Lapsen nukuttamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vittuuntunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-73:
Onko siitä lapselle jotain haittaa, jos nukkuu vanhempien vieressä/vanhempi lapsen vieressä ainakin osan yöstä?

Ei varmasti muuten ole mitään haittaa, mutta voi mennä tavallaan sekaisin siitä, kun toisinaan pääsee vanhempien viereen ja toisinaan (iltaisin) ei. Ja musta lapsen on hyvä oppia rauhoittumaan/nukahtamaan itse, se on taito siinä missä itse syöminen tai kuivaksi oppiminenkin.

Kiitos vastauksista. Joku kirjoitti rytmistä, sellainen meillä on, aina samaan aikaan päiväunet ja yöunet, siinä välissä ruokailuja ja ulkoilua. Isä osallistuu kyllä nukuttamiseen, mutta lähtee reissuhommiin eli olen viikot yksin.

Yöllä annan sen takia tulla viereen, ku en jaksa enää vauvan heräilyiden lisäksi juosta toisessa huoneessa. Joskus teen kyllä sitäkin kun jaksan, ehkä kokeilen nyt sitäkin.

Ja sille, joka on opettanut lapsensa heti omaan sänkyyn, olis kannattanut itsekin tehdä niin, onnea sulle. Oli tarkoitus kyllä tehdäkin niin, mutta olin liian laiska kun tuo lapsi oli tosi huono nukkumaan vauvana ja helpointa oli pitää vieressä. Kostautuu näköjään nyt tuon ajan laiskuus. Onneksi tää kakkos vauva on erilainen ku eka, tää nukkuu omassa sängyssä hyvin jo ja saa jatkaa samaa rataa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vittuuntunut äiti:
Kiitos vastauksista. Joku kirjoitti rytmistä, sellainen meillä on, aina samaan aikaan päiväunet ja yöunet, siinä välissä ruokailuja ja ulkoilua. Isä osallistuu kyllä nukuttamiseen, mutta lähtee reissuhommiin eli olen viikot yksin.

Yöllä annan sen takia tulla viereen, ku en jaksa enää vauvan heräilyiden lisäksi juosta toisessa huoneessa. Joskus teen kyllä sitäkin kun jaksan, ehkä kokeilen nyt sitäkin.

Ja sille, joka on opettanut lapsensa heti omaan sänkyyn, olis kannattanut itsekin tehdä niin, onnea sulle. Oli tarkoitus kyllä tehdäkin niin, mutta olin liian laiska kun tuo lapsi oli tosi huono nukkumaan vauvana ja helpointa oli pitää vieressä. Kostautuu näköjään nyt tuon ajan laiskuus. Onneksi tää kakkos vauva on erilainen ku eka, tää nukkuu omassa sängyssä hyvin jo ja saa jatkaa samaa rataa.

Moi, meillä kotihoidossa olleet lapset on jättäneet päikkärit pois n. kaksivuotiaina. Esikoisen kanssa taistelin ja suutuin monet kerrat kun en tajunnut, ettei tarvinnut enää päiväunia. Ihan turhaan stressasin niistä. Alkoi myös illalla nukkumaanmeno helpottua, kun jätti ne päiväunet pois. Jos teillä on vauva, voi tuo temppuilu illalla olla huomionhakua, niin kuin joku kirjoitti.... Yritä olla hermostumatta ja keksiä joku uusi rutiini iltoihin, voisitko peitellä lapsen nukkumaan ja jättää kuuntelemaan unilauluja kunnes nukahtaa?

Yhteistyössä