Lapsesi joululahjojen rahallinen arvo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ostetaan leluja muulloinkin kuin jouluna ja synttäreillä. Joululahjaksi olen ostanut vaatetta ja leluja kahdelle lapselle yhteensä noin 100 eurolla. Vielä on tulossa yksi noin 30e maksava työkalusetti ostettavaksi, mutta lahjat alkaa olla kasassa.

Näistäkin jo pohdittiin että annetaanko kaikki kerralla vai olisko parempi jotain jemmata myöhemmin annettavaksi (ulos tarkoitettu lumiaura-auto esim, kun täällä ei ainakaan vielä ole lainkaan lunta). Kuitenkaan ei yleensä kuin yksi lelu tai kaksi jouluna saaduista ole sellaisia millä heti leikittäisiin.

Mulle on ihan uutta se, että jos nelihenkinen perhe, missä on vain yksi työssäkäyvä, ei auta rahallisesti ystäviään, niin se on itsekkyyttä.

Minulle myös oli uutta se että kaikki muu kuin rahallinen apu on itsekkyyttä.

[QUOTE="vieras";25160572] Mä en ikinä voisi itse olla tuollaisessa tilanteessa auttamatta rahallisesti _ystävääni_ mutta meitä on moneen junaan.[/QUOTE]

Eiköhän ystäväkin pärjää - etenkin nyt kun saa apua seurakunnalta.

Jos omat lapset saa muilta lahjoja arviolta tonnin arvosta, niin miten se tekee minusta velvollisen tai edes kyvykkään auttamaan - kun ei mulla siltikään yhtään sen enempää rahaa ole?

Sanoinko että on velvollisuus? Ei ole mutta itsekästä se on. Kuten sanoin jo, jos lapset saa tonnilla muualta lahjoja niin jättäisin itse ostamatta omille ja ostaisin ystävän lapsille / antaisin rahana. Ei ne sun vaate- ja luistinlahjoitukset tuo ruokaa joulupöytään tai joululahjoja...mutta kuten sanoin jo, meitä on moneen junaan. Jos olet valintasi kanssa sinut niin fine. Minä en olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;25160361:
Lapset saa ainakin sukset ja luistimet molemmat. Sen lisäksi satasella leluja /nuppi.. Tosin sillä rahalla ei saanut kuin kaksi lelua kun en halua sataa pikkutavaraa kotiin.. Kummit ja mummot ostelee yleensä elokuvia, vaatteita ja pikkuautoja,barbeja.. Tulisko nuista jotain 300€/lapsi??

Tuleeko sukset ja luistimet siis joululahjaksi? Ihan sovittamatta? Aika outoa.
Itse en koskaan osta käyttötavaraa (juurikin urheiluvälineitä, vaatteita tms) lahjaksi lapsille.
Ajattelen niitten kuuluvan arkiostoksiin, ei juhlaan.

2v lahjoihin menee n.20e. Sukulaisilta tulee lisää, enkä tiedä yhtään etukäteen niiden arvosta.

3v lahjoihin 23e.

5v lahjoihin 57e.

6v lahjoihin 56e.

Itselleni ostin 800g lankaa 24eurolla.. Mutta puolustukseksi pitää lisätä että langasta riittänee muillekin lämmikettä kuin vain itselleni..

Kuka ostaa ne kaikki pelikoneet, pelit, puhelimet, tietiskat, iPodit ja muut kun kerran noin vähän rahaa menee lahjoihin?

En osaa sanoa lahjojen rahallista määrää mutta meillä esim. esikoinen saa Nintendo3Ds:n ja pelin siihen meiltä vanhemmilta ja noihin menee jo useampi satanen.
Kuopuksen lelut, jotka me ostetaan maksaa varmaan yhteensä yli 100e ( autorata ja cars 2 kauko-ohjattava yms. )

Näiden lisäksi lahjoja tulee isovanhemmilta, kummeilta ja muilta sukulaisilta.
Kyllä varmaan alkaa kohta 1000e / mukula häämöttään kun mukana on talviurheiluvälineitä, lehtitilauksia jne...

Korjattu kasa näppisvirheitä ku olis kännissä kirjotettu:D

Viimeksi muokattu:
Semmosista ketkä ostaa monella sadalla eurolla lahjoja lapsille, tulee semmoinen olo et heidän pitää jotenki lapsille korvata se menetetty aika kun ite käy töissä yms.
Ihanku lapset osais arvostaa enemmän semmoista lahjaa joka maksaa esim 200e.
Mun mielestä tärkeintä on se että lapsi tykkää, vaikka maksaisi sitten 30e.
Meillä mennyt 3 lapsen lahjoihin yht. n. 200e.

Mitäs jos lapsi tykkää jostain sellaisesta, mikä maksaa sen useamman sataisen? Onko se sitten väärin?

Meilla eivät lapset paljon paketteja saa, lähinnä meiltä vanhemmilta pari-kolme pakettia ja muilta sukulaisilta ehkä saman verran. Suurimman osan kanssa olemme sopineet, että emme lahjo puolin eikä toisin. Tämä systeemi toimi meillä, toisilla sitten toinen tyyli.
Itse olen ottanut sen linjan että tärkein on se lapsen toive. Toki, kuuta taivaalta ei saa, mutta kohtuullisuuden rajoissa. Eskarilaisen suurin toive on ollut PSP ja siihen pari peliä. Sen kävin hänelle myös ostamassa. Hän tulee ilahtumaan ikihyviksi, kun pakettinsa avaa, tiedän sen! Onko se nyt väärin, että hänen lahjansa maksoi sen toista sataa? Varsinkinn kun eihän mitä mitään töissä käynti aikaa koita korvata, kotiäiti kun olen..... :D

herrajumala,oikeesti monella SADALLA eurolla lahjoja muksuille, ja parhaimmassa (pahimmassa) tapauksessa sen ikäisille jotka ei niistä yhtään mitään vielä ymmärrä??

[QUOTE="hmm";25161750]herrajumala,oikeesti monella SADALLA eurolla lahjoja muksuille, ja parhaimmassa (pahimmassa) tapauksessa sen ikäisille jotka ei niistä yhtään mitään vielä ymmärrä??[/QUOTE]

Nyt ei sit riitä enään pelkkä lahjojen rahallisen arvon kritisoiminen, vaan otetaan mukaan myös itse paketin sisältökin?? :D

Mä en ymmärrä sitä filosofiaa, että jos lapsi saa kalliita lahjoja, niin silloin ei ole rakkautta.
Meillä poika saa vanhemmiltaan lahjoja ehkä 300-400e arvosta. Lisäksi lahjoja tulee paljon mualtakin. Kyllä mä rakastan lastani yli kaiken! Vietämme todella paljon aikaa yhdessä, harrastetaan yhdessä jne. Kyllä lapsi arvostaa joulussa myös muuta. Hänelle on esim. tärkeää olla maukana jouluvalojen laitossa ja pipareiden leivonta on joulukuun kohokohta.
Kyllä meillä ostetaan muutenkin tavaroita tarpeen mukaan ja lelupäiviä vietetään ympäri vuoden. Ei nyt tosin joka päivä.

Jokaisessa perheessä tyylillään. Lapset ovat kyllä varmasti tottuuneet oman perheen tapaan toimia ja arovstavat sitä. Ne lapset jotka saavat vain pari pakettia, ovat varmasti ihan yhtä tyytyväisiä, kuin ne jotka saa enemmän. Eikä lapset välttämättä edes tajua, että jouluna "kuuluisikin" saada sata lahjaa.

4-vuotias saa meiltä vanhemmilta n. 100€ arvosta lahjoja (joukossa pari kalliimpaa juttua, esim. Brion junarataan lisäosa) ja mummiltaan varmaan n. 50€ arvosta. Kun tähän lasketaan vielä sekalaiset lahjat kavereilta yms. niin varmaan arvo on lähellä 200€.

Mä en ymmärrä sitä filosofiaa, että jos lapsi saa kalliita lahjoja, niin silloin ei ole rakkautta.
Meillä poika saa vanhemmiltaan lahjoja ehkä 300-400e arvosta. Lisäksi lahjoja tulee paljon mualtakin. Kyllä mä rakastan lastani yli kaiken! Vietämme todella paljon aikaa yhdessä, harrastetaan yhdessä jne. Kyllä lapsi arvostaa joulussa myös muuta. Hänelle on esim. tärkeää olla maukana jouluvalojen laitossa ja pipareiden leivonta on joulukuun kohokohta.
Kyllä meillä ostetaan muutenkin tavaroita tarpeen mukaan ja lelupäiviä vietetään ympäri vuoden. Ei nyt tosin joka päivä.

Jokaisessa perheessä tyylillään. Lapset ovat kyllä varmasti tottuuneet oman perheen tapaan toimia ja arovstavat sitä. Ne lapset jotka saavat vain pari pakettia, ovat varmasti ihan yhtä tyytyväisiä, kuin ne jotka saa enemmän. Eikä lapset välttämättä edes tajua, että jouluna "kuuluisikin" saada sata lahjaa.

Olen ihan samaa mieltä. Nykyään tuntuu olevan trendikästä kääntää asiat päälaelleen; ennen ihailtiin jos oli varaa ostaa kunnon lahjat, poikalasta pidettiin enemmän arvossa kuin tyttöä jne. Nykyään sitten KAIKKI tahtovat tytön, lahjoja ei saisi ostaa koska lapsi kasvaa muuten kieroon...huooh. Ja ei, en itse pidä poikaa tai tyttöä arvossa sukupuolensa takia, molemmista tykkään ihan yhtä paljon ja olen iloinen, ettei poika ole ainoa, jolla on nykyään arvoa...mutta onko yhtään fiksumpaa kääntää asiaa niin, että tyttö olisi parempi?

Meillä ostetaan lahjoja paljon, ei siksi että haluaisimme leveillä tai että pelkäisimme lapsen kiusatuksi tulemista. Lahjoina annetaan ikävaiheelle tarpeellisia "työkaluja"; tekemistä ja touhuttavaa kehityksen tueksi ja lapsen iloksi. Leikki on lapsen työtä! Miltä sinusta tuntuisi työskennellä läppärillä, joka olisi ostettu v. 1995 käytettynä eikä siihen saisi koskaan lisämuistia, uutta näytönohjainta jne.? Luuletko, että lapsesi nauttii siitä ettei ole kunnollisia "työkaluja", kaikki on aina kirpparilta ostettua tai muiden jämiä? Dream on. Kaiken ei tietenkään tarvitse olla uutuutta hohtavaa, kyse ei ole siitä.

Tänä vuonna esikoinen saa yhden kalliin lahjan (PlaySation + SingStar peli) jonka arvo on n 350e
Lisäksi saa pientä (yhden uuden palan Nomination koruunsa, pari kirjaa jne)

Kuopus puolestaan saa leikkitietokoneen (arvo n 40) euroa, dulpo paloautopaketin (oliskos ollut n 40e), stiigan (oliskohan ollut 70e) ja jotain pientä.

Keskimmäisellä ei ole mitään isompia toiveita, saa korun, lautapelin ym pienempää.

Eli jokaiselle tilanteen ja tarpeen mukaan.
Pienemmillekin kuitenkin jatkossa varmasti iloa isosiskon PlayStationista

[QUOTE="kolmen äiti";25163130]Tänä vuonna esikoinen saa yhden kalliin lahjan (PlaySation + SingStar peli) jonka arvo on n 350e
Lisäksi saa pientä (yhden uuden palan Nomination koruunsa, pari kirjaa jne)

Kuopus puolestaan saa leikkitietokoneen (arvo n 40) euroa, dulpo paloautopaketin (oliskos ollut n 40e), stiigan (oliskohan ollut 70e) ja jotain pientä.

Keskimmäisellä ei ole mitään isompia toiveita, saa korun, lautapelin ym pienempää.

Eli jokaiselle tilanteen ja tarpeen mukaan.
Pienemmillekin kuitenkin jatkossa varmasti iloa isosiskon PlayStationista[/QUOTE]

Ai niin uuden kännykänkin esikoinen saa (ei kuitenkaan meiltä vanhemmilta vaan mummilta). Esikoisen lahjojen rahallinen arvo on varmaan sellainen vähintään 600e.
Muut ei saa rahallisesti yhtä arvokkaita, mutta tärkeintä on, että jokainen saa mieluista ja ikäänsä sopivaa.

Yhteistyössä