Lapsen rahat on lapsen rahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Täällä on pari kertaa ollut kinaa lasten pankkitilillä olevista rahoista, kun jotkut vanhemmat ovat sitä mieltä, että lapsen tililtä saa käydä nostamassa rahaa. Tässäpä sitten tekstiä niille, jotka noin vain rahaa käyvät ottamassa.

Lastensa rahat kavaltaneelle äidille ehdollista
27.1.2009 16:34

Varkauden käräjäoikeus tuomitsi tiistaina 44-vuotiaan naisen kahdesta kavalluksesta kolmeksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen.

Tuomion mukaan nainen anasti kahdelta alaikäiseltä lapseltaan varoja, jotka nämä olivat saaneet isänsä kuoleman johdosta henkivakuutuskorvauksena ja perintönä. Oikeus arvioi, että äiti käytti omiin tarkoituksiinsa yhteensä noin 14 000 euroa.

Nainen kiisti syyllistyneensä törkeisiin kavalluksiin, mistä hänelle vaadittiin rangaistusta. Myös oikeus katsoi, etteivät kavallukset olleet törkeitä. Naisen katsottiin toimineen tahallisesti, mutta myös taitamattomuuttaan ja ajattelemattomuuttaan nostaessaan tileiltä pieniä rahasummia vuosina 2003-2006.

Lapsia edustava yleinen edunvalvoja ei vaatinut äidiltä vahingonkorvauksia, koska tämä oli jo kirjoittanut velkakirjat ja aloittanut varojen maksamisen takaisin lapsilleen.

No mun pojalla on tili, johon isovanhemmat esim laittaa synttärinä jne rahaa, jos ei tule silloin mitään järkevää mieleen. Ja sit voin käyttää niitä rahoja esimerkiksi haalareiden tai muun vastaavan kalliimman ostoon pojalle... Enpä oo todellakaan ajatellut, että mä niitä jotenkin kavallan...?

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Enpä oo tuollasesta kuullutkaan! Meillä mummo on laittanut haalarirahat lasten tileille ja sieltä oon ne rahat nostanut, olenko toiminut väärin?

Tuo on ihan eri juttu kuin perinnön kavaltaminen. :D Huom. tuomittu nainen oli käyttänyt rahoja omiin tarkoituksiinsa. Lapsen hyväksi rahoja saa toki käyttää.

Siis pointtihan on toi KÄYTTI OMIIN TARKOITUKSIINSA. Jos ois käyttäny lapsen tarpeisiin niin ei se ois kavallus.

Mun veli sai perinnön, ja äiti kyllä sen tililtä nosti rahaa veljen hankintoihin kun veli oli alaikänen. Ja se oli ihan ok.

Ei ole väärin ottaa lapsen tililtä jos sinulla on näyttää kuitti että rahat on käytetty lapsen hyväksi. Eli sen haalarirahan saa kyllä nostaa. Tuossahan luki että äiti oli kavaltanut rahaa omiin tarkoituksiinsa ja 14 000 euroa on muutenkin vähän eri juttu kuin pari sataa lapsen vaatteisiin.

No minä kyllä tunnustan, että olemme säästäneet rahaa kahdelle lasten nimissä olevalle tilille ja kun on ollut välillä taloudellisesti tiukkaa, niin kyllä ne viimesenä vaihtoehtona on sieltä ne rahat käytetty.
Kuvitelkaa vaikka tilanne, missä perheellä on lapsen nimissä oleva tili, johon ovat säästäneet itse rahaa. TUlee paha tilanne taloudellisesti ja menevät soskuun. Mitähän mahtanevat sanoa siihen et ei niihin lapselle säästettyihin rahoihin voi koskea...

Riippuu tietenkin miten lapsi on saanut rahansa ja mihin tarkoitukseen nostaisin rahat.....

Jos olis viimeinen keino saada tarpeelliset laskut (sähkö, ruoka, vuokra yms.) maksettua niin voisin kyllä nostaa jopa lapsen tililtä... MUTTA se olisi kyllä "laina" ja heti kun saisin rahaa maksaisin takaisin.
Voisin myös ostaa lapselle esim. pyörä, vaatteet, harrastusvälineet yms. hänen rahoilla....
En ikinä nostais lapsen tililtä rahaa esim. mun omien "huvien" vuoksi.

Meillä on lapsille tehty tilit josta lapsi + vanhemmat tai vanhemmat yhdessä voi nostaa rahat, tai lapsi sitten "aikuisena"... Mummu ja vaari tehnyt lapsille säästötili johon lapsi saa käyttöoikeus 10v kuluttua (= täysikäisenä) esim. sitten kun muuttaa pois kotoa ja menee muualle kouluun....

Mä en ole mennyt lapsen tilille edes pahimmassa rahapulassa. Se on musta törkeetä. Kyllä mä ennemmin vaikka kerään pulloja kaupungilla.
Lapsen rahat on lapsen rahat.

kylä meillä lasten rahat on heidän omiaan. jso pappa on esim antanut synttärilajhjaksiniin en voi niiä lasta vaatia ostamaan itseleen einm luistimia. Luistineten ym ost kuuluu vanhemille.
Enkä voi lasten lompakoista rahaa ottaa ilman lupaa, lainata toki heilä voin, mutta he saaavat olla lainaamatta jos rahoja käytetään muuhun kuin ruokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
No minä kyllä tunnustan, että olemme säästäneet rahaa kahdelle lasten nimissä olevalle tilille ja kun on ollut välillä taloudellisesti tiukkaa, niin kyllä ne viimesenä vaihtoehtona on sieltä ne rahat käytetty.
Kuvitelkaa vaikka tilanne, missä perheellä on lapsen nimissä oleva tili, johon ovat säästäneet itse rahaa. TUlee paha tilanne taloudellisesti ja menevät soskuun. Mitähän mahtanevat sanoa siihen et ei niihin lapselle säästettyihin rahoihin voi koskea...

miksi ne lasten rahat on pankissa? meilä jokaisella omat rahansa omassa lopsssa. kuitenkaan ei oel kuyse msitään sadosita, enintään kumpeistä.

Miten käsitetään lapsen oma raha? Meillä on lapsilisät laitettu lapsen tilille, sieltä otetaan kun tarvitaan. Lapsilisähän ei ole lapsen rahaa, vaan vanhempien. Muuttuuko se sitten lapsen rahaksi kun se on siellä tilillä, ja pitäisikö miun nyt alkaa laittaa rahaa siirtäessä jotain viestejä tyyliin "elatukseen", kun otan sieltä rahaa... toisaalta, sosku katsoo niiden lapsen tililä olevien rahojen olevan koko perheen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mä en ole mennyt lapsen tilille edes pahimmassa rahapulassa. Se on musta törkeetä. Kyllä mä ennemmin vaikka kerään pulloja kaupungilla.

Entäs jos ei ole vara ostaa lapselle ruokaa? Eikös se olisi silloin fiksumpaa vaikka lainata rahaa lapsen tililtä? Pullorahoilla ei kovin kummoisia ruokaostoksia varmaankaan tehdä.

Me kerran jouduttiin nostamaan esikoisen tili tyhjäksi, kun auto pamahti rikki. Ei me siitä kenellekkään hiiskuttu, mistä me rahat auton korjaukseen saatiin. Mutta joka ikinen lati kyllä maksettiin takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:

Entäs jos ei ole vara ostaa lapselle ruokaa? Eikös se olisi silloin fiksumpaa vaikka lainata rahaa lapsen tililtä? Pullorahoilla ei kovin kummoisia ruokaostoksia varmaankaan tehdä.

siloi lainataan, mutta maksetaan takaisin. Ei lapsen tarvitse omia lahjarahojaan vanhemmille antaa.

Miten käsitetään lapsen oma raha? Meillä on lapsilisät laitettu lapsen tilille, sieltä otetaan kun tarvitaan. Lapsilisähän ei ole lapsen rahaa, vaan vanhempien. Muuttuuko se sitten lapsen rahaksi kun se on siellä tilillä, ja pitäisikö miun nyt alkaa laittaa rahaa siirtäessä jotain viestejä tyyliin "elatukseen", kun otan sieltä rahaa... toisaalta, sosku katsoo niiden lapsen tililä olevien rahojen olevan koko perheen.

Lapsilisät muuten ei saa mennä suoraan lapsen tilille.... koska meinattu vanhemmille lapsen "elatukseen"... muuten verotoimisto laskee sen lahjaksi ja voi mennä verot....

lapsen raha on mielestäni se raha jonka hänelle lahoittaa joku, esim mummo tai pappa. meillälapset saavat rahaa hyvistä koenumeroista.

silloin on parempi ettei avaa lapselle tiliä vaan laittaa säästöön muualle.
Kylä ihmisen pitä pystyä rahaa säilyttämään vaikka lasipurkissa ilman että tulee kiusausta ottaa niitä turhaan. en mä ainkaan edes suuressa hädässä lapsen lompakosta varasta, vaikka tietäsiin siellä olevan rahaa. voi kyllä pyytää lainaksi, mutta ilman lupaa ei tosien lompakosta tai taskuista oteta mitään.,

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Tarvii ottaa huomioon, että se vaikuttaa asiaan, mistä se lapsi on rahansa saanu. Jos isovanhempi lahjoittaa lapselle jonkin merkittävän summan (ap sanoi tuhansia euroja ), niin totta kai se on tarkoitettu lapsen pesämunaksi, tulevaisuutta varten.

Jos taas vanhemmat kerää taskuistaan kolikoita lapsen säästöpossuun, niin ei ole haudanvakava juttu jos äiti tai isä sieltä nappaa parkkirahan mukaansa kun lähtee kaupunkiin

Käsittääkseni lain edessä näissä ei ole eroa.

Jos mummo laittaa haalarirahaa, kannattaa siihen kirjoittaa viitteeksi: rahaa haalareiden hankintaan tms... Sitten ainakaan ei virallisesti ole mitään ongelmaa. Käytännössähän näistä ei mitään yleensä tule, kun puhutaan pikkusummista, mutta kumminkin...

Yhteistyössä