lapset julmia

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Pojalle 9v oli kaverit koulussa sanoneet etteivät tule synttärijuhliin. Myöhemmin sanoneet, et tulee he mut tuovat tyhmiä lahjoja. Olivat huomanneet et pojalle tuli paha mieli ja anteeks olivat pyytäneet. Kysyin haittaako poikaa vielä ja harmittaako, kuulemma ei. Mutta todella paha, kurja mieli mulla :'(
Juhlat on viikon päästä ja toivon et kaikki tulee ja olis ihan kivaakin. Joskus yksi sätännyt koko ajan ja se häirinnyt =/

En tiedä, miksi niin olivat sanoneet =( kuulemma yksi ollut sanomatta, mutta kaikki muut.. Pääasia ettei enää kuulemma häiritse poikaa, voin vaan kuvitella miten paha mieli tuli koulussa.. =( ja mitä mä sitten teen, jollei tosiaan muka tuliskaan tai ovat ihan ääliöitä eikä käyttäydy..

sitä minäkin toivon.. Poika innoissaan miettinyt ohjelmaa ja pelkään et joku innokas vieras tokaisee leikkien olevan tyhmiä yms.. Voiko siinä vaiheessa sanoa et sitten sun ei kannata osallistua ja voi mennä vaikka ulos odottamaan? Miten sitä onkaan lasten maailma tällanen =(

Minun siskoni luokalla oli ilmeisestikin päätetty porukalla, että eivät mene yhden tytön synttäreille. Minun siskoni meni sinne ja sitten sieltä soitettiin meille kotiin, että haluaisinko minä ja minua nuorempi sisko mennä niille synttäreille, kun siellä olisi kakkua ja kaikkea, mutta vain yksi vieras. Me emme olisi ujoina halunneet mennä vieraaseen paikkaan, mutta äiti kehotti mienemään ja sitten vietettiin synttäreitä. Vaikka olin eka- tai tokaluokkalainen silloin, muistan vieläkin miten surullinen olo itselläkin oli, kun mietti sitä tilannetta:(

Eiköhän ainakin osa poikasi kavereista tule paikalle, kun kerran sanoivat tulevansa. Minusta on lasten vanhempien tehtävä ohjata lapsensa synttäreille, jos ovat kutsun saaneet. Sosiaalisten taitojen opetteluun kuuluu se, että opetellaan hoitamaan velvollisuutensa, vaikka joku asia ei jonain hetkenä huvittaisikaan. Jos olisin ap, koittaisin keksiä jotain ekstrahienoa pojan synttäreille, poikasi saisi siitä mainetta hyvien synttärien pitäjänä. En muuten kannata synttärivieraille annettavia lahjoja, mutta tällaisessa tilanteessa voisi lahjonta olla paikallaan...

Joskus mietityttää se, että miksi ihmeessä lapset tosiaan ovat kuin petoja toisiaan kohtaan. Sitten huomaan että ainakin pienemmillä lapsilla jatkuva isossa päiväkotiporukassa oleminen aiheuttaa alkeellista käyttäytymistä :( Suren oikeastaan joka päivä sitä, että lapsiraukat joutuvat taistelemaan jokaisesta huomionmurusta hampaat irvessä. Tämä vaan tuli pelkästä otsikosta mieleen, vaikkei aloituksen tapahtumiin.

Miettikää aina sitä omaa lapsuuttanne näissä kohdin. Muistelette miten julmia oltiin esim. kolmannella luokalla jo yms. Kyllähän ne lapset tosiaan osaa jo. Herkimmät lapset kärsii aina eniten.

Joskus mietityttää se, että miksi ihmeessä lapset tosiaan ovat kuin petoja toisiaan kohtaan. Sitten huomaan että ainakin pienemmillä lapsilla jatkuva isossa päiväkotiporukassa oleminen aiheuttaa alkeellista käyttäytymistä :( Suren oikeastaan joka päivä sitä, että lapsiraukat joutuvat taistelemaan jokaisesta huomionmurusta hampaat irvessä. Tämä vaan tuli pelkästä otsikosta mieleen, vaikkei aloituksen tapahtumiin.

Minun lapseni tulee olemaan perhepäivähoidossa 3,5-vuotiaaksi asti (yksityisellä hoitajalla ainakin toistaiseksi vain kolme lasta hoidossa). Onko sinulla havaintoa tuleeko siinä jotain sopeutumisvaikeuksia, kun lapsi hyppää yhtäkkiä isoon ryhmään? Meinaan että löytääkö lapsi hyvin kavereita ja paikkansa ryhmässä.

Kiitos vastauksista. Nämä ovat onneksi vikat synttärit lastenkutsuina kotona, kymppisynttäreillä jotain ekstraa sitten, vuokraan uimahallin tms. jatkossakin saa toki kutsua kavereitaan kaukulle, mutta sitten en enää mietin ohjelmaa tai muuta..
Onko teillä nimenomaan näiden vanhempien lasten kohdalla käynyt niin, että synttäreillä menee käytös överiksi? Voiko siinä tilanteessa poistaa? Tänään aamulla poika just sanoi et ainakin yksi kaveri tulee, neljä vaan kutsuttu kaikenkaikkiaan.

Jos käytös menee överiksi (ja tarkoitan tällä esim. jatkuvaa kiroilua, toisten haukkumista, paikkojen tahallista sotkemista), niin minusta voi kerran tai kaksi varoittaa, ja sitten lähettää kotiin - ja soittaa vielä vanhemmille & kertoa asiasta, tuon ikäinen kun osaa jo esittää uhria ja värittää kertomustaan siten ettei hän tehnyt mitään ja XXX:n äiti syyttä suotta heitti hänet pois.

Teidän koti, teidän lapsen juhlat, jos ei osata olla niin hus pois vaan. Ei armoa.

Olen sitten ehkä se curling -vanhempi, mutta olisin itse yhteydessä kavereiden vanhempiin ja kysyisin, että onko kyseinen lapsi tulossa vai ei.

Itse vanhempana haluaisin ehdottomasti tietää, mikäli minun lapseni syyllistyisi tuollaiseen kiusaamiseen. Aivan liikaa nykyajan vanhemmat hyväksyvät tuollaisen kiusaamisen vain "kuuluvan lapsuuteen". Mutta tiedoksi kaikille, se ei todellakaan kuulu! Kyse on opistusta mallista joka kiertää juuri niin kauan kun sitä ei kunnolla pois kitketä. Ja tässä vanhemmat ovat avainasemassa...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="minä";25004783]Olen sitten ehkä se curling -vanhempi, mutta olisin itse yhteydessä kavereiden vanhempiin ja kysyisin, että onko kyseinen lapsi tulossa vai ei.

Itse vanhempana haluaisin ehdottomasti tietää, mikäli minun lapseni syyllistyisi tuollaiseen kiusaamiseen. Aivan liikaa nykyajan vanhemmat hyväksyvät tuollaisen kiusaamisen vain "kuuluvan lapsuuteen". Mutta tiedoksi kaikille, se ei todellakaan kuulu! Kyse on opistusta mallista joka kiertää juuri niin kauan kun sitä ei kunnolla pois kitketä. Ja tässä vanhemmat ovat avainasemassa...[/QUOTE]
Olen kanssasi samaa mieltä.

Kun esikoiseni oli eskarissa, niin tällainen ikävä ilmiö tuli ekaa ja toistaiseksi ainoaa kertaa vastaan. Hieman köyhemmän perheen tytöllä oli synttärit, jonne hän kutsui eskarista muita tyttöjä ja muutaman pojan. 3-4 pikku pissistä (kyllä, niin karua kuin se onkin, niin he olivat jo eskarissa pissiksiä, onneksi menivät eri kouluun) oli haukkunut ensinnäkin kutsukortit jotka muka olivat rumia, ja sanoneet että he eivät ainakaan mene "Essin" typerille synttäreille. Jumankauta olin ylpeä omasta tyttärestäni joka oli sanonut "Essille" että hän ainakin tulee juhliin tosi mielellään, kun siellä oli viime vuonnakin niin kivaa (ja tämän kuulin paitsi lapseltani, myös eskariopelta).

Siinä kävi kuitenkin sitten niin, että tytölläni oli sikainfluenssa juhlien aikaan, eikä hän päässyt. Vietiin silti lahja "Essille", ja onniteltiin puhelimitse juhlien aikaan. Oli siellä onneksi ollut yksi eskarin tyttö ja kutsutut pojat.

Esikoiseni on nyt tokalla luokalla, täyttää pian 8 v, ja onneksi on vielä aika lapsellinen siinä mielessä että aidosti ilahtuu synttärikutsun saamisesta. Jos hän syyllistyisi johonkin tuollaiseen, niin haluaisin ehdottomasti tietää ja puuttuisin asiaan kotona heti!

Yhteistyössä