali sisävaatetus ja toppahaalari? Ei vissiin normaali puhe auta. Ei mulla itsellä kävisi mielessäkään, että näillä pikkupakkasilla laittaisin extravaatetusta alle... miten sitten -20 kelillä pärjää?

[QUOTE="äiti";22416936]Ei mulla itsellä kävisi mielessäkään, että näillä pikkupakkasilla laittaisin extravaatetusta alle... miten sitten -20 kelillä pärjää?[/QUOTE]

Aluksi pitää olla enemmän vaatetta ennenkuin tottuu kylmiin.
Onhan sisävaatetusta tuplakerros, sukkahousut/pitkikset&kaksi paitaa collareiden alla.

No jos sillä vaikka on ollut kylmä aamupäivän ulkoilussa? Niin ovat laittaneet sitten lisää vaatetta. Jos vaikka leikkii niin, että on paljon paikallaan tai vaikka keinuu tms niin voi tulla kylmempi kuin kotioloissa jos juoksentelee, kiipeilee ym. Kait ne siellä hoidossakin kokeilevat lasten sormet ja varpeet jne ja sen mukaan laittavat vaatetta seuraavalle ulkoilulle.

[QUOTE="minni";22416957]Aluksi pitää olla enemmän vaatetta ennenkuin tottuu kylmiin.
Onhan sisävaatetusta tuplakerros, sukkahousut/pitkikset&kaksi paitaa collareiden alla.[/QUOTE]

Sisävaatetusta olivat laittaneet tuplakerroksen, mutta lapsi oli hikinen ja kuuma. Itse olisin laittanut (kuten aamulla laitoinkin) vain yhden pitkähihaisen paidan ja collegehousut ilman mitään sukkiksia tms. ja niin on lapsi aina hyvin pärjännyt! Hoidossa vaan eivät usko.

Ilmeisesti lapsella on aamupäiväulkoilussa ollut kylmä.

En usko, koska ei kotona ulkoillessakaan tarvii sen enempää vaatetta (vaikka olisi paikallaan). Ja toppahaalari on Thinsulatea, joten pitää kyllä lämmön -20 asti ainakin. Ja kuten kerroin, lapsi oli kuin saunassa: hikinen ja punainen. Kysyin, että oliko kylmä aamulla: EI. Kysyin, että oliko kuuma päivällä: JOO. :/

[QUOTE="äiti";22417012]En usko, koska ei kotona ulkoillessakaan tarvii sen enempää vaatetta (vaikka olisi paikallaan). Ja toppahaalari on Thinsulatea, joten pitää kyllä lämmön -20 asti ainakin. Ja kuten kerroin, lapsi oli kuin saunassa: hikinen ja punainen. Kysyin, että oliko kylmä aamulla: EI. Kysyin, että oliko kuuma päivällä: JOO. :/[/QUOTE]

Et usko? Kannattaa varmaan kysyä, että oliko ollut. Mä en jaksa uskoa, että hoitajat huvikseen keksivät tuollaista.

Täällä kans on tapana topata lapset ihan tönköks ja sit kun on oikeesti pakkasta niin en sit tiedä mitä laittais päälle et pärjää. Mä laitan housut ja paidan ja sit on college takki jonka voi laittaa jos tulee kylmä.Oikeesti kylmällä sit joku aluspuku.Ei oo ykskään lapsi mulla jäätyny ulos eikä valittanu kylmää.Lapset liikkuu ulkona ihan eri tavalla ku aikuiset niin ei tule niin helposti edes kylmä. Saa sitä vaatetta lisää sit jos tarvii.

Täällä kans on tapana topata lapset ihan tönköks ja sit kun on oikeesti pakkasta niin en sit tiedä mitä laittais päälle et pärjää. Mä laitan housut ja paidan ja sit on college takki jonka voi laittaa jos tulee kylmä.Oikeesti kylmällä sit joku aluspuku.Ei oo ykskään lapsi mulla jäätyny ulos eikä valittanu kylmää.Lapset liikkuu ulkona ihan eri tavalla ku aikuiset niin ei tule niin helposti edes kylmä. Saa sitä vaatetta lisää sit jos tarvii.

Ihan samaa mieltä minäkin. Oikeastaan ärsyttää kun lapset on jo pikkupakkasilla "michelin-ukkoja" ja sitten saa oikeilla pakkasilla miettiä, että mitäs ihmettä sitä laittais päälle, että pärjää ulkona.

[QUOTE="vieras";22417046]Meneekö ne pk:ssa edes ulos -20 pakkasilla?[/QUOTE]

Täällä ulkoilivat viime talvena vaikka oli -35, eivät hirmu kauaa mutta ulkoilivat kuitenkin...

meidän lapsi oli hoidossa tänään välikausihaalarilla, ja alla normaalit sisävaatteet (collegepaita ja -housut) jalassa välikausigoret ja normisukat, pipo päässä ja talvihanskat kädessä. lisäksi ohut kauluri. hyvin tarkeni, ja poskia lukuun ottamatta lapsi oli kauttaaltaan lämmin, vaikka makasivat maassa ja tekivät lumienkeleitä, istuivat hiekkalaatikolla ym.
onneksi meidän pk:ssa ymmärretään pukea lapset yksilöllisesti, joku lapsi tarvitsee näillä keleillä toppapuvun ja fleecet, toinen ulkoilee välikausihaalarissa :)

[QUOTE="vieras";22417046]Meneekö ne pk:ssa edes ulos -20 pakkasilla?[/QUOTE]

En usko. Mutta varmaan -15 ainakin menee ja eihän kukaan pärjää ulkona silloin, jos laittaa jo -2 asteille saman vaatetuksen kuin mitä oikeasti tarvii vasta -15. Villahaalari on sitä varten, että sitä voi käyttää kun pakkasta on enemmän. :)

[QUOTE="äiti";22417066]En usko. Mutta varmaan -15 ainakin menee ja eihän kukaan pärjää ulkona silloin, jos laittaa jo -2 asteille saman vaatetuksen kuin mitä oikeasti tarvii vasta -15. Villahaalari on sitä varten, että sitä voi käyttää kun pakkasta on enemmän. :)[/QUOTE]

Meillä ollut tänään pakkasta -2, kova tuuli 13m/s.

Tämä yhdistelmä vastaa -11 astetta pakkasta.

Meillä 5 v oli välikausihaalarissa, alla sukkikset, pitkähihainen poaita vähän paksumpaa trikoota + villatakki + villadamaskit, sisällä velourhame. Päässä pipo ilman huppumyssyä, kauluri ja kädessä villaiset lapaset.

Hyvin pärjäsi. Toinen vaihtoehto viime vuoden talvihaalari, ilman villakerrosta.

Meillä kyllä puetaan päiväkodissa näköjään kaikki mitä sinne vie, esimerkki tämän päivän vaatetuksesta: sukkahousut, kollarivaatteet, villasukat, villapuku, paksu pipo ja talvikengät ja toppahanskat, viimevuoden toppapuku. ikää 3v. Päijät-Häme.

Tässä yksi päivä, asteita siis sellainen nollan pintaan ei tuulta tms...Lapsella päällä haettaessa paksu haalari, fleeceväliasu, sen alla kahdet paidat sun muuta. Oli muuten niiin kiukkuinen ja hiestä märkä lapsi että. Ja mä olen vielä sanonut ja keskusteluissa puhuttu, että liikkuvianen ja hikoilevainen on...jatkossa pimitän välivaatteet kotona, ja vien vasta kun epäilen että niitä oikeesti tarvitaan...

Tänään oli täällä pohjanmaalla kyllä niin viimanen tuuli ja oikeesti kylmä ilma, että huomiseksi katoin lapselle kaulaan asti ulottuvan myssyn valmiiksi ja varmasti laitan muutenki lämpöstä päälle. En yhtään ihmettele, jos päiväkodista tulee viestiä lisävaatteista! Täällä ainakin ulkoillaan sen verran kauan ulkona päivittäin.

Yhteistyössä