Lapseni opettaja "harkitsee sosiaalitoimia", koska meidän perheessä ei syödä lihaa ja olemme keskustelleet avoimesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vegemama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sikäli, että tämä mitään mihinkään suuntaan todistaisi, mutta juolahtipa mieleeni kaksi sanaa. Greta Garbo. Ja lisää esimerkkejä saadaan lähivuosina, kun Brigitte Bardot ja hänen sukupolvensa eläinaktivistinaiset alkavat päästä yhdeksännelle kymmenelle.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27128881]Ei olisikaan - jos asia-argumenteilla mentäisiin. Mutta jos sivutolkulla veisataan samaa virttä "höö hitler oli kasvissyöjä siispä te kaikki kasvissyöjät ootte natseja ja ootte pistämässä meitä normaaleita ihmisiä keskitysleirille", niin herää kyllä kiusaus huomauttaa tällaisesta pikkuseikasta.[/QUOTE]

Ihan totta - ja olin sun kanssa ihan samaa mieltä kasvissyönnin historiaan yms liittyen.

Lypsylehmähän myös päätyy yleensä jauhelihapakettiin, toisin kuin joku oli väittänyt.

Ja kun kaikki haukkuu teurasnautojen oloja, niin kertokaapa mitä niistä tiedätte? :)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27130496]Ei sikäli, että tämä mitään mihinkään suuntaan todistaisi, mutta juolahtipa mieleeni kaksi sanaa. Greta Garbo. Ja lisää esimerkkejä saadaan lähivuosina, kun Brigitte Bardot ja hänen sukupolvensa eläinaktivistinaiset alkavat päästä yhdeksännelle kymmenelle.[/QUOTE]

Greta Garbohan söi kalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27121946:
Totta. Siksi vanhempien vastuulla onkin kuinka fanaattinen lihansyönnin puolustaja tai vastustaja lapsesta kasvaa. Ja sama koskee ukontojakin. Miten musta kuitenkin tuntuu että enemmistö kakaroista toitottaa kuitenkin sitä uskontoasiaa tai lihansyöntiä.
Mun mielestä myös on kyseinen asia vanhempien vastuulla.
Minun mielestäni jokaisella on oikeus uskoa mihin tahtoo ja jokaisella on oikeus pitää yllä millaista ruokavaliota tahtoo,mutta pitää muistaa,ettei kaikki tahdo samoja asioita.

Itse en tunne yhtään kiihkoilijaa,en uskontojen tai ruokien puolesta vaikka ystäväpiiriin kuuluu erilaisia kasvissyöjiä ja monien eri uskontokuntien edustajia.

Voin sanoa,että pinna palaisi jos mä istuisin syömässä jossain pihviä ja viereeni tulisi joku paasaamaan teurastuksesta jne.

Ja minä en henk.koht ymmärrä niitä kasvissyöjiä jotka eivät anna lastensakkaan syödä lihaa.
Ei mun onneksi tarvitsekkaan ymmärtää..toivon vain,että lapset saavat kaiken tarpeellisen jostain muusta.
Onneksi monet kasvissyöjät ovat hyvinkin tietoisia ravintoarvoista,mistä niitä saa ja miten paljon.

Itse antaisin lasteni syödä lihaa vaikka itse olisin kasvissyöjä,kuten olen antanut lapsilleni mahdollisuuden päättää mihin uskontokuntaan haluavat kuulua vai haluavatko mihinkään.

Bryan Adams s. 1959 Kanada laulaja-lauluntekijä vegaani
Chris Adler s. 1972 Yhdysvallat Lamb of God -yhtyeen rumpali
Masami Akita s. 1956 Japani Merzbow, noise-muusikko vegaani
Billie Joe Armstrong s. 1972 Yhdysvallat Green Day -yhtyeen laulaja
Mira Aroyo s. 1977 Bulgaria, Iso-Britannia Ladytron-yhtyeen jäsen
Emilie Autumn s. 1979 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä, viulisti vegaani
Erykah Badu s. 1971 Yhdysvallat soul-laulaja vegaani
Joan Baez s. 1941 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä
Brian Bell s. 1968 Yhdysvallat Weezer-yhtyeen kitaristi vegaani
René Berthiaume ? Saksa Equilibrium-yhtyeen kitaristi/kosketinsoittaja
Billy Idol s. 1955 Iso-Britannia laulaja-lauluntekijä
Cedric Bixler-Zavala s. 1974 Yhdysvallat The Mars Volta -yhtyeen laulaja vegaani
Blümchen (Jasmin Wagner) s. 1980 Saksa laulaja, malli, juontaja
Sean Brennan ? Yhdysvallat London After Midnight -yhtyeen keulahahmo vegaani
Dan Briggs s. 1985 Yhdysvallat Between the Buried and Me -yhtyeen basisti vegaani
Devin Townsend s. 1972 Kanada Laulaja, kitaristi, tuottaja, säveltäjä ja sanoittaja
Hunter Burgan s. 1976 Yhdysvallat AFI-yhtyeen basisti vegaani
Kate Bush s. 1958 Iso-Britannia laulaja-lauluntekijä
Geezer Butler s. 1949 Iso-Britannia Black Sabbath -yhtyeen basisti vegaani
John Campbell s. 1972 Yhdysvallat Lamb of God -yhtyeen basisti
Belinda Carlisle s. 1958 Yhdysvallat The Go-Go's -yhtyeen laulaja, sooloartisti
Adam Carson s. 1975 Yhdysvallat AFI-yhtyeen rumpali
Tim Commerford s. 1968 Yhdysvallat Rage Against the Machinen ja Audioslaven basisti vegaani
Sarah Connor s. 1980 Saksa laulaja, säveltäjä
Elvis Costello s. 1954 Iso-Britannia laulaja-lauluntekijä
Rivers Cuomo s. 1970 Yhdysvallat Weezer-yhtyeen laulaja
Mos Def s. 1973 Yhdysvallat hip hop -artisti, näyttelijä
Alan Donohoe s. 1970 Iso-Britannia The Rakes -yhtyeen laulaja vegaani
Bob Dylan s. 1941 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä
Fat Mike s. 1967 Yhdysvallat NOFX-yhtyeen laulaja-basisti
John Feldmann s. 1967 Yhdysvallat Goldfinger-yhtyeen laulaja-kitaristi ja tuottaja vegaani
Fiona Apple s. 1977 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä vegaani
Mathias Färm s. 1974 Ruotsi Millencolin-yhtyeen kitaristi
Gaahl (Kristian Eivind Espedal) s. 1975 Norja Gorgoroth-yhtyeen vokalisti
Peter Gabriel s. 1950 Iso-Britannia Genesis-yhtyeen laulaja
Chris Geddes s. 1975 Iso-Britannia Belle & Sebastian -yhtyeen kosketinsoittaja
Angela Gossow s. 1974 Saksa Arch Enemy -yhtyeen vokalisti
Derrick Green s. 1971 Yhdysvallat Sepultura-yhtyeen laulaja-kitaristi
Mark ”Barney” Greenway s. 1969 Iso-Britannia Napalm Death -yhtyeen vokalisti
Joel Grind s. ? Yhdysvallat Toxic Holocaust -yhtyeen vokalisti-kitaristi vegaani
GZA s. 1966 Yhdysvallat Wu-Tang Clan -yhtyeen jäsen
Nina Hagen s. 1955 Saksa laulaja
Kirk Hammett s. 1962 Yhdysvallat Metallica-yhtyeen kitaristi
Davey Havok s. 1975 Yhdysvallat AFI-yhtyeen laulaja
George Harrison 1943–2001 Iso-Britannia The Beatles -yhtyeen jäsen
Chris Head ? Yhdysvallat Anti-Flag-yhtyeen kitaristi
Richard Hughes s. 1975 Iso-Britannia Keane-yhtyeen rumpali
Andy Hurley s. 1980 Yhdysvallat Fall Out Boy -yhtyeen rumpali vegaani
Frank Iero s. 1981 Yhdysvallat My Chemical Romance -yhtyeen kitaristi
Natalie Imbruglia s. 1975 Australia laulaja-lauluntekijä
Michael Jackson 1958-2009 Yhdysvallat pop-laulaja
Joan Jett s. 1958 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä
Anthony Kiedis s. 1962 Yhdysvallat Red Hot Chili Peppers -yhtyeen laulaja
Lenny Kravitz s. 1964 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä vegaani [35]
KRS-One s. 1965 Yhdysvallat rap-artisti, tuottaja
Fredrik Larzon s. 1973 Ruotsi Millencolin-yhtyeen rumpali
Avril Lavigne s. 1984 Kanada laulaja-lauluntekijä
John Lennon 1940–1980 Iso-Britannia The Beatles -yhtyeen jäsen
Annie Lennox s. 1954 Iso-Britannia Eurythmics-yhtyeen laulaja
Russell Lissack s. 1981 Iso-Britannia Bloc Party -yhtyeen kitaristi
Dennis Lyxzén s. 1972 Ruotsi Refused- ja The (International) Noise Conspiracy -yhtyeiden laulaja vegaani
Michael ”Mickey” Madden s. 1979 Yhdysvallat Maroon 5 -yhtyeen basisti vegaani
Ziggy Marley s. 1968 Jamaika reggae-muusikko
Chris Martin s. 1977 Iso-Britannia Coldplay-yhtyeen laulaja
Paul Mazurkiewicz s. 1969 Puola, Yhdysvallat Cannibal Corpse -yhtyeen rumpali
Masta Killa s. 1969 Yhdysvallat Wu-Tang Clan -yhtyeen jäsen
Brian May s. 1947 Iso-Britannia Queen -yhtyeen kitaristi
Paul McCartney s. 1942 Iso-Britannia The Beatles -yhtyeen jäsen vegaani
Tim McIlrath s. 1979 Yhdysvallat Rise Against-yhtyeen laulaja
Ross Millard s. 1982 Iso-Britannia The Futureheads -yhtyeen kitaristi
Moby s. 1965 Yhdysvallat elektronisen musiikin artisti, DJ vegaani
Morrissey s. 1959 Iso-Britannia The Smiths -yhtyeen laulaja, sooloartisti vegaani
Stuart Murdoch s. 1968 Iso-Britannia Belle & Sebastian -yhtyeen laulaja
Krist Novoselic s. 1965 Yhdysvallat Nirvana-yhtyeen basisti
Troy Oftedal ? Yhdysvallat Cattle Decapitation -yhtyeen basisti
Erik Ohlsson s. 1975 Ruotsi Millencolin -yhtyeen kitaristi.
Yoko Ono s. 1933 Japani, Yhdysvallat taiteilija ja muusikko
Pink s. 1979 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä vegaani
Prince s. 1958 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä
Omar Rodriguez-Lopez s. 1975 Yhdysvallat The Mars Volta -yhtyeen kitaristi
Tommy Rogers s. 1980 Yhdysvallat Between the Buried and Me -yhtyeen laulaja vegaani
Rick Rubin s. 1963 Yhdysvallat musiikkituottaja
RZA s. 1969 Yhdysvallat Wu-Tang Clan -yhtyeen jäsen
Justin Sane s. 1973 Yhdysvallat Anti-Flag-yhtyeen laulaja-kitaristi vegaani
Nikola Sarcevic s. 1974 Ruotsi Millencolin-yhtyeen laulaja-basisti
Bruce Springsteen s. 1949 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä
Ringo Starr s. 1940 Iso-Britannia The Beatles -yhtyeen jäsen
Serj Tankian s. 1967 Armenia, Yhdysvallat System of a Down -yhtyeen laulaja
Justin Timberlake s. 1981 Yhdysvallat laulaja-lauluntekijä
Steve Vai s. 1960 Yhdysvallat rock-kitaristi
Eddie Vedder s. 1964 Yhdysvallat Pearl Jam -yhtyeen laulaja
Paul Waggoner s. 1979 Yhdysvallat Between the Buried and Me -yhtyeen kitaristi vegaani
Charlie Watts s. 1941 Iso-Britannia The Rolling Stones -yhtyeen rumpali
Liam Wilson s. 1979 Yhdysvallat The Dillinger Escape Plan -yhtyeen basisti vegaani
Weird Al Yankovic s. 1959 Yhdysvallat muusikko ja näyttelijä vegaani
Thom Yorke s. 1968 Iso-Britannia Radiohead-yhtyeen laulaja vegaani

Kaikki natseja.:D

Onpas tää ketju menny oudoksi. Huomaa että lihansyönti heikentää älykkyysosamäärää.

Lypsylehmähän myös päätyy yleensä jauhelihapakettiin, toisin kuin joku oli väittänyt.

Itseasiassa; "Suomessa naudanlihantuotanto perustuu pitkälti maitorotunautojen kasvattamiseen, sillä noin 80 % kotimaisesta naudanlihasta tulee maitotiloilta. Kaikista teurastettavista naudoista puhtaasti liharotuisten teuraseläinten osuus on vain noin 15 %." Eläinaines | farmit.net

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27133719:
Ja minä en henk.koht ymmärrä niitä kasvissyöjiä jotka eivät anna lastensakkaan syödä lihaa.
Ei mun onneksi tarvitsekkaan ymmärtää..toivon vain,että lapset saavat kaiken tarpeellisen jostain muusta.
Onneksi monet kasvissyöjät ovat hyvinkin tietoisia ravintoarvoista,mistä niitä saa ja miten paljon.

Itse antaisin lasteni syödä lihaa vaikka itse olisin kasvissyöjä,kuten olen antanut lapsilleni mahdollisuuden päättää mihin uskontokuntaan haluavat kuulua vai haluavatko mihinkään.

No, on vanhemman velvollisuus tehdä jotain päätöksiä lapsen puolesta. Lapsen ei voi antaa koostaa ruokaympyräänsä vapaasti, vaan vanhemman on pidettävä huoli, että ateriat ovat monipuolisia ja terveellisiä. Joka ikinen vanhempi tekee siis jatkuvasti päätöksiä lapsensa syömisen suhteen, rajoituksia myös - eihän suomalaisista sekasyöjistä kovinkaan moni syötä lapselleen vaikka hyönteisiä tai matoja, vaikka nekin ovat jossain päin maailmaa ihan kelpo ruokaa (esim. jotkut paistetut/friteeratut heinäsirkat, joidenkin mielestä jopa herkkua).

Jos vanhemman mielestä liha on epäterveellistä ja epäeettistä, niin miksi hän silloin syöttäisi sellaista ruokaa lapselleen? Ihan samasta syystä moni välttää piilosokeria lapsen ruuissa, koska ei pidä sitä terveellisenä. Kannattaa muistaa, että kasvissyöjän näkökulmasta liha ei ole "normaalia perusruokaa", vaan kasvissyöjän näkökulmasta normaalia perusruokaa on se kasvisruoka.

[QUOTE="Piitu";27106177]Se on jokaisen oma asia mitä suuhunsa laittaa. Veget pitäkööt mölyt mahassaan, ei kukaan kaipaa heidän oman ideologiansa saarnaamista. Miksi kasvissyönnistä pitää tehdä numero? Ehkä teillä vanhemmilla on keskustelun paikka lapsenne kanssa myös tästä näkökulmasta.[/QUOTE]

Olen itse näin toistakymmentä vuotta kasvissyöjänä olleena saanut huomata sen kuinka minun ruokavaliotani jatkuvasti sörkitään ja moititaan. Onko siis oikein että lihansyöjät saavat väittää vege-ravintoa "puutteelliseksi" mitään asiasta tietämättä ja kasvissyöjien pitäisi pitää "mölyt mahassaan" vaikka kuinka v*ttuilua saisivatkin kuulla..?

Yleensä nämä kassvisruokavalion haukkujat ovat juuri niitä juntteja jotka eivät ole ikinä mitään kasvisruokaa sen kummemmin maistaneet tai jos ovatkin niin se on juurikin sitä maustamatonta tofua. Ja totta, SE ei maistua millekkään,ILMAN maustamista.

Minä olen 16, ja olen kyllä ihan 2-vuotiaasta asti tiennyt mistä se liha tulee. Proteiini on välttämätöntä aivojen kehitykselle ja lihansyönti ei heikennä ÄÖ:tä. Tutkimusten mukaan suurimalla osalla vegaaneista on pienempi ÄÖ, kuin sekasyöjillä.

Itselleni tuli juurikin tuo jeesuspropaganda tästä mieleen. melko paljon sen asllitaan jatkua tässä yhteiskunnassa, eikä siihen ole monen mielestä soveliasta puuttua. Kyse on kuitenkin perheiden omista valinnoista. Vikaan on ehkä nyt menty vain siinä, että reaktioista on tullut ylimitoitettuja ja a:n poika ei ole ollut ihan kartalla siitä, miten aihetta on sopivaa tuoda esiin koulussa.

Opettaja voi aivan rauhassa tehdä niitä sossuilmoituksiaan, ei ne mihinkään johda. Itse ehkä tekisin seuraavalla tavalla: Pyrkisin rauhoittamaan tilanteen, juttelisin pojan kanssa siitä, miten erilaisia ruokailutottumuksia muilla perheillä voi olla (vai pelkääköhän ap, että poika ei pysykään enää ruodussa ja vastusta kiivaasti liharuokia jos saa tietää, että on muitakin vaihtoehtoja ja kaverit pvat ihan terveitä ja hyvinvoivia, vaika syövätkin lihaa...?) ja varaisin ajan omalääkärille (EI koululääkärille). Pyytäisin lääkäriltä lähetteen verenkuvaan ja pyytäisin myös lääkärin arviota lapsen terveydetilasta. Kun lapsi arvioidaan terveeksi, veriarvot ovat hyvät ja kasvu ja kehitys normaalia, on paperi valmiina opettajalle tarvittaessa näytettäväksi.

Turhaa provosoitua jos toinen on typerä.

Alkuperäinen kirjoittaja En syö perunaa;28370888:
Minä olen 16, ja olen kyllä ihan 2-vuotiaasta asti tiennyt mistä se liha tulee. Proteiini on välttämätöntä aivojen kehitykselle ja lihansyönti ei heikennä ÄÖ:tä. Tutkimusten mukaan suurimalla osalla vegaaneista on pienempi ÄÖ, kuin sekasyöjillä.

Linkitätkö sen tutkimuksen tähän, kiitos. Lisäksi tutkimustuloksia myös siitä, miten juuri lihasta saatava proteiini on keskeisessä roolissa aivoja ajatellen ja jotenkin parempaa kuin muista lähteistä saatava proteiini.

Yhteistyössä