Lapsen isästä pohdintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neuvoton"

Vieras
Mitäs mieltä olette, onko lapselle parempi nähdä isäänsä edes kerran kuussa, vaikka näkeminen on joitain tunteja, jonka aikana isä saattaa vaikkapa vain nukkua, tai puuhailla omiaan jättäen lapsen huomiotta? Vai olisiko lapselle tälläisessä tilanteessa parempi olla näkemättä lainkaan?

Tavatkaa valvotuissa olosuhteissa esim. jossain kahvilassa missä leikkipaikka lapselle. Jos isä on kovin apaattinen lapsensa suhteen, kysy lapselta ja isältä molemmilta onko järkeä nähdä.

No ei oo kyllä mitään järkeä "tavata" isää jos isä vaan nukkuu. Eihän nyt lasta sellaisen ihmisen kanssa voi edes jättää, joka ei edes valveilla pysy. Joko tapaamiset kokonaan pois tai valvotut tapaamiset niin että niitä valvoo joku muu kuin äiti.

Meillä isä näkee lapsiaan 1krt viikossa n.2h ja juuri tuolla tavalla. Eli tulee tänne meidän kotii ja istuu koneella/katsoo telkkaria tai nukkuu sohvalla. Muutaman sanan vaihtaa lasten kanssa ja siinäpä se. Ihan järjetöntä, mutta en haluis etteivät ollenkaan tapaa.

[QUOTE="yhäippä";22596591]Meillä isä näkee lapsiaan 1krt viikossa n.2h ja juuri tuolla tavalla. Eli tulee tänne meidän kotii ja istuu koneella/katsoo telkkaria tai nukkuu sohvalla. Muutaman sanan vaihtaa lasten kanssa ja siinäpä se. Ihan järjetöntä, mutta en haluis etteivät ollenkaan tapaa.[/QUOTE]

Minkäikäiset lapset?

Eikö lapset sitten kummastele näiden isien käytöstä? Aika kummalliselta kuulostaa, eivätkö isät itse tajua olevansa mänttejä vai onko tuollainen käytös vain tapa osoittaa mieltään?

Nojoo, meillä 5v on aina tosi pettynyt isin käynnin jälkeen ja sanoo jo ettei halua että isi tulee. Plus että häiriökäytös lisääntyy aina päiväkodissa isikäynnin jälkeen. Oon soittanut perheneuvolaan ja oon menossa sinne puhumaan, että mikä olis lasten kannalta parasta.

2,5v oli niin pieni kun erottiin, ettei sillä oo mitään muistoja ajalta kun isä asui meillä. On siis tyytyväinen, eikä sitä hetkauta suuntaan tai toiseen isän käymiset.

Kyllä meillä ainakin lapsi ihmettelee isän käytöstä, tai lähinnä sitä, ettei toinen ikinä tule / ole tavoitettavissa.
Oletettavasti mies itsekin tietää olevansa mäntti, mutta jotenkin kuitenkin puolustelee tekoaan itselleen.
Ja siis mieleltäån sairastui, mutta ei halua hoitoa / sairaslomaa.
Aiemmin ihan normaali perheenisä, jolla kurja lapsuus :(
Huomaan, että kaikki takertu tuohon nukkumiseen, mutta vaikka siis olisi hereillä, ei silti sitä jakamatonta huomiota heru. Vaikka tosiaan saattaa nähdä vaan sen 2h/kk. Sen aikanakin saattaa tulla jo kiire pois.
Sitten jos nukkuu, niin on kauemmin, mutta ei tietenkään siinä paljon puuhaile.

Ja olen kokeillut, josko ulkona näkisivät, siellä ei niin paljon asioita jotka veis miehen huomion lapsesta. Mutta kun näin on tehty, hän hoputtaa lasta sisälle, ja ulkoilu kestää 15-30min.
Lapsi tietenkin haluais ihan normaali leikkiaikaa kotona.

Valvottuja tapaamisia ei noin vain saa, vaan taustalla pitää olla muuta. Vittehan te tavata porukalla näin ensin ja sitten pikkuhiljaa muuten. Js tilanne on tuollainen voisi antaa tilanteen rauhoittua ja miehen hoitaa itsensä siihen kuntoon, että kykenee ottamaan yhteyttä ja tapaamaan lasta.
Latenvalvojalla voisi ottaa isän tilanne puheeksi ja kysyä mitä asialle tekisi tai sitten suoraan lastensuojeluun. Isä saattaa alkaa tajuta tilanteensa jos ulkopuolinen taho tulee kuvioon mukaan.

Siis silleen nyt on tapaamiset ollut, että minäkin olen paikalla. Jos en ole, isä istuttaa lapsen tv:n ääreen, ja itse lukee, nukkuu tms.
Ja tilanne on mielestäni saanut rauhottua ihan tarpeeksi, kun tää tilanne on kestänyt jo reilu vuoden.

Mä oon puhunut tilanteesta lastenvalvojalle, vastaus oli, että pitää mennä isän ehdoilla. Isällä on oikeus tavata lapsiaan, ja jos ei jaksa muuta niin onhan sekin jotain että tulee edes käymään meillä. Mä alan olla tosi suivaantunut tilanteeseen, koska isä tulee tänne kuin kotiinsa, pyytää keittämään kahvit, odottaa ett on ruokaa pöydässä yms. Neuvolassakin kun puhuin, niin terkka vaan puolusteli isää, joka on raukka on niin masentunut. Mun ehdotukselle ett isä näkin lapsiaan ulkona, sanoi ettei isältä voi vaatia sellaista jos sillä ei oo voimia. Huoh. Ja mun pitää jaksaa kattoa sitä täällä ja kuunnella sen nurinoita, kaiken jälkeen. Tosiaan perheneuvolaan on aika nyt, jos sieltä sais neuvoja.

Olen ite sitä mieltä, että isällä, joka toimii ns väärin lasta kohtaan, on oikeuksia vaikka muille jakaa. ja tälläistä isää pitää mukamas aina ymmärtää, just niinkun yhäippä sanoi.
Mutta sitten jos on isä, joka on aidosti kiinnostunut lapsistaan eronkin jälkeen, ja haluaisi kovasti nähdä ja olla heidän kanssaan, mutta äiti ei ole suostuvainen, niin näillä isillä ei niitä oikeuksia riittämiin ole :/

Yhteistyössä