Lapset hoitoon vai ei kun äiti kotona sairastamassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Siis viettekö lapset hoitoon vai ette, jos olette itse sairauden takia kotona työstänne? Kumpi on oikea rataksu kun tuntuu että molemmista saa kakkaa niskaan.

Itse olin joku aika sitten kolme päivää kotona sairastamassa ja lapset olivat hoidossa. koin sen parhaaksi ratkaisuksi sillä oloni oli heikko ja kaipasi lepoa, kaksi villiä lasta 2v ja 4v eivät olisi antaneet hetken rauhaa. Itseasiassa lepääminen olisi varmaan sujunut paremmin töissä kun lasten kanssa kotona.... Kuitenkin olen saanut siitä tuttavilta ja sukulaisilta negatiivista palautetta. Lasten kuuluisi saada olla kotona jos vanhempikin on jne.

Eräs kaveri taas kertoi päinvastaista, eli hän ei jaksanut lähteä viemään lapsia hoitoon vaan piti nämä kotona sairastamisen ajan. Sairasloma kuitenkin venyt odotettua pidemmäksi ja kun hän erehtyi kertomaan pomolle että lapset olivat kotona tämä miltei raivostui. Pomon mukaan sairasloma on työntekijän sairastamista ja paranemista verten, eli silloin levätään ja kerätään voimia. Ei hoideta lapsia ja kotia.

Kumpi sitten on permpi ratkaisu?

Mielestäni tämä on sellainen asia, jonka jokainen päättää itse ja kenelläkään muulla ei ole siihen mitään sanottavaa! Itse olen kotona sairauslomalla ja lapset hoidossa. On ollut niitäkin kertoja, että lapset ovat olleet kanssani.

Onneksi teen kuitenkin päätöksen itse ja kenelläkään muulla ei siihen ole mitään sanottavaa. Kukaan muu ei voi tietää minun vointiani / jaksamistani jne.

Ja mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle!

Kinkkinen juttu, jos itsellä on jotain tarttuvaa niin en missään nimessä viesi lapsia hoitoon. Mutta mulla on ollut saikkua kun jalka oli kipsissä ja silloin lapset oli hoidossa.

Itsellä riippuu tilanteesta. Olin pitkään sairaslomalla raskauspahoinvoinnin takia (joka loppujen lopuksi vei sairaalaan asti..) ja esikoinen oli silloin päivittäin 4h hoidossa. Kotona en olisi hänen kanssaan yksin pärjännyt.. Pienen flunssan tai mahataudin takia en ole hoitoon vienyt. Mutta molemmat vaihtoehdot hyviä ja ymmärrän kyllä jos lapset menee hoitoon vanhempien sairastaessa!

Vähän tapauskohtaista.
esim.
Jos on kuumeessa tai on vahva lääkitys (esim tulehduskipulääkettä+relaksanttia), niin on yleensä sen verran tokkurassa ettei lasten hoidosta tule mitään.

Itse olen määrittänyt sen niin että jos pystyn pitämään yllä lasten rutiineja kotonakin sairastamisesta huolimatta niin lapset olkoot kotona, mutta jos en pysty lähtemään vaikka ulkoilemaan niin lienee parempi lasten olla tarhassa.

Melkein olisin sen kannalla että lapset hoitoon, jos kyseessä ei ole tarttuva tauti. Ja vaikka olisikin, niin pakkohan ne lapset on sairasloman loppuessa hoitoon viedä, jos heillä ei silloin vielä mitään oireita ole... Ymmärrän kyllä työnantajan näkökannan, kun maksaa sairausajan palkkaa niin hänellä on oikeus olettaa että työntekijä keskittyy omaan paranemiseensa. Sukulaiset taas, no niitä mielipiteitä riittää... ;)

Riippunee sairaudesta. Sitten joskus kun lapset ovat päiväkodissa ja itse olisin vaikka kuumeessa kotona, niin veisin tai mies saisi viedä heidät hoitoon sillä kuumeessa olen vuoteenomana ja joku vesilasin hakeminenkin on suuri suoritus, pää särystä tulessa.. ei lasten hoidosta tulisi mitään.. eli jos tilanne olisi niin paha että olisi pakko saada levätä sängyssä, lapset menisivät hoitoon..

Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta tuli väkisin mieleen tämä kotiäiti-näkökulma. Siis kun täällä joku joskus erehtyy valittamaan kuinka kaipaisi apua lasten kanssa kun on itse sairaana niin saa nopeasti kakkaa niskaan. Jokainen kotiäiti pystyy missä kunnossa tahansa hoitamaan lapset sairauden iskiessä. Siis vaikka ei meinaa sängystä ylös päästä niin kyllä siinä 3 lasta kevyesti hoituu, jättää vaan ylimääräiset siivoamiset ja pyykkäämiset seuraavaan päivään. Uusavutonhan kotiäidin täytyy olla jos on miestä tai jotain sukulaista avuksi pyytämässä.

Sinänsä vaan hassua ettei työssäkäyvän äidin tarvitse pärjätä näin ja hänelle on ihan luonnollista suoda mahdollisuus viedä lapset hoitoon taudin iskiessä. Kivempihan lasten on hoidossa ja saa äitikin levätä.

Mahtavatko kotiäidit sitten ola kovemmasta puusta vietettyjä kun he eivät apua tarvitse?

No eihän se ole mikään oikea sairausLOMA, jos pitää lapsia siinä kipeänä hoitaa eikä saa levätä tautia pois. Ihme asenne joillain, jotka ei pysty ajattelemaan asiaa yhtään niin, että olisi oikein olla kotona vaikka just sairastamassa ja lapset olis hoidossa.

Musta toi riippuu omasta kunnosta jos on tosi kipee ei sitä oikeesti ainakaan pieniä lapsia hoitaa. Jos on isommista lapsista kyse se nyt on eriasia. Mut jos on esim saikulla kun käsi on kipiä pidemmän aikaa en ymmärrä miksi lasten pitäisi olla tarhassa

Kun olen kipee niin silloin olen tooosi kipee ja lapset pk:ssa, ilman muuta! Enpä niitä ole kuumeisena kotonakaan voinut hoitaa ja ruokaa laittaa...mun mielestä tää on ihan selkee juttu eikä tartte sen kummemmin selitellä tai ihmetellä!

Tää on vähän niin ja näin...jos jotain tarttuvaa, niin voipi olla, että kohta on koko hoitopaikan väki sairastuvalla. Toisaalta, jos olisit itse kotiäitinä, todennäköisesti saisit hoidettua lapset kotona ihan hyvin....kun lapsilla on hoitopaikka, heidät on helppo vain viedä siinne ja ajatella, että maksu menisi joka tapauksessa. Ja sitten on näitäkin tapauksia, että vanhempi on sairaslomalla ja tuo lapsen/lapset hoitoon, vaikka itse jaksaa silti lasten hoidossa ollessa kierrellä kaupungilla hoitamassa asioita tai vastaavaa.

Nämä nyt ensimmäisinä tuli mieleen asiasta....

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta tuli väkisin mieleen tämä kotiäiti-näkökulma. Siis kun täällä joku joskus erehtyy valittamaan kuinka kaipaisi apua lasten kanssa kun on itse sairaana niin saa nopeasti kakkaa niskaan. Jokainen kotiäiti pystyy missä kunnossa tahansa hoitamaan lapset sairauden iskiessä. Siis vaikka ei meinaa sängystä ylös päästä niin kyllä siinä 3 lasta kevyesti hoituu, jättää vaan ylimääräiset siivoamiset ja pyykkäämiset seuraavaan päivään. Uusavutonhan kotiäidin täytyy olla jos on miestä tai jotain sukulaista avuksi pyytämässä.

Sinänsä vaan hassua ettei työssäkäyvän äidin tarvitse pärjätä näin ja hänelle on ihan luonnollista suoda mahdollisuus viedä lapset hoitoon taudin iskiessä. Kivempihan lasten on hoidossa ja saa äitikin levätä.

Mahtavatko kotiäidit sitten ola kovemmasta puusta vietettyjä kun he eivät apua tarvitse?

Niin, sinänsä hassua..kotiäidit ovat vissiin kaikkien säädösten ulkopuolella..?
Ja asenteet ovat kyllä joskus aika kovia heitä kohtaan.

Työssäkäyvällä äidillä tuo sairastaminen maksaa työnantajalle ja siksi on tärkeää että hän saa nopeasti levättyä itsensä kuntoon. Monilla aloilla ei ole edes mahdollisuutta pidempiin sairaslomiin ilman että työt kärsivät.

Mutta kotiäidille nyt on sama onko hän kipeänä 5 vai 9 päivää. Toki harmillista jos sairastelu venyy, mutta taloudellisesti yksi ja sama.

Alkuperäinen kirjoittaja Aadan äiti:
Tää on vähän niin ja näin...jos jotain tarttuvaa, niin voipi olla, että kohta on koko hoitopaikan väki sairastuvalla. Toisaalta, jos olisit itse kotiäitinä, todennäköisesti saisit hoidettua lapset kotona ihan hyvin....kun lapsilla on hoitopaikka, heidät on helppo vain viedä siinne ja ajatella, että maksu menisi joka tapauksessa. Ja sitten on näitäkin tapauksia, että vanhempi on sairaslomalla ja tuo lapsen/lapset hoitoon, vaikka itse jaksaa silti lasten hoidossa ollessa kierrellä kaupungilla hoitamassa asioita tai vastaavaa.

Nämä nyt ensimmäisinä tuli mieleen asiasta....

Joo no, sairastan onneksi tosi harvoin ja kuten jo kirjoitin niin silloin olen todella kipeä ja jos olisin kotiäiti niin kyllä joutuisin pyytämään jonkun avukseni, yleensä lasten isän. Että miulta ei lapset ainakaan hoituisi siinä sairastamisen 'sivussa'. Mut mä en ookkkaaan supermama.
=)

Tottakai työssäkäyvän pitää pystyä yhtä lailla hoitamaan lapsensa kotona sairaana ollessaan, koska kotiäitkin pystyy. Vai minne kotiäiti sitten vie lapset kun on itse sängyn pohjalla?

Niin noh, kai se sit menee vähän niin et jos pystyy hoitaan lapset niin hoitaa mut jos ei, niin sitten joku muu hoitaa..oli sitten kotona tai duunissa.
Ja mun mielestä on ihan arsesta et kotiäidit ei saa minkäänlaista apua täs asias!

No jossain mahataudissa en kyllä minnekkään hoitoon uskaltas lähteä kiikuttamaan, mutta joku kuume tms. niin veisin kun kykenee viemään.

Niin munkin tapauksessa ihan riippuu miten kipeä olen pystynkö viemään hoitoon (olen yh), jos pystyn niin ilman muuta vien, että voi itse levätä. Saahan lapsikin levätä sairaana joten miks ei aikuinenkin tarvitse lepoa kipeenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työssäkäyvällä äidillä tuo sairastaminen maksaa työnantajalle ja siksi on tärkeää että hän saa nopeasti levättyä itsensä kuntoon. Monilla aloilla ei ole edes mahdollisuutta pidempiin sairaslomiin ilman että työt kärsivät.

Mutta kotiäidille nyt on sama onko hän kipeänä 5 vai 9 päivää. Toki harmillista jos sairastelu venyy, mutta taloudellisesti yksi ja sama.

Uskoisin ettei se ihan sama ole kotiäidillekkään jos katsotaan siitä perspektiivistä kuinka sairas hän on. Eli tärkeää on molempien tervehtyä, koska työtähän se kotiäitiys on, ja raskasta sellaista, ihan henkisesti.

Eli jos ei pystyssä pysy, eikä välttis jaksa mitään tehdä, niin molempien työssäkäyvien ja kotiäitien lasten hyvinvoinnin vuoksi olisi suotavaa saada lapsensa hoitoon.

Yhteistyössä