Lapsen tukistaminen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli lapsesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voihan sitä myös läppäistä hellemmin, mutta ei se silti ole oikein. Tukistaminen on väärin teki sen sitten "hellästi" tai kovasti.

Mutta älä pliis sotke tähän mitään aikuisten fetissejä... Hieman eri asia, kuin lapsen tukistaminen.

Ihan sama. Tästä on täysin turha keskustella, koska olemme selkeästi eri aaltopituuksilla. Sulla on omat mielipiteesi, mulla on omat. Kumpikaan ei pysty muuttamaan toisen aatteita, joten miksi jauhaa paskaa?

Vetelisin sua turpaan ennen kuin ehdit tekemään mitään. Ette ihan selkeästi ymmärrä tukistamisen ja TUKISTAMISEN eroa.

On eroja ja eroja. Kaksi muuten samaa autoa sarjanumeroa myöten mutta eri roskat lattialla. Puhutaanko ihan erilaisista?
Tilanne sama, käsi sama, ahdistavuus, samat rumat sanat ilmeet, vain sattumisen määrä eri. En pistäisi noin pienen eron varaan.

[QUOTE="Anne";25781945]Kuinka pitkään tämä oikeus on voimassa? Milloin lapsi on siinä iässä ettei enää kehtaa tukistamalla kurittaa? Missä kohtaa tulee se hetki, kun tukistaminen pitää vaihtaa puheeksi, kotiarestiksi, viikkorahattomuudeksi koska alkaa pelätä, että saakin takaisin?[/QUOTE]

Tutkimusten mukaan olikohan n. 6-vuodesta eteenpäin tukistamisella ei enää saavuteta sitä mikä sen tarkoitus on.

Ja itse olen henk.koht. sitä mieltä että ei tarvitse vouhottaa tukistamisesta. Se on ollut ennen ihan normikäytäntö ja ei mikään paha juttu.

[QUOTE="joo";25782146]Tutkimusten mukaan olikohan n. 6-vuodesta eteenpäin tukistamisella ei enää saavuteta sitä mikä sen tarkoitus on.

Ja itse olen henk.koht. sitä mieltä että ei tarvitse vouhottaa tukistamisesta. Se on ollut ennen ihan normikäytäntö ja ei mikään paha juttu.[/QUOTE]

Mikä sen tarkoitus sitten on?
En myöskään näe tukistamista ihan yhtä pahana kuin esimerkiksi remmillä räimimistä, joka myöskin on ollut/on ihan tavallinen rangaistus. Mutta minusta tukistaminen on kuitenkin paha. Siinä kadotetaan puheyhteyttä ja loitotaan lapsen fiksusta kasvattamisesta.

[QUOTE="joo";25782146]Tutkimusten mukaan olikohan n. 6-vuodesta eteenpäin tukistamisella ei enää saavuteta sitä mikä sen tarkoitus on.

Ja itse olen henk.koht. sitä mieltä että ei tarvitse vouhottaa tukistamisesta. Se on ollut ennen ihan normikäytäntö ja ei mikään paha juttu.[/QUOTE]

Niin kauan kun asenne on tämä, joutuvat lapset kärsimään tässä maassa. Jos tekee lapsia olisi syytä osata kasvattaa ne myös ilman väkivaltaa. Jos tukistaminen ei ole paha, niin saako tädit tukistaa lapsia päiväkodissa ihan vaan kasvatus mielessä?

Noh, mua on tukistettu ja tukkapöllytetty koko lapsuus ja se nyt varmaan on niitä ainoita asioita, joista EI jääny traumoja. Ihan olin jokasen ansainnu suunsoitollani tai tempuillani...

Ja ei, ei kannata lähteä tästä tekemään mitään tulkintoja siitä, hyväksynkö väkivaltaa tai mitään muitakaan rangaistuksia kasvatuskeinoina, kunhan nyt vaan tuli mieleen.

Esim
Lastensuojelu laki takaa lapselle oikeuden turvalliseen kasvuympäristön ja ruumiilliseen sekä henkiseen koskemattomuuteen

Katsopa vaikka Finlex
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070417?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=lastensuojelulaki

Noh, mua on tukistettu ja tukkapöllytetty koko lapsuus ja se nyt varmaan on niitä ainoita asioita, joista EI jääny traumoja. Ihan olin jokasen ansainnu suunsoitollani tai tempuillani...

Ja ei, ei kannata lähteä tästä tekemään mitään tulkintoja siitä, hyväksynkö väkivaltaa tai mitään muitakaan rangaistuksia kasvatuskeinoina, kunhan nyt vaan tuli mieleen.

Yllätit! ;) Oletin, että olet lempeän kasvatuksen ehdoton kannattaja ja kaikenlainen fyysinen rankaiseminen on ehdoton nou nou.

Itse olen kanssasi samaa mieltä. Olen itsekin saanut tukkapöllyä ja pyllyllekin on läpätty AIHEESTA ja vain aiheesta. Äiti on aina ollut silti mulle tuki ja turva eikä traumoja ole jäänyt.
En silti kannata ruumiillista kuritusta, mutta en pidä PIENTÄ tukistusta kuitenkaan mitenkään kamalana asiana. Osaan todellakin nähdä sen tukistuksen ja tukistuksen eron.

Suomessa lasten ruumiillinen kuritus kiellettiin vuonna 1984 (tukistaminen katsotaan kuritukseksi).

Lainsäädäntö Suomessa lähtee siitä, että lapsilla on samat oikeudet tulla suojelluksi väkivallalta kuin aikuisilla. Lapsiin kohdistuva väkivalta, myös ruumiillinen kuritus, ovat rikoslain mukaan pahoinpitelyä, tai törkeää pahoinpitelyä.

Alle 15-vuotiaaseen lapseen kohdistunut lieväkin pahoinpitely on julkisen syytteen alainen rikos. Tämä merkitsee sitä, että virallinen syyttäjä voi vaatia tekijän tuomitsemista rangaistukseen, vaikkei pahoinpitelyn uhri sitä vaatisikaan.

Lastensuojelulain mukaan jokaisella valtion, kunnan ja seurakunnan työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta kunnan lastensuojeluun.

hei! Lasten tukistaminen ja muukin ruumiillinen kurittaminen on laissa kiellettyä. Jos ei halua nojautua vain pykälään, on asiasta myös vahvaa tutkimusnäyttöä eli lapseen kohdistettu nipistely, tukistaminen ym.:

-herättää lapsessa uhmakkuutta ja kiukkua, jota hän ei uskalla ilmaista
-antaa viestin, että väkivallalla voi ratkoa ongelmia myös tulevissa ja lasten keskeisissä ihmissuhteissa
-heikentää itsetuntoa
-masennus ja ahdistusoireilu sekä pelot ovat todennäköisempiä
-asettuu myöhemmin aikuisena "hyväksytyn ja ansaitun kurin" puitteisiin, täysin ymmärrettävästi, koska lapsi-vanhempisuhde on kiinteä ja perustuu vahvaan lojaaliuteen

Harva tarkoittaa pahaa tukistamisellaan tms. Ei vain ehkä ole parempia keinoja tai arjen väsymys vie kärsivällisyyden. Eikä ehkä ole myöskään riittävää faktatietoa tukistamisen pitkäkestoisista seuraamuksista. Tukistaminen ei ole hyväksyttävää eikä auta lapsen kehityksessä sen paremmin alle 6-vuotiaana kuin myöhemminkään.

Terv. Psykologi, lasten psykoterapeutti ja kolmen lapsosen äiti

Ketään en ole kehoittanut mitään ilmoituksia tekemään, mutta kyllä se on ilmoituksen paikka, jos lapseen kohdistuu väkivaltaa. Lueppas aikaisempiakin kirjoituksiani, niin huomaat, että olen parustellut asiaa myös muillakin argumenteilla, kuin vain väkivallan laittomuudella. :)

Huumevastaisuudestani sinä et tiedä mitään, eikä kannata olettaa mitään perussettiä sen suhteen, mutta eipä siitä sen enempää. Eiköhän me kuitenkin olla samoilla linjoilla tämän lapsiin kohdistuvan väkivallan kanssa? :)
Uskoisin, että sinä suhtaudut silti jyrkemmin tähänkin asiaan, minusta ei ole maailmanloppu vaikka äiti joskus nappaa lapsen tukasta kiinni tai nippaa sormille, jos kyseessä on ääritilanne, yksittäistapaus eikä toista riepotella. Toivoisin tietysti kuitenkin, ettei kenenkään tarvitsisi turvautua edes tuollaisiin keinoihin.

Ja miksi tartuin viestiisi oli tuo laittomuus-perustelun typeryys. Se ei vain kestä tarkastelua. Laittomuus ei tee asiasta väärää, vaan vääryyden takia joitakin asioita säädetään laittomiksi. Eli laittomuus itsessään ei ole perustelu, mutta ne syyt miksi jokin on laitonta voivat hyvinkin olla (vaikka aina nekään "syyt" eivät oikein kestä lähempää tarkastelua).

Toinen juttu on tuo liioittelu. Usein nipistyksestä mennään potkimiseen ja tukistamisesta naaman nyrkittämiseen. Noilla asioilla on kuitenkin eroa sekä teoriassa että käytännössä, niin liioittelu ei toimi jos yrittää saada asiansa uskottavasti läpi. Toki se on tunteisiin vetoavaa, ja sillä voi saada pari mouhottajaa puolelleen.

Noin muuten ei minulla ole kyllä mitään sinua vastaan, rupesi vaan ärsyttämään nuo hemmetin huonot argumentit, sori :D.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Ja vielä kerran. Ihmiset eivät ilmeisesti osaa erottaa mikä on tukistamista ja mitä sillä tarkoitetaan. Se ei ole tukasta repimistä eikä riepottelua. Onko oma lapsuus unohtunut täysin vai oletteko vapaan kasvatuksen hedelmiä? Vai onko teitä tukasta revitty niin paljon että ette edes tiedä mitä on tukistaminen? Luunappi ja tukistaminen ovat ihan hyviä keinoja joissakin tilanteissa kun asiat ei muuten perille mene. Siitä ei tietenkään pidä tehdä toistuvaa. Vanhemmista yritetään tehdä kaikin tavoin kädettömiä, sitten kauhistellaan nuorisoa ja väkivaltaisia lapsia, kun mitään kuria ei saa käyttää lapsena. Tätä menoa voi sanoa että huhhuh, tervetuloa helvetti ja lisääntyneet tapot, murhat ja kouluampumiset. Yhteiskunta tykkää holhota vanhempia tavalla jos toisella. Mitä siitä seuraa? Ei ainakaan mitään hyvää.

Pahoinpitelyt ovat asia erikseen.

Hei, olen myös näitä 80-luvun tukkapöllyäkin saaneita lapsia. Olen myös saanut pienenä pari kertaa risua, mikä oli ihan yleinen kasvatuskeino myös muiden ikäisteni kotona. Tukkapölly oli siteen se lievempi rangaistus. Ja minäkin kuuluun niihin, joille ei mitäään traumoja ole näistä jäänyt. Kotonani oli tapana selitää, miksi rangaistus annetaan, ja mitä tein väärin. Ja ihan syystä olen rangaistukset saanut. Ja siihen vielä, että vanhempani ovat olleet minulle aina rakkaita, enkä aikuisenakaan ratkaise ongelmiani lyömällä. Omille lapsille olen tukkapöllyä antanut pari kertaa, kun he olivat pieniä, eivätkä ainakaan vielä ole minua saati muita hakanneet, ja hyvä niin.

Yhteistyössä