lapsen yliseksuaalisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lolita`s mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hae apua:
Siis kaksi viimeistä lausettasi kertoo että teillä klikkaa.Lapsen ei pidä tietää äitinsä seksuaalisuudesta kyllä yhtään mitään.Seksi on aikuisten asia.

Sulle ja muille tiedoksi-en todellakaan ole käyttäytynyt noin että olisin lapseni aikana levitellyt jalkojani tai muuta vastaavaa!! Sille en voi mitään jos hän on jonkun takapuolen kouraisun sattunut näkemään salaa.

Asia nyt sattuu olemaan niin,että lapset tulevat hyvin varhaisessa vaiheessa tietoiseksi esim siitä että vanhemmilla on seksielämä. Siitähän he saavat alkunsakin.

Sitä ei kuule edes välttämättä tarvi mitenkään lapsen itse todeta näkemällä tai kuulemalla-informaatio pelaa muutenkin. Liika häveliäisyyskin voi vääristää suhdetta seksuaalisuuteen.

Kuinka moni väittää ettei muka ole esim tuon ikäisenä tiennyt seksuaalisuudesta mitään?

Arvasin tämän-aina vikaa etsitään äidistä oli tilanne sitten mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja lolita`s mom:
Siis kaksi viimeistä lausettasi kertoo että teillä klikkaa.Lapsen ei pidä tietää äitinsä seksuaalisuudesta kyllä yhtään mitään.Seksi on aikuisten asia.

Sulle ja muille tiedoksi-en todellakaan ole käyttäytynyt noin että olisin lapseni aikana levitellyt jalkojani tai muuta vastaavaa!! Sille en voi mitään jos hän on jonkun takapuolen kouraisun sattunut näkemään salaa.

Asia nyt sattuu olemaan niin,että lapset tulevat hyvin varhaisessa vaiheessa tietoiseksi esim siitä että vanhemmilla on seksielämä. Siitähän he saavat alkunsakin.

Sitä ei kuule edes välttämättä tarvi mitenkään lapsen itse todeta näkemällä tai kuulemalla-informaatio pelaa muutenkin. Liika häveliäisyyskin voi vääristää suhdetta seksuaalisuuteen.

Kuinka moni väittää ettei muka ole esim tuon ikäisenä tiennyt seksuaalisuudesta mitään?

Sinulla on siellä nyt elävä esimerkki siitä mitä äidin liiallinen avoimuus seksiasioissa on tyttäresi kohdalla aiheuttanut.Jos sinä et sitä ymmärrä niin ei voi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Sanoisin myös että hakekaa apua.
Oletko keskustellut lapsen kanssa siitä että onko joku koskenut häneen?

Olen kyllä kysynyt asiasta. Mitään sellaista ei ole tullut ilmi.

Olen myös hyvin aikaisessa vaiheessa kertonut että mikä kosketus on sopivaa ja mikä ei. En usko että ongelma piilee tässä.

Sinulla on siellä nyt elävä esimerkki siitä mitä äidin liiallinen avoimuus seksiasioissa on tyttäresi kohdalla aiheuttanut.Jos sinä et sitä ymmärrä niin ei voi mitään.

Mä kyllä uskon, että liika estoisuus tuollaista ennemmin aiheuttaa kuin liika avoimuus.
Tuossa iässä mä olin saanu äidiltä vastaukseski "kyllä sä sen kuminkin tiedät, oot jostain lukenu" kun kysyin mistä lapset tulee ja todellakin olin jostain lukenu. Esim. kaikista tietosanakirjoista, mitä kirjastosta löytyi lukenu joka ainoan seksiin liittyvän artikkelin. Ja varmaan olin lukenu joka ainoan asiaa sivuavan kirjan, joka kirjastossa oli.
Ja kaikki tuo kiinnostus vaan siksi, että kotona sai käsityksen että "seksi on syntiä" niin tottahan se oli erityisen kiehtovaa.
JOten kiire oli niitä tietosanakirjasta opisttuja taitoja salaa lähteä koittamaan heti kun mahdollista. JOs kotona olis suhtauduttu ihan pikkuisen avoimemmin, niin empä usko, et asia olis ollu ongelma. Mä esim. en saanu enää 8v:nä mennä isän kanssa saunaan!

Kauanko sä olet nyt seurustellut miesystävän kanssa? Alkoiko tämä käytös kun mies tuli kuvioihin? Mietin vaan jos kysymys olisi mustasukkaisuudesta ja huomion hausta joka sitten purkautuu noin... Mutta ehkä kantsis ottaa yhteyttä vaikka perheneuvolaan tai koulukuraattoriin tms.

Olen kertonut asioista sitä mukaa mitä hänen kiinnostuksensa on alkanut herätä. Siinä vaiheessa on hyvä puhua ihan suoraan.

Yliaktiivinen seksuaalisuus voi olla merkki kehityshäiriöstä tai erityispiirteestä. Huom VOI olla.
Eli tämänkin takia ottaisin yhteyttä perheneuvolaan. Voit puhelimessa puhua psykologin kanssa asiasta joka asian tiimoilta päättä minkälainen apu teille olisi parhain.
Uskoisin että lapsi saa omat psykologin käyntinsä ja myös yhteisiä perhekäyntejä teille annetaan.
Välttämättä juuri tästä aiheesta ei tarvitse puhua lainkaan, koska useimmiten tämän tyyppinen käytös on vain oire jostain isommasta lapsen mielessä.

tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Kauanko sä olet nyt seurustellut miesystävän kanssa? Alkoiko tämä käytös kun mies tuli kuvioihin? Mietin vaan jos kysymys olisi mustasukkaisuudesta ja huomion hausta joka sitten purkautuu noin... Mutta ehkä kantsis ottaa yhteyttä vaikka perheneuvolaan tai koulukuraattoriin tms.

Me olemme olleet reilun vuoden yhdessä miesystäväni kanssa. Minulla on ollut aiemmin yksi pitkä suhde jossa tällaista ei esiintynyt. Toisaalta siinä suhteessa asuimme kaikki kolme saman katon alla joten ehkä hän koki tämän aiemman miesystävän ns"itsestäänselvyytenä" joka ei katoa hänen elämästään. Toisaalta suhteemme oli aika rutinoitunut ja tunneköyhä eikä tyttäreni ole nähnyt minua aiemmin näin rakastuneena kuin nyt. Se saattaa hämmentää.

Mustasukkaisuutta ja huomionhakuahan se toki on, vaikka olen selittänyt että rakastan molempia yhtä paljon mutta eri tavalla.

Ainoana lapsena se voi olla kova pala kun toinenkin ihminen saa noinkin paljon huomiota. En tiedä,tekijöitä on monia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mä kyllä uskon, että liika estoisuus tuollaista ennemmin aiheuttaa kuin liika avoimuus.
Tuossa iässä mä olin saanu äidiltä vastaukseski "kyllä sä sen kuminkin tiedät, oot jostain lukenu" kun kysyin mistä lapset tulee ja todellakin olin jostain lukenu. Esim. kaikista tietosanakirjoista, mitä kirjastosta löytyi lukenu joka ainoan seksiin liittyvän artikkelin. Ja varmaan olin lukenu joka ainoan asiaa sivuavan kirjan, joka kirjastossa oli.
Ja kaikki tuo kiinnostus vaan siksi, että kotona sai käsityksen että "seksi on syntiä" niin tottahan se oli erityisen kiehtovaa.
JOten kiire oli niitä tietosanakirjasta opisttuja taitoja salaa lähteä koittamaan heti kun mahdollista. JOs kotona olis suhtauduttu ihan pikkuisen avoimemmin, niin empä usko, et asia olis ollu ongelma. Mä esim. en saanu enää 8v:nä mennä isän kanssa saunaan!

Olet oikeassa että liika estoisuus aiheuttaa myös samaa.
Vastailen kuitenkin vaan sen pohjalta mitä ap kertoo ja hän itse mainitsi tuon malliesimerkin
*Kyse voi hyvinkin olla tietynlaisesta mallioppimisesta. On selvää,että tytöt ottavat naisen mallia äidiltään. *
Eli tuo on minusta ihan selkeästi ilmaistu että ap.n lapsi toimii kuten äitinsä on naisen mallin antanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Emäntä:
Yliaktiivinen seksuaalisuus voi olla merkki kehityshäiriöstä tai erityispiirteestä. Huom VOI olla.
Eli tämänkin takia ottaisin yhteyttä perheneuvolaan. Voit puhelimessa puhua psykologin kanssa asiasta joka asian tiimoilta päättä minkälainen apu teille olisi parhain.
Uskoisin että lapsi saa omat psykologin käyntinsä ja myös yhteisiä perhekäyntejä teille annetaan.
Välttämättä juuri tästä aiheesta ei tarvitse puhua lainkaan, koska useimmiten tämän tyyppinen käytös on vain oire jostain isommasta lapsen mielessä.

tsemppiä!!

Kiitos!! Olen itsekin epäillyt jo pikkuhiljaa jotain kehityshäiriötä,tunne-elämän häiriötä tms. Älyllisessä kehityksessä ei muuten ole mitään vikaa,päinvastoin.
Hyvä että toit tämänkin näkökannan esiin.

Tuon ikäiselle lapselle pitää myös sanoa että häpeäisit kun noin teet,housut jalkaan ja sassiin ettei tarvi hävetä.---Tiukka komento että alasti ei keikuta.
Minulla on poikia,ei mies kulje alasti heidän nähtensä,enkä minä kulje alasti hänen tyttäriensä nähden.Eikä kulje lapsetkaan.
Tästä mä kyllä olen eri mieltä.
Ei alastomuus ole hävettävää, vaan toiset ihmiset tuntee sen kiusallisena ja hämmentävänä ja siksi ei saa olla alasti muuta kuin kotona, näin mä olen selittäny lapsille.
Tosin mitä vanhemmiksi lapset tulee, sitä helpommin olen alkanu esim. saunan jälkeen sanoa että "pukekaa". Ja vika on eniten minussa, alastomuus on minusta kiusallista. Enkä halua siirtää sitä lapsiin.

Herranjumala. Ei lapselle sanota että häpeä kun olet alasti. Ohjataan laittamaan vaatteet päälle, kerrotaan että ei ole soveliasta enää isona tyttönä kulkea alasti yms. Mutta MISSÄÄN NIMESSÄ EI SANOTA ETTÄ HÄPEÄ KUN OLET ALASTI.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Muuten tuo ei kuulosta kovin pahalta, mutta se että kyseessä on juuri äidin miesystävä... Niin. :|

Tästä mulle tuli mieleeni, että oletteko olleet tytön kanssa pitkään kahden? Silloin tytöstä on voinu ihan vahingossa ja tahtomattasi päästä tulkemaan perheen "toinen aikuinen", eikä hän tosiaan tajua olevansa lapsi.
Meillä on 11v, joka ei tajua olevansa lapsi, mutta se ilmenee aika eri tavalla ja toisaalta hänessä on nyt myös heränny vaatimus saada olla lapsi.

Kiitos LisaMarie hyvistä kommenteista ja ajatuksista. Voi hyvinkin olla että kun erosin edellisestä suhteestani niin hän otti mielessään paikan toisena aikuisena. Varsinkin kun puhuttiin et kyllä me tytöt pärjätään ihan keskenämme. Ehkä hän koki että saa minut nyt täysin itselleen.

Hänen käytöksensä on ollut aina ns pikkuvanhaa ja hän on hakeutunut mielellään aikuisten seuraan.

Tästä tuli mieleen provo, ettei olisi jopa miehen kirjoittama juttu. Kauhea tuo nimimerkkikin "lolita's mom", miksi kutsua lastaan lolitaksi? Liekö tarkoitus vaan yrittää saada ihmiset kirjoittelemaan yksityiskohtaisia juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Tästä tuli mieleen provo, ettei olisi jopa miehen kirjoittama juttu. Kauhea tuo nimimerkkikin "lolita's mom", miksi kutsua lastaan lolitaksi? Liekö tarkoitus vaan yrittää saada ihmiset kirjoittelemaan yksityiskohtaisia juttuja.

Sama mielessä. Oletan, että joku keski-ikäinen mies kirjoittaa fantasiaansa ja toivoo "vertaistarinoita" tosielämästä :x

Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Muuten tuo ei kuulosta kovin pahalta, mutta se että kyseessä on juuri äidin miesystävä... Niin. :|

Tästä mulle tuli mieleeni, että oletteko olleet tytön kanssa pitkään kahden? Silloin tytöstä on voinu ihan vahingossa ja tahtomattasi päästä tulkemaan perheen "toinen aikuinen", eikä hän tosiaan tajua olevansa lapsi.
Meillä on 11v, joka ei tajua olevansa lapsi, mutta se ilmenee aika eri tavalla ja toisaalta hänessä on nyt myös heränny vaatimus saada olla lapsi.

Kiitos LisaMarie hyvistä kommenteista ja ajatuksista. Voi hyvinkin olla että kun erosin edellisestä suhteestani niin hän otti mielessään paikan toisena aikuisena. Varsinkin kun puhuttiin et kyllä me tytöt pärjätään ihan keskenämme. Ehkä hän koki että saa minut nyt täysin itselleen.

Hänen käytöksensä on ollut aina ns pikkuvanhaa ja hän on hakeutunut mielellään aikuisten seuraan.

Jotkut nyt vaan ovat vähän muita edellä kehityksessä. Syitä siihen voi olla monia. Ja kuka voi sanoa, mikä on normaalia? Jos poika leikkii paljon lääkärileikkejä, ja menettää poikuutensa kovin nuorena, harrastaa seksiä jopa itseään vanhempien tyttöjen kanssa, niin mistä on kysymys? Entäs jos kyse on tytöstä, niin onko se erilaista? Onko se silloin vähemmän sallittua tai normaalia?

Noista ap:n jatkokommenteista vois kyllä päätellä, et on ihan tosi juttu.. miks joku ukko sanois et tytöllä käytöshäiriö ym. Mut muuten kyl vähän kummallisesti kirjoitettu, just toi lolita-juttu ja jotain..

Nimimerkki viittaa lähinnä kauhuskenaarioon tulevaisuudesta,jos hänestä tuleekin tällainen ns. "lolita".

Toisaalta nimimerkissäni otan kantaa myös siihen,että kuten joku aiemmin jo kirjoittikin että hyvin tuntuvat jo tuon ikäiset tietävän miten miesten huomiota kerätä. Ilman muuta tällainen käytösmalli on vääristynyt.

Ihmiset tuntuvat usein vaikeita asioita kohdatessaan ajattelevan mieluummin asian olevan keksittyä kuin totta.

Tällä tavalla esimerkiksi lasten hyväksikäyttötapaukset jäävät usein käsittelemättä kun pistetään pää pensaaseen mieluummin kuin hyväksytään totuus.

Ongelmamme on jo niin suuri että kaikki näkökannat on hyvä ottaa huomioon.

Sinahan melkoinen plastapsykologi kuvittelet olevasi.
Se etta seksuaalisuutta ei peitella ei tarkoita etta sita korostettaisiin.
Aikuisten seksuaalisuus on asia mista terve 10-vuotias tietaa jo aika lailla vaikkei olisi sita omin silmin ollut todistamassa. Lapset ei ole tyhmia tassa asiassa vaan luonnollisesti tavattoman kiinnostuneita ja ymmartavat kylla etta esim elainten lisaantymispuuhissa on samasta asiasta kysymys kuin mita ihmisaikuiset tekevat, vaikkakin lapsilta piilossa.

Olen itse kasvanut maalaistalossa ja olen aina ollut varsin perilla siita kuinka nisakkaat lisaantyvat ja kuinka seksuaalisia elaimet ovat muulloinkin.

Aitini seksuaalisuus myoskaan ei ole minua kiusannut millaan lailla ja myonnan vakoilleeni vanhempieni petipuuhia avaimenreiasta. Mitaan traumaa ei siita syntynyt.

Omasta kropastani olen ollut hyvin aikaisin kiinnostunut ja kylla muistan naapuruston lapsiporukoiden kesken leikittavan "jos saa naytat niin maa naytan"-leikkia, jopa jotain muutakin...
Varsin nuorena oivalsin etta voin tuottaa mielihyvaa koskettelemalla itseani.

Tama kaiketi on "hae apua"-nikin mielesta lapsuus joka johtaa 99% varmuudella liian aikaisiin seksikokeiluihin ja todennakoisesti muutenkin hairiintyneeseen kayttaytymiseen ja vaaristyneisiin kasityksiin.
Kuitenkin olin nuoruudessani ystaviini verrattuna hillitty naissa asioissa enka todellakaan etsinyt hyvaksyntaa seksin kautta. Olin 17-vuotias ja ensimmaista kertaa tosissani rakastunut ja muutaman kuukauden tiiviisti seurustellut ennenkuin halusin vieda suhteen syvemmalle tasolle.
Myohemmissakin suhteissa kokemukseni seksista ja omasta naisellisuudestani ovat olleet pelkastaan myonteisia.

Mielestani ap:n tapauksessa ei "klikkaa" ainakaan aidin kaytoksesta ja turha etsia siita syntipukkia. Ongelman juuret ovat varmasti siella missa ap itsekin uskoo niiden olevan.
Ei tietenkaan ole normaalia etta tuon ikainen tieten tahtoen jatkaa kaytosta minka tietaa olevan muille erittain kiusallinen ja siksi syyta etsia neuvoja ammattilaiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja yliseksuaalinen:

Aikuisten seksuaalisuus on asia mista terve 10-vuotias tietaa jo aika lailla vaikkei olisi sita omin silmin ollut todistamassa. Lapset ei ole tyhmia tassa asiassa vaan luonnollisesti tavattoman kiinnostuneita ja ymmartavat kylla etta esim elainten lisaantymispuuhissa on samasta asiasta kysymys kuin mita ihmisaikuiset tekevat, vaikkakin lapsilta piilossa.

Olen itse kasvanut maalaistalossa ja olen aina ollut varsin perilla siita kuinka nisakkaat lisaantyvat ja kuinka seksuaalisia elaimet ovat muulloinkin.

Aitini seksuaalisuus myoskaan ei ole minua kiusannut millaan lailla ja myonnan vakoilleeni vanhempieni petipuuhia avaimenreiasta. Mitaan traumaa ei siita syntynyt.

Omasta kropastani olen ollut hyvin aikaisin kiinnostunut ja kylla muistan naapuruston lapsiporukoiden kesken leikittavan "jos saa naytat niin maa naytan"-leikkia, jopa jotain muutakin...

Tama kaiketi on "hae apua"-nikin mielesta lapsuus joka johtaa 99% varmuudella liian aikaisiin seksikokeiluihin ja todennakoisesti muutenkin hairiintyneeseen kayttaytymiseen ja vaaristyneisiin kasityksiin.
Kuitenkin olin nuoruudessani ystaviini verrattuna hillitty naissa asioissa enka todellakaan etsinyt hyvaksyntaa seksin kautta. Olin 17-vuotias ja ensimmaista kertaa tosissani rakastunut ja muutaman kuukauden tiiviisti seurustellut ennenkuin halusin vieda suhteen syvemmalle tasolle.
Myohemmissakin suhteissa kokemukseni seksista ja omasta naisellisuudestani ovat olleet pelkastaan myonteisia.

Mielestani ap:n tapauksessa ei "klikkaa" ainakaan aidin kaytoksesta ja turha etsia siita syntipukkia. Ongelman juuret ovat varmasti siella missa ap itsekin uskoo niiden olevan.
Ei tietenkaan ole normaalia etta tuon ikainen tieten tahtoen jatkaa kaytosta minka tietaa olevan muille erittain kiusallinen ja siksi syyta etsia neuvoja ammattilaiselta.

Hieno kirjoitus! Itsellänikin samankaltainen tausta, ja neitsyyteni "menetin" nykyiselle miehelleni 22-vuotiaana. Tosin moni on sitä mieltä, etten ole normaali, mutta mulle on tärkeintä, että olen itse onnellinen.

Niin,minun mielestäni jos tuollainen käytös jatkuu ja aikuisetkin tuntevat itsensä kiusaantuneeksi,kyllä sitä vikaa voi silloin lähteä äiti itsestään etsimään jos ei saa moista käytöstä loppumaan.
Ihan eri asia leikkiä lääkärileikkejä omanikäistensä kanssa kun keikistellä ja levitellä jalkoväliään aikuiselle miehelle.Mutta se tästä asiasta,toivottavasti ap saa apua lapselle,se on tärkeintä.

Mun mielestä ei saisi olla päällekkäin, imutella, kouria yms. lapsen nähden. Kun taas esim. halaaminen, pussaaminen ja kädestä pitäminen ovat ok.

Jotenkin tuntuu, että ap on tehnyt noita "kiellettyjä" juttuja lapsensa nähden. Ja siitä lapsi on saanut päähänsä, että kyllä minäkin osaan.

Mä voisin tietyin varauksin peesailla tätä. Ihminen on lapsesta asti seksuaalinen olento, vaikka palstamammat kuinka laittaisivat kapuloita rattaisiin :D

Meidän aikuisten tehtävä on kunnioittaa lapsia sellaisina kuin he ovat. Ja toki voi tuuppia takaisin raiteille, jos menee turhan överiksi. Ap on sitä mieltä, että tytön käytös alkaa lähennellä ongelmakäyttäytymistä. Silloin voi olla hyvä mennä ammattilaisen juttusille. Ihan normaalia sekin. Ongelmia on monia, ja kaikkiin saa apua, kunhan vain hakee.

Kannattaa hakea apua, oli syy mikä tahansa. Minäkin olen ollut lapsesta asti yliseksuaalinen, ongelmana on ollut mm. pakonomainen masturboiminen, pornokuvien piirtely (alle 10-vuotiaana) ja aikuisten miesten edessä keimailu ja haaveet siitä kuinka saan heidät itselleni antamalla. Nuorena hain hyväksyntää antautumalla seksiin tuntemattomien kanssa.

Omalla kohdallani syy lieni liian aikaisessa altistuksessa seksille sekä suvun miesten sovinistinen ja seksistinen asenne naisia kohtaan. Näin televisiosta pornoa, jouduin olemaan pienessä mökissämme jossa äiti katsoi erotiikkaa ja käski minun sulkemaan korvani jne. Miehet juttelivat kuinka hienoa on käydä huorissa ja huorat ovat hyviä naisia, niillä saa ratsastaa jne. Samalla kuulin kuinka vaimot nalkuttavat ja käyvät kalliiksi, mutta he sentään maksavat makuuhuoneessa jne. Raiskausuutisille naurettiin, "sillähän on jalkojen välissä se kimppu jonka kimppuun käydään" etc.

Nyt kolmikymppisenä seksielämäni on vaikeaa, vaikka olen turvallisen miehen kanssa kymmenettä vuotta. Tunnen itseni saastaiseksi, orgasmi itkettää ja oksettaa, välttelen seksiä ja kosketusta, pesen itsestäni suihkussa näkymätöntä likaa pois, pesen alapäätäni usein ja katselen netistä pornoa, jossa naista alistetaan. Sain monimutkaisen ongelmavyyhden takia Kelan tuen terapialle, jossa käyn viidettä vuotta. Ongelmat ovat tosi vaikeita selvittää ja tuntuu kiusalliselta.

Oli syy mikä tahansa, HAE LAPSELLESI APUA, silloin kun asia jätetään huomiotta ja sivuutetaan, ongelmat vain syvenevät ja monimutkaistuvat. Itse ainakin sain varman nakin maineen pakonomaisen yliseksuaalisuuden takia :(

Yhteistyössä