Näinhän se vaan on: "kukaan mies ei kieltäydy ilman syytä lapsen teosta". Kiitos näistä vastauksista, hyvä tietää, etten ole ainoa nainen, jolla on tämä "ongelma".
Jatkan itse surutyötä. Alan olla siinä kohdassa, että teen tämän surutyön ja elän asian kanssa. Meille ei tule enempää ainakaan biologisia lapsia. On meillä kaksi ihanaa kummilasta ja tuo oma lapsi on täyttä kultaa! Haluan olla onnellinen siitä, mitä olen saanut. Olen onnellinen myös avioliitossa, vaikka surenkin sitä, että emme tee toista lasta, emme koe toista kertaa synnytyksen ihmettä. Ymmärrän silti miestänikin, varsin hyvin ymmärränkin. Meidän kohtalomme yhden lapsen perheeksi sinetöi rankka synnytys, jossa mieheni oli lähellä menettää sekä vaimon että lapsen. Ja tiedän, että se kaikki oli hänelle rankkaa, kuten myös se, että hätäsektionjälkeinen aika oli täynnä huolta. Itselläni oli paha kohtutulehdus, en meinannut toipua sektiosta ja olin kai aikamoisessa bluesissakin pari-kolme ekaa kuukautta. Mieheni ei halua kokea sitä uudelleen. Ehkä meillä naisilla on biologiassamme jokin taika unohtaa synnytyksen kauhut ja pelko ja huoli, jotta voisimme tulla uudelleen raskaaksi, koska itseäni ajatus synnyttämisestä ei ole pelottanut. Toisaalta tiedän, että ekan synnytyksen "kauhut" tulisivat varmasti pelottamaan toisen raskauden aikana.
Mutta kuten todettu, olen valmis jatkamaan matkaa. Nauttien tuosta yhdestä lapsesta ja avioliitostani, siitä, että lapseni isä on kuitenkin osallistuva, hellä ja rakastava isä lapsellemme. Toisenlaisen miehen kanssa tuskin lapsia haluaisinkaan. On aika hyväksyä meidät tälläisenä perheenä. Sitä vain ihmettelen, miksi tukea tälle eteenpäin menolle, hyväksymiselle on niin vaikea saada??? Olen käynyt puhumassa asiasta monenkin ammattiauttajan kanssa, perheneuvolassa ja perheasiainneuv. keskuksessa, koska olen kokenut tarvetta jutella jonkun kanssa. JUttelut ovat kuitenkin olleet hvyin yksipuolisia ja turhia: työntekijät (naiset!) ovat vain todenneet, että "älä luovuta, et ole ensimmäinen nainen joka painostamalla saa tahtonsa läpi tässä asiassa" tai ovat sanoneet, että "eihän miehesi voi päättää noin suurta asiaa yksin!". Eivät ne ole kuitenkaan vastauksia, joita olen hakenut. Haluaisin jonkun sanovan, että yhden lapsen perhe on ihan yhtä arvokas perhe, että onhan meillä toisemme ja että en ole sen vähempää nainen synnytettyäni "vain kerran". Ehkä ne sanat pitää vaan sanoa itse itselleen. Jotenkin haluaisin, että saisin keinoja surra tämän asian loppuun, että voisin jatkaa tästä.
Matka jatkukoon siis. Ja se, mikä on eniten totta, on se, että jokainen lapsi ansaitsee tulla maailmaan toivottuna, molempien vanhempiensa toivomana. (Uskoisin silti, että JOS olisimme tehneet toisenkin lapsen, olisi mieheni rakastanut häntä aivan yhtä paljon kuin ainokaistammekin!)