"lapset on erilaisia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Mulla kolmevee kaksospojat, ovat kuin yö ja päivä! Just tänään toinen sai kaupassa itkupotkuraivarin, noh, siinähän kiukkusi, rauhoittuihan tuo! Samalla lailla on kasvatettu, ja siltikin toinen kiittää aina, toinen ei joka kerta.

mähän sanoin että uhmakohtaukset on normaaleja vaikka lapsi olisi kuinka kasvatettu. ne on normaalia kehitystä. tarkoitinkin sitä että sille uhmalle ei saa antaa periksi, koska juuri siinä lapsi testaa kuka lopujen lopuksi määrää ja saako lapsi tahtonsa läpi tarpeeksi kovaa huutamalla. voi luoja, en mä kaupassa kohtauksen saavista lapsista ajattele ettei heitä ole kasvatettu, mutta jos se kiukku rauhoitetaan karkilla/lelulla sitten niin ajattelen

vapaa kasvatus on arpapeliä. Juu, lapset on erilaisia, ja toisen kanssa tuo onnistuu mutta toisen kanssa ei, ja tulos näkyy jo. Eikä sen tarvitse tarkoittaa mitään huumehörhöjä tms, vaan esimerkiksi nuorison psykiatrisen hoidon lisääntymisenä, masennuksena ja ahdistuneisuutena. Siinä vasta yksi esimerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ihan harmittaa ettei oo laittaa esim pojasta kuvaa, tuskin ikinä tajuaisit että hän saa korotettua vammaistukea epilepsiaan ja adhd sekä kehityksen viive.. anteex, rupes vaan ärsyttää

no joo. mä puhun ihan sukulaisista ja muista todella tutuista lapsista. joista siis kyllä tiedän että ovat terveitä lapsia

:( ups... olen vaan niin paljon itsekkin kuullut tuota ja ihmiset jotka lapsiani arvostelee ei näytä tajuavan sitä että nuorimmalla tosiaan kehityksenviive, epilepsia ja adhd,ei virallisesti mut epävirallisesti papereis. vanhimmalla kehitysvamma ja keskimmäisellä kielellisiä ongelmia ja lisäx esim raivareita... saattaa potkia ja muuta... mut nää ei näy päälle päin

ihan tosi. en mä ihan tyhmä ole <3 tottakai mä tajuan että adhd ei näy päälle päin :)

ihan harmittaa ettei oo laittaa esim pojasta kuvaa, tuskin ikinä tajuaisit että hän saa korotettua vammaistukea epilepsiaan ja adhd sekä kehityksen viive.. anteex, rupes vaan ärsyttää

no joo. mä puhun ihan sukulaisista ja muista todella tutuista lapsista. joista siis kyllä tiedän että ovat terveitä lapsia

:( ups... olen vaan niin paljon itsekkin kuullut tuota ja ihmiset jotka lapsiani arvostelee ei näytä tajuavan sitä että nuorimmalla tosiaan kehityksenviive, epilepsia ja adhd,ei virallisesti mut epävirallisesti papereis. vanhimmalla kehitysvamma ja keskimmäisellä kielellisiä ongelmia ja lisäx esim raivareita... saattaa potkia ja muuta... mut nää ei näy päälle päin

ihan tosi. en mä ihan tyhmä ole <3 tottakai mä tajuan että adhd ei näy päälle päin :)

:o ootpa nero

Te, joilla on useampi lapsi kasvatatteko lapsianne täysin samalla tavalla? Tarkoitan, että koska lapset ovat erilaisia onko teillä esimerkiksi kaikille lapsille samanlaiset rajat vai täytyykö jonkun kohdalla niistä pitää tiukemmin kiinni. Voitteko uskoa samanlaista vastuuta kaikille lapsillenne?
Toki nämä ovat lapsen ikään sidottuja asioita, ei perheen 5-vuotiasta voi toki kasvattaa samalla tavoin samanaikaisesti kuin 15-vuotiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
oliko tää ketju nyt jotain aapeen ylistämistä varten tarkotettu vai? meniks multa jotain ohi?

ei ollu, ei todellakaan :D :D usko pois kuule, mä en todellakaan kuvittele olevani täydellinen äiti. ihan vaan sitö ihmettelen miksi nykyään niin monelta unohtuu se lasten kasvatus. ja pelottaakin. ite näin lapsena ja nuorena noita vapaankasvatuksen lapsia. alle 30 vuotiaana heistä on noin kymmenen kuollut päihteisiin ja todella moni on narkkareita, alkoholisteja, bilettäjä ikiteinejä joita ei työnteko tai muu ns normaali elämä kiinnosta. kyllä mä haluan antaa lapselle kunnon eväät elämää varten. tietenkin myös meidän lapsista voi kasvaa vaikka millaisia hulttioita, mutta todennäköisempää se on lasten kohdalla joilla ei koskaan ole ollut rajoja

tartunpa tuohon vapaakasvatukseen. se on ihan toimiva metodi, mutta suomessa sen toteutus on ollut väärä. sen ideaa ei ymmärretty. käytän itsekin vapaankasvatuksen metodeja. sen pointti on syy-seuraus suhteessa.

Tuosta vapaasta kasvatuksesta oli Salakuunneltua-palstalla:

Poika potki linja-autossa edessäolevan vanhemman miehen penkkiä, jonkun ajan kuluttua potkittu pyysi pojan äidiltä, ettei poika potkisi. Äiti kannatti kuulema vapaata kasvatusta, jossa ei saa kieltää lasta.

Poika jatkoi potkimista -
Takaosassa istunut nuori mies n. 17v jäi poistui autosta ja ohittaessaan tämän äidin, sylkäisi tämän syliin ja sanoi, että siinä sinulle vapaan kasvatuksen tulos.

tässä nyt ehkä yritetään tahallaan ymmärtää aapeen pointti väärin.
tottahan se on, että on tosi paljon sellaisia lapsia jotka käyttäytyy todella huonosti, mikä johtuu kasvatuksen puutteesta.
uhma on uhmaa, jokainen sen ymmärtää ja sairus on sairaus, senkin jokainen tajuaa, mutta aapee tsarkoittanee sitä, että kuinka aikuiset selvittävät ne tilanteet, uhmiksen kanssahan ei pidä antaa periksi kaikkea, vaan asettaa niitä rajoja, lapselle voi toki opettaa myös, että asioista voidaan neuvotella, mutta huutamalla ja kiukkuamalla ei tahtoaan saa läpi.
myös kiitos sana olisi hyvä osata varhaisessa vaiheessa, pöytätavatkin onnistuvat jo sujuvasti kolmivuottiaaltakin, mikäli vanhemmat on alusta asti näyttäneet esimerkkiä tässäkin asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Te, joilla on useampi lapsi kasvatatteko lapsianne täysin samalla tavalla? Tarkoitan, että koska lapset ovat erilaisia onko teillä esimerkiksi kaikille lapsille samanlaiset rajat vai täytyykö jonkun kohdalla niistä pitää tiukemmin kiinni. Voitteko uskoa samanlaista vastuuta kaikille lapsillenne?
Toki nämä ovat lapsen ikään sidottuja asioita, ei perheen 5-vuotiasta voi toki kasvattaa samalla tavoin samanaikaisesti kuin 15-vuotiasta.

meillä on samat säännöt ja rajat niin kehitysvammaisella kuin muillakin

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tuo sinun tyttösi on todella suloinen Madicken. =)

ihan samaa mieltä. kaunis lapsi <3

Kiitos. =)

Ja toki toivon ja teen kaiken sen eteen että hänestä tulisi mahdollisimman "tavallinen tallaaja" tälle pallolle eikä hän vahingoittaisi toiminnallaan ketään. Kuitenkin hän näkee tämän ympäristömme ja toimintamme vähän erilaisena kuin me muut eikä arkipäiväisyyksien ja itsestäänselvyyksien selittäminen ole hänelle todellakaan yhtä helppoa kuin tavalliselle 4v:lle. Ja koska hänen kielensäkin on vielä varsin kehittymätöntä ikätasoon nähden, hänen kykynsä selittää omaa versioaan on todella raallinen ja siksi hän helposti tulee väärinymmärretyksiä ja turhautuu itsekin.

Tilanteita jotka helposti näyttävät vain siltä että lapsi on pilallehemmoteltu ja huonosti käyttäytyvä eikä äiti näytä saavan häneen mitään kuria.

Alkuperäinen kirjoittaja EI VOI OLLA:
Sinulle kuka tuon kuvan laitoit

ANTEEKSI MUT NYT SÄ OLIT IHAN SAIRAAN HÖLMÖ. TÄSSÄ NÄKEE JUST NÄÄ VANHEMMAT KELLÄ SARAS LAPSI.

tarkoittaa? mitä?

TOINEN SAMANLAINEN, NIINKÖ? KYLLÄ SÄ KYSYMÄTTÄKIN YMMÄRRÄT

Jos meinaat kuvan laittamista yleensäkin niin olen kyllä aiemminkin laittanut sen tänne johonkin lastenkuva-pinoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Sinulle kuka tuon kuvan laitoit

ANTEEKSI MUT NYT SÄ OLIT IHAN SAIRAAN HÖLMÖ. TÄSSÄ NÄKEE JUST NÄÄ VANHEMMAT KELLÄ SARAS LAPSI.

tarkoittaa? mitä?

TOINEN SAMANLAINEN, NIINKÖ? KYLLÄ SÄ KYSYMÄTTÄKIN YMMÄRRÄT

Jos meinaat kuvan laittamista yleensäkin niin olen kyllä aiemminkin laittanut sen tänne johonkin lastenkuva-pinoon.

kyllä sielä yhessä ketjussa on minunkin eskarilainen joka riehuu ja potkii... erilaisuus kuuluu elämään ja jos sen hyväksyy siitä puhuu avoimesti, se ei ole mikään vaitiolo asia eikä herjaus...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

No tuo tyyppi taisi luulla, et laitoit vaan jonkun lapsen kuvan randomisti, et oman lapses kuvaa (niinkuin se ilm. oli?) . Ei tossa sen kommentissa muuten ole mitään järkeä :D

no joo. mähän en puhunu missään vaiheessa adhd lapsista. mähän sanoin että tiedän ettei näillä lapsilla joita käytin esimerkkinä, ole mitään kehityshäiriöitä. yhden nopean tapaamiskerran jälkeen en ketään arvostele koska kehityshäiriöt ei tosiaan näy lapsesta millään tavalla. tarkotinkin näitä ihan terveitä lapsia jotka 6 vuotiaana ei osaa istua pöydässä nätisti, jotka kylässä juoksee, huutaa ja heittelee kirjahyllystä tavaroita lattialle. tämänkin hetki sitten todistin ja kyllä minä ajattelin ettät uo johtuu siitä että eitedän ETTEI TUOLLA TERVEELLÄ OLE RAJOJA TAI SÄÄNTÖJÄ

no joo. mähän en puhunu missään vaiheessa adhd lapsista. mähän sanoin että tiedän ettei näillä lapsilla joita käytin esimerkkinä, ole mitään kehityshäiriöitä. yhden nopean tapaamiskerran jälkeen en ketään arvostele koska kehityshäiriöt ei tosiaan näy lapsesta millään tavalla. tarkotinkin näitä ihan terveitä lapsia jotka 6 vuotiaana ei osaa istua pöydässä nätisti, jotka kylässä juoksee, huutaa ja heittelee kirjahyllystä tavaroita lattialle. tämänkin hetki sitten todistin ja kyllä minä ajattelin ettät uo johtuu siitä että eitedän ETTEI TUOLLA TERVEELLÄ OLE RAJOJA TAI SÄÄNTÖJÄ

jep jep...totean aina ennen kuin olen ajatellut edes mitä totean :D

No, lapset ON erilaisia.
Ja jokaisella lapsella on hyvät & huonommat hetkensä.

Eri asia sitten täysin terveet ja täysin kurittomat kauhukakarat joille ei ole koskaan sanottu ei, mutta ne on onneksi tosi harvassa.

mä ehkä ihan tahallani vähän kärjistin asioita alotuksessani :) tapella en halunnut, en kehua itseäni tai lapsiani :) vaan saada aikaan keskutelua siitä mitä vaikka just 3 vuotiaalta voi jo vaatia ja miksi jotkut vanhemmat ei vaadi vielä minkäänlaisia tapoja.

Yhteistyössä