Lapsen nukuttaminen ulkona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmetys"

Vieras
Itse en ole tätä menetelmää ikinä suosinut,toki lapseni vauvana nukahti vaunulenkillä vaunuihin mutta erikseen en ole ulkona ruvennut nukuttamaan. Hyvin on nukkunut aina sisällä,2-3 tuntia yleensä.
Sanotaan että lapsi nukkuu paremmin ja pitempään ulkona,hyvähän se on... Onko se niin että puet lapsen ja laitat vaunuihin/rattaisiin ja keinutat kunnes nukahtaa?
Eikös tuo ole vähän työlästä.Pakkohan se on heilutella jos nukutettavana on jo isompikin lapsi,sehän kiipee sieltä muuten jo pois.Sitä ihmettelin myös että mitä järkeä on nukuttaa jotain 2 vuotiasta vielä vaunuissa ulkona?
Eikö lapsen ole hyvä oppia nukkumaan sisälläkin,ilman mitään keinutteluja? Ulkoilua tulee kyllä päivittäin muutenkin....

Noo...tapahan tämä on...ja aika harvinainen muualla maailmassa. Meillä on kaikki nukahtaneet iteksiään vaunuihin - ei oo tarvinnu pukella - raittiissa ilmassahan on ihana nukkua - oletko itse kokeillut? Meillä ulkonukuttamiset on loppuneet vauva-ajan loputtua eli taaperoita en ole enää ulos nukuttanut. Minusta se oli vain kätevää - oli helppo lähteä liikkeelle, kun lapsi oli jo valmiina vaunussa eikä tarvinnut odotella päiksyjen loppumista. Yhdessä päiväkodissa tiedän, että on ihana ulkonukuttamispaikka, sellaisissa riippusängyissä nukkuvat "ulkotilassa" :-).

Vauvana meidän esikoistyttö yleensä nukahti jo siinä vaiheessa kun sai ulkovaatteet päällensä :D
Ja se riitti, että työnsi vaunut ulos (jos halusi itse jäädä sisään tekemään kotitöitä tms).

Itselleni tämä vauvan nukutus oli kuitenkin hyvä syy päästä itsekin ulos tekemään reipas kävelylenkki. Tilanteesta riippuen kävelin 30-60 minuuttia ja tulin sitten kotiin lapsen jatkaessa uniaa.

Nyt toisen vauvan kanssa taas vaunuun nukutus on ainoa vaihtoehto, koska onhan kohta 3-vuotiaan energisen lapsen päästävä ulos 2-3 kertaa päivässä. Vauva siis nukkuu omalla pihalla tai puistossa minun touhutessa isomman kanssa.

Jos joskus jostain syystä ulos ei päästä, niin meidän lapset on vauvana ollut sellaisia että nukkuvat tosi huonosti ja lyhyitä unia sisällä.
Esikoinen kyllä sitten jotenkin ihmeesti oppi nukkumaan sisällä n 2v iässä.

Minut varmaan kivitetään tästä hyvästä. Meillä on tuo nuorimmainen nukkunu vielä 3v päiksyt vaunuissa.Se oli hänestä niin mukavaa hommaa, että itte halus.Varmaan viläki nukkus päiksyt ulkona, mutta onneksi vaunut on jo pienet, että hää ei enhän niihin mahu =)

[QUOTE="vieras";25533382]Minut varmaan kivitetään tästä hyvästä. Meillä on tuo nuorimmainen nukkunu vielä 3v päiksyt vaunuissa.Se oli hänestä niin mukavaa hommaa, että itte halus.Varmaan viläki nukkus päiksyt ulkona, mutta onneksi vaunut on jo pienet, että hää ei enhän niihin mahu =)[/QUOTE]

Mä muistan ikuisesti, kun olin kaverini luona kylässä jän hän laittoi oman jo vähän yli 3-vuotiaansa ulos päiväunille.
Unien jälkeen poika oli itse noussut pois rattaista ja soitti ovikelloa ja kertoi, että "äiti mä heräsin" :D

[QUOTE="mie";25533409]Mä muistan ikuisesti, kun olin kaverini luona kylässä jän hän laittoi oman jo vähän yli 3-vuotiaansa ulos päiväunille.
Unien jälkeen poika oli itse noussut pois rattaista ja soitti ovikelloa ja kertoi, että "äiti mä heräsin" :D[/QUOTE]

Mikä onkaan parempi paikka nukkua kuin ulkona raittiissa ilmassa - ah - pitäisiköhän alkaa kehittelemään itsellekin uinupaikka pihalle :-).

Ai että ulkona nukuttaa makeasti! (oletteko koskaan nukkunut talvella teltassa?) Ei sitä raitista ilmaa saa koskaan liikaa (tietty ilman puhtaus on eri asia keskellä kaupunkia kuin täällä maaseudulla)

Joo, puen lapsen lämpimästi ja peitot päälle. Yli puolivuotiaalle olen laittanut rattaiden valjaat, yli 2v pääsee niistä jo itse pois mutta sitten pitää vain seurailla milloin herää. Laitan lapsen rattaisiin ja sillä välin kun puen itselleni kengät ja takin niin lapsi yleensä on jo nukahtanut, eli mitään heilutteluja ei ole tarvinnut =)

Meillä poika nukahtaa aina lenkillä rattaisiin. Miksi sitä siitä herättäään riisumalla, kärryt partsille ja ite tähän ikkunan vieree koneelle sivu silmällä vahtimaan :)

Meillä 8kk ikäinen nukkuu hyvin ulkona. eilisetkin päikyt olivat hiukan vajaa 5 tuntia. sisällä nukkuu max.30min.

Välillä joudun vaunuja heijjaaaan, mutta ei kauaa.Toisinaan nukahtaa heti kun laitan vaunuun.

Meilläkin lapsi (1v3kk) nukahtaa yleensä heti, joskus jo pukemisvaiheessa. Kaksi isompaa lasta olen nukuttanut aikoinaan sisälle, koska koin vaunuissa nukkumisen hankalaksi. Heille se ei siis sopinut, mutta tämä nukkuu paljon paremmin ulkona ja on nukkunut niin ihan pienestä.

Sehän se onkin, kun vaunuihin nukahtaa kun vain laittaa vaatteet päälle ja vaunuihin ja työntää vaunut partsille. Miten saisikaan sisätiloissa vauvalle samanlaisen ehdollistuman, kuin ulkovaatteet = uni. Sänkyyn täytyy hyssyttää ja rauhotella.

Ei ole ikinä tarvinnut keinuttaa .
Parhaimmillaan on vauva/lapsi on nukahtanut jo rattaisiin pukiessa .
Mulle oli ihan välttämätöntä että vauva nukkui rattaissa. Pääsi hakemaan esikoista kerhosta ei tarvinnut herätellä vauvaa että pääsi lähtemään ja vauva sai nukkua oman aikataulunsa mukaan .

mä en ole keinuttanut sisälläkään, niin en sitten ulkonakaan. Laps pukeisiin ja vaunuihin, isommalle vielä vyöt kiinni. Meidän vilperttien kohdalla olen päässyt helpoimmalla isompanakin laittaa vaunuihin nukkumaan ja edelleen yli 2v nukkuu kotioloissa vaunuissa päikkärit.

Ah, mikä oliskaan ihanampaa kuin ulkona nukkuminen :)

Yhteistyössä