M
miettivä
Vieras
Mietin tässä tänään, että voiko lapsilla olla oikeasti ns. omanlaisia rytmejään eli toiset on aamuvirkkuja ja toiset iltavirkkuja, vai tekeekö vanhemmat lapsen rytmin? Paljon kun puhutaan, että vanhemmat on ne jotka säätelee lapsen päivärytmiä. Itse olen tähän kanssa sortunut, mutta nyt kun on toinen lapsi, olen huomannut kuinka erilaisia nämä kaksi pientä ihmistä ovat nukkumisineen, vaikka olen toteuttanut ihan täsmälleen samaa "rytmitystä" kummallakin lapsella. Toinen on simahtanut illalla klo 20 joka ikinen päivä vauvasta asti, kun taas toinen valvoo puoleen yöhön vaikka hänet pistetään joka ikinen päivä klo 20 sänkyyn ilman että olisi ottanut päiväunia enää illalla eli pitäisi kaiken järjen mukaan olla väsynyt. Toinen lapsi herää säännöllisesti klo 6 ja toinen klo 8.30 jos heräämiseen ei puututa. Voiko siis lapset olla oikeasti erilaisia vaikka perheen päivärytmiä yritettäisiin pitää yllä kummallakin lapsella? Ensimmäisen lapsen kohdalla uskoin minäkin siihen, että vanhemmat päättää lapsen nukkumaanmenoajat ym. mutta nyt toinen lapsi on pistänyt ajattelemaan onko se sittenkään mahdollista.