lapsen päivähoidosta asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shenda81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shenda81

Aktiivinen jäsen
11.01.2008
1 618
0
36
tyttöni menee elokuun alusta päiväkotiin ja olis kysymystä hoitoajoista.

Teen aika paljon viikonloppuja ja sunnuntaita eli mulla 2-3 vapaa päivää vikolla.Ja silloin meinasin etten vapaa päivänä vie lasta tarhaan mutta kaverini oli sitä mieltä että kannattaa viedä koska rutiinit tärkeitä.....

Onko näin????

Lapselle tulisi hoitopäiviä viikossa silloin tietysti vähemmän jos mä olen kotona.

Ja mites jos mä meen klo 15 töihin ja mies hakee lapsen 17.30,niin kannattaisko mun viedä jo päiväunille tarhaan n. klo 12 vai vasta esim puol 3?????

Voitte vapaapäivinä noudattaa kotona samoja rutiineja/päiväjärjestystä kuin hoidossakin ollessa. Tottakai kannattaa pitää lapsi kotona jos sulla on vapaata. Kerkeekö lapsi kotona ollessa nukkua päiväunet ja syödä välipalan ennen puol3? Jos kerkeää, niin veisin vasta silloin.
Tarhassa mennään monesti päiväunille jo vähän ennenkin klo.12, voi olla että lapsen on vaikeeta rauhoittua päiväunille jos viedään suoraan sänkyyn kun tulee hoitoon. Joskus tietysti jos haluut hetkisen omaa aikaa, niin voit viedä lapsen tämmöisinä päivinä hoitoon jo klo.11, jolloin kerkeää rauhassa syödä hoidossa ennen nukkumaanmenoa.

Nämä on sitten vaan minun mielipiteitä, toki teette niin kuin teidän perheelle sopii.

meidän omahoitajakin suositteli tuota että kun menen kolmeen töihin niin veisin jo klo 12 aikaan lapsen hoitoon.
Ja tosiaan ajattelin pitää kotona silloin kun mulla on vapaapäivä....kerkee olla tytön kanssa ihan kunnolla.Meillä tehty silleen kivasti että vapaa päivät on peräkkäisinä päivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja shenda81:
meidän omahoitajakin suositteli tuota että kun menen kolmeen töihin niin veisin jo klo 12 aikaan lapsen hoitoon.
Ja tosiaan ajattelin pitää kotona silloin kun mulla on vapaapäivä....kerkee olla tytön kanssa ihan kunnolla.Meillä tehty silleen kivasti että vapaa päivät on peräkkäisinä päivinä.

Teidän ei sit tarvii edes maksaa täyttä hoitomaksua jos hoitopäiviä on varattu kuukaudessa 13, tai vähemmän.

Siis mitä ihmettä, kysytkö tosissas että vietkö lapsen hoitoon vaikka sulla on monta vapaata viikolla?
Koska ajattelit viettää aikaa lapses kanssa, jos vapaapäivinäkin viet sen hoitoon?
Meilläpäin ainakin vuoropäiväkodit pyytää vuorolistat vanhemmilta ja lapsi on hoidossa vain silloin kun vanhemmat ovat töissä (kuten järkikin sanoo).

lapsesi on? Alkuvaikeuksien ja rutiinien löytymisen jälkeen voisi kuvitella, että lapsestasi on mukava olla kotona silloin kun äitikin on. Usein päiväkodit toivovat, että vanhemmat ilmoittavat työvuorot, jolloin lapsi ei tule hoitoon, kun vanhemmalla on vapaata. Myöskään lomien aikana ei hoitoon viedä, lapsikin tarvitsee lomansa. Kyllä lapsesi oppii omat rutiinit, vaikka joskus tulisikin vapaapäivä keskelle viikkoa. Etenkin, jos lapsi on terve ja normaalisti kehittyvä. Jos lapsellasi on jokin neurologinen poikkema, kuten vaikkapa Aspergerin syndrooma tai autismi, ovat rutiinit ja rituaalit erityisen tärkeitä. Silloin voisi ajatella hoitoon viemistä sosiaalisena tukitoimena lapsen parhaaksi. Muussa tapauksessa lapselle on parasta hoitoa olla kotona silloin kun vanhempikin on!

Neuvottele tarhan kanssa sopivasta hoitoon viemisen ajasta, mikä sopii lapsesi päiväunien ja päiväkodin touhujen kanssa yhteen. Ehkä on hyvä viedä hänet jo lounaalle ja siitä voi hyvin jäädä unille. Siinäkin voi varmaan käyttää joustoa, joskus voi viedä vasta välipalalle ja hiukan leikkimään ennen kuin isä hakee.

Meillä ollut lapsi aina jomman kumman vapaa päivät kotona, se näkyy kuiten hoitomaksussakin. Kyllä lapsi oppii mitkä on hoitopaikan ja kodin rutiinit, meillä ne ei kauheasti toisistaan poikkea.

Meille sanottiin silloin, kun tein vielä vuorotyötä, että lapsi olisi hyvä tuoda päiväkotiin viimeistään kymmeneltä. Silloin ehtii mukaan siihen päiväkotirytmiin ja rauhoittuu paremmin päiväunille.

Tyttö on nyt 1v10kk ja tottakai aion pitää kotona silloin kun itse olen kotona.Kysyin vaan kun kaverini oli kovasti sitä mieltä että hoitoon myös vapaa päivänä edes pariksi tunniksi.

Yhteistyössä