Lapsen opettaminen omaan sänkyyn.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ula-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ula-äiti

Vieras
Minulla on 1v4kk lapsi, jota olen nyt yrittänyt opettaa omaan sänkyyn omaan huoneeseen nukkumaan. Tähän asti on nukkunut minun vieressäni. Nukutan hänet sylissä ja kannan sitten sänkyyn (niinkuin olen aina tehnyt). Mutta muutaman tunnin päästä hän herää ja vaikka menen nukuttamaan hänet sinne omaan sänkyyn takaisin uneen, niin hän nukkuu korkeintaan puoli tuntia lisää ja herää taas itkemään. Tätä jatkuu kunnes otan hänet viereeni, jossa hän sitten nukkuu heräämättä aamuun asti.

Kannattaisiko minun ensin opettaa hänet siihen omaan sänkyyn minun makuuhuoneessani? Oliko liian raakaa laittaa suoraan omaan huoneeseen? Tai kannattaisiko minun opettaa hänet kaiken muun lisäksi nukahtamaan itsekseen sinne omaan sänkyyn omaan huoneeseen? Vai nukuttaa hänet iltaisin sinne sänkyyn?

Olen ihan ulalla että mitä tekisin. Saan toisen lapsen parin kuukauden kuluttua ja haluaisin ainakin ehjät yöt siihen mennessä, ettei ole sitten kahta yöheräilijää.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Alkuperäinen kirjoittaja ula-äiti:
Minulla on 1v4kk lapsi, jota olen nyt yrittänyt opettaa omaan sänkyyn omaan huoneeseen nukkumaan. Tähän asti on nukkunut minun vieressäni. Nukutan hänet sylissä ja kannan sitten sänkyyn (niinkuin olen aina tehnyt). Mutta muutaman tunnin päästä hän herää ja vaikka menen nukuttamaan hänet sinne omaan sänkyyn takaisin uneen, niin hän nukkuu korkeintaan puoli tuntia lisää ja herää taas itkemään. Tätä jatkuu kunnes otan hänet viereeni, jossa hän sitten nukkuu heräämättä aamuun asti.

Kannattaisiko minun ensin opettaa hänet siihen omaan sänkyyn minun makuuhuoneessani? Oliko liian raakaa laittaa suoraan omaan huoneeseen? Tai kannattaisiko minun opettaa hänet kaiken muun lisäksi nukahtamaan itsekseen sinne omaan sänkyyn omaan huoneeseen? Vai nukuttaa hänet iltaisin sinne sänkyyn?

Olen ihan ulalla että mitä tekisin. Saan toisen lapsen parin kuukauden kuluttua ja haluaisin ainakin ehjät yöt siihen mennessä, ettei ole sitten kahta yöheräilijää.

Meillä 2v sama homma käynnissä ja ei tulisi mieleenkään vielä omassa huoneessa nukuttaa vaan samassa huoneessa jossa mekin nukumme.
Alkuun meillakin heräilee ja itkeskelee,välillä menny jo hyvinkin yö.Tätä tosin jatkunut vasta 2vk,sitten kun menee jo viikkoja hyvin niin sitten voisin VASTA harkita omaan huoneeseen.

mun mielestä sun kannattais nyt ensi opettaa se lapsi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä ja kun sen taidon osaa niin sitte siirtää omaan huoneeseensa.Et sä pysty sitä sylissä nukuttaa enää ku vauva tulee.

Mä suosittelen kans tota pikkuhiljaa-tekniikkaa.
Meillä se oli esikoisen kans melki puolen vuoden rojekti, mutta kyllä se uni vaan nykyään tulee simmuun ihan ittekseen, omassa huoneessa ja omassa sängyssä. Toki tästä on nyt aikaa (neiti meni ekalle luokalle), mutta edelleen hän tulee äitin viereen yöllä. Ja joka ikinen yö... Äitin mielestä se on ihanaa :)

meidän "vauva" 1.4kk nukkuu minun vieressä yhä myös. en koe että olisi kiirettä opettaa omaan sänkyynsä. meillä on kummallakin mukava nukkua samassa sängyssä :) ei tarvitse kyllä nukuttaa syliin, vieressä olen kunnes nukahtaa.

mutta mä yritän epätoivosesti houkutella tuota vajaa 3-vuotiasta viereeni nukkumaan kun en "osaa nukkua" yksin kun mies on reissussa. Lapsi huutaa, "pieneen sänkyyn" kun äippä raahaa isoon...nukkuu siis omassa huoneessa.. ongelmansa kullakin.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ula-äiti:

Hei! Minä vein omaa lastani systemaattisesti ja valehtelematta noin 30- 40 krt/yö omaan sänkyyn noin kahden viikon ajan. En antanut periksi ja kun sen ymmärsi, että ravaamalla ei pääse minun viereen niin sitten se loppui. Neuvolen mukaan se pitää tehdä niin että kertoo ensiksi lapselle että vaikka tämä on nyt viimeinen yö äidin vieressä, nyt olet niin iso poika/tyttö että seuraavana yönä menet jo omaan sänkyyn nukkumaan. Kun lapsi on kerran käyty peittelemässä, sen jälkeen jos lapsi tulee huoneesta uos, otetaan lasta esim kädestä kiinni ja talutetaan omaan sänkyyn takaisin SANOMATTA SANAAKAAN!!!! Tätä toistetaan niin kauan kun on tarvis. Meillä tosiaan kesti kaksi viikkoa, mut luoja miten ihanaa kun lapsi sitten rupesi omassa sängyssä nukkumaan. Seuraavien lasten kanssa teinkin sitten niin, että laitokselta asti lapset nukkui omassa sängyssä ja kävin siellä yöllä imettämässä, eipä tarvinnut opettaa omaan sänkyyn nukahtamista.

Ota vain pikkuinen takaisin samaan huoneeseen missä itse nukut. Melko iso muutos tuo noin on. Meillä taapero nyt 3v nukkuu sivuvaunussa parisängyn toisella laidalla ja vauva 1v nukkuu pinniksessä toisella puolella. Molemmat tulee viekkuun yöllä. Mies sohvalla, mutta näin kaikki nukkuu parhaiten. Minä nukutan edelleen esikoisen sylissä joka ilta. Tisutan vauvan ensin ja vauva jää sen jälkeen isukin syliin nukahtamaan ja esikoinen saan niin tärkeän äidin sylin itselleen:)

Jep, vähitellen siirryttävä. Ensin samassa huoneessa ja sit omaan huoneeseen. Ja nukutat sinne sänkyyn, ei syliin. Totta kai toinen hätääntyy, jos on nukahtanut sylissä ja herää ihan eri huoneessa. Meillä opetteli vasta 4-vuotis synttäreiden aikaan omaan huoneesen ja tuntui, että aiemmin olisi ollut helpompaa.

Nyt teillä on kuitenkin melko kiire. Isommasta ei saa tuntua siltä, että hänet sysätään vauvan tieltä pois. Eli pitäis ehtiä sinne omaan ennen vauvan syntymää.

Kun ei minullakaan olisi mitään sitä vastaan että nukkuisi äidin vieressä :) On oikeestaan itsellä vähän orpo olo niinä iltoina kun menen nukkumaan ennenkun lapsi aloittaa tämän heräilyrumban :D Mutta olen yrittänyt miettiä järkevää ratkaisua ajatellen sitä kun vauva syntyy. Mutta ehkäpä se olisikin fiksuinta nyt opettaa lapsi nukahtamaan itsekseen. Alkaa tosiaan jo olla vähän hankalaa tämä syliin nukuttaminen kun masulla alkaa olla kokoa...

Vauvan olen ajatellut laittaa heti alusta alkaen omaan sänkyyn, joten siinä mielessä ei välttämättä ole maailmanloppu jos esikoinen nukkuu vielä vieressäni silloin. On kyllä tuntunut vähän kylmältä laittaa häntä omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen, kun toinen on vielä niin pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ota vain pikkuinen takaisin samaan huoneeseen missä itse nukut. Melko iso muutos tuo noin on. Meillä taapero nyt 3v nukkuu sivuvaunussa parisängyn toisella laidalla ja vauva 1v nukkuu pinniksessä toisella puolella. Molemmat tulee viekkuun yöllä. Mies sohvalla, mutta näin kaikki nukkuu parhaiten. Minä nukutan edelleen esikoisen sylissä joka ilta. Tisutan vauvan ensin ja vauva jää sen jälkeen isukin syliin nukahtamaan ja esikoinen saan niin tärkeän äidin sylin itselleen:)

ihana tisutus kuvaus tässä :hug: huokuu äidillinen lämpö ja lapsen kiintymys tissiin :hug: alko tehhä ittekki mieli imettää :p

Yhteistyössä