lapsen opettaminen omaan sänkyynsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iinukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iinukka

Vieras
jep..tiedän kyllä ois pitäny laittaa heti vaan omaan sänkyyn eikä edes opettaa nukkumaan vieressä. pieni herra on nyt 2,5 v ja ois korkea aika oppia nukkumaan omassa huoneessaa. keskessä nukkuu.kova on kääntyilemään ja potkimaan unissaa. ja ei tuo mikään ihan pienikään enää ole :) kooltaan, että ahdasta on meillä.

ei millään jää omaan sänkyynsä ellei ole ihan tois väsynyt.mun pitäs olla siinä sen vieressä siihen asti kun nukahtaa.tiedän siihenhän se on oppinut..
sitten kun oon lähdössä pois niin kuuluu "äiti älä jätä" "tahtoo äitin viereen"
arvatkaa vaan voiko niiten isojen kyynelsilmien edessä olla kovana. :(
joskus kun on nukahtanut,niin kannetaan omaan sänkyyn.siellä nukkuu sitten ihan kiltisti aamuun asti vaikka välillä heräisikin.

vauvakin on meille tulossa.olisi tarkoitus että oppisi ennen vauvan syntymää,niin ei tulisi hänelle sitä tunnetta että joutui pois vauvan tieltä.
eikä sitten heräisi aina vauvan itkuun.

antakaa mulle vinkkejä miten tän sais toimimaan.

No ei siinä muu auta kun viet lapsen illalla omaan sänkyyn, annat iltapusut ja -halit ja sanot hyvää yötä. Sitten viet vaan joka kerran takaisin omaan sänkyyn jos sieltä pois tulee. Samoin yöllä. Jos kerrankin annat periksi niin homma on taas alkutekijöissään.
Meillä lapset kyllä nukkui samassa huoneessa kun vauva syntyi, eikä esikko kertaakaan herännyt vauvan itkuun. Sitten kun vauva oli vajaan vuoden siirtyi omaan huoneeseen ja siellä on nukkunut siitä asti. Eikä ole koskaan tarvinnut lapsia nukuttaa, kun eivät ole siihen oppineet. Ihan itse nukahtavat omaan sänkyyn.

tyttö nyt 1v4kk ja nukkunut vauvasta saakka meidän sängyssä suosiolla kun ei tahtonut nukkumisesta tulla mitään pinnasängyssä. öiden jälkeen oli kaikki väsyneitä. nyt kun tuota kokoa on tullut niin on myös käynyt ahtaaksi.eli ostettiin hälle oma jatkettava sänky ja laitettiin se meidän sängyn ja seinän väliin niin että on kiinni kummassakin. hän pääsee sieltä kömpimään yöllä viereen ilman herättelyjä jos tahtoo. on nyt pari viikkoa nukkunut hyvin omassa sängyssä. muutamana yönä tullut viereen, mutta on siitä myös itse kömpinyt omaan sänkyyn takaisin kun on saanut hellysannoksensa tankattua.

Meillä oli sama homma. Tyttö itki ja vaikersi eikä suostunut jäämään omaan sänkyynsä yksin. Oli tottunut nukuttamiseen joten nukutettiin. Istuttiin vieressä ja hiljokseen siirryin vähän kauemmas lukemaan kirjaa. Tyttö nukahti. Yöllä sai tulla viereen jos heräsi ja aluksi heräsikin joka yö.

Jonkin ajan päästä alkoi mennä koko yö omassa sängyssä. Nyt ikää on 3v7kk (ollaan 6kk sitten aloitettu operaatio oma sänky) ja kahden viikon ajan on jäänyt yksin nukahtamaan sänkyynsä. Aluksi puhuttiin asiasta ihan ajatuksen tasolla ja sitten sanoin yks aamu että illalla sä voit jäädä yksin nukkumaan. Luvattiin uusi palapeli kun on nukahtanut omikseen kolmena iltana. Hankittiin uusi yövalo ja se saa olla päällä koko yön.

Nyt on pari viikkoa jäänyt itsekseen nukkumaan. Luetaan satu tai lauletaan pari laulua, sitten "mitä kivaa tänään oli"-kysymys ja pieni hetki juttelua. Pusu ja hali, hyvän yön toivotus ja aamulla leikitään-lupaus. Sinne nukahtaa hetken päästä itsekseen.

Mun mielestä lapselle täytyy antaa aikaa sopeutua asiaan eikä vaan niin että sä nukut nyt yksin ja sillä selvä.

Meillä vielä 5v. poika tulee meidän sänkyyn yöllä jos sattuu heräämään. On aika rasittavaa, kun on kans sellainen potkija. Meille myös vauva tulossa ja pelottaa et potkasee mua mahaan joskus. Mites teillä onnistuisi jos siirtäisitte nyt aluksi pojan sängyn teidän makkariin (jos mahtuu) ja opettelis aluksi siellä omassa sängyssä nukkumista. Sit vois pikkuhiljaa alkaa kokeilla sitä omassa huoneessa nukkumista. Tsemppiä! kai sitä joskus vielä kaipaa niitäkin aikoja kun lapset tuli samaan sänkyyn, sit kun eivät enää tule...

miksi lapsi pitäisi pakolla saada nukkumaan omaan huoneeseen, kun nähtävästi hänellä ei ole siihen valmiuksia tai omaa halua??
onko taas niin, että vanhemmat tahtovat omaa aikaa,johon lapsi ei kuulu.

miksi on liian hankalaa antaa lapsen nukkua samassa huoneessa ja vaikka sänky lähellä vanhempien sänkyä siten, että saa tulla viereen mikäli pelottaa.

meillä oli ensin pinnis oman sänkymme jatkona ja myöhemmin sitten isomman lapsen sänky ja omaan huoneeseen siirryttiin sitten kun lapsi sitä pyysi ja sieltäkin vielä sai tulla viereen, jos pelotti.

ihminen on laumaeläin ja miten lapselle voit selittää sen seikan, että hänen pitää rohkeasti nukkua omassa huoneesaan, koska vanhemmat ovat niin päättäneet, mutta vanhemmat itse saavat nukkua yhdessä?ai niin.. ja jos lapsen pakottaa erilleen vanhemmistaan jo synnärillä niin ei tarvitse edes selittää mitään,eikä lapsi pääse mitenkään häiritsemään vanhempiensa elämää, joten nyt ymmärrän miksi jotkut niin tekevät :) tai kaipa syy voi olla sekin, että vanhemmat ovat niin pelkureita etteivät uskalla yksin nukkua ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tsipatui:
miksi lapsi pitäisi pakolla saada nukkumaan omaan huoneeseen, kun nähtävästi hänellä ei ole siihen valmiuksia tai omaa halua??
onko taas niin, että vanhemmat tahtovat omaa aikaa,johon lapsi ei kuulu.

Niin no voihan sitä perhepetiä käyttää ehkäisynäkin...

Mitenkäs jos yrittäisitte semmoista tarrataulu systeemiä???
Eli kun yksin rupeaa nukkumaan/nukkuu omassa sängyssä saa tarran ja sitten muutaman tarran jälkeen joku isompi lelu yms....
Meillä ollut tämä käytössä mutta ei ole toiminut,yritetään kannustaa poikaa nukkumaan koko yö omassa sängyssä mutta kampeaa joka yö meidän väliin,osaa tulla niin hiljaa ettei edesä herätä siihen ;o)
Puolen vuoden aikana on kaksi tarraa saanut eli välttämättä ei kaikilla toimi...

Eli minäkin voisin hyviä vinkkejä ottaa vastaan.....

Yhteistyössä