Lapsen näköinen nimi (nimen keksimisestä kysymys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MolliMelooni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä esikoisen nimi oli jo alusta asti selvää odotusaikana. Sen nimen sai. Kauan meni oppia silti kutsumaan häntä sillä nimellä, tuntui kuitenkin hiukan "vieraalle".
Toiselle lapselle oli monta nimeä mitä mietittiin, mutta ne tyssäsivät lähinnä molempien eri makuihin. Kerran sitten pätkähti nimi mieleen jota ei oltu edes koskaan ajateltu, olihan se aika vanhanaikainen mummo nimi mutta tyttö oli ihan nimensä näköinen. Mies oli samaa mieltä ja sen nimen tyttö sai. Helppoa oli puhutella häntä juuri sillä.
Kolmannelle lapselle keksittiin nimi päivää ennen kuin lähdettiin synnärille. Lapselle sopi se nimi hyvin.Jos ei olisi sopinut niin olisi luultavasti saannut ihan muun nimen jo mietityistä.

Minulla on pojalle jo nimi tiedossa, vaikkei vauvaa vielä ole. Tytön nimeä en ole tähän päivään asti keksinyt, itse haluaisin, että olisi niin, että lapsilla olisi jo hyvissä ajoin ennen syntymää nimet valmiina, että ehtisi tottumaan niihin nimiin.

Niin tuli tästä ketjusta mieleen asia tavallaan päinvastoin.... onko kuinka monelle tullut vastaan joku aikuinen, jolla tuntuu olevan "väärä" nimi? Minulla on pari kertaa ollut, että en tahdo millään muistaa ihmisen nimeä oikein, kun minusta ihminen on esim. Minna eikä Kerttu. Muutamalla tutulla on käytössä tavallaan lempinimi, joka ei ole lyhenne oikeasta nimestä. Esim. yksi Mika on kaikille Mikko ja ennen luulin sen olevan se oikea nimi. Meillä ei ole kellään lapselle tullut sitä odotusaikana mietittyä nimeä, vaan se on muuttunut vauvan synnyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26051823:
Mun ajatusmaailman mukaan paljon rääkyvälle vauvalle voisi antaa nimeksi Myrsky. Rumasta pojasta voisi tulla Yrjö. Hennosta vauvasta Siru. Noin esimerkkeinä siitä miten lapsi voi olla nimen näköinen.

Jaa, voisihan se olla noinkin :D En edes uskoisi, että lapsi voi olla nimensä "näköinen", jollei meidän keskimmäisen nimi olisi ollut tavallaan yllätys jopa omille vanhemmilleen. Miten voi tulla jostain nimi, jota ei ole missään kohtaa ajatellut, ei ole suvussa eikä ole muotinimi? Uskomattomaltahan se kuullostaa, mutta näin vain kävi ja lapsi on oikeasti nimensä oloinen ja "näköinen", vaikka ulkonäkö on ihan tavallinen :D

Siinähän se olisikin, jos sattuisin saamaan lapsen, joka näyttää Matilta. Se olisi karmeaa, sillä en missään nimessä haluaisi antaa lapselleni nimeksi Matti :D

En minäkään oikein ymmärrä tuota näyttämisjuttua. Meillä lapsen nimi päätettiin jo raskausaikana ja se sitten annettiin pojalle. Minä en voi kyllä ymmärtää sitä, että toiset vielä ristiäispäivänäkin pohtivat, että mikä tästä nyt tulee. En minä ainakaan osannut työnimellään lasta kutsua enää synnyttyään, ja pitikin varoa, ettei käyttänyt oikeaa nimiä sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät vielä nimeä tienneet :)

Siinähän se olisikin, jos sattuisin saamaan lapsen, joka näyttää Matilta. Se olisi karmeaa, sillä en missään nimessä haluaisi antaa lapselleni nimeksi Matti :D

En minäkään oikein ymmärrä tuota näyttämisjuttua. Meillä lapsen nimi päätettiin jo raskausaikana ja se sitten annettiin pojalle. Minä en voi kyllä ymmärtää sitä, että toiset vielä ristiäispäivänäkin pohtivat, että mikä tästä nyt tulee. En minä ainakaan osannut työnimellään lasta kutsua enää synnyttyään, ja pitikin varoa, ettei käyttänyt oikeaa nimiä sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät vielä nimeä tienneet :)

Mä en taas ymmärrä sitä käytäntöä, ettei lapsen nimeä voi kertoa ennen ristiäisiä. Miksi sitä pitää pantata sinne asti? Jos nimi on jo syntyessä tiedossa, miksi sitä ei voi alkaa käyttämään?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26051958:
Mä en taas ymmärrä sitä käytäntöä, ettei lapsen nimeä voi kertoa ennen ristiäisiä. Miksi sitä pitää pantata sinne asti? Jos nimi on jo syntyessä tiedossa, miksi sitä ei voi alkaa käyttämään?

Kai jotkut vaan haluavat säästää sen nimen julkistamisen ristiäisten kohokohdaksi. Itse kyllä alkaisin käyttää nimeä jo raskausaikana.

Yhteistyössä