lapseni on kiinnostunut kirjoittamaan ja ikää on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
vajaa 4vuotta...muumitietokoneen sai kesällä ja sitä on pelannut tosi paljon ja oppinut kirjaimia siitä...mut nyt hän sit kirjottaa oman nimensä, isin, mummon, minun ja siskonsa aivan ulkomuistista ja äsken kysyi kuinka kaverin nimi kirjoitetaan ja luettelin kirjaimet ja hän kirjoitti... Haluaa ite kovasti oppia, MUTTA...

mä jotenki mietin et onko sen pakko, tai siis no...et en halua et se oppii liian aikasin tollasta ja sit ekaluokalla kaikki on ihan lällyä ja tylsää ja se neropattina vaan siel vikisee et mä osaan jo... Niin elävästi kummittelee pari kyseistä tapausta eskarista työvuosilta...heh...Mut en kai mä voi sitä estelläkkään, ettei se sais kirjottaa...

Muutenki likka on tosi taitava noissa kynähommissa, piirtää aivan uskomattoman hienosti (harmi et tääl pääsee kuvataidekouluun vasta 5vuotiaana), jotenki tollaseen tykkäisin kannustaa sitä vielä kun sitte kirjoittamiseen ja numeroihin jotka se nekin osaa tosi hyvin...

Mitä mieltä ootte ja miten teillä ollaan opeteltu kirjoittamaan ja missä iässä?

Olen sitä mieltä, että lapsi oppii sitä, mitä harjoittelee.
Ei kai siitä haittaakaan ole, mutta ei ole sen älykkäämpi kuin sellainen, joka ei ole muumikoneella harjoitellut juttuja, vaan leikkiii sisaren kanssa ja kehittää mielikuvitusta ja luovuuttaan, eli eri puolia kuin sun lapsi, joka harjoittelee tehtäviä.

Mulla kans tyttö 4v kirjottaa jo mallista melkeenpä mitä vaan...omaa nimeäänkään ei vielä ulkoa osaa kirjoittaa,ilman mallia siis,kun hällä on pitkä yhdysnimi :)
2 mun vanhempaa poikaa on molemmat osanneeet lukea ja kirjoittaa jo ennen eskaria,eikä siitä ole koulussa ollut haittaa...
Mä oon enemmänkin siinä käsityksessä,että nykyään on melko harvinaisia ne lapset,jotka eivät osaa lukea kouluun mennessään...

Mossad luki ja kirjoitti 4-vuotiaana, eikä se ollut mukavaa... Kaikki lööpit ja muu aikuisille suunnattu sonta tuon ikäisen ulottuvilla. :/

Mutta jos lapsi on kiinnostunut kirjaimista ja lukemisesta, on hölmöä kieltää oppimisen ilo häneltä. Koulussa on paljon muutakin opittavaa.

meillä neiti ppi kirjottelee samanikäsenä, nyt eskarissa on valitellu ku on tylsää kun osaa jo kirjaimet ja numerot, mutta eskari ope on sit antanu tehä vaativampia tehtäviä.
sanovat vaan että koulussa se sit voi olla tooosi tylsää, mutta onneksi menee pieneen kyläkouluun missä opettajalla on ehkä vähän enemmän resursseja antaa lisätehtäviä.

anna harjoitella kun kerran tykkää... Omasta puolesta vaan sanon että ollaan vähän pulassa tuon meidän keskimmäisen pojan oppimisen halun kanssa, kun hän oppi lukemaan reilu 2v ja nyt kirjoittaa ja lukee ja yrittää opetella englantia ( |O ) eli "äiti miten tämä-ja-tämä sanotaan englanniksi?" (vessasta kuuluu nykyään että i´m ready" ) poika täyttää kohta 5v....

4,5v poju osaa aikalailla kaikki kirjaimet, kun on luettu paljon kirjainkirjoja. Ja nyt on innostunut harjoitteleen myös kirjoittamista ja saa harjoitellakin aina kun ITSE innostuu :) Tokihan kaikki kirjaimet ei mee "oikein" siis esim. J saattaa olla väärinpäin ja R stä puuttuu yksi sakara välillä, mutta antaa pojun harjoitella. Muuten onkin niin energinen tapaus, että ihan hyvä välillä tehdä vähän rauhallisempia juttuja esim. piirtämistä ja kirjoittamista.

Eipä siitä mitään haittaa ole, anna opetella vaan. Meillä 3v poika ja osaa kirjottaa ilman apua etunimensä ja sukunimen, sit kyselee, et alkaako Matti ämmällä jne. Numeroita ei kyllä laske ku kymmeneen ja joskus saattaa mennä pari numeroo väärinpäin ja alottaa alusta. Piirtää aika hienosti, esim. lumiukkoja ja rekka-autoja.

Tuosta on vielä tosi pitkä matka lukemiseen. Ei se, että osaa kirjaimet alle 4-vuotiaana ja haluaa kirjoittaa ulkomuistista sanoja, tarkoita automaattisesti sitä, että oppisi lukemaan ennen koulua. Toki se on mahdollista eikä lapsen oppi-intoa tule sen takia hillitä.

Meillä täytti tyttö justiin neljä ja tykkää kirjottaa itse. Koko ajan kyselee mitä tossa lukee ja millä kirjaimella joulupukki alkaa tms. Meillä ei ole lastenläppäriä. Ihan päiväkodista on innostus lähtenyt, koska itsekään en kotona ole vielä pitänyt kiireellisenä oppia lukemista tai kirjoittamista. Mut tietenkään ei estellä vaan tuetaan innostusta. Oman nimen osaa kirjoittaa ja mallista kirjoittaa mitä vaan. Luulen, että lukee 5-vuotiaana. Mut niin tein minäkin ;)

Se vielä, että koulussa pitää sit jo oppia kirjoittamaan oikein vastauksia, eikä vain kopioimaan tai tuottamaan "merkityksettömiä" sanoja.

Anna harjoitella vaan.
Meidän lasten koulussa ainakin opetus äidinkielessä ja matematiikassa tapahtuu eriytetysti, eli ei ole sitä samaan_tahtiin_kaikki_oppimaan tyyliä joka joskus oli..

Niin no onhan tästä vielä matkaa ihan lukemiseen ja kunnolla kirjoittamiseen, mut voihan niinki tapahtua et se oppii ne "ajoissa". Ite oon tyhmä ku saapas, matemaattisiavaikeuksia ja lukihäiriö ollu ala-asteella, ja lukemisen ymmärtämisessä ollu lapsena hankaluuksia. Samoin oon aina halunnu osata maalata ja piirtää, mut semmonen tahmatassu ollu noitten juttujen kanssa. Anoppi on loistava käsistään, tekemään mitä vaan maalaa tauluja jne. nyt toivonkin et ne lahajt ois hypänny noitten sen lapsien yli meijän likalle (kukaan anopin lapsista ei omaa käsialaa josta edes sais jotakin selvää :) ) Anoppi on aivan haltijoissaan lapsen piirtämisestä ja maalaamisesta JA myös tästä kirjoittamisesta, aina kun likka on siellä niin se opettaa likalle, vaikka oon sanonu et en tahtos et sille tyrkytetään, et vaan jos se ite tahtoo.

On tää vaan sellasta kun töissä on nähny ja vaikka mitä niin sitte sitä miettii omien lapsien kohdalla mikä on "fiksua" ja mikä ei...ja omaa suhtautumista asiaan... JA muutenki ku tuo lika ollu ISO syntymästä asti, kaikki aina pitäneet sitä niin isona ja reippaaana ja onhan se ollukki, mut se et annettas sen kuitenki olla pieni...ja nyt ku on pikkusisko ni kaikki on ihan et voi että ku se ei vielä osaa sitä tai tätä ja eikö se vielä puhu...Naurattaa itteäinki ku esikoinen askartelia vaik koko aamun jos vaan antasin ja kuopukselle ku antaa kynän ni se vinttaa sen menee ja kattoo vihasesti et kuule piirrä ihan ite vaan :D

Meillä opittiin lukemaan (aivan omia aikojaan) 4 vuotiaana ja samoihin aikoihin kirjoittaminen alkoi sujua mallista.Nyt 4 1/2 vuotiaana lukee ja kirjoittaa.
Ja ihan itse on nuo taidot oppinut.
Ainoa haittapuoli lukemaanoppimisesta on se,että täytyy tosi tarkkaan katsoa lehdet ym. Esim. Seiska on piilotettava heti :)

Anna lapsen harjoitella, jos kirjaimet ja kirjoittaminen kerran kiinnostaa :). Se kiinnostus voi mennä ohikin ennen eskari- ja kouluikää, eikä lapsi välttämättä ole ekalle luokalle mennessään yhtään muita edellä, jos muut asiat ovat vieneet mielenkiinnon. Sitäpaitsi, nykyään osataan ottaa lasten eri lähtötasot huomioon koulussa, eikä jo lukemaan oppinut lapsi joudu jankkaamaan kirjaimia. Itse opin lukemaan 4-vuotiaana, ja kun kolme vuotta myöhemmin menin kouluun niin tsiisus miten tylsää siellä oli ekat kaksi vuotta |O

Meillä tyttö oli tosi kiinnostunut kirjaimista siinä 2½-3 v iässä. Oppi kirjoittamaan magneettikirjaimilla oman nimensä ja perheenjäsenten nimiä, ja bongasi "omia kirjaimiaan" ja "pikkuveljen kirjaimia" eli heidän nimissään olevia kirjaimia kaikkialta. Sitten innostus meni hetkeksi ohi, ja alkoi nyt kesällä taas (4½ v iässä ). Tyttö on tänään tasan 5 v :heart: ja kirjoitti juuri päiväkodin tätien korttiin että "Päiväkodin väki, hyvää joulua toivoo Melike" =) . Osaa aakkoset aika hyvin (on osannut jo kauan, reilu kolmevuotiaasta varmaan), osaa kirjoittaa kirjaimia aika hyvin, jäljentää näkemiään tekstejä, ja kirjoittaa sanelusta. Osaa myös hieman lukea mutta siihen, että voitaisiin puhua oikeasta luku- ja kirjoitustaidosta, on vielä pitkä matka mun mielestä.

En oo jarrutellut, mutten myöskään patistellut. Kun lasta kiinnosti kirjaimet, tarjosin välineet niiden opetteluun. Kun kiinnostaa palapelit, annan hänelle palapelejä. Kun askartelut kiinnostaa, annan sakset, paperia, liimaa, helmiä yms. Yksinkertaista :)

meillä tyttö sai viimejouluna leikkitietokoneen ja oppi samantien kaikki aakkoset,oli tuolloin 4v.nyt juuri 5v täyttäneenä osaa kirjoittaa ihan mitä vaan,sanoo sanan ääneen ja kirjoittaa sitämukaa paperille.lukea ei aivan vielä osaa,mutta kohta takuuvarmasti.olen todella tyytyväinen että tyttö oppii taidot ennen koulua,kaksi isoveljeä ovat myös oppineet itsekseen 5-6vuotiaina lukemaan ja kirjoittamaan,mutta kolmas veli oppi vasta koulussa,ja se oli työlästä!hattua nostan opettajille että jaksavat takuta parinkymmenen ekaluokkalaisen kanssa lukemisen ja kirjoittamisen alkeita...

Lapsen kiinnostuksen kohteita kannattaa tukea, jos toinen haluaa oppia lukemaan ja kirjoittamaan, niin ei sitä kannata estellä.

Meillä esikoinen oppi kirjaimet 2 vanhana ja lukemaan ja kirjoittamaan 3 vanhana. Itse opetin kun tyttö kerran oli suunnattoman kiinnostunut. On nyt 5 ja osaa myös numerot ja yhteen ja vähennyslaskutkin sujuu. Nykyään suuri osa ekaluokkalaisista jo lukee ja kirjoittaa (kuulemma, sanoo tutut opet) joten alkupoetus on vähän erilaista kuin omassa lapsuudessa. Mutta lapsissa on kyllä eroja, koska meillä nuorempia ei vois vähempää kiinnostaa mitkään kirjaimet, ovat ihan eri luonteisia ja kiinnostuneita muista asioista.

Kannustetaan lapsia siihen mistä he ovat kiinnostuneet :)

Oma tyttäremme oli ihan pienestä taaperosta asti kiinnostunut kirjaimista ja numeroista,sanoista ym ja kuinka ollakkaan ennen kuin hän täytti kolme,hän jo luki ja kirjoitti :heart: Viisivuotiaana menee plus,miinus ja kertolaskutkin matematiikan osalta nappiin :)

Mun tytöistä yksi oppi lukemaan ja kirjoittamaan nelivuotiaana. Jos on kiinnostusta, niin ei niitä estääkään voi. En tiedä, kuinka kauan oli jo osannut lukea, kun viihtyi tosi paljon itsekseen kirjojen parissa. Kerran sitten huomasin, kun luki isosiskon uskonnon kirjaa.

Yhteistyössä