lapsen sivuääni sydämessä- kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unikuu108

Vieras
eilen käytiin pojan ärtsyn ripulin takia (verta kakassa) lastenklinikalla ja sit siellä ilmeni sivuääni sydämessä.
lääkäri kyllä sitä selitti ja tajusinkin, mut tuli ihan yllärinä kun ei ole koskaan aikaisemmin kuulunut mitään.vauvanakaan.

sanoi olevan normaali sivuääni ja yleensä lapsilla esiintyy jos on joku tilanne menossa kehossa.
silti kyselisin onko jonkun lapsilla myös löytynyt vuosien jälkeen(2-3v) sivuääntä sydämestä ja miten se on vaikuttanut elämään?

Meillä on useammallakin lapsella sivuääni sydämessä ja ne on kaikki tutkittu ja ovat vaarattomia. Kuuluvat yleensä paremmin juuri flunssan yhteydessä, kun aiheuttavat yrimääräistä väpätystä. Ensimmäisellä lapsella huomattiin vasta 6 vuotiaana ja muilla vähän nuorempina. Lääkäri sanoi sydämen ultran aikaan, että sydän on kuin korvanlehti...kaikilla ihmisillä on ihan erilainen. Ja nuo sivuäänet ovat tosi tavallisia...ja melkein aina vaarattomia, jotka eivät vaadi mitään toimenpiteitä.

Ekalla kerralla säikähdin myös tosi paljon. Muttei tosiaan vaikuta elämään mitenkään poikkeavasti.

oliko mitään kontrollia sovittu sydämen kuunteluun? ja lohduksi, mulla on todettu sivuääni jo kättärillä ja on kai edelleen aikuisena, kun yhdessä työhöntulotarkastuksessa kuului ja multa otettiin sydänfilmi, joka on ihan ok. Olen myös nuorena kilpaillut kestävyyslajissa ja aikuisena tehnyt monien viikkojen vuoristovaelluksia, että sivuäänet voivat olla täysin merkityksettömiä

Alkuperäinen kirjoittaja kontrolli?:
oliko mitään kontrollia sovittu sydämen kuunteluun? ja lohduksi, mulla on todettu sivuääni jo kättärillä ja on kai edelleen aikuisena, kun yhdessä työhöntulotarkastuksessa kuului ja multa otettiin sydänfilmi, joka on ihan ok. Olen myös nuorena kilpaillut kestävyyslajissa ja aikuisena tehnyt monien viikkojen vuoristovaelluksia, että sivuäänet voivat olla täysin merkityksettömiä

sanoi lääkäri et voi ennen seuraava neuvolaa, joka marraskuussa, käydä kuunteluttamassa.
tai sit sillon neuvolassa.
mut kiva kuulla että ei ole haitannut elämää.