Lapsen päiväkoti vaatteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mummy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mummy"

Vieras
Alkaa päiväkoti pojalla tulevalla viikolla ja loma takana. Paljon on tullut mittaa tuolle taaperollemme ja on tarvinut ostaa taas paljon uusia vaatteita. Mitä pidätte lapsillanne päiväkodissa päällä? Toistuvasti päiväkodissa ihastellaan lapsemme vaatteita ja huolehditaan että jos sattuvat likastumaan. Miksi ihmeessä? Lapsellamme on paljon värikkäitä vaatteita Meandi, Småfolk... eli ihan tavallisia käyttövaatteita trikoota ja velouria. Vaatteet on ostettu ihan käytettäväksi. Mikäli lapsi on hoidossa 8 tuntia päivässä, onhan se kiva että lapsella on mukavat ja asianmukaiset vaatteet päällä sisällä ja ulkona. Minulle on tärkeää että vaatteet kestää kulutusta ja pesua. Olen todennut että pääsen halvemmalla ostamalla tiettyjä merkkejä jotka pitää värinsä ja muotonsa kovassakin käytössä. Pitäisikö tarhassa pitää ainoastaan venyneitä, vanuneita ja kuluneita vaatteita? Valmiiksi jo ottaa päästä että saa sanoa kymmeniä kertoja että meidän lapsen vaatteet voi olla ruuassa, maalissa, kurassa tms. ja ne sitten vaan pestään kotona.

Mutta jotkut vanhemmat on oikeasti niin tarkkoja vaatteista, varsinkin jos on jotakin "merkkiä".

Mä olen sanonut kaikille hoitajille heti alkuun, että meidän lasten vaatteita ei tarvi sääliä, jos ne likaantuu niin sitten pestään.

Tuntuu hassulta, että joku päiväkotityöntekijä olisi näin kommentoinut vaatteitanne. Olen kohta 10 vuotta ollut päiväkotityössä, eikä kyllä kukaan työkavereista juurikaan ole kiinnittänyt huomiota lapsen vaatteisiin. Yleensä lähdemme siitä ajatuksesta, että leikki on lapsen työ, ja lapsi leikkiköön ja touhutkoon niillä vaatteilla jotka vanhemmat ovat hänelle laittaneet.

Tosin pari kertaa uralla on tullut vastaan vanhempia, jotka ovat olleet hyvin tarkkoja lapsen vaatteista. Esimerkiksi yksi vanhempi suuttui tulisesti lapselleen aina, jos lapsi oli liannut ulkopukunsa leikeissä. Ei ymmärrä... Kamalaa, jos lapsen pitää alkaa vaatteitaan varomaan eläessään?? Ehkä sitten päiväkodissanne tällaisia vanhempia on ollut paljon, ja hoitajat ovat alkaneet varoa? Itse en kyllä käytöstäni muuttaisi vain vanhemman "oikkujen" takia, kyllä vaatteet palvelevat lasta eikä toisinpäin.

Meidän likalla on vaatteita ihan laidasta laitaan päikyssä käytössä. Ihan perus henkkamaukasta tommy hilfigeriin ja paljon siitä väliltä. Mä en ikinä laittaisi lapselle päälle mitään kulahtanutta, venähtänyttä saati sitten tahraista kampetta.
Mulle myös on pääasia että lapsella on tarkoituksen mukaiset vaatteet päällään. Ja tosiaan, jos menevät likaiseksi, niin sitten pestään.
Ystäväpiirissä on muutama tyyppi jotka ostavat mukuloilleen päiväkotiin tarkoituksella "huonompia" vaatteita. Esim monella muksulla käytetyn ulkohaalarin josta kaikki lämpö ja ominaisuudet on aikapäiviä sitten hävinneet. Ja sitten kauppareissuilla käytetään sitä uutta tickettiä tai pop haalaria . Kummassakohan paikassa enemmän niitä teknisiä ominaisuuksia tarvitaan??? Perusteluna tähän oli, että eihän sitä uutta haalaria voi päiväkotiin laittaa, kun sitten se kuluu ja jälleenmyyntiarvo laskee :/

Onko ap:n Småfolkin paidat oikeasti kulutusta kestäviä? Kun nehän haalistuu jo ekassa pesussa, ja nyppyyntyy pienessä ajassa tosi pahasti. Meandin paidatkin ovat olleet ihan surkeita meillä ja monella muullakin. Meillä yteen Meandin paitaan tuli ekassa pasussa jälkeen jotain ihmeellisiä vaaleita laikkuja, ja toinen tuli täyteen pieniä reikiä. Ja siis samoissa koneissa pestiin paljon muitakin vaatteita, joille ei tapahtunut mitään.

Minusta ylihinnoilteltuja ja laaduiltaa surkeita molemmat merkit. H&M:llä ja Lindexillä on huokeampia vaattteita,, mutta minusta laadultaan paljon parempia. Ja ihan värikkäitä ja kivoja löytyy heiltäkin.

Kalliimmista merkeistä ainoastaan Molo ja Lego sekä Kameleont Design ovat olleet todella hyvänlaatuisia, muita arvokkaampia en ole kokeillut.

meilläkin on kyllä päiväkodin puolelta pahoiteltu, että esim. valkoiset legginssit (ihan H&M:ää) ovat ruskeat hiekkaleikkien jälkeen, mutta vastaukseksi olen aina sanonut, että käyttöön ovat tarkoitettuja ja valkoiset ovat kesähelteillä viileämmät kuin esim. mustat. toiseksi itse tykkään pukea lapset nätisti päiväkotiin, sillä meidän päiväkodissa kuvaavat paljon ja kuvat tulevat lasten kansioihin - onhan se lapsistakin isona kivempi katsella kuvia, joissa kauniit ja väreiltään yhteensopivat vaatteet itsellä päällä kuin kulahtaneet ja reikäiset... joten laitat sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä ja sanot niin monta kertaa kuin tarvitsee, että meidän lasten vaatteita saa käyttää sisällä ja ulkona, pestään kun likaantuvat ja hankitaan lisää, jos menevät rikki. meillä ainakin pahoittelu loppui parinkymennen "vaatteet on täällä käyttöä varten"-sanomiskerran jälkeen. merkittömiä tai eivät, niin lto:ta peesaten "vaatteet palvelevat lasta" :)

Meillä lapsella päällä kaikkea Calvin Kleinista, Kenzosta, DKNY:sta ja Christian Diorista henkkamaukkaan.Ikinäei ole kukaan kysynyt tarhassa vaatteiden varomisen päälle eikä ole mielestäni tarvetta kysyä.

Meillä on kans samalla lailla. Ei meillä ole mitään ihmeellisiä merkkivaatteita, Reimaa ja Tuttaa aikalailla kaikki kylläkin, niinkuin melkein kaikilla täällä päin. Muutaman kerran on hoitaja nolona sanonut: "Me vähän harjoiteltiin itte syömistä ja tää paita meni likaseks." tai "***** kaatui pihalla ja nyt nää housut on likaset." Mä oon kattonu vähän hämilläni ja kertonut, että sitte ne pestään, kyl meillä on pesukone. Ei ole mitään ihmeellisiä vaatteita likalla päällä, katon vaan että on siistit ja puhtaat. Ei muuta, juhlavaatteet on ihan erikseen.

Mä en laita lapsille päiväkotiin päälle sellaista mitä pitäisi hirveästi varoa tai mistä tulisi katastrofi jos sattuu likantumaan. Samoja perusvaatteita mitä kotonakin käytetään. Enkä kyllä ole huomannut että meidän pk.n työntekijät sen enempää kiinnittäisivät huomiota vaatteeseen oli merkki mikä hyvänsä. Eikä ne enää sen enempää surkuttele kun olen sanonut että aina roiskuu kun rapataan ja pesukoneet on keksitty. Ovat vaan tyytyväisiä kun tietävät etten hypi seinille pikkuasioista.

Yhteistyössä