Lapsen huono käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraaaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraaaas

Vieras
Lasteni kaveri on alkanut viimeisen puolen vuoden aikana käyttäytyä todella huonosti, enkä tajua mitä nyt pitäisi tehdä. Itse äitinä tuntuisi kauhealta olla tietämättä.

Kaveri valehtelee, haukkuu muita selän takana, kiusaa mm. tönimällä, tuuppimalla, haukkumalla. Inhottavinta, että ottaa poika oppilaita haarovälistä kiinni, lisää itselleen pisteitä pistareissa, on tosi kateellinen, haukkuu ensin toisen saaman tavaran, mutta alle viikossa vanhemmat ovat ostaneet hänelle samanlaisen, kutsuu kaverin kylään, mutta peruu kylmästi, jos saakin paremman, eli jonkun, joka ei jankuta ulosmenoa, ei nimittäin tee kotona kavereiden kanssa muuta, kuin pelaa tietokonepelejä. Aivan törkeästi nolasi kylässä olleen kaverinsa, äidin kysyessä mitä oli tehty, oli sanonut, ettei kylässä oleva kaveri suostu lähtemään ulos vaan tahtoo pelata. Tämä kaveri kertoi omille lapsilleni pyytäneensä monta kertaa ulos leikkimään.

Tuntuu siis niin pahalta, koska ensinnäkin on oikeastaan lasteni pitkäaikaisin ystävä, äitinsä on minun hyvä ystäväni, tämä on pieni paikka, ketään ei haluaisi alkaa syrjimään. Äiti puhuu aina miten paljon muut pelaavat, vaikka oma lapsensa on ehdottomasti pahin, ei kuulemma kiusaa edes pikkusisartaan, omat lapset eivät ole kuulemma ikinä nähneet niin rajua ja ilkeää päällekäymistä. En ole ikinä nähnyt, että äiti voi olla niin tietämätön lapsensa puuhista. Yritin hiukan kertoa, kun viimeksi nähtiin, ei tullut mitään, koska niin voimakkaasti korostaa oman lapsen kunnollisuutta. Mitä tehdä?

Ja tässä on vain osa ikävistä asioista. Turha muuten käskeä pistämään välit poikki. Haluan yrittää kaikeni, että tilanne korjaantuu. Mietin voisiko olla jotain esimurkkuikää?

Mulla vähän samanlainen tapaus lähipiirissä, tosin kyseessä vähän nuorempi lapsi. Just olin todistamassa tämän lapsen käytöstä kun lähdettiin porukalla käymään leikkikentällä. Hetken aikaa laps riekkui siellä ja leikki, kohta tuli itkemään kun ei kukaan hänen kanssaan leiki. Äiti lohdutteli ja moitti toisia lapsia, "älä välitä heistä" ym. Mutta mitä tekee lapsi itse? Leikkikaverin kun olisi saanut, niin ei tätä huolinut, "huh se lähti, en ois halunnu sen kanssa leikkiä". Äiti ei ottanut mitään kantaa, minä yritin sanoa että sinä kohtelit nyt tätä leikkikaveria samallalailla kuin nämä muut lapset sinua äsken. Mutta kuuroille korville meni mun sanat...

Tosi inhottava tilanne siis, enkä tiedä mitä asialle tekisi. Sun ja mun tapauksen lasten tulevaisuus kyllä näyttää tosi ikävältä. Lopen ovat yksin kun kukaan ei heidän kanssaan halua olla :/ Ja vikahan on muissa lapsissa, "kiusaajissa", kun eivät näytä huonokäytöksisiä huoli mukaan.

Juttelin asiasta tänään yhteisen ystävän kanssa ja oli myös sitä mieltä, että on todella väärin jättää kertomatta kyseisen lapsen äidille. Kamala tilanne, apua ! Se on sitte ystävyyden menoa vai olisko joku tapa millä sais sanottua toista suututtamatta? Kertoisko vain osan?ap

Se vasta onkin ystävyyden menoa jos kerrit osan. Kerrot rauhallisesti kaikki mitä tiedät. Erottele mitä olet itse nähnyt ja mitä lapsesi ovat kertoneet.

Rehellisyys sattuu ensin mutta myöhemmin voi tulla kiitoskin.

Yhteistyössä