Lapsen kujettaminen etälle, pieni kysymys tästä aiheesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiedoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiedoton"

Vieras
Eli siis kun kuljetukset menee puoliksi, niin voiko joku muu (uusi puoliso, isovanhempi, ystävä tms.) kuljettaa lapsen toiselle vanhemmalle?

Tilanne siis se, että pitäisi viedä lapsi isälle mutta minulle tulikin este, uusi avopuolisoni voisi viedä lapsen isälle. Lapsen isä sanoi, että minun pitäisi olla mukana... onko tästä jotain "virallista" tietoa?

Etän kuuluu kuljettaa, ellei asiasta ole kirjallisesti toisin sovittu. Sanoi lastenvalvoja. Ja mun ei ainakaan ole minkään valtakunnan pakko antaa lastani kenenkään muun paitsi toisen vanhempansa mukaan, PISTE. Joten etä joko hakee, tai sitten menevät bussilla / taksilla tms. Mitään retkusukulaista on ihan turha lähettää meidän ovelle lapsia norkumaan.

Mulla on nykyinen avopuoliso kuljettanut lasta, matkaa yli 100km. Eikä etä ole valittanut, muuten saisi ite kuskata nekin matkat. Varmaan kysyisin ap:n tapauksessa etältä, onko ok että nykyinen avopuolisosi kuskaa vai haluaako etä hoitaa kuljetukset itse. Tuskinpa tosta nyt mitään lakia on olemassa..

[QUOTE="vieras";27535665]Onko tässä muuten virallista "oikeaa" asiansuhteen. Kuuluuko kuljettamiset kokonaan etä-vanhemmalle vai puoliksi?[/QUOTE]

Tapaamissopimusta ei tarvitse tehdä kirjallisena, ja jos vanhemmat kykenevät sovussa asioista sopimaan, he voivat sopia aivan miten päin vaan. Mutta yleinen käytäntö on ( ja myös ohjeistus sosiaaliviranomaisilla), että etävanhempi vastaa tapaamisten kuljetuksista / kuluista. Toisaalta myös lähivanhemman tulisi tukea tapaamisia, eli joskus voidaan tulkita niinkin, että myös lähivanhempi voisi osallistua.

[QUOTE="vieras";27535763]Tapaamissopimusta ei tarvitse tehdä kirjallisena, ja jos vanhemmat kykenevät sovussa asioista sopimaan, he voivat sopia aivan miten päin vaan. Mutta yleinen käytäntö on ( ja myös ohjeistus sosiaaliviranomaisilla), että etävanhempi vastaa tapaamisten kuljetuksista / kuluista. Toisaalta myös lähivanhemman tulisi tukea tapaamisia, eli joskus voidaan tulkita niinkin, että myös lähivanhempi voisi osallistua.[/QUOTE]

Jäi vaivaamaan tämä, joten lukaisin vielä oikeusministeriön ohjeistuksen. Siinä sanotaan, että kuljetuksista vastaava henkilö voi olla kumpi tahansa, etä tai lähi, ja suuret (yli 100 euroa) tapaamismatkoista aiheutuvat kulut luetaan vähennyksenä sille vanhemmalle, joka niistä vastaa. Eli ei missään vaadita etävanhempaa vastaamaan kuljetuksista ja niiden kustannuksista.

Yhteistyössä