Lapsen kanssa reilaamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Interrail
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Interrail

Vieras
Olisikohan kenelläkään kokemusta miten on sujunut reilaaminen lapsen kanssa?
Lähtisin reilu neljävuotiaan kanssa ensin lentokoneella "kohteeseen" ja sieltä ylöspäin Suomeen joko junalla tai bussilla tai molempia käyttäen.

Olen kokenut matkustelija ja ennen lasta matkustellut pisin Eurooppaa.
Nyt siis kuitenkin menisin lapsen kanssa, mahtaako onnistua?
Kokemuksia kenelläkään?

Lapsen kanssa reissussa hankalinta on se itse matkanteko. Eli kulkeutuminen paikasta toiseen.

Interraililla suurin osa ajasta kuluu matkustamiseen. Itse en koskaan lähtisi lapsen kanssa. Vasta vähintään 10-v voisin kuvitella ottavani mukaan.

Mutta jos lapsesi rakastaa autossa istumista yli kaiken ja jaksaa sitä tuntikaupalla päivästä toiseen, silloin asia ok.

Millaiset yöpymissuunnitelmat? Mietin vain kun reilaamisen halvat kulut tulee osittain just näistä perustarpeista tinkimisestä, eikä se lapsen kanssa onnistu. Vai onko käytössä reippaasti rahaa niin et voi aivan hotelleissa yöpyä?

Ma reppureissaan lahes joka kesa ja en kylla lahtisi alle 7-vuotiaan kanssa. Olen tosin lapseton ja mun mielesta kaikenlainen paikasta toiseen liikkuminen lasten kanssa on kamalan tyolasta. Yksi kaveri on reissannut Intiaa ja Argentiinaa myoden lapsensa kanssa lapsen ollessa 0-6v.

Olet kokenut matkustelija ja matkustellut ennen lasta. Lapsi muuttaa seuraavat asiat:

- matkanteko paikasta toiseen täytyy suunnitella virikkeineen hyvin etukäteen, erityisesti noin pienen kanssa.
- lapsen tarvima tavaramäärä on hyvin paljon suurempi kuin aikuisen.
- yöpyminen lapsen kanssa ei voi tapahtua Youth Hostelleissa, kuten nuoren aikuisen yksin matkustaessa. Joudut siis varata hotellin joka yölle.
- yöpaikat täytyy olla etukäteen tiedossa, perusreissaajan "katsotaan paikan päällä" ei onnistu pikkulapsen kanssa.
- noin pieni lapsi ei vielä ymmärrä että nyt ollaan reissussa, ja siksi täytyy joustaa tietyistä asioista. Se saattaa aiheuttaa hankaluuksia.
- noin pieni lapsi ei myöskään ymmärrä ulkomailla käymisen "erityisyyttä" ja "kokemuksia". Jos hän ei jaksa enää olla bussissa, on aivan sama tapahtuuko se kotikeravalla vai Barcelonassa. Silloin vain ei jaksa olla.

Mua ei koskaan saisi lapsen kanssa tuollaiselle reissulle. Ehkä korkeintaan oman asuntoauton kanssa, jolloin voisimme määrätä täysin oman tahtimme.

Yöpyminen hotelleissa, ehdottomasti.
Olen matkustanut lapseni kanssa aiemminkin, mutta mennyt lentäen ja ollut siis vain yhdessä paikassa (omatoimimatkat kuitenkin). Lapsi tarvitsee myös matkalla aikaa ja paikan leikkimiseen. Sen olen huomannut. Ja se sopii tottakai.
Nämä tehdyt matkat ovat olleet lapselle kuitenkin ilmeisen positiivisia kokemuksia kuitenkin, koska hän aina silloin tällöin mainitsee, että "äiti mennäänkö taas Englantiin" tms.

Voi kuitenkin olla, että reilaamisessa on liian paljon juuri sitä matkustamista, vaikka kannettava dvd-soitin on kyllä aika loistava keksintö :)
Ja tuo "katsotaan paikan päällä" on totta, olen itse suunnitellut matkareitit aina paikan päällä. Lapsen kanssa se voi olla hankalampaa, kun ei seuraavan paikan yöpaikka olekaan välttämättä tiedossa. Matkareitti pitäisi siis suunnitella etukäteen.

Me kierreltiin viime talvena Aasiaa aikuisten kesken, mutta törmättiin myös useampaan lapsiperheeseen, jotka olivat melko liikkuvalla matkalla, ei siis vaan yhdessä tai kahdessa kohteessa. Joissain paikoissa tuli vastaan myös lapsiperheitä jotka olivat etsimässä majoitusta seuraavaksi yöksi, eli ajatuksella "katsotaan paikan päällä". :D Toki varmasti parempi vaihtoehto olisi varata majoitus valmiiksi, mutta onneksi se on nykyään niin helppoa netissä. Ei siis tarvi koko reissun majoituksia varata etukäteen, vaan esim. pari yötä kerrallaan sen mukaan kun tietää aikataulua tarkemmin. Taisi näkyä muuten myös yöjunissa ihan turistilapsiakin, eli kai siellä joku käytti junaa kulkuneuvona myös lasten kanssa.

Itse olin lapsena (kouluikäisenä) sellainen, että nautin matkustamisesta ja nimenomaan siitä matkalla olosta. Tuolloin meidän perheen reissut rajoittui kotimaahan ja oli yleisesti ottaen aina autolla ajelua ympäri Suomea. Tykkäsin siitä kovasti ja aina harmitti, kun huomasi reissun lähenevän loppuaan. Tämä tosin vasta enempi kouluikäisenä kun aika autossa kului aika pitkälti kirjojen parissa ja maisemia katsellen.

Mutta sinäpä tunnet oman lapsesi parhaiten! Jos tämä on eka rissu tätä laatua, niin aloita varovasti. :) Olisi varmaan hyvä pitää aikataulu niin joustavana, että jos lapsi kyllästyy jatkuvaan siirtymiseen paikasta toiseen, niin voi viettää pari ylimääräistä päivää paikallaan jossain kivassa paikassa.

Varmaan tiedätkin sivuston, mutta siltä varalta, että on mennyt ohi, niin Pallontallaajat.net. Siellä on ihan varmasti keskusteluja lasten kanssa matkustamisesta. Ja nimenomaan omatoimissesti. :)

Kiitos! Tuo pallontallaajat ei ollut tuttu, täytyy tutustua.
Tuo paikkojen varaaminen etukäteen tuo reissuun kyllä ikävän aikataulun, eikä mahdollista lapsen ehdoilla menoa.
No, täytyy laittaa harkintaan koko idea.

En ole (vielä!) reilannut lasten kanssa, mutta kunhan ovat vähän isompia, se olisi haaveena joskus tehdä...

Itse olen kyllä joskus reissannut vanhempieni kanssa niin, että majoitusta ei ollut etukäteen varattuna. Tosin matkustimme vuokratulla autolla, ja kohteet olivat pieniä paikkakuntia, joissa oli paljon pieniä guest houseja. Kyllä spontaanimpikin reissaaminen onnistuu, eli kaikkea ei tarvitse olla varattuna kovin paljon aiemmin. Voihan sen majoituksen varata vaikka puhelimitse tai netin kautta esim. päivää tai kahta ennen saapumista, kun tietää minne on menossa.

Ja kaikki hostellit eivät ole mitään nuorison biletyshostelleja. Esim. Saksassa on paljon myös sellaisia "aikuiseen makuun" olevia hostelleja, joissa voi olla jopa sellaisia huoneita, joissa on oma keittiö. Mutta toisaalta eihän reilatessa ole pakko millään minibudjetilla mennäkään, ideana kai on junalla reissaaminen ja suunnitelmien vapaus yms.

Joo, itse olen saanut aina majoituksen järjestettyä paikan päällä, joskus olen soittanut etukäteen ja varannut (jos on ollut tiedossa pari hotellin nimeä) tai sitten olen esim. kävellyt suoraa paikalliseen matkailuneuvontaan ja varannut siellä.
Että eiköhän se onnistuisi myös lapsen kanssa niin.
Mutta, katsotaan onko vielä sen aika vai odottelenko pari vuotta.