Lapseni eivät suostu syömään perunaa :-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiree"

Vieras
Kukaan kuudesta lapsestani ei suostu syömään perunaa, ei vaikka kuinka yritän tarjota sitä heille. Se ei maistu keitettynä, paistettuna, muhennoksena, keitoissa, laatikoissa, paistoksissa, perunapiirakoissa, perunalimppuna eikä edes perunalastuina tai perunalastuina. He eivät kerta kaikkiaan suostu syömään perunaa, vaikka en antaisi heille edes mitään muuta ruokaa ja he joutuisivat olemaan sen takia nälässä. Olen yrittänyt selittää heille, että peruna on halpaa, ravitsevaa, monipuolista ja hyvää ruokaa, jota kaikki maailman ihmiset ovat syöneet ikimuinoisista ajoista lähtien. Edes se ei saa lapsiani syömään perunaa, että sanon heille, että peruna on oikeaa miesten ruokaa ja sepä se miehen tiellä pitää. Kuitenkin olisi niin kovin tärkeää että he söisivät perunaa, erityisesti siksi että se on rukiin ohella tärkein raudan lähde ravinnossa. Kun lapset eivät suostu syömään perunaa, niin he pysyvät aneemisina ja siksi joudun syöttämään heille kalliita maksaa ja rautaa sisältäviä ravintolisiä, jotka tulevat paljon kalliimmaksi kuin se että lapset söisivät perunaa ja saisivat tarvitsemansa raudan siitä.

[QUOTE="vieras";28137782]Miksi nyt sellaista valehtelet lapsillesi, että kaikki maailman ihmiset syövät perunaa? Sehän on ihan lööperiä.[/QUOTE]

Sehän on fakta, että ihmiset syövät perunaa!

[QUOTE="Äiree";28137792]Sehän on fakta, että ihmiset syövät perunaa![/QUOTE]

Jotkut syövät, mutta varmaan suurempi osa maailman ihmisistä ei syö, kuin syö. Mukaanlukien sinun lapsesi. Mutta taidatpa hieman vitsailla vaan.

[QUOTE="vieras";28137803]Jotkut syövät, mutta varmaan suurempi osa maailman ihmisistä ei syö, kuin syö. Mukaanlukien sinun lapsesi. Mutta taidatpa hieman vitsailla vaan.[/QUOTE]

Kaikki maailman ihmiset syövät perunaa, minä tiedän sen! Tietysti ihmisten on syötävä perunoita, että he saavat esimerkiksi vitamiineja ja rautaa! Esimerkiksi c-vitamiinia ja rautaa on perunassa reilusti enemmän kuin missään muussa ruoassa! Myös minun lasteni on syötävä perunoita, koska ilman perunoita he jäävät ilman tärkeitä ravintoaineita ja jäävät koko iäkseen kitukasvuisiksi ja heikoiksi!

[QUOTE="Äiree";28137948]Kaikki maailman ihmiset syövät perunaa, minä tiedän sen! Tietysti ihmisten on syötävä perunoita, että he saavat esimerkiksi vitamiineja ja rautaa! Esimerkiksi c-vitamiinia ja rautaa on perunassa reilusti enemmän kuin missään muussa ruoassa! Myös minun lasteni on syötävä perunoita, koska ilman perunoita he jäävät ilman tärkeitä ravintoaineita ja jäävät koko iäkseen kitukasvuisiksi ja heikoiksi![/QUOTE]

Olipas vitsikästä.

"rukiin ohella tärkein raudan lähde ravinnossa" "Esimerkiksi c-vitamiinia ja rautaa on perunassa reilusti enemmän kuin missään muussa ruoassa!"

Mistä ihmeestä sä noi ravintotietos revit.. Ihan huuhaata sun tekstis..Mut hei hyvä yritys provoks, paljastit itsesi vain heti

Taitaa olla kyllä provo. No jos ap kuitenkin on oikea, niin oletko kokeillut bataattia? Porkkanoita ja muita uunikasviksia vaan kehiin, ruuan kanssa salaattia, täysjyväpastaa ja riisiä. En pitäis itse kovin suurena ongelmana. Tietysti koulussa vähän huonompi ruokailla kun siellä ruoka hyvin perunapitoista.

Perunan kuorissa on suurin osa perunan vitamiineja. Perunalastuista mitään c-vitamiinia tai rautaa saa, kun ehkä todella pienen määrän, jolla ei käytännössä ole mitään merkitystä. Kesäperunat kuorineen tottakai terveellisiä, mutta harva pystyy talviperunoita kuorineen syömään tai tekemään perunamuussia kuorineen.

Täysjyväriisiiä ja täysjyväpastaa vaan lautaselle, niin saavat hiilarinsa (mikä perunassa on nimeomaan se juttu). Hiilareita saat vaikka mistä.

Meidän poika kanssa karsastaa perunoita. Kerran hän söi vähän sipsejä, kunnes tyttöni tuli informoimaan pojalle "Sipsit on muuten tehty perunasta!". Reaktio tuli heti "YÄÄÄK!" :O
Jotkut vaan eivät tykkää perunoista ja joillakin on jotain muutakin perunoita vastaan.

[QUOTE="Äiree";28137948]Kaikki maailman ihmiset syövät perunaa, minä tiedän sen! Tietysti ihmisten on syötävä perunoita, että he saavat esimerkiksi vitamiineja ja rautaa! Esimerkiksi c-vitamiinia ja rautaa on perunassa reilusti enemmän kuin missään muussa ruoassa! Myös minun lasteni on syötävä perunoita, koska ilman perunoita he jäävät ilman tärkeitä ravintoaineita ja jäävät koko iäkseen kitukasvuisiksi ja heikoiksi![/QUOTE]

Päivän vitsi:laugh:
Perunaa ei todellakaan syödä koko maapallolla.:D Keitä riiisiä, tai pastaa, sitäpaitsi peruna on loppujen lopuksi aika höttöä ravintoarvoiltaan, taitaa olla eurooppalaisten juttu koko perunan syönti?
Ei meidänkään perheessä syödä perunaa, vaan riisiä!:)

Aika häviävän vähän on vitamiineja perunassa sen jälkeen kun se on keitetty ja kuorittu. Meillä kans 5-vee inhoaa perunaa, mutta rakastaa täysjyvämakaronia ja spagettia.

Ei meillakaan tytto suostunut perunaa syomaan, mutta hengissa on selvinnyt. Tietysti Suomen kouluruokailu voi hieman jaada vahemmalle, jos ei peruna kelpaa :)

Mutta etta raudan lahteena. Yrita vaikka tarjota vihreita vihanneksia, yrtteja, auringonkukan, seesamin, kurpitsan jne siemenia, papuja, pahkinoita, kuivattuja aprikooseja, suklaata, taysjyva viljoja, taysjyva riisia ,punajuurta, artisokkaa, soijaa (erimuodissa) ja aamiasmuroihin on lisatty rautaa. Siina nyt muutama idea. Sitten tietysti punainen liha ja maksa, jotka tietysti ovat hieman hintavampia, mutta eihan niita joka paiva tarvitse tarjota.

Niin kyllahan me Suomessa taidetaan syoda perunaa paivittain, mutta monessa maassahan sita ei syoda. Kylla se riisi ja maissi taitaa olla perusruoka aika usealla. Ja jos ei teilla perunaa kuorineen syoda niin siita perunastakin menetetaan 30% rautaa kuorimalla. Niin etta ei siita perunasta taida kuin noin 7% paivan raudan tarpeesta saada.

Toivottavasti loytyy perunattomia resepteja kaapista ja kavereilta.Ja kannattaahan sita aina tarjota, jos vaikka alkaisi maistumaan, jos ei kaikille niin osalle. Kumpi on suurempi huolenaihe raudan puute vai perusruoan vaihtoehdot?

Kyllä taas perunaa vihataan aloittajan iloksi. Kuitenkin se on luultavasti suurimpia syitä siihen, että meitä on näinkin monta. Irlantilaiset ovat sentään kilpavinttikoiransakin ruokkineet perunalla ja maidolla. Ja afrikkalaiset muuten tuottavat perunaa yhtä paljon kuin USA ja Kanada, ja Kiina on suurin perunantuottaja. Repikää siitä, mimmoista paskaa se ollenkaan onkaan eikä sitä kukaan muu joudu suuhunsa laittamaan kuin muutama kurja suomalainen, joihin ap:n virtuaalilapset onneksi välttyvät kuulumasta.

Mahtaako ap olla saanut satikutia esim. anopilta?
Mäkin nuorempana muuten inhosin perunaa. Nykyisin arvostan sitä, on kuitenkin vain vähän käsiteltyä, halpaa lähiruokaa.
Joku riisin syöminen alkaa jo melkein hävettää.

"Toisin kuin usein luullaan,
perunan ravintoaineet, vitamiinit
ja kivennäisaineet sijaitsevat
perunassa kaikkialla, ei ainoastaan kuoressa tai
välittömästi sen alla. Arvokkaita
ainesosia poistuu kuoren mukana paljon uskottua
vähemmän."

Perunahan on ensimmäinen varsinainen kiinteä ruoka johon vauvaa aletaan totuttaa noin neljän kuukauden iässä. Peunaan voi laittaa nokareen voita ja myöhemmin esim. jauhelihaa. Tuota ennenhän annetaan banaania ja hedelmäsoseita. Kyllä minun vauvani ovat olleet innoissaan perunasta.

Niin ei niista perunoista poistu kuin 30% rautaa kuorimalla, mutta syodaan sitten vaan enemman kuorittuja perunoita niin sekin puutos on korvattu. Onhan siina kuoritussa perunassa 70% siita perunan rauta maarasta jaljella.

[QUOTE="timo";28138194]Perunahan on ensimmäinen varsinainen kiinteä ruoka johon vauvaa aletaan totuttaa noin neljän kuukauden iässä. Peunaan voi laittaa nokareen voita ja myöhemmin esim. jauhelihaa. Tuota ennenhän annetaan banaania ja hedelmäsoseita. Kyllä minun vauvani ovat olleet innoissaan perunasta.[/QUOTE]

Ei välttämättä. Itse aloitin nuoremman kanssa bataatista.

Ei välttämättä. Itse aloitin nuoremman kanssa bataatista.

Aivan. Mutta ajatellaanpa vaikka ap:n kahdeksanhenkistä perhettä ja sitä, että Suomessa peruna on melko edullinen ja ravitseva ja kuuluu perusruokavalioon. Kuten ap kertoi, se että lapset eivät syö perunaa, aiheuttaa paljon kustannuksia ruokamenoihin. Ehdottomasti vauva kannattaisi totuttaa perunaan, koska sitten se maistuu myöhemminkin.

[QUOTE="timo";28138300]Aivan. Mutta ajatellaanpa vaikka ap:n kahdeksanhenkistä perhettä ja sitä, että Suomessa peruna on melko edullinen ja ravitseva ja kuuluu perusruokavalioon. Kuten ap kertoi, se että lapset eivät syö perunaa, aiheuttaa paljon kustannuksia ruokamenoihin. Ehdottomasti vauva kannattaisi totuttaa perunaan, koska sitten se maistuu myöhemminkin.[/QUOTE]
No meillä tämä nuorempi syö ihan mielellään perunaa. Itse asiassa muutenkin syö monipuolisemmin (vapaaehtoisesti) mitä meidän "ruokavammainen" esikoinen.

Peruna sisältää kyllä mm c vitamiinia, mutta ei rautaa. Mistä oot sellaista päähäsi saanut.
Tai siis sisältää jotain 0,7 mg / 100g mutta sittenhän niitä olisi syötävä reilu kilo päivässä, jotta saanti turvattaisi.Koitan siis sanoa, ettei se ole kovinkaan merkittävä raudan lähde.
Enemmän siitä saa kuitua, c- ja b-vitamiinia jne.

Yhteistyössä