Lapsen suuhygieniasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pamsu

Vieras
eli varjeletteko lapsianne kariekselta? Tämähän tarkoittaa sitä, että aikuisen (eikä kai toisten lastenkaan) sylkeä saisi joutua lapsen suuhun ennen kuin tämä täyttää, kolme vuotta, tai sylkeä pitäisi joutua mahdollisimman vähän. Ei pitäisi suukotella suuhun, eikä laittaa omaa lusikkaa lapsen suuhun. Meillä sukulaiset jo tietävät tämän, mutta harmittaa kun esimerkiksi perhepäivähoidossa kaikki lapsen näyttävät juovan samasta pullosta ja hoitotäti on kova suukottelemmaan (mikä on tietysti sinänsä kiva). En kehdannut sanoa tästä hoitotädille mitään, koska lapseni on ollut hoidossa samassa paikassa jo vuoden (lapsi nyt kaksi vuotta). Onko tärkeää pitää lusikat ominaan ja suukotella muualle kuin suuhun?

Minä en suukottole omaa lastani suuhun...kaikkialle muualle kuitenkin....ja mun sisko antoi kerran suukon pojallemme suuhun niin sanoin ettei suuhun saa suukottaa....minusta se tuntuu jotenkin intiimiltä...en tiedä miksi...suukottelen paljonki lastani mutat en suuhun.
Mutta täytyy myöntää että välillä on lipsahtanut lapsen lusikka suuhuni ja kaduttaa tosi paljon,....kun tiedänm ettei saisi mennä...ettei vaan saa sitä karies bakteeria...mulla on paljon reikiä hampaissa miehellä taas ei yhtään.
Ei hoitotäti saisi suukotella suuhun. Ja jos veisit lapsellesi oman juomapullon hoitoon ja näin selviäisit hyvin tilanteesta....

Ennen kaikkea mä pidän todella tärkeänä hampaiden hoitoa, eli pesu aamuin sekä illoin, lisäksi ruokailun tai muun syömisen jälkeen purkka/pastilli, pienestä pitäen.
Me ei olla oikeastaan koskaan suukoteltu lasta suulle, mut samaa lusikkaa/haarukkaa/mukia on tullut käytettyä toisinaan.

Pojalla olikin purukalusto loistavassa kunnossa. :) :D

Mie oon hyvin tarkka siitä, että en käytä samoja lusikoita/haarukoita/mukeja yms. poikani kanssa. Eli pyrin varjelemaan tältä kariekselta niin hyvin kuin mahdollista. Olen sanonut myös muille, että ei saa suukotella suulle ja samaa lusikkaa tai muuta ruokailuvälinettä ei saa käyttää. Ja ku poke lähtee hoitoon niin aion tietty sanoo em. asiasta myös siellä. Musta tää on sellanen asia että vanhempien toivetta tulee kunnioittaa.